verspanen van snijbonen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door hainjedaf »

TS is er stil van geworden :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door Portje »

En wie wil nou in godsnaam snijbonen snijden?
Ongesneden zijn ze veel lekkerder..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door hainjedaf »

Portje schreef: 28 jul 2023 14:32 En wie wil nou in godsnaam snijbonen snijden?
Ongesneden zijn ze veel lekkerder..
Wat ben jij nou voor rare snijboon? :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door Leo »

Beste vrienden,

Inderdaad, ook ik ben verbaasd om zoveel weerwoorden te krijgen. Als oudere technieker vind ik de voorstellen met naaimachinemotor wél het meest interessant. Ook de tandriemoverbrenging boeit me.
Omdat ik echter moet klaar zijn met alles tegen woensdag 3 aug (15 kg bonen worden tegen dan voor mij geplukt), koos ik voor de duurste oplossing.
Ik heb hier nog een Metabo boormachine liggen van ongeveer 40 jaar oud, en de toenmalige snelheidsregeling werkt al jaren niet meer. Dus voor trage bewerkingen moest ik telkens anderen aanspreken.
Niettegenstaande mijn leeftijd heb ik dan toch maar de knoop doorgehakt en een hedendaagse Metabo BEV 1300 gekocht, mét Futuro-Top boorhouder.
Die kan afgenomen worden en de aandrijfas heeft een binnenzeskant voor bitjes van 1/4". Daar zet ik een 6 mm in die past in imbus M8. Ook de m/v rubber dempertjes van M8 waren gemakkelijk te vinden. De boormachine zal zijn rol waarschijnlijk eerder vervullen in het leven van mijn enige zoon. Die heeft er geen, dus dat is dan ook geen weggesmeten geld.
Verder heb ik zéér veel opgestoken van jullie meningen, en heb ervan genoten om alle links ook eens te openen. Vandaar dat ik ook wat meer moeite doe om jullie te danken. Hopelijk nemen julle het niet te kwalijk dat ik het ook op circuits online gezet heb. Geef me asb raad in dat verband. moet dit het in het vervolg melden in beide forums, of vermijd ik het eerder?
Hier mijn voorlopige opstelling, het lagerhuisje en het asje smeerde ik met ptfe vet van Kroon-oil en liet het zaakje draaien voor een tiental minuutjes. op de laagste snelheid van de boormachine, ongeveer 160 opm. Er bleek nergens sprake van enige merkbare opwarming. Dit testje was dus zónder enige belasting, maar ik meen dat ik niet teveel risico neem, noch voor de boormachine, noch voor het molentje.
Ondertussen kijk ik uit of bv. Igus geen [url]https://www.igus.be/product/1?artNr=GSM-1011-30[/url] kunststof lagerbusjesverkoopt. Indien ja, en betaalbaar, én niét te groot van buitendiameter ga ik me in de toekomst wellicht daar nog mee bezig houden. Benieuwd ook naar jullie mening ivm daarmee.
En ja, natuurlijk hou ik jullie op de hoogte en lees met spanning jullie reacties. Het zou mijns inziens ook mooi zijn dat Brabantia of Westmark een versie aanboden mét eenvoudige elektrische aandrijving inbelichaamd.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door Leo »

plaatjes verzenden was niet gelukt, dus nieuwe pogingAfbeelding
Om één of andere reden lukt het me niet meer om de laatste plaatjes te verzenden. Rara, wat zou ik verkeerd doen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door Leo »

Voor degenen die het onderwerp wel leuk vinden, ik ben nu verder gegaan op circuits online. [url]https://www.circuitsonline.net/forum/view/162538[url]
Er was daar toch heel wat interessante info te leren. Voor mij alleszins.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door Leo »

Ook nog bedankt voor de hint en url, want ik bestudeerde het fenomeen wat dieper, nam contact, en krijg van Igus belgië enkele staaltjes van dezehttps://www.igus.be/product/41?L=nl&art ... SM-1012-15. Ook wel kwestie van wat geluk te hebben. Dat is niet altijd het geval, maar deze mensen blijken zéér klantvriendelijk te zijn.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: verspanen van snijbonen

Bericht door FreesKever »

hainjedaf schreef: 28 jul 2023 21:07
Portje schreef: 28 jul 2023 14:32 En wie wil nou in godsnaam snijbonen snijden?
Ongesneden zijn ze veel lekkerder..
Wat ben jij nou voor rare snijboon? :mrgreen:
Marruh, dan zijn het toch ongesneden bonen?
Plaats reactie