emco turn 50 cnc

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 dec 2023 16:50 Misschien handig om de toolwissel eerst handmatig uit te voeren ( MDI ) en melden wat er dan gebeurt.
Bij problemen is het altijd zaak eerst alles weg te laten wat niet bij het probleem hoort.
in mdi doet hij het prima
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door Quepee »

Ik vermoed een ouderwetse troll doei
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus in tegenstelling tot wat je eerder beweerde loopt ie dus NIET het programma af..

Kijk.. dan weten we iets.. maar waarom ie dan wel functioneert als je in MDI een Toolchange doet, en in het programma niet.. dat is nog even de vraag..

Daarvoor zullen we denk ik een blik of een hele tray blikken in de macro moeten gooien..
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2023 17:27 Dus in tegenstelling tot wat je eerder beweerde loopt ie dus NIET het programma af..

Kijk.. dan weten we iets.. maar waarom ie dan wel functioneert als je in MDI een Toolchange doet, en in het programma niet.. dat is nog even de vraag..

Daarvoor zullen we denk ik een blik of een hele tray blikken in de macro moeten gooien..
stomme vraag maar hoe stuur ik die macro
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

als Bijlage, text bestand.. want dat is het tenslotte
Met welke versie EdingCNC werk je?
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2023 19:35 als Bijlage, text bestand.. want dat is het tenslotte
Met welke versie EdingCNC werk je?
versie 4.03.64
macro toolchanger.txt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zit er even doorheen te grasduinen.. en ik kom heel veel bekende dingen tegen..

Deze Macro heb je van DamenCNC?..Ik kom namelijk Routines tegen waarvan ik weet dat Kevin, of één van zijn medewerkers er mee bezig was, en routines waarvan ik zeker weet dat ze van mijn hand zijn.. omdat toen ik er werkte de Draaibank daar naar EdingCNC is omgebouwd, en ik alle macro's toen heb geschreven..

Als je zelf een programma schrijft, even simpel, gewoon naar een wisselpunt sturen, toolwissel programmeren, stukje weglopen, teruglopen, en dan weer een tool?.. en dat dan 6 keer?.. (er vanuitgaande dat je net als ik een 6 Tools Turret hebt?..

Ook nog even belangrijk..
mikeaus schreef: 04 dec 2023 20:22 versie 4.03.64
Please note, CPU5A needs to have firmware version 1.12 to use the most recent software versions.
Aldus de EdingCNC website.. Ik weet niet op welk punt de Firmware precies is aangepast.. maar dat kan een dingetje zijn..
(ik draai op mijn Draaibank nog een oudere versie, vanwege een CPU-4 Boardje..omdat ik die toen in mijn Freesbank had zitten tot ik die in 2013 een grote Upgrade gaf(met naast een omkasting en een Heidenhain Bedieningspaneel een CPU 5B), en in 2014 mijn EMCO Compact 5 Kocht waar ik de oude kaart in frommelde..
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2023 20:55 'k zit er even doorheen te grasduinen.. en ik kom heel veel bekende dingen tegen..

Deze Macro heb je van DamenCNC?..Ik kom namelijk Routines tegen waarvan ik weet dat Kevin, of één van zijn medewerkers er mee bezig was, en routines waarvan ik zeker weet dat ze van mijn hand zijn.. omdat toen ik er werkte de Draaibank daar naar EdingCNC is omgebouwd, en ik alle macro's toen heb geschreven..

Als je zelf een programma schrijft, even simpel, gewoon naar een wisselpunt sturen, toolwissel programmeren, stukje weglopen, teruglopen, en dan weer een tool?.. en dat dan 6 keer?.. (er vanuitgaande dat je net als ik een 6 Tools Turret hebt?..

Ook nog even belangrijk..
mikeaus schreef: 04 dec 2023 20:22 versie 4.03.64
Please note, CPU5A needs to have firmware version 1.12 to use the most recent software versions.
Aldus de EdingCNC website.. Ik weet niet op welk punt de Firmware precies is aangepast.. maar dat kan een dingetje zijn..
(ik draai op mijn Draaibank nog een oudere versie, vanwege een CPU-4 Boardje..omdat ik die toen in mijn Freesbank had zitten tot ik die in 2013 een grote Upgrade gaf(met naast een omkasting en een Heidenhain Bedieningspaneel een CPU 5B), en in 2014 mijn EMCO Compact 5 Kocht waar ik de oude kaart in frommelde..
De hele kast is van damen cnc .
board is een cpu5b met firmware 1.13,zelf een programma schrijfen phoee hee
20231204_195248.jpg
20231204_195248.jpg
20231204_195248.jpg
20231204_195248.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

mikeaus schreef: 05 dec 2023 07:46
Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2023 20:55 'k zit er even doorheen te grasduinen.. en ik kom heel veel bekende dingen tegen..

Deze Macro heb je van DamenCNC?..Ik kom namelijk Routines tegen waarvan ik weet dat Kevin, of één van zijn medewerkers er mee bezig was, en routines waarvan ik zeker weet dat ze van mijn hand zijn.. omdat toen ik er werkte de Draaibank daar naar EdingCNC is omgebouwd, en ik alle macro's toen heb geschreven..

Als je zelf een programma schrijft, even simpel, gewoon naar een wisselpunt sturen, toolwissel programmeren, stukje weglopen, teruglopen, en dan weer een tool?.. en dat dan 6 keer?.. (er vanuitgaande dat je net als ik een 6 Tools Turret hebt?..

Ook nog even belangrijk..
mikeaus schreef: 04 dec 2023 20:22 versie 4.03.64
Please note, CPU5A needs to have firmware version 1.12 to use the most recent software versions.
Aldus de EdingCNC website.. Ik weet niet op welk punt de Firmware precies is aangepast.. maar dat kan een dingetje zijn..
(ik draai op mijn Draaibank nog een oudere versie, vanwege een CPU-4 Boardje..omdat ik die toen in mijn Freesbank had zitten tot ik die in 2013 een grote Upgrade gaf(met naast een omkasting en een Heidenhain Bedieningspaneel een CPU 5B), en in 2014 mijn EMCO Compact 5 Kocht waar ik de oude kaart in frommelde..
De hele kast is van damen cnc .
board is een cpu5b met firmware 1.13,zelf een programma schrijfen phoee hee


20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg
ging niet helemaal goed
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

mikeaus schreef: 05 dec 2023 07:53
mikeaus schreef: 05 dec 2023 07:46
Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2023 20:55 'k zit er even doorheen te grasduinen.. en ik kom heel veel bekende dingen tegen..

Deze Macro heb je van DamenCNC?..Ik kom namelijk Routines tegen waarvan ik weet dat Kevin, of één van zijn medewerkers er mee bezig was, en routines waarvan ik zeker weet dat ze van mijn hand zijn.. omdat toen ik er werkte de Draaibank daar naar EdingCNC is omgebouwd, en ik alle macro's toen heb geschreven..

Als je zelf een programma schrijft, even simpel, gewoon naar een wisselpunt sturen, toolwissel programmeren, stukje weglopen, teruglopen, en dan weer een tool?.. en dat dan 6 keer?.. (er vanuitgaande dat je net als ik een 6 Tools Turret hebt?..

Ook nog even belangrijk..




Aldus de EdingCNC website.. Ik weet niet op welk punt de Firmware precies is aangepast.. maar dat kan een dingetje zijn..
(ik draai op mijn Draaibank nog een oudere versie, vanwege een CPU-4 Boardje..omdat ik die toen in mijn Freesbank had zitten tot ik die in 2013 een grote Upgrade gaf(met naast een omkasting en een Heidenhain Bedieningspaneel een CPU 5B), en in 2014 mijn EMCO Compact 5 Kocht waar ik de oude kaart in frommelde..
De hele kast is van damen cnc .
board is een cpu5b met firmware 1.13,zelf een programma schrijfen phoee hee

nou is opgelost
contact met Kevin gehad,m7 en m8 stonden aangevinkt in eding,en ook in mijn nc programma stond m8.
ik ben heel blij u ook heeeeel erg bedankt voor het meedenken :lol:
20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg20231204_195248.jpg
ging niet helemaal goed
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door tuonov4 »

en wat zijn M7 en M8 dan voor een commando's?
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

tuonov4 schreef: 05 dec 2023 12:11 en wat zijn M7 en M8 dan voor een commando's?
zijn eigenlijk mist en flood maar kevin lag uit dat het toendertijd anders aangesloten was(zoiets)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

tuonov4 schreef: 05 dec 2023 12:11 en wat zijn M7 en M8 dan voor een commando's?
Serieus?


RTFM!, Bladzijde 170... :lol:

Koeling.. maar je kunt de Koeling uitgang natuurlijk ook gebruiken om een motor te schakelen die iets anders beweegt dan een Koelpomp.. zoals een Gereedschapswisselaar..
mikeaus schreef: 05 dec 2023 12:02 nou is opgelost
contact met Kevin gehad,m7 en m8 stonden aangevinkt in eding,en ook in mijn nc programma stond m8.
ik ben heel blij u ook heeeeel erg bedankt voor het meedenken
Ja.. Daar heb je het al.. de Postprocessor "weet niet beter", dan dat M7, M8, M9 voor de koeling zijn, en die strooit ie er dus naar hartelust in.. gevolg.. een Macro die deze codes gebruikt voor de Wisselaar, die gaat op zijn Giechel...

Is daar iets aan te doen?.. Mogelijk.. is het nodig?.. in dit geval (nog) niet.. omdat deze machine niet over koeling beschikt..
Wil je het "fool proof" dan zul je op een andere manier met extra IO's aan de slag moeten.. is wel te doen, maar dat kost ook wat extra Muntjes en programmeerwerk..
in EdingCNC kun je dan ook eigen M-Codes aanmaken

Eigenlijk... zit deze Toolchange macro heel eenvoudig in elkaar.. hij berekent hoelang ie moet draaien, draait zoveel seconden naar de ene kant, en dan een stukkie terug.. , geen gedoe met sensoren..
Ben ik er een liefhebber van op deze manier.. neuh.. nie echt.. maar als 't werkt, dan werkt het..

Bottomline in dit geval.. in je CAM software aangeven dat je alles "Droog" verspaant.. dus dat het programma met zijn fikken van de koeling af moet blijven..
mikeaus schreef: 05 dec 2023 07:46 zelf een programma schrijfen phoee hee
Duhhh... "lui kreng" :lol: beetje moeite doen..
ALs je zelf Macrootjes schrijft.. dan gaat er helemaal een wereld voor je open..
Dat onderdeeltje uit je Test programma.. "Hold My Beer", die schrijf ik gewoon met Cycli, in Dialogen..
mikeaus
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2023 07:47

Re: emco turn 50 cnc

Bericht door mikeaus »

Arie Kabaalstra schreef: 05 dec 2023 13:37
tuonov4 schreef: 05 dec 2023 12:11 en wat zijn M7 en M8 dan voor een commando's?
Serieus?


RTFM!, Bladzijde 170... :lol:

Koeling.. maar je kunt de Koeling uitgang natuurlijk ook gebruiken om een motor te schakelen die iets anders beweegt dan een Koelpomp.. zoals een Gereedschapswisselaar..
mikeaus schreef: 05 dec 2023 12:02 nou is opgelost
contact met Kevin gehad,m7 en m8 stonden aangevinkt in eding,en ook in mijn nc programma stond m8.
ik ben heel blij u ook heeeeel erg bedankt voor het meedenken
Ja.. Daar heb je het al.. de Postprocessor "weet niet beter", dan dat M7, M8, M9 voor de koeling zijn, en die strooit ie er dus naar hartelust in.. gevolg.. een Macro die deze codes gebruikt voor de Wisselaar, die gaat op zijn Giechel...

Is daar iets aan te doen?.. Mogelijk.. is het nodig?.. in dit geval (nog) niet.. omdat deze machine niet over koeling beschikt..
Wil je het "fool proof" dan zul je op een andere manier met extra IO's aan de slag moeten.. is wel te doen, maar dat kost ook wat extra Muntjes en programmeerwerk..
in EdingCNC kun je dan ook eigen M-Codes aanmaken

Eigenlijk... zit deze Toolchange macro heel eenvoudig in elkaar.. hij berekent hoelang ie moet draaien, draait zoveel seconden naar de ene kant, en dan een stukkie terug.. , geen gedoe met sensoren..
Ben ik er een liefhebber van op deze manier.. neuh.. nie echt.. maar als 't werkt, dan werkt het..

Bottomline in dit geval.. in je CAM software aangeven dat je alles "Droog" verspaant.. dus dat het programma met zijn fikken van de koeling af moet blijven..
mikeaus schreef: 05 dec 2023 07:46 zelf een programma schrijfen phoee hee
Duhhh... "lui kreng" :lol: beetje moeite doen..
ALs je zelf Macrootjes schrijft.. dan gaat er helemaal een wereld voor je open..
Dat onderdeeltje uit je Test programma.. "Hold My Beer", die schrijf ik gewoon met Cycli, in Dialogen..

ik ga mij er wel verdiepen :|
Plaats reactie