Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

Hallo CNC-ers,

Al een lange tijd heb ik de wens om een CNC te bouwen, daar heb ik ook een topic over… echter is het er tot nu toe niet van gekomen, ondanks dat ik al veel onderdelen besteld had. Die wens bestaat er nog steeds echter kan ik niet wachten en kwam dit koopje tegen.
Wel een stukje rijden, ten zuiden van Brussel, hoewel dat vanaf Breda ook wel meevalt.
Net opgehaald, maar wil alvast de foto’s delen.

Ik had liever een portaalfreesmachine, en het werk bereik mag wat groter (500x400). Maar verder ben ik tevreden :mrgreen:

Afbeelding

2,2Kw watergekoelde spindel:

Afbeelding

Chiller:

Afbeelding

Besturingskast van kunststof;

Afbeelding

Rich auto controller, nog nooit van gehoord….

Afbeelding

- Werkbereik: 500x400 Z-hoogte weet ik even niet.
- Closed loop steppers, Nema34
- Inductie sensoren om te homen
- 2,2 Kw spindel

Sowieso komen er wat aanpassingen aan:

- pluggen i.p.v wartels op de kast… niks is nu los te koppelen (behalve spindel)
- Kabelrupsen
- als de besturing niet bevalt, ombouw naar LinuxCNC. Heb nog een Mesa 7176E kaart liggen
- VFD in een aparte kast

Ik vroeg hem wat voor koelvloeistof er in de Chiller zat, hij zei L’eau… dus ik zei doe maar snel leeg kiepen dan… daar ben ik niet zo blij mee…. Ik wil daar gedestilleerd water met auto koelvloeistof voor gaan gebruiken.

Verder zei hij dat de spindel RPM niet aangestuurd via G-code… maar dat is toch zo te fixen? En klopt het dat de VFD alleen frequentie aangeeft? Dan moet je dus altijd omrekenen. Moet dat nog uit gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door remon_v op 03 nov 2023 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door hfjbuis »

Dat ziet er uit als een solide machine. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door wrinex »

ziet er wel lekker bulky uit ! geen idee wat het gekost heeft maar lijkt me vrij compleet !! de chiller is geen chiller maar een koeler. maar zover werkt hier prima. wel zorgen dat je wat action cool vloeistof er in gooit :) zover best blij mee !!!

heel veel plezier zou ik zeggen !
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door Kjelt »

Mooi dan kun je meteen aan de slag!
Check de vloeistof even op kleur, bruin dan is het niet goed :cry:
Zelf ga ik koelvloeistof voor Alu motorblokken gebruiken die schijnen minder aggressief te zijn, kun je kant en klaar in 5l en 1l flessen kopen bij de auto onderdelen winkels.
Wel moeten dan je slangen van een speciaal plastick zijn, ik moet het nakijken maar dacht nylon ofzo. Kom ik later wel op terug.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 01 nov 2023 22:37 Dat ziet er uit als een solide machine. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt.
Ik ben ook erg benieuwd… maar is sowieso niet te vergelijken met de CNC waar ik tot nu toe mee heb gewerkt (MPCNC)
wrinex schreef: 02 nov 2023 02:02 ziet er wel lekker bulky uit ! geen idee wat het gekost heeft maar lijkt me vrij compleet !! de chiller is geen chiller maar een koeler. maar zover werkt hier prima. wel zorgen dat je wat action cool vloeistof er in gooit :) zover best blij mee !!!

heel veel plezier zou ik zeggen !
Ik heb 10L gedestilleerd water en 2L koelvloeistof van de Action (de roze)… die wil ik nu gaan gebruiken.
Kjelt schreef: 02 nov 2023 06:51 Mooi dan kun je meteen aan de slag!
Check de vloeistof even op kleur, bruin dan is het niet goed :cry:
Zelf ga ik koelvloeistof voor Alu motorblokken gebruiken die schijnen minder aggressief te zijn, kun je kant en klaar in 5l en 1l flessen kopen bij de auto onderdelen winkels.
Wel moeten dan je slangen van een speciaal plastick zijn, ik moet het nakijken maar dacht nylon ofzo. Kom ik later wel op terug.
Jazeker, hij is helemaal compleet. Heb er zelfs nog gratis Amerikaans noten hout bij gekregen en heel wat freesjes en spantangen. Heb een 6mm spantang die van betere kwaliteit is… de rest in van die gele hoesjes. Die zijn vrijwel onbruikbaar? Of valt dat mee….

Het water wat er uit kwam was gewoon helder gelukkig… hopelijk valt het mee…

Ik ben zeker benieuwd naar die koelvloeistof voor alu motorblokken en welke slangen…
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door Kjelt »

Gele hoesje spantangen is ongedefinieerd.
Gewoon opspannen en dan de runout controleren, mits redelijk stukje ermee frezen en weer opmeten. Indien gelijke runout en voor jou acceptabel kun je die gewoon gebruiken.
Op Ali zijn er betere, wil je even de video van Piotr Fox Wysocki kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=g_tNYUH-Efs&t=53s

En de kunststof slang die tegen koelvloeistof kan is PA, polyamide.


Oorspronkelijke bron (auteur) is Dabit 8)
DaBit schreef: 12 jan 2021 13:40 Polyurethaan luchtslang is beperkt bestendig tegen koelvloeistof. Polyamide (PA12) is goed bestendig, maar wel stugger.
PVC aquariumslang / airco condensafvoerslang / etc. word hard.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 02 nov 2023 18:32 Gele hoesje spantangen is ongedefinieerd.
Gewoon opspannen en dan de runout controleren, mits redelijk stukje ermee frezen en weer opmeten. Indien gelijke runout en voor jou acceptabel kun je die gewoon gebruiken.
Op Ali zijn er betere, wil je even de video van Piotr Fox Wysocki kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=g_tNYUH-Efs&t=53s

En de kunststof slang die tegen koelvloeistof kan is PA, polyamide.


Oorspronkelijke bron (auteur) is Dabit 8)
DaBit schreef: 12 jan 2021 13:40 Polyurethaan luchtslang is beperkt bestendig tegen koelvloeistof. Polyamide (PA12) is goed bestendig, maar wel stugger.
PVC aquariumslang / airco condensafvoerslang / etc. word hard.
Ik ga ze wel testen op runout…
Ik heb ze een tijd geleden gezien van Piot Fox… zal er weer eens naar kijken.
De koelvloeistof die ik nu heb is G12 2 x 1L (van de Action)… deze lijkt me geschikt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door DaBit »

Ja hoor, die koelvloeistof kan prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door benkr »

De koeler is echt heel erg overdreven, ik pomp het rond van een 1 liter fles (waar de koelvloeistof in zat) via de motor en weer terug de fles in, na een paar uur frezen is het net ietsje meer dan lauw, maar nog heel goed in de hand te houden, dus iets van 40 graden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door Kjelt »

Bij sommige spindels staat het in de handleiding.
Bij mijn spindel van Jianken staat het ook en heeft het positief effect op de levensduur van de lagers. Als je de koeler toch al hebt gewoon lekker gebruiken.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 02 nov 2023 22:45 De koeler is echt heel erg overdreven, ik pomp het rond van een 1 liter fles (waar de koelvloeistof in zat) via de motor en weer terug de fles in, na een paar uur frezen is het net ietsje meer dan lauw, maar nog heel goed in de hand te houden, dus iets van 40 graden.
Als die koeler er niet bij zat, had ik er ook geen aangeschaft. Dan zat ik te denken aan een reservoir met pomp voor pc koeling ofzo. Met wat voor motor pomp jij het rond (ben wel benieuwd)?
Kjelt schreef: 02 nov 2023 22:55 Bij sommige spindels staat het in de handleiding.
Bij mijn spindel van Jianken staat het ook en heeft het positief effect op de levensduur van de lagers. Als je de koeler toch al hebt gewoon lekker gebruiken.
Ja hoe koeler, hoe beter voor de levensduur…
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door benkr »

Daar ben ik het maar voor een deel mee eens, waarom moet je je spindel dan warm laten draaien?
Pas als de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt zal de lagerspeling minimaal worden, als die te warm wordt zal de boel, lees de lagers, niet meer soepel lopen en zal dan steeds meer wrijvings-warmte gaan ontwikkelen, vandaar dat je moet koelen dus, maar een beetje opwarmen lijkt mij alleen maar goed. Mijn spindel wordt schat ik, aan de buitenkant net zo warm als de koelvloeistof, iets van 35 graden, zeker niet meer, als je voelt heb je echt geen neiging om terug te trekken.
Ik gebruik dit pompje:

https://nl.aliexpress.com/item/10050021 ... pt=glo2nld

Met dit pompje lukt het ook om de koelvloeistof door de motor heen te zuigen, dat betekent dat bij een interne lekkage er geen vloeistof ontsnapt omdat er altijd een beetje onderdruk is. Verder ga ik er nog een flow sensor in maken, Ruud de Rooij heeft de MQL software voor mij aangepast zodat de MQL Arduino ook meteen de flow van de koelvloeistof gaat meten en als er geen flow is een alarm afgeeft, een groene LED bij flow en een rode LED als er geen of onvoldoende flow is.
Ik moet nog een zijplaat van mijn Z-as modificeren maar dan zit de MQL inclusief de flowsensor in de Z-as en het koelreservoir en het smeermiddel reservoir er aan de buitenkant tegenaan. Dat spaart enkele meters slang t.o.v. wat ik voorheen had, het reservoir ergens naast de machine. en de toevoer slangetje helemaal door de kabelkettingen, dat bleek niet echt betrouwbaar te werken, bovendien duurde het vullen van de slangen echt lang.

Zodra ik de schuifdeurtjes voor de machine klaar heb kan ik gaan frezen en dus die zijplaat frezen. Ja, het einde komt in zicht.
Er zijn nog wat dingen die ik nog moet aanpakken, maar frezen lukt dan wel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 02 nov 2023 22:57 Ja hoe koeler, hoe beter voor de levensduur…
Volgens mij gaat het om een zo constant mogelijke bedrijfstemperatuur. Koeler krimpen en warmer zetten de lagers uit terwijl ze voor een bepaalde temperatuur zijn gebouwd.
Vandaar ook dat je ze even voor het echte werk langzaam met stapjes omhoog in snelheid moet warm draaien en niet meteen vanaf nul full speed moet laten draaien.
benkr schreef: 02 nov 2023 23:33 Daar ben ik het maar voor een deel mee eens, waarom moet je je spindel dan warm laten draaien?
Pas als de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt zal de lagerspeling minimaal worden, als die te warm wordt zal de boel, lees de lagers, niet meer soepel lopen en zal dan steeds meer wrijvings-warmte gaan ontwikkelen, vandaar dat je moet koelen dus, maar een beetje opwarmen lijkt mij alleen maar goed. Mijn spindel wordt schat ik, aan de buitenkant net zo warm als de koelvloeistof, iets van 35 graden, zeker niet meer, als je voelt heb je echt geen neiging om terug te trekken.
Inderdaad. Daarnaast heeft het nog als voordeel dat je freesdiameter ook niet veranderd door uitzetting tijdens het werkstuk frezen waardoor je resultaat beter is.

En je zult het best redden op koele dagen of in een airco geregelde werkplaats met een liter vloeistof en pompje als je de frees ook half belast. Maar niet iedereen heeft een grote werkplaats, als het binnen al 30 graden is , de frees een langere tijd flink wat dikke spanen laat weghalen dan is zo'n zwaardere koeler wel fijn, een aktieve met compressor luxe.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 02 nov 2023 23:33 Daar ben ik het maar voor een deel mee eens, waarom moet je je spindel dan warm laten draaien?
Pas als de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt zal de lagerspeling minimaal worden, als die te warm wordt zal de boel, lees de lagers, niet meer soepel lopen en zal dan steeds meer wrijvings-warmte gaan ontwikkelen, vandaar dat je moet koelen dus, maar een beetje opwarmen lijkt mij alleen maar goed.
Kjelt schreef: 03 nov 2023 07:27 Volgens mij gaat het om een zo constant mogelijke bedrijfstemperatuur. Koeler krimpen en warmer zetten de lagers uit terwijl ze voor een bepaalde temperatuur zijn gebouwd.
Vandaar ook dat je ze even voor het echte werk langzaam met stapjes omhoog in snelheid moet warm draaien en niet meteen vanaf nul full speed moet laten draaien.
Dat van dat opwarmen wist ik niet... goed om te weten!
benkr schreef: 02 nov 2023 23:33 Ik gebruik dit pompje:

https://nl.aliexpress.com/item/10050021 ... pt=glo2nld

Met dit pompje lukt het ook om de koelvloeistof door de motor heen te zuigen, dat betekent dat bij een interne lekkage er geen vloeistof ontsnapt omdat er altijd een beetje onderdruk is.
Ja zoiets bedoelde ik ook, gemaakt voor computer waterkoeling... en als je niet tevreden bent over de temperatuur kan je er altijd nog een radiator, eventueel met ventilator, tussen stoppen.
Plaats reactie