Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

rowinox
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2023 12:33

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door rowinox »

Kjelt schreef: 03 okt 2023 20:27
rowinox schreef: 03 okt 2023 20:17 Hallo, vandaag een toetsenbord en muis gevonden en aangesloten. Ik kan nu eindelijk iets meer. Ik kan nu ook in de BIOS en in mens bladeren.
Wat was het nou voor toetsenbord en connector? Ik heb nog geen foto van het moederbord gezien ?
Er zaten op het moederbord 2 ps2 aansluitingen. De rs232 aansluiting aan de zijkant is denk ik voor extra floppydrive.

roy
rowinox
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2023 12:33

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door rowinox »

...en nu moet ik dus een floppydrive hebben, die ik kan aansluiten op die rs232 poort. Ook weer onvindbaar op internet. Ik wordt er langzamerhand moedeloos van.

Roy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien een Gek idee.. maar die RS232 poort.. kun je daarmee niet gewoon Communiceren via een Terminal programma?..

mijn "ouwe EMCOturn 120" praat ook via RS232 met de PC, en (ok.. ik schrijf ook zelf PC programma's) ik heb ook een Applicatie die gewoon met mijn Psion 5 "praat" met de PC.. maar dat is iets wat elk Terminal programma kan.. (Waarom.. Waarom heeft Microsoft ooit besloten om HyperTerminal uit Windhoos te slopen??)
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door VDFman »

Wat is het merk van de machine eigenlijk?
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door henkzelf »

Waarom heeft Microsoft ooit besloten om HyperTerminal uit Windhoos te slopen??)
Voor Hyperterminal hadden ze een licentie gekocht en toen die verlengt moest worden voor een nieuwe Windows versie vonden ze dat te duur.
Je kunt nog steeds zelf een licentie kopen.
Maar er is een opensource programma PuTTY wat voor mij een goede vervanger is.
Hyperterminal en PuTTY zenden en tonen per karakter terwijl je bij ander Terminal programma's eerst de hele regel moet in tikken en dan wordt die in 1 keer verstuurd. Dit zou het voordeel hebben dat je voor verzenden nog kunt corrigeren. Maar ik wil dat mijn micro's direct reageren op elke toetsaanslag.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door henkzelf »

Was dubbel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door Arie Kabaalstra »

Putty.. Ik hoor daar vaker over.. maar mogelijk ben ik niet genoeg Nerd om Putty te snappen.. :lol: of ik ben gewoon te jong..

er zijn van allerlei Terminal programma's, ik beschik ook de Broncode om zelf in C# een Terminal programma te maken, dat gebruik ik voor de EMCOtronic TM02, dat wil zeggen, zodra ik een PC heb met Windhoos 10 en een RS232 poort..
de afgelopen tijd veel bijgeleerd in het programmeren in C#.. dus dat kan ik durven.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door Kjelt »

rowinox schreef: 04 okt 2023 12:25 ...en nu moet ik dus een floppydrive hebben, die ik kan aansluiten op die rs232 poort. Ook weer onvindbaar op internet. Ik wordt er langzamerhand moedeloos van.
Roy
Waarom moet je een floppydrive hebben ?
Is dat de enige manier om data van deze machine op te slaan en programma's te laden ?
Zit er geen andere interface op ?
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door tuonov4 »

je kan gewoon via de RS 232 en bijvoorbeeld het V24 programmatje communiceren met de machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Realterm doet het ook prima. https://realterm.sourceforge.io/index.h ... s_Download
Maar als je met dat moederbord wilt communiceren, zal daar ook iets van een communicatie mogelijkheid moeten zijn.

Die RS232 zal wel voor een geheugenstation zij, dat kan een andere PC zijn of een speciaal voor CNC ontwikkeld floppy station. Zie plaatjes.
Die laatste moet je niet willen.
Maar heb je data die je in die besturing wilt stoppen?
diamemo.jpg
2018-10-15 08_42-000457-.jpg
Het door Tuonov4 genoemde V24 werkt volgens mij niet meer op PC later dan XP, en de XP 64 bit versie ook niet. (althans daar heb ik regelmatig wazige problemen meegemaakt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgens de Manuals van mijn EMCO zou het ook moeten werken met V24, alleen hoe kom je aan die Software?.. Ik heb er niet eens naar gezocht, Realterm ook wel eens gebruikt.. dat is met Putty wel de ECHTE communicatie software.. een echte terminal dus eigenlijk..
Termite trof ik net op mijn PC aan.. van de Psion naar de PC werkt het als een dolle, alleen de andere kant op krijg ik er nog geen Bit doorheen.. moet ik maar eens naar kijken..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2023 17:13 Volgens de Manuals van mijn EMCO zou het ook moeten werken met V24, alleen hoe kom je aan die Software?.. Ik heb er niet eens naar gezocht, Realterm ook wel eens gebruikt.. dat is met Putty wel de ECHTE communicatie software.. een echte terminal dus eigenlijk..
Termite trof ik net op mijn PC aan.. van de Psion naar de PC werkt het als een dolle, alleen de andere kant op krijg ik er nog geen Bit doorheen.. moet ik maar eens naar kijken..
Toen ze die manual schreven bestond er nog geen windowsXP laat staan W10 of zo.
Die software heb ik nog wel liggen, draait onder DOS. (of XP32 bit)
De V24 die in de EMCO manual genoemd wordt staat waarschijnlijk voor de RS232 interface, dat noemen ze in Duitsland V24 (12v top-top signaal)
en moet je dus 'een' communicatie programma gebruiken.
De V24 die Tuonov4 noemt is een zeer simpel software tooltje wat uit de Deckel stal komt, maar echt overal inzetbaar is.
Met die terminalprogramma's kan het allemaal wel, maar moet je vaak veel beter weten wat je allemaal wel en niet in moet stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rowinox
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2023 12:33

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door rowinox »

Heren, even een update. Er is een monteur bij mij langsgeweest voor dit probleem. Die heeft dmv een laptop met windows XP geprobeerd om de parameters terug in de machine te plaatsen. Helaas kreeg hij geen verbinding opgebouwd met de machine. Hierna is besloten om de besturing (scherm met touchpad) te demonteren, en op te sturen naar Heidenhain.

Zodra er meer info is, laat ik het jullie weten!

Roy
rowinox
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2023 12:33

Re: Foutmelding Heidenhain manualplus 3110

Bericht door rowinox »

Hallo,

we zijn weer een tijdje verder, maar helaas weinig info. De besturing ligt bij een bedrijf in duitsland, die hem "wellicht" kan repareren, maar daar ligt hij nu al 2 weken. zoals ik kan opmaken uit hun informatie, hebben ze er nog niets mee gedaan.

Is er hier iemand, die me er verder mee zou kunnen helpen qua reparatie? Dan laat ik hem ophalen in duitsland, en terugkomen naar mij.

Roy
Plaats reactie