Nul punt icm aanleg punt

Moderator: Moderators

deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Nul punt icm aanleg punt

Bericht door deepred_tv »

Dag Allen,

Mijn doel is om deuvels oid te plaatsen in mijn spoilboard zodat ik dubbelzijdig werk kan uitvoeren. Nu leek het me handig als de uiterste hoek van mijn aanleg ook het nulpunt zou zijn van mijn machine. Dit zodat ik in v carve een bestand template kan maken waarbinnen ik precies weet wat waar komt zonder te hoeven nullen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik gaten voor mijn deuvels kan maken en dan daarna de machine heel precies kan vertellen waar het nulpunt zit? Ik kan evt wel ca 1 cm bewerkingsruimte opgeven en het spoilboard niet meer bewegen na het aanbrengen van de gaten voor de deuvels. Maar moet ik dan echt met een graveerpen heel precies op zoek naar het uiterste puntje van materiaal dat ik heb geplaatst tegen de deuvels en daar een softlimit oid instellen? Dat voelt zo weinig precies? Wat zou jou strategie zijn?

Hoor graag hoe dit aangepakt dient te worden!

Dank en groet,


Manuel
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door serum »

De nauwkeurigheid hangt af van de nauwkeurigheid van je homing sensoren. Op mijn grote machine zitten pneumatische pennen die als aanslag werken en ik nul al jaren geen werkstukken meer. Ik ga er altijd vanuit in de cam dat mijn nulpunten op dezelfde plek liggen. Vanaf daar kan je ook met machineklemmen werken, als je ze maar modelleert in je cad/cam. Naar mijn mening is dat een erg praktische manier van werken.

In jouw geval is het gewoon een kwestie van gaten boren met de juiste eindmaat en daar de pinnen in steken. Dat kan allemaal vanuit hetzelfde nulpunt. Je nulpunt bepaal je vooraf en vanaf daar boor je de gaten. Op die manier hoef je je nulpunt niet weer in te stellen, zolang je maar zorgt dat vanuit je cam je altijd de juiste oriëntatie en positie van je nulpunten gebruikt. Mijn z0 is mijn spoilboard en in de geposte gcode zie ik in de eerste paar regels de z diepte van iedere gebruikte tool. Op die manier kan ik heel snel zien of de z voor een tool geen grote afwijking heeft. Maar aangezien ik in de cam voor 99,9 procent van het werk templates voor de bewerkingen gebruik, weet ik dat de instellingen al juist zijn. Als je maar zorgt dat de nulpunten in je cam kloppen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het idee dat je je eerst moet verdiepen in het fenomeen Machine nulpunt, Werkstuk nulpunt.

Die aanslag pennen maak je tov een werkstuknulpunt (G54..G59) Je zou dus per setje aanslagpennen een andere nulpunt kunnen gebruiken.

Vervolgens moet je je realiseren dat werkstuk nullen niet perse op het nulpunt gebeurt. (Die knop X=0 slaat eigenlijk nergens op)
Op een jouw gekozen positie kun je in het preset menu ook X=47.2 invullen. (of een andere waarde die je toevallig goed uitkomt)

Dan aan het eind van het verhaal, leg een proefstukje tegen die pennen, frees een lijn, meet de afstand tot de zijkant, en corrigeer dat presetpunt door in preset X='de juiste waarde' in te voeren.
En dat doe je voor de andere as dan ook.

Dit verhaal is erg kort door de bocht, maar ga je er eerst maar eens in verdiepen.

En dan de oplossing voor mensen die niet willen begrijpen wat ze doen, voor de X-as:
Vanuit machine nulpunt G0X15
Preset het G54 nulpunt op X=0
Ga in G54 naar G0 X-5
boor een gat van 10mm (voor een aanslag pen 10)
Nu is de zijkant van de pen in het G54 nulpunt dus ook X0.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Kjelt »

Ik heb zelf een aantal keer met aanslagpennen gewerkt in aluminium door de frees zelf de gaten te laten frezen en dan precisie cilindrische pen er in te tikken, maar vond het geen succes.
Reden is dat bij verwijderen en herplaatsen het gat gaat lubberen bij hout zal dit nog erger zijn. Dus eerst kijken wat je afwijking of tolerantie mag zijn.

Wat ik fijner vond was twee strookjes tooling plate monteren met in de hoek een mickeymouse oor en de twee stroken dan door de frees een keer langs te frezen.

Wat Hugo ook zegt de X,Y positie die je dan over houdt kan willekeurig zijn tov je machinecoordinaten stelsel. Schrijf ze wel even op voor de volgende keer, uiteraard gecorrigeerd met de halve diameter van je gebruikte frees.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Sven »

Als ik een nieuw spoilboard installeerde waar vaste posities op teruggevonden moesten worden dan maakte ik een 8 mm gat op een positie in g54 en schreef die positie dan naast het gat.

Dan een vlak haaks geslepen 8 mm pin in dat gat en eentje in de spindle, en je kan heel nauwkeurig op de tast je spindle boven het gat positioneren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2023 08:49 Dit verhaal is erg kort door de bocht
Nee.. vind ik niet.. dit is PRECIES wat de TS moet weten.. , en inderdaad.. meer dan Pennen plaatsen, iets er tegenaan leggen, stukkie Frezen, opmeten, en dat invoeren.. is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..

Op de Draaibank (als het goed is) doet iedereen toch PRECIES hetzelfde?.. Stukkie draaien.. meten, invoeren.. klaarrrrrr.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2023 13:10
hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2023 08:49 Dit verhaal is erg kort door de bocht
Nee.. vind ik niet.. dit is PRECIES wat de TS moet weten.. ,
Met kort door de bocht verwijs ik meer naar youtube filmpjes van 45minuten waarin je continu een hoofd in beeld ziet. Of lappen tekst van meerdere A4-tjes. :mrgreen:

Maar ik heb het idee dat mijn uitleg voor sommige mensen die de materie niet kennen nog wel eens cryptisch overkomt, ik leg liever iets 1 op 1 uit, dan kun je reacties peilen en direct controleren of het binnenkomt.
Veel vragenstellers laten blijkbaar niet zo snel weten dat ze helemaal niets van het antwoord begrijpen, en dan kunnen we daar dus niet op inspelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door serum »

Als je alles gewoon in je cad/cam tekent en je nulpunten goed aangeeft, kan het niet mis gaan. Maar een basisbegrip als G54/55 etc is wel elementair als je iets wilt frezen. Je moet wel iets van de basis snappen voordat je op de groene knop drukt.

Hoewel dat met de integratie van sommige 'cad/cam in de controller' oplossingen ook weer totaal niet nodig is. Ga jij met al je 5 assige-uit-het hoofd gcode kennis en kunde maar eens achter een 5 assige productiemachine staan om meubelen te maken, sta je met je bek vol tanden. Daar is de gcode een dienstmeid van de UI om je gaten en verbindingen in een kast te jengelen. Dan heb je minder dan niets aan je kennis van gcode, maar die machine is bedoeld om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken om van een kaal plankje een product met rijboringen, verstekken, zijboringen en clamex verbindertjes onder 45 graden te maken incl. kantenbandje. En dat allemaal van een QR code die je scant op het paneel die er opgeplakt is door de opdeelzaag. Bliep, plankje neerleggen op de lasermarkering, in de veiligheidszone stappen en go.

(en ook die machines werken met vaststaande nulpunten).

Vaststaande nulpunten zijn voor mij de beste oplossing, teken je machineklem/opspanning en alles in, (ook praktisch voor de simulatie) zorg dat je homing sensoren nauwkeurig genoeg zijn voor je toepassingen en je hoeft er nooit weer over na te denken. Als je van repeterend werk houdt ben je natuurlijk vrij om altijd je nulpunten opnieuw in te stellen. Voelt voor mij een beetje dat ik in dienst ben van mijn machines, terwijl je door er een halve keer over na te denken knap wat tijd kan besparen.

Wat voor de ene snel werkt kan voor de andere natuurlijk weer een vertraging zijn. Maar vaste aanslagen en vaste nulpunten zijn voor mij een prima werkbare oplossing waarbij ik sneller, eenvoudiger en minder kakkakneej momentjes heb. Zeker gecombineerd met de templates in de CAM.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat Vaste Punten betreft..

Ik heb een EMCO Compact 5 CNC, zelf omgebouwd naar EdingCNC, en een EMCOturn 120, nog met de Originele besturing.

Bij de "5" ligt het Machine Z0 achteraan.. bij de 120 ligt ie op de Spilneus..

Eigenlijk.. is dat veel handigerderder, want.. als ik mijn Draaibank ga in stellen.. eh.. waar ga ik mijn Z 0 leggen?.. Makkelijk.. KLauwplaat is 46 mm dik, gemeten vanaf de spilneus.. bekjes?.. laten die 15, 16 mm zijn.. 'k neem voor het gemak, en wat extra ruimte gewoon 20 mm.. G54 Z(46+20+ lengte werk).. klaar!
Of.. als ik mijn werk gewoon in de klem smijt, dan meet ik op tot aan de klauwplaat, tel er 46 bij op.. and Bob's your Auntie!
serum schreef: 17 dec 2023 13:42 Als je alles gewoon in je cad/cam tekent en je nulpunten goed aangeeft, kan het niet mis gaan. Maar een basisbegrip als G54/55 etc is wel elementair als je iets wilt frezen. Je moet wel iets van de basis snappen voordat je op de groene knop drukt.
Weet je hoeveel virtuele kisten bier me dat de afgelopen jaar al opgeleverd heeft?.🥴 "Hellup!.. mijn werk wordt 2 meter!!".. (G20)

Als je alles gewoon in je CadCam tekent, dan zul je op zijn minst ook moeten kunnen tekenen..(ook al genoeg "Ellende" gezien van mensen die lijnen niet aan lieten sluiten, plat werk op de een of andere manier 3D tekenen in een 2D Cad Pakket.., en "hoe verschuif ik mijn werk in Cambam?.. ook een veel gehoorde..

Belangrijk is in deze, Teken je werk waar je het wilt hebben!.. 'k heb wel eens tekeningen binnengekregen die een paar meter vanaf het Nulpunt van de Tekening lagen.. Waarom?.. Ik wil iets in Bakhuzen Frezen.. dan teken ik het toch niet in Tietjerksteradeel?.. da's met de auto al 3 Kwartier :shock:

en G54-59.3, hoe vaak moet je die instellen?. (nee.. ik begin nog maar even niet over Nulpuntsverschuivingen.. ), maar max 1 keer per werkstuk.. of, eigenlijk bijna nooit als je alles uit dezelfde dikte maakt (of de onderkant van je werk als Z0 aanhoudt.. maar dan moet je dat wel instellen in je CAM.. anders gaat de Frees in één keer in Ijlgang door je werk, en dan staat ie in je Tafel te frezen.. moejjeookniehebbuh zegmaar.

Dat betekent dus weer dat je in je CAM de tekening op Z+werkstukdikte moet instellen of parkeren (afhankelijk van je Cam Pakket)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door serum »

Moet je met je G54/G55 etc. nulpunten in eding wel zorgen dat G10L20 aangevinkt is (wat standaard niet het geval is) anders gaat eding prutsen/klungelen met G92 en klopt er geen ene bal van als je van G54 naar G55 gaat. (want dan heb je je nulpunten relatief verlegd in alle beschikbare werkstukcoordinaten). Hoe feestelijk is dat.

G20/21 is ook een leuke. Maar als je gewoon zorgt dat je alles op metrisch hebt staan in je cad/cam mag die vergissing niet boven komen drijven. Volgens mij is het niet meer dan logisch dat je in iedere software met enige 'PROUDLY MADE IN THE USA' roots eerst in de instellingen duikt om alles op metrisch te zetten.

Volgens mij snap je mijn punt niet arie. Mijn nulpunt is altijd de bovenkant van de tafel, of er nou een machineklem van 120mm op staat of een werkstuk rechstreeks op het bed ligt. Als je dat allemaal modelleert en er rekening mee houdt bij het instellen van de cam (of een snelwisselsysteem hebt ala pierson) heb je gewoon 1 vast nulpunt. Alles wat je vanaf daar oriënteert in je cam gaat gewoon mee. In mijn cam kan ik een werkstuk defineren, stock en een opspanning. Zonder het risico dat je frees het werkstuk in duikt. (daarom is een simulatie voor complexere werkstukken ook een aanrader) collisions worden meteen weergegeven. Zeker als je iets doet met gereedschapswissels vind ik het een uitkomst. Ben je er alleen zelf verantwoordelijk voor dat je werkstuklengtes allemaal goed ingemeten zijn. Ongeluk zit ook hier in een klein hoekje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je alleen maar "plat werk" werk hebt, dan is Bovenkant tafel = Z0 wel een goede ja, dan stel je de boel in je Cam Goed in, en kun je achtermekaar doorblaffen..

Om eerlijk te zijn heb ik G54/G55 nog nooit gebruikt in EdingCNC, en Ik moet daar nog eens induiken, hoe dat precies zit met de G10 , want ongeacht wat je met je G92 doet, dat mag alleen van toepassing zijn op het HUIDIGE nulpunt!.
(en dan Volstaat een G92 ZWerkstukdikte om het Z0 werkvlak op bovenkant werkstuk te krijgen, zoals ik dat doe met aanpassen van mijn G54 op de Draaibank (er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. )
G92 gebruik ik eigenlijk alleen op de Draaibank (EMCOturn 120) die (nog) niet op EdingCNC Draait, 'k heb een onderdeel dat eerst aan de voorkant gedraaid wordt, en dan afhankelijk van de lengte, zit er een Block Skip in , zet ik die aan, dan krijg ik korte onderdelen, zet ik em uit.. dan krijg ik lange onderdelen..

Z0 op de tafel, dat zou voor mij betekenen dat ik altijd heel precies moet meten om te weten of mijn Werkstuk oppervlak in de klem precies 15+ eventuele vulstukken+ werkstukdikte boven de tafel ligt.. bij mij komt het nog wel eens op 0.01 mm, Vaak ben ik dan beter uit als ik daadwerkelijk even tast of raak..

Gereedschapslengtes moet je inderdaad altijd goed in de gaten houden.. en als je Tafel Z0 is, dan kun je inderdaad je gereedschapslengte op je Tafel meten..Vast Pennetje gebruiken, als ie er net onderdoor rolt staat je gereedschap op Z+Pendiameter.. Kun je wel een mooi macrootje voor maken.. , dan is het niet meer dan bewegen tot het pennetje er net onderdoor gaat.. "Macro "Lengte overnemen".. klaarrrr.. kof.. ohnee.. nu je werkstuk nog even.. :), Voordeel is wel weer.. als je op die manier je gereedschapslengte gemeten hebt, kun je daarmee ook de bovenkant van je werk op de zelfde manier "meten", en met een Macrootje zet je dan je G92 op DIE waarde.. Klaar... en zuiver!

er zijn zoveel manieren om het goed te doen, en nog veel meer manieren om het fout te doen.. 't probleem van veel beginners is dat ze ofwel een foute manier gebruiken, of een foute manier aanleren vanuit Youtube of zelfs gereedschaps en machine leveranciers.. (ja.. ik zag eens een Filmpje van Sorotec waarbij hij een Toolsensor ging kalibreren met een gereedschap waarvan de lengte niet bekend was.. en dan weet je NOG niets..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door serum »

Die mening over G92 deel ik met je, maar eding heeft dat anders (fout) geinterpreteerd. Als je G10L20 niet ingesteld hebt in Eding, leg dan je nulpunten maar eens vast in G54, swap naar G55, daar je werkstuk nullen en terug naar G54. (als je G54 positie ook daadwerkelijk afwijkt van G55, zoals je het normaalgesproken zou gebruiken) Met G10L20 aangevinkt werkt het zoals je verwachten mag. Dan blijven de nulpunten van G54 onafhankelijk van G55. Nav het geconstateerde probleem met G54/G55 en G92 is het G10L20 boxje erbij gekomen.

Nee, platte werkstukken hoeven niet eens je 'beperking' te zijn voor een vast Z0 punt. Al heb je een opspanning van 300mm hoog. Als je een snelspansysteem of een opspanning gebruikt met binnen toleranties vallende herhalingsnauwkeurigheid is dat prima werkbaar en hoef je niks uit te klokken om je werkstukken goed te frezen. Er is geen reden om het niet te gebruiken. (als de som van de potentiele afwijking binnen de toleranties valt).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 17 dec 2023 17:06 maar eding heeft dat anders (fout) geinterpreteerd.
Bert Eding was ook nog maar een Beginneling, toen ie USBCNC schreef.. G43 was ook Fout in het begin, maar omdat ik dat ging gebruiken, omdat ik de eerste was die in EdingCNC gebruik ging maken van een Toolsetter, en een Touchprobe, is dat aangepast..

ofwel.. ik moet even uitzoeken waar het precies misgaat, en dan even naar Best, en daar even met mijn vuist op tafel slaan. :lol: .. of het wat Subtieler brengen.. mogelijk scheelt dat.. Je wilt tenslotte niet dat je besturing je op het verkeerde been zet..
serum schreef: 17 dec 2023 17:06 Nee, platte werkstukken hoeven niet eens je 'beperking' te zijn voor een vast Z0 punt. Al heb je een opspanning van 300mm hoog. Als je een snelspansysteem of een opspanning gebruikt met binnen toleranties vallende herhalingsnauwkeurigheid is dat prima werkbaar en hoef je niks uit te klokken om je werkstukken goed te frezen. Er is geen reden om het niet te gebruiken. (als de som van de potentiele afwijking binnen de toleranties valt).
Tot op zekere hoogte. inderdaad.. maar dan zit je vantevoren wel te rekenen, terwijl ik nu gewoon bovenkant werkstukje tasten.. klaar..., voor de X-Y posities geef ik je gelijk.. als ik eenmaal een Nulpunt heb ingesteld voor een "Pallet" of een Spantang,dan hoef ik daar ook niet meer naar te kijken..
maar omdat ik geen vaste positie heb voor zo'n pallet, ontkom ik er niet aan om dat de eerste keer toch even te meten.. Poupitaster aan de spil, Centertje halen, Spantang erin, Horlogekastje erop, Hoogte meten.. klaar.. verder niet meer aankomen..

Zou ik vanwege grotere productieaantallen vaste klemposities nodig hebben, dan maak ik gewoon een "Rasterplaat waar ik die klemmiddelen vast op zet, of in elk geval op Rasterpunten kan zetten, dan hoef ik alleen maar de rasterplaat uit te lijnen op de machine, en één rastergat te meten, en dan weet ik precies waar alles ligt..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door andrefc101 »

Ik vind G43 nog steeds niet goed werken in Eding. Normaal zeg je bij tool 12: G43 H12 (met de mogelijkheid om een andere tool offset te gebruiken). Bij Eding zet je volgens mij alleen met G43 de toollengte compensatie aan!
Plaats reactie