Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Markus »

@MeMoRy
Hmm, met dat ontwerp en als ik de Z as en spindle erop bedenk, heb je maar een Y-as bereik van 100 mm oid
Hmmm Ja, in een andere frees die ik heb staan hebben we een gleuf gemaakt in het midden van de brug waar de freespindel in past, weet echter niet of je hier daar winst mee boekt. Andere oplossing de X brugplaat 90 graad draaien

Maar goed deze vorm zelf gieten lijkt me niet zo moielijk en dan zou je heel wat dieper kunnen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 08 sep 2023 15:11
Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964
Hmm, met dat ontwerp en als ik de Z as en spindle erop bedenk, heb je maar een Y-as bereik van 100 mm oid

Dan kun je niet construeren.. Je hebt pak em beet, Hou em vast 400 mm tussen de staande Flenzen.. Dus zolang je Z-as geleiding niet breder is dan 300 mm, heb je altijd meer dan 100 mm verplaatsing.. Plak 2 van die Elementen aan elkaar, en je hebt een Groter X as bereik..
Ik vind em Leuk!
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Grafjan »

Je kan ze ook nog over de helft zagen en op een enorme stoeptegel plakken! En dan unne kaaibaand (stoeprand) als brug. Maar ja dan word het geen kleine machine meer.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964

klik op plaatje voor groot

Als iemand hier op het forum een frees machine heeft met een bereik van ongeveer 600x500x500 voor het vlakfrezen en rail gat boren dan zou dit best wel een ongelofelijk goedkoop frame zijn
Kijk, het stoeptegel virus heeft een behoorlijke R-waarde. :lol:
Die epoxy is niet zo moeilijk.
https://www.viba.nl/nl/catalog/harssyst ... +a+nr+view
En dan pak je CW2418 en HY5160. Potlife 120minuten.
Gietmassa alleen gebruiken om de speling tussen onderdelen op te vullen en zo de maatvoering te fixeren. De enige uitdaging is meten en uitlijnen vooraf, maar daar zijn truucjes voor te verzinnen. Als het op de gewenste positie zit, spleet volgieten.
Die railsen bovenop de wangen lijkt me niet handig, lever je heel veel X in door dikte freesspindel. Al is 200 bereik nog prima haalbaar gok ik.
Maar ook hier zit je motor al bijna voor het midden, en verder naar achteren kom je niet.
Met een bewegende tafel Y, en happen uit die wangen zodat de motor er voor langs kan levert volgens mij gunstiger bereik op.
Ik zou eerder een dwarsbalk tegen de achterzijde bouten.

Ja die brugplaat verticaal , en op hoekstukken achter de wagentjes plaatsen scheelt gelijk een flink stuk.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 08 sep 2023 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 sep 2023 17:38
Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964

klik op plaatje voor groot

Als iemand hier op het forum een frees machine heeft met een bereik van ongeveer 600x500x500 voor het vlakfrezen en rail gat boren dan zou dit best wel een ongelofelijk goedkoop frame zijn
Kijk, het stoeptegel virus heeft een behoorlijke R-waarde. :lol:
Die epoxy is niet zo moeilijk.
Zou je die hele betonnen U niet in een vacuum kunnen plaatsen en dan in de epoxy?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Markus »

@hugo stoutjesdijk
Ja die brugplaat verticaal , en op hoekstukken achter de wagentjes plaatsen scheelt gelijk een flink stuk.
24965

Precies !

en in plaats van 2 wagens kun je een grotere rail pakken (30mm ?) en dan de lange wagen kiezen, dan kun je met 1 wagen per kant

@hainjedaf
Zou je die hele betonnen U niet in een vacuum kunnen plaatsen en dan in de epoxy?
Kan maar UHPC beton is makkelijker, goedkoper en de mal kan heel blijven bij het lossen uit de mal. Epoxy plakt nogal, in verschillende flimpjes zie je bij epoxy dat ze de mal kapot moeten hakken.

Oh ja en ik geloof (weet niet zeker) dat NANODUR® een hogere dempings factor heeft



Ik heb dus Nanodur gebruikt bij mijn micro cnc machine, simpel weg omdat de "echten" het ook doen

https://www.weltderfertigung.de/suchen/ ... ssbett.php
Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 08 sep 2023 17:47 Epoxy plakt nogal, in verschillende flimpjes zie je bij epoxy dat ze de mal kapot moeten hakken.
Meguiars M88, of PolyVinylAlcohol doet wonderen.. Ik heb wel eens een mal moeten slopen, maar dat was omdat ik eromheen gelamineerd had, en de vorm niet lossend was..
Dat was een Piepschuim mal, afgecoat met PU-hars, en ingesmeerd met Meguiars M88, de binnenkant eruit, en met Verfhoutjes de "wanden" gelost.. kwam er niet al te moeilijk uit..
Beton kan ook behoorlijk plakken.. ik herinner me nog de klappen uit de bekisting toen we bij Utrecht dat nieuwe brugdek gingen Spannen.. omdat de spankabels niet recht door de Beton liepen, trokken we 't midden van het dek een Centimeter of 12 omhoog, en de koppen een 9 Centimeter in.. Dan komt je bekisting dus los.. en dat hoor je wel..
Met een FreesbankFrame verwacht ik dergelijke "Problemen" niet, immers die wordt niet voorgespannen.
't is wel raadzaam om iets te verzinnen om de bekisting "Los te laten schrikken", maak het zo dat je op vanaf de buitenkant op toegankelijke plaatsen de kist kan lossen..'k heb de laatste tijd nogal wat filmpjes zitten kijken van Gegoten Frames, en dat eindigt meestal met Breekijzers..
hainjedaf schreef: 08 sep 2023 17:41 Kijk, het stoeptegel virus heeft een behoorlijke R-waarde.
zoals eerder gezegd.. ik werk aan het ontwerp van een 5 asser.. en met 40x 60 en 60 x 60 tegels zou ik ook een heel eind moeten kunnen komen..
Dus.. dat is voor mij nog geen gepasseerd station.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door DirkSchipper »

De vorm moet uiteraard lossend zijn, maar als een van de twee (produkt of mal) maar een beetje flexibel is, helpt perslucht enorm.
Polyvinylalcohol als lossing gebruiken ook. Dat spul blijft wateroplosbaar, ook na droging. met een stevige waterstraal krijg je de boel ook wel los.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 08 sep 2023 16:58
MeMoRy schreef: 08 sep 2023 15:11
Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964
Hmm, met dat ontwerp en als ik de Z as en spindle erop bedenk, heb je maar een Y-as bereik van 100 mm oid

Dan kun je niet construeren.. Je hebt pak em beet, Hou em vast 400 mm tussen de staande Flenzen.. Dus zolang je Z-as geleiding niet breder is dan 300 mm, heb je altijd meer dan 100 mm verplaatsing.. Plak 2 van die Elementen aan elkaar, en je hebt een Groter X as bereik..
Ik vind em Leuk!
Wat jij Y as noemt, heet bij mijn machine X as en andersom 😉 of heb jij de machine zo gedraaid dat je tegen een betonnen stuk zit te kijken?
Links rechts (noem ik X) heb je misschien 300mm, maar voor achter is de helft (200mm) al weg met deze liggende constructie. En met tegen de getekende hangende pkaat nog een Z as en spindel. Vandaar.
Ja, meerdere blokken tegen elkaar helpt, maar die moet je dan goed aan elkaar vastmaken.

Maar wat ik op doelde is intussen al beter voorgesteld, met een staande brug
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Weer even terug on-topic.

Heeft iemand toevallig nog een drietal kleine JMC servomotoren, closed loop steppers of zoiets liggen, idem voor een 800W of 1,5kW spindelmotor en bijbehorende VFD, mag ook los zijn ?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door remon_v »

Heb je deze advertentie gezien, bij jou in de buurt:

https://link.marktplaats.nl/m2015504876 ... nt=app_ios
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Nee, had ik niet gezien, maar dat is ook beslist niet waar ik naar op zoek ben, ik zoek een HF spindel.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hainjedaf »

Arie Kabaalstra schreef: 08 sep 2023 22:29
hainjedaf schreef: 08 sep 2023 17:41 Kijk, het stoeptegel virus heeft een behoorlijke R-waarde.
zoals eerder gezegd.. ik werk aan het ontwerp van een 5 asser.. en met 40x 60 en 60 x 60 tegels zou ik ook een heel eind moeten kunnen komen..
Dus.. dat is voor mij nog geen gepasseerd station.
Gaarne de juiste personen quoten Arie.

Deze tekst komt van Hugo en niet van mij.
hugo stoutjesdijk schreef: 08 sep 2023 17:38
Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !
Als iemand hier op het forum een frees machine heeft met een bereik van ongeveer 600x500x500 voor het vlakfrezen en rail gat boren dan zou dit best wel een ongelofelijk goedkoop frame zijn
Kijk, het stoeptegel virus heeft een behoorlijke R-waarde. :lol:
Die epoxy is niet zo moeilijk.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Iedereen is maar iedereen aan het Quoten.. ik raak soms de tel een beetje kwijt.. Mea Culpa.. :lol:

<Off-Topic>
Ik vraag me alleen af.. een Stoeptegel is niet gewapend, is ie dan wel sterk genoeg?
zou het nuttig zijn om een "netje wapening" tussen 2 Tegels te leggen, en ze dan met een goede "lijm" te verbinden? (Dat geeft tevens de mogelijkheid om er wat Kabelkanaaltjes en dergelijke in te leggen..
</Off-Topic>
Plaats reactie