Emcomat V8 onderhoud.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

We hebben een draaibank Emcomat V8.
Daarvan willen we de olie van de tandwielkast vervangen.
Online hebben we meerdere versies van de handleidingen gevonden.
Deze is ook in het Engels.

https://emea01.safelinks.protection.out ... reserved=0

Maar daar hebben we nog niet gevonden hoe de olie vervangen kan worden.
Ook onder de tandwielkast hebben we nog geen boutje of dop gevonden.
Zit er ergens een boutje, net als bij een carter van een benzinemotor ?

Groetjes,
Marijke en Peter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou denken nr. 36 direkt onder de hoofdas.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

Ja , dat is de juiste schroef.
Met Google translate vond ik dat "Vis de vidange" = "Aftapschroef".
Maar dan ga ik eerst de klauwplaat er af halen voor ik de olie aftap.

Bedankt voor de info !

Groetjes,
Peter en Marijke
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

De klauwplaat van onze draaibank heeft ring van gietijzer.
daarin zit een bout en een naad zodat deze geklemt wordt op de as.
Maar er zit ook een breuk in.

we hebben er nog 2 klauwplaten er bij, 1 heeft ook dezelfde ring, maar dan zonder breuk.
de andere heeft die ring niet.

We overwegen de draaibank te laten reviseren.
Maar voor we daar aan beginnen moeten we eerst weten aan welke spcificaties het apparaat moet gaan voldoen.

Om te testen hoe nauwkeurig de draaibank nu is, nemen we een zo lang mogelijk houten balkje.
Dat maken rond, en dan meten we of deze over de hele lengte dezelde diameter heeft gekregen.

Maaaaarrrrrrrrr.
Die breuk, wellicht heeft het jaren zo goed gefunctioneerd.

Zou het gevaarlijk zijn om de draaibank, zo met breuk te gebruiken ?
Zou het verstandig zijn om de klauwplaat te wisselen ?
Hoe zorgen we er voor dat die andere ring van gietijzer heel blijft ?
Hoe zorgen we er voor dat die andere klauwplaat goed uitgelijnd wordt ?

groetjes, Peter en Marijke

Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door MeMoRy »

Als het is wat ik denk dat het is: de spindel heeft aan het einde een schroefdraad?
Dan is dit denk ik om de klauwplaat op de spindel te klemmen, zodat deze niet loskomt als je de draaibank in omgekeerde richting gebruikt (of bij hard remmen/massatraagheid)
Klopt dat?
En zo ja, kan je nog wel klemmen?

Dit is overigens een eigen topic waard, mijn inziens
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 06 jan 2024 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

Waarschijnlijk zit er achroefdraad op de as, zi dit plaatje uit de handleiding.
Maar ik ben erg voorzichtig met het losmaken van iets als ik niet zeker weet dat ik ook weer goed
en op de juiste manier terug kan plaatsen.
draaibank as.png
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door MeMoRy »

Je haalt de klauwplaten toch wel eens los? Zie je dan een schroefdraad? Ik lijk die wel te zien op het plaatje.

Klemt hij nog wel? C.q. kan je de klauwplaat niet losdraaien als je het aanschroeft? Dan is het redelijk veilig denk ik.
De krachten op de bout zijn niet ideaal, dus niet strakker aandraaien dan nodig.

Ik vermoed dat het gietijzer gescheurd is omdat de diameter niet goed klopt. Gietijzer kan niet echt buigen.

Die zelfcentrerende vierklauw is zonder die klem niet heel veilig, zeker niet als je hem in tegengestelde richting laat draaien. Dan kan de klauwplaat zichzelf losdraaien.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

MeMoRy schreef: 06 jan 2024 19:03 Je haalt de klauwplaten toch wel eens los?
Nog niet.
Het is een erfenis, en die heeft sinds 2014 stil gestaan.
MeMoRy schreef: 06 jan 2024 19:03Gietijzer kan niet echt buigen.
Daarom vond ik het al vreemd dat ze voor deze toepassing gietijzer gebruiken. :roll:
MeMoRy schreef: 06 jan 2024 19:03Die zelfcentrerende vierklauw is zonder die klem niet heel veilig, zeker niet als je hem in tegengestelde richting laat draaien. Dan kan de klauwplaat zichzelf losdraaien.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo’n wurg klem heeft maar een paar honderste speling max. En dan breekt het echt niet als het juist behandeld wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door benkr »

Marijke&Peter schreef: 06 jan 2024 16:26 We overwegen de draaibank te laten reviseren.
Waarom zou je die draaibank laten reviseren zolang je niet weet hoe en wat je moet gaan testen?
Ga eerst eens ergens, b.v. bij een hobbyclub of een medeforumlid die KAN DRAAIEN jezelf leren draaien en laten voorlichten wat er allemaal mis kan zijn aan een draaibank en hoe je daar achter komt.
Maar voor we daar aan beginnen moeten we eerst weten aan welke specificaties het apparaat moet gaan voldoen.
Die is makkelijk, de draaibank kan eigenlijk nooit beter worden dan die nieuw was.
Pak dus de fabrieksspecificaties en je hebt je specificaties.
Om te testen hoe nauwkeurig de draaibank nu is, nemen we een zo lang mogelijk houten balkje.
Dat maken rond, en dan meten we of deze over de hele lengte dezelfde diameter heeft gekregen.
Hout is een erg slecht materiaal om iets heel precies te draaien en na te meten, neem daar aluminium, messing of staal voor, dat is tenminste maatvaster dan hout.
Wat wel belangrijk is dan, is dat je b.v. werkt met een tegencenter en mogelijk zelfs met een meelopende bril om je asje niet te laten veren en daardoor een afwijking krijgt die je dan zou gaan toeschrijven aan de draaibank terwijl het echt helemaal aan je zelf te danken is. Vandaar mijn opmerking dat je eerst moet leren draaien. Ook een goede beitel is erg belangrijk naast een goed gekozen toerental, automatische voeding smering en ik denk nog wel wat dingen. Maar luisteren en kijken naar het resultaat is belangrijk, als het b.v. niet goed snijdt dan kun je ook niet verwachten precisie werk af te gaan leveren.

Om iemand te vinden die je zou kunnen helpen op dit pad lijkt het mij wel heel erg handig als je in je profiel aangeeft waar die draaibank nu woont, wellicht woont er iemand heel dicht bij je inde buurt die je hier mee kan en wil helpen.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door pgroot »

Marijke&Peter schreef: 06 jan 2024 16:26 Om te testen hoe nauwkeurig de draaibank nu is, nemen we een zo lang mogelijk houten balkje.
Dat maken rond, en dan meten we of deze over de hele lengte dezelde diameter heeft gekregen.
zoals eerder aangegeven is dat niet een heel goed idee zeker op hout gaat dit niet vertellen hoe precies je nu echt bent.

Maar even los daarvan is misschien de vraag die je zou moeten stellen, wat wil je gaan draaien op wat voor diameter.
Als je bv een as van diameter 10 of 20 mm inspant met een uitsteeklengte van laten we even 400 mm nemen (ik ken de specs van jullie bank niet) zal deze als je gaat draaien ook met een center op de kop gaan uitbuigen in het midden en waarschijnlijk ook gaan resoneren, zonder meelopende bril ga je dan ook nog steeds geen goede indicatie krijgen.

maar ook wat voor bewerkingen en materialen wil je gaan doen is wel belangrijk om te weten, geef je de voorkeur aan wisselplaat gereedschap of wil je zelf een beitel gaan slijpen.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 07 jan 2024 23:04 Die is makkelijk, de draaibank kan eigenlijk nooit beter worden dan die nieuw was.
Pak dus de fabrieksspecificaties en je hebt je specificaties.
Met het risico om ook dit topic een stroom off-topic geblaat te geven: is dat wel zo?
Ik bedoel: je kan het bed beter later slijpen dan fabrieksspecificaties, of preciezere lagers, of een sterkere motor plaatsen, of een snelwisselhouder, of een DRO... allemaal dingen die toch wel objectief als "beter" worden gezien.
Verder zijn er tegenwoordig ook gewoon "slechte"/ gispen banken te koop, die als buiten specificaties geleverd worden en direct onderhanden genomen dienen te worden om een beetje goede resultaten te krijgen.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

bedankt voor de antwoorden.
Maar ik ben erg ziek, en voorlopig is de draaibank niet de 1e prioriteit.

Groetjes, Peter
Laatst gewijzigd door Marijke&Peter op 18 jan 2024 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Quepee »

Beterschap !
Plaats reactie