spanbusje voor fietsstuur

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mike21
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023 15:26

spanbusje voor fietsstuur

Bericht door Mike21 »

Ik zoek een constructie om een plaatje (1-5 mm. dik) aan beide uiteinden (fig. 1) van het fietsstuur te monteren.
Zelf dacht ik aan een spanbusje, dat in de open uiteinden geschoven kan worden en aangedraaid, zodat het vast komt te zitten.
Het liefst heb ik een spanbusje dat na vastzetten een inwendige schroefdraad heeft (fig. 2), waar ik m.b.v. een bolkopbout het plaatje kan vastzetten (fig. 5). Dat betekent, dat aan de buitenkant van het spanbusje 2 onafhankelijke schroefsystemen moeten zitten: één om het spanbusje vast te zetten en één om het plaatje mee vast te zetten. Bestaat er zoiets?
Een andere, minder wenselijke, mogelijkheid is een spanbusje dat na vastzetten een schroefdraad-uiteinde heeft (fig. 3). Hierop kan dan m .b.v. een moer het plaatje vastgemaakt worden (fig. 6). Dit lijkt dus op een keilbout, waarmee we iets stevig aan een muur kunnen vastmaken en waarbij er maar één enkel schroefsysteem is. Dit lijkt makkelijker te realiseren, maar het resultaat is minder fraai omdat je een minder gladde en meer uit-stekend stuuruiteinde krijgt.
Mijn vragen: zijn de spanbusjes (type 1 en/of 2) verkrijgbaar? Heeft iemand een ander/beter idee om een plaatje aan een fietsstuuruiteinde te monteren? Er komen overigens geen grote krachten op de verbinding te staan.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door janplastiek »

Kijk eens naar dit. Maak het gaatje in jouw plaatje passend voor de buitenplug
https://schakelaar-tweewielers.nl/adapt ... FIQAvD_BwE

of gebruik een keep nut in rvs en in staal crown nut
https://www.youtube.com/watch?v=ZAkWi1bNvX0

mijn leverancier
https://www.junoindustries.eu/producten/specialinsert
2de of vierde kadertje, link is tekst onder kader
Laatst gewijzigd door janplastiek op 17 aug 2023 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door hfjbuis »

Je kunt een metalen (span) busje verlijmen met 2 componenten epoxy. Na uitharden (24 uur) kun je daar dan iets aan bevestigen. Door de epoxy komt de passing ook niet zo nauw. Deze moet zelfs "ruim" zijn om de epoxy er tussen te houden bij het plaatsen.
Een busje van aluminium kun je van te voren wat opruwen met schuurpapier en gemengde epoxy. De epoxy voorkomt dan het "roesten" van het net geschuurde oppervlak.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door MeMoRy »

Waar zijn al die figuren waar je naar verwijst? Plaatje erbij zou helpen.

Zoek je een kant-en-klaaroplossing, of lukt het je om zelf wat te maken.
Hoeveel kracht komt er op het plaatje te staan?

Zo'n expansieanker met losse expanders zal goed klemmen, maar is wel wat complex met die rubber ringen om het bij elkaar te houden. Als je kijkt naar hoe de stuurpen meestal vastzit, is dat gewoon een schuine "moer" (expander) en dat is sterk genoeg.

Als je zoiets maakt, maar dan met een huls en een grote verzonkenkop imbusbout gebruikt met zo'n interne schroefdraad, ben je er ook.

Edit: even snel schertsje (ben geen professional, haha)
Afbeelding

Ik denk dus aan die hulsmoer idee, maar dan met ook een buitenschroefdraad
Afbeelding
die dingen bestaan voor hout iig wel
Afbeelding
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door joopbos »

Mike21
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023 15:26

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door Mike21 »

N.a.v. janplastiek:
- De "schakelaar-tweewielers" heeft alleen een 6-kant inbusbout om hem vast te zetten en een wat uit-stekend segment waarop je een ring kunt klemmen. Tussen dit segment en het stuureinde zou je met een plaatje met een groter gat kunnen klemmen. Geen gat met binnendraad en het steekt wat uit.
- De "crown nut" lijkt mij de ideale oplossing. Helaas levert de firma niet aan particulieren.

N.a.v. hfjbuis:
- Dit zou inderdaad kunnen werken.

N.a.v. MeMoRy:
Ik heb 3 x geprobeerd een tekening te uploaden, maar het is niet gelukt en ik weet niet wat ik fout doe. Bij deze probeer ik het opnieuw.
Afbeelding
Ik zoek het liefst een kant en klare oplossing. Zelf wat aanpassen lukt nog wel, zolang geen speciaal gereedschap nodig is.
- een plug volgens jouw tekening kan ik niet zelf maken. Ergens te koop?
- moet de hulsmoer gelijmd worden? Ik zie geen manier om hem in het fietsstuuruiteinde te fixeren.
- het "ding voor hout" is voor hout, niet voor metaal.

N.a.v. joopbos:
- stuurdop heeft alleen een 6-kant inbusbout om hem vast te zetten, maar niets om een bout in te draaien.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door MeMoRy »

Nee, mijn idee zou idd draai/freesbankwerk zijn. Helaas.
Waarom trouwens het busje apart klemmen? Omdat je het plaatje makkelijk wil kunnen verwijderen zonder het hele busje los te halen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door janplastiek »

laat even weten wat de diameter van jouw stuurbuis is,

wil ik even horen bij Thierry. stalen zijn misschien mogelijk
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan google je op crown nut en kom je bij deze fietsonderdelen winkel. Ze liggen gewoon voor je klaar.
https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=star+nut
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mike21
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2023 15:26

Re: spanbusje voor fietsstuur

Bericht door Mike21 »

Ik heb iets gevonden bij een bouwmarkt. Het zijn "rawlnuts". Ze bestaan uit een stevige rubberen buisje met aan één open zijde een kleine kraag en aan de andere zijde een schroefgat. De M8 x 60 bolkopmoer moet ik bestellen, maar dat is geen probleem. Ze zien er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

N.a.v. MeMoRy:
Het busje moet klemmen, omdat het anders uit het stuur valt en omdat het plaatje in een gefixeerde positie moet staan.

N.a.v. janplastiek:
Vriendelijk dank voor je aanbod, maar het is niet meer nodig.

N.a.v. hugo stoutjesdijk:
In Eindhoven bij verschillende rijwielzaken niet verkrijgbaar. Ik zou het in Elst of Aaken moeten bestellen. Bovendien ben ik bang dat het gat in het plaatje te groot zou worden, ong. even groot als de diameter van de stuurbuis (ong. 22 mm.). Dat laatste weet ik natuurlijk niet zeker, want ik heb het nooit in mijn handen gehad.

In elk geval bedank ik iedereen voor zijn aandacht en hulp bij mijn probleem(pje).
Wat mij betreft is dit topic gesloten (tenzij misschien iemand nog verder wil discusiëren).
Plaats reactie