Denford Triac - Breakout board

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Ik heb zojuist bij een van de forumleden een Denford Triac gekocht en wil deze in eerste instantie even proberen met de originele besturing, maar denk al vrij snel hier een breakout board in te gaan zetten zodat ik deze met mach/eding/Linux kan aansturen.

Het is voor mij alweer heel lang geleden dat ik hiermee bezig ben geweest en een hobby die ik weer op wil gaan pakken en heb jullie hulp nodig bij de keuze van het juiste breakout board te kiezen.
Ik zie namelijk zoveel verschillende merken, types.

Hoe weet ik welke ik nu precies moet hebben?
Voor mij zijn Mach,Eding en Linux alle nieuw dus niet perse een voorkeur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Kjelt »

Wat bedoel je met breakout board? Ik denk dat je een besturingsboard ook wel controllerboard bedoeld?
Voor Eding moet je een Eding besturingskaart hebben waarop weer een breakout board kan worden geplaatst.
https://edingcnc.com/product-category/controllers/pro

Voor Mach heb je heel veel verschillende besturingskaarten, daar heb ik geen verstand van.
Voor LinuxCNC heb je oa de slecht verkrijgbare Mesa kaarten.
LinuxCNC is niet makkelijk, dat vergt Linux kennis en dan nog ben je er wel even zoet mee.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Kjelt schreef: 25 nov 2023 20:29 Wat bedoel je met breakout board? Ik denk dat je een besturingsboard ook wel controllerboard bedoeld?
Voor Eding moet je een Eding besturingskaart hebben waarop weer een breakout board kan worden geplaatst.
https://edingcnc.com/product-category/controllers/pro

Voor Mach heb je heel veel verschillende besturingskaarten, daar heb ik geen verstand van.
Voor LinuxCNC heb je oa de slecht verkrijgbare Mesa kaarten.
LinuxCNC is niet makkelijk, dat vergt Linux kennis en dan nog ben je er wel even zoet mee.
Bedankt voor de reactie. Ik las op een Engels forum dat er meerder opties mogelijk zijn voor een retrofit, waarvan de meest "goedkope" oplossing een "breakout board" waarbij je de analoge signalen moet aansluiten van 0-10volt?

https://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?t=1763

De eerste reactie in deze topic
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Kjelt »

Dat is wat ik zei, je wilt dus de originele controller vervangen door een nieuw controller board en een externe pc.
Je hebt hier wel wat elektronica kennis voor nodig om het tot een goed einde te brengen.
Ook wil je zeker weten dat de motordriver met step dir worden aangestuurd en de spindle driver met 0-10V of PWM.
Ik weet niet wat je elektronica kennis is maar met retro fitten kun je best wel wat kleine tegenslagen verwachten. Heb je een volledig schema van je huidige besturingskast ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Inderdaad, zo'n ombouw is niet weggelegd voor totale leken op elektro gebied.
Je geluk is dat er één of twee medeforumleden zijn die ook zo'n bankje hebben en die het zelf omgebouwd hebben.
Zijn hebben denk ik alle relevantie informatie voorhanden.
Nu is het voor jou te hopen dat zij zichzelf vrijwillig melden hier.
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door tantan »

als het niet te duur moet zijn zou ik eens kijken naar een pokeys cnc bord. wel even kijken of je de 24v in/outputs moet hebben maar daar hebben ze volgens mij een breakout module voor.
deze werkt goed met mach3 en 4. cslabs werkt niet of instabiel met mach4.

Eding is ook een perfecte oplossing
linux ook volgens mij maar daar is al wat over geschreven.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door remon_v »

Waar hier op gedoeld wordt is een DB25/parallelle poort ‘break out board’

Zoiets:

https://a.aliexpress.com/_mNaHe0Y

Dus hij zegt het wel goed, maar heeft alleen geen idee wat het is. Deze BOB kan je gebruiken icm een PC/laptop met parallelle poort met Mach3 of LinuxCNC.

Zo’n bordje is goedkoop en werkt prima, mits je met de limitaties om kan gaan. Bijvoorbeeld de snelheden die je kan halen zijn beperkt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Sven »

Mijn eerste cnc heb ik de eerste tijd direct op de parallelle poort aangesloten gehad icm linuxcnc.

Pas toen ik een 4e as wilde aansluiten was dat niet genoeg meer. Met een bob konden de signalen wel weer hun werk doen.

Later "moest" ik van dabit een mesa kaart toepassen op mijn tweede machine.

Als je niet veel assen en andere zaken hoeft aan te sluiten dan is een bob op een parallelle poort misschien prima. En laat je niet uit het veld slaan over de parallelle poort, dat is voor cnc een heel goede aansluiting.

Een bob plus lunuxcnc is waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Eventueel kan je overwegen je aan te sluiten bij de inkoop van litex als alternatief voor een mesa kaart, als je linuxcnc overweegt:
viewtopic.php?t=22442
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Sven schreef: 26 nov 2023 13:36 Mijn eerste cnc heb ik de eerste tijd direct op de parallelle poort aangesloten gehad icm linuxcnc.

Pas toen ik een 4e as wilde aansluiten was dat niet genoeg meer. Met een bob konden de signalen wel weer hun werk doen.

Later "moest" ik van dabit een mesa kaart toepassen op mijn tweede machine.

Als je niet veel assen en andere zaken hoeft aan te sluiten dan is een bob op een parallelle poort misschien prima. En laat je niet uit het veld slaan over de parallelle poort, dat is voor cnc een heel goede aansluiting.

Een bob plus lunuxcnc is waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Eventueel kan je overwegen je aan te sluiten bij de inkoop van litex als alternatief voor een mesa kaart, als je linuxcnc overweegt:
viewtopic.php?t=22442
Als leek op zowel software als hardware gebied zou ik dat pad zeker niet aanraden, die oplossing vraagt zowel op software als op hardware gebied een stevige kennis van de materie, de basis dingen zijn met vrijwel elke besturingskaart en software zonder problemen snel in orde te krijgen, maar als er een toolwisselaar in beeld komt en zo nog een paar minder gebruikelijke dingen dan is diepgaande hard en software opeen echt hard nodig.
Hier geldt echt het spreekwoord "bezint eer gij begint"
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Wauw bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb de machine nog niet thuis staan, dus kan even geen foto's of dergelijke maken.
De machine heb ik van tantancnc gekocht en hij vertelde dat ik de ombouw zo duur kan maken als ik zelf wil. De meeste "goedkope" om met mach of eding te beginnen is met een BOB. De spindle en stappen motoren blijven dan allemaal zitten en die signalen moeten dan naar de BOB. Hoe dat precies in zijn werk gaat is voor mij nog onduidelijk, maar zeker niet onmogelijk met de juiste uitleg en support.

Als ik het zo lees is de Linux route de moeilijkste, dus dan gaan we mach of eding kant op.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Ik denk dat er geen moeilijke of makkelijke kant op is, zeker de basis dingen zijn bij alle pakketten en kaarten vrijwel gelijk, moeilijk wordt het pas wanneer je b.v. met een toolchanger aan de slag wil of moet, dat is geen standaard ding, daar moet je dus veel meer uit de kast gaan halen.
Ik denk dat je als eerste moet gaan bepalen welk software platform je voorkeur heeft en vandaar een controller moet kiezen.
Eding heeft zijn eigen controllerkaart, mach3 heeft vele mogelijke controller leveranciers, voor Linux zijn er ook enkele, op dit moment loopt er een 'low cost oplossing' hier op het forum. Mach3 is echt heel wijd, wereldwijd, bekend en toegepast, LinuxCNC is vooral bij de software jongens populair en heeft best een stevige drempel.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

benkr schreef: 26 nov 2023 19:01 Ik denk dat er geen moeilijke of makkelijke kant op is, zeker de basis dingen zijn bij alle pakketten en kaarten vrijwel gelijk, moeilijk wordt het pas wanneer je b.v. met een toolchanger aan de slag wil of moet, dat is geen standaard ding, daar moet je dus veel meer uit de kast gaan halen.
Ik denk dat je als eerste moet gaan bepalen welk software platform je voorkeur heeft en vandaar een controller moet kiezen.
Eding heeft zijn eigen controllerkaart, mach3 heeft vele mogelijke controller leveranciers, voor Linux zijn er ook enkele, op dit moment loopt er een 'low cost oplossing' hier op het forum. Mach3 is echt heel wijd, wereldwijd, bekend en toegepast, LinuxCNC is vooral bij de software jongens populair en heeft best een stevige drempel.

Bedankt voor de reactie, voor mij zou dan de voorkeur gaan naar eding of mach. Is er een voordeel voor eding omdat deze een eigen controleerbaar heeft?

Er zit geen ATC op de Denford. Die zijn we geleverd maar zit niet bij mijn machine. Wellicht in de toekomst een leuk project om te doen.
Zo te lezen moet ik hiermee rekening houden met welk platform ik verder ga?

Heb mij laten vertellen dan Eding stabieler functioneert als Mach, of dat waar is weet ik niet. Maar zie eigenlijk voornamelijk Mach besturingen voorbij komen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jmol schreef: 26 nov 2023 19:21 Bedankt voor de reactie, voor mij zou dan de voorkeur gaan naar eding of mach. Is er een voordeel voor eding omdat deze een eigen controleerbaar heeft?
Ja.. de Timing van alles.. Eding heeft op de kaart een Buffer die ervoor zorg draagt dat je machine soepel beweegt.
Verder is de User Interface van EdingCNC een stuk makkelijker te bedienen als je geen Mepscherm hebt, en geen muis bij je machine wilt.

'k moet toegeven, ondanks mijn initiële aversie tegen Mepschermen, heb ik er sinds een jaar of 8 een aan mijn EMCO Compact 5 CNC Draaibank hangen, en dat bevalt me uitstekend (dit ook omdat je vette fikken niet middenop het scherm hoeven te komen als je wat wilt bedienen met het scherm, omdat alle knoppen aan de rand zitten, en Ja.. dat heb ik bewust zo ontworpen).

Momenteel heb ik ook nog eens de "luxe" van een Heidenhain Bedieningspaneel, en ik heb voor een handvol kralen bij 247 Tailorsteel een Console laten snijden en zetten, waar ik dat Mepscherm en het Heidenhain klavier in heb gemonteerd (onlangs op de CNC Meeting laten zien) en dat werkt heel fijn, omdat ik een aantal sneltoetscombinaties van EdingCNC op dat toetsenbord middels een Pokeys 57 heb geprogrammeerd.

'k geef ruiterlijk toe, ik wilde een professionele console, omdat ik ook mijn machines professioneel gebruik.. 'k moet er van zien te leven.
is het moeilijk om een tweede hands Heidenhain paneel aan te sluiten? Neen, 't is alleen veel werk.. maar moeilijk allerminst.. 't is een matrix toetsenbordje, dus maak je in de Pokeys software een 16 x 8 Raster aan, en dan knoop je de boel aan elkaar.. ik heb gewoon een SubD Connector met een Printje met klemmen in mijn Heidenhain paneel gepropt, en met een paar kabeltjes de Pokeys aangesloten.

Los daarvan.. bij Mach heb je een enorrrrrme keuze aan allerhande Break (out) shit, en je weet in het begin echt niet wat te nemen.. EdingCNC is wat dat betreft een "one-stop shop".. je hebt een PC.. en je kan kiezen.. USB of Ethernet.. Ik zou zeggen neem Ethernet, Koop een 2de hands PC met Windhoos 10, Stel de boel in, en verbind de CPU met je PC, Knoop de Drivers eraan, de VFD, de Sensoren, stel de boel in, en Gas op die Lollie..
Het ombouwen van mijn EMCO Compact 5 CNC kostte me inclusief het monteren van andere Stappenmotoren welgelteld 1½ uur... dat is dus tussen de koffie en de Lunch..

in EdingCNC is het dan ook nog vrij makkelijk om zelf Cycli te maken om allerhande dingen te automagiseren, getuige mijn Macro voor de draaibank en Freesbank waar ik allerhande dialogen heb om dingen te programmeren.

Voor een ATC.. ik heb ATC's gezien die 't doen met Mach.. en ik heb ze gezien met EdingCNC, hoe zoiets in Mach te schrijven weet ik niet.. in EdingCNC is het voor mij in elk geval makkelijker, maar dat komt ook doordat ik al sinds 2008 (dus nu zo'n 15 jaar) met EdingCNC werk, en niet met Mach.. de laatste keer dat ik dat op mijn PC heb gehad is in 2007 geweest.. en dat was NIET op de PC van de machine.. dat heeft Mach niet gehaald..om de doodeenvoudige reden dat ik niets snap van die Gokkast..

Bij een ATC heb je een aantal Sensoren nodig, zoals die voor het lossen en klemmen van je Tool, de positie van je Turret, en bijvoorbeeld de rotatiepositie van je Turret..
Al zit die er niet op bij mijn Draaibankje.. heel soms, als ik wat stoms doe, dan klopt de Turretpositie van mijn Draaibank niet met het geladen tool.. wat ik dan doe is in MDI met de hand dus middels G00 G91 A60 de turret naar de goede positie loodsen, dan 10° verder, en 15° terug zodat ie weer strak tegen de pal rust..
Daar komen verder geen sensoren aan te pas, en als je besluit om Steppers met Encoders te gebruiken, dan is dat je sensor.. die dingen schieten tenslotte in Alarm als ze om welke reden dan ook hun positie niet halen..
Als je het anders aan gaat sturen (met Ruitenwissermotortjes van de lokale autosloop bijvoorbeeld) dan zou ik er wel sensoren opzetten..

Linux.. daar wil ik pas aan gaan denken als EdingCNC met een Linux versie komt.. want de Standaard GUI van Linux is net Mach, maar dan niet onder windhoos.. dat het software matig veel beter in elkaar zit, daar ben ik wel van overtuigd.. Mach4 schijnt ook nog lang niet vrij van blunders te zijn..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Wauw bedankt Arie voor de uitgebreide uitleg. Zo te lezen een duidelijke voorkeur voor Eding en wat ik eruit op kan maken, "eenvoudiger en makkelijker" te installeren dan Mach.

Vreemd dat zoveel mensen dan toch met Mach werken, is dat onwetendheid?
Plaats reactie