Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 09 sep 2023 13:51 Iedereen is maar iedereen aan het Quoten.. ik raak soms de tel een beetje kwijt.. Mea Culpa.. :lol:
Ja, leeftijd hè. Hebben we vroeg of laat allemaal wel last van. :lol:
<Off-Topic>
Ik vraag me alleen af.. een Stoeptegel is niet gewapend, is ie dan wel sterk genoeg?
zou het nuttig zijn om een "netje wapening" tussen 2 Tegels te leggen, en ze dan met een goede "lijm" te verbinden? (Dat geeft tevens de mogelijkheid om er wat Kabelkanaaltjes en dergelijke in te leggen..
</Off-Topic>
Zou je op zo'n stukje beton merken dat er geen wapening in zit?
Kabaal kanaaltjes lijkt me wel handig. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. 'k heb dan wel in de Beton gewerkt, mooie projecten gedaan, zoals de Martinus Nijhoff Brug bij Zaltbommel, maar dat wil helaas nog niet zeggen dat ik "Betonoloog" ben..

Wat ik me wel kan voorstellen dat "Dubbeldikke tegels mits goed verbonden, uiteraard wel een grotere stijfheid geven.. een netje wapening kan dan zeker geen kwaad..
Gaatjes boren voor "Doken" om de strips voor de geleiding goed vast te zetten.. alleen het gat voor de 4e as wordt een lastige.. daar moet ik iemand voor vinden met een Kokerboor van voldoende diameter..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 09 sep 2023 14:56 een netje wapening kan dan zeker geen kwaad
Ingegoten stalen wapening, geeft door het verschil in uitzettingscoëfficiënt, een "bimetaal" effect. Dat trekt "krom".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 09 sep 2023 15:27 Ingegoten stalen wapening, geeft door het verschil in uitzettingscoëfficiënt, een "bimetaal" effect. Dat trekt "krom".
Als het netjes op de hartlijn ligt heb je daar geen last van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 sep 2023 13:56 Zou je op zo'n stukje beton merken dat er geen wapening in zit?
Ik denk niet dat dat uitmaakt maar het materiaal en samenstelling wel degelijk.
Ik weet niet van welk beton dit precies gemaakt is maar als het hetzelfde materiaal is waar de bekende betonbandjes voor in de tuin van gemaakt zijn? Ben geen steenkundige.
Mijn ervaring twee jaar terug: ik had geen zin om een diamantzaagblad te kopen voor de slijptol dus dacht slijp er oppervlakkig een gleuf in met een standaard blad, dan een tik met de hamer en klaar.

Gevolg, ik heb toch maar een diamantzaagblad gekocht :mrgreen:
Een tik is inderdaad voldoende om het stuk steen in meerdere (6) stukken te krijgen ipv twee.

Dus ja ik zou dit niet zo maar met dat hier beroemd geworden betongietspul durven vergelijken want dat zal wel degelijk tegen een stootje kunnen door dat bindmiddel.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Heel leuke discussie, maar mijn eigen onderwerp verzuipt in jullie doordraven over een betonnen of andersoort stenen machineframe, Ik zou het op prijs stellen als jullie die discussie voort willen zetten in een nieuw eigen topic, ik kan mijn eigen vragen en eventuele antwoorden niet meer terugvinden en dat was toch echt mijn bedoeling niet.
Ik weet zeker dat ik niets in deze richting ga doen, simpel omdat ik daar de middelen niet voor heb.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Markus »

@benkr
Ik weet zeker dat ik niets in deze richting ga doen, simpel omdat ik daar de middelen niet voor heb.
Als je met middelen geld bedoeld dan is beton met staalstrip juist heel interessant, daarom kwam het ter sprake

Betonnen U profiel bouwmarkt = € 18,17 per stuk
Staal strip (niet gegloeid) = 60x20 = € 71,24 Incl btw per meter, zijn nodig = 4x40cm = 114 euro
Wat bouten en lijm 45 euro ??

Gloeien is zelf te doen,maar als je vrede hebt met de slechte eigenschappen van Trespa dan kun je het gloeien net zo goed laten

Totaal kosten basis frame zonder dat de rail loopvlakken en T gleuf plaat ondersteuningsstrips vlak gefreest zijn = 178 euro

Brug kan van 80x160 aluminium profiel eventueel gevuld met zand of epoxy of zand gemengd met epoxy

Als je geen beschikking hebt over iemand die dat vlakfrezen voor je kan doen (gratis of voor een lage prijs) dan valt deze hele goedkope
optie inderdaad af. Ik neem dat maar aan en respecteer je verzoek en zal daarom in deze thread niets meer over beton en staal zeggen.


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door andrefc101 »

Doe anders eens wat goeds voor Jantje Beton 🤗
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Markus schreef: 09 sep 2023 17:14 @benkr
Ik weet zeker dat ik niets in deze richting ga doen, simpel omdat ik daar de middelen niet voor heb.
Als je met middelen geld bedoeld dan is beton met staalstrip juist heel interessant, daarom kwam het ter sprake

Betonnen U profiel bouwmarkt = € 18,17 per stuk
Staal strip (niet gegloeid) = 60x20 = € 71,24 Incl btw per meter, zijn nodig = 4x40cm = 114 euro
Wat bouten en lijm 45 euro ??

Gloeien is zelf te doen,maar als je vrede hebt met de slechte eigenschappen van Trespa dan kun je het gloeien net zo goed laten

Totaal kosten basis frame zonder dat de rail loopvlakken en T gleuf plaat ondersteuningsstrips vlak gefreest zijn = 178 euro

Brug kan van 80x160 aluminium profiel eventueel gevuld met zand of epoxy of zand gemengd met epoxy

Als je geen beschikking hebt over iemand die dat vlakfrezen voor je kan doen (gratis of voor een lage prijs) dan valt deze hele goedkope
optie inderdaad af. Ik neem dat maar aan en respecteer je verzoek en zal daarom in deze thread niets meer over beton en staal zeggen.


Greezt,

Markus
Nee, geld is niet het probleem, meer de ruimte en de nodige spullen, en ook trekt het me totaal niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je hebt gelijk..

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=22186 Daar kunnen we beter "doorzagen" over Beton, UHPC en EG..
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Portje »

Grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Sven »

Goed punt Ben, Input van anderen kan prima inspiratie zijn maar je moet je nooit laten verleiden een pad te volgen waar je geen zin in hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben , als je je keuze een beetje rond hebt, begin je gewoon een nieuw topic: "Ben's kleine CNC" en dit topic geef je maar de naam Ideeën kleine CNC machine.
En dan gaan wij proberen daar geen vervuilende commentaren te posten. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2023 10:43 Ben , als je je keuze een beetje rond hebt, begin je gewoon een nieuw topic: "Ben's kleine CNC" en dit topic geef je maar de naam Ideeën kleine CNC machine.
En dan gaan wij proberen daar geen vervuilende commentaren te posten. :mrgreen:
Leuk idee om een nieuw topic te beginnen, maar dan moet ik ook alle vragen weer opnieuw gaan stellen, daarom baalde ik van dit gebeuren, maar goed, dat doe ik dus toch maar, het leed is inmiddels al geschiedt.
Dus eigenlijk kunnen jullie hier gewoon verder gaan, ik kan alleen van de openingspost de naam wijzigen, alle andere kopjes blijven de oude naam behouden us dat heeft geen enkele zin.
Plaats reactie