Aantrek kracht ISO20 opnames

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door P1-Engineering »

Iemand toevallig ervaring met het meten van de aantrekkracht voor voor ISO20 opnames?.
Na 3 jaar gebruik begin ik het idee te krijgen dat deze minder is geworden voor mijn JianKen ATC spindle, begin wat sporen van vreten te zien op de opnames.
Voor de wat grotere maten kan je hier eenvoudig meetgereedschap voor kopen, voor ISO20 heb ik dit nog niet gevonden. Of we gaan richting de kosten van een complete JK spindle: https://tacrockford.com/product/steep-t ... ges/#image

Nu zat ik te denken, zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Pak een standaard ISO20 opname. Schroefdraad waar je normaal de pullstud indraait boor je uit. Vervolgens maak je schroefdraad in de pullstud waar je een draadeind aan kan bevestigen. En daaraan schroef je een loadcell welke zich tegen de opname aantrekt. https://nl.aliexpress.com/item/40001949 ... pt=glo2nld

Dan nog even uitzoeken wat de aantrekkracht moet zijn en hoe ik die kan verstellen. Zijn volgens mij gewoon een stapel schotelveren. Liefst zou ik die maximaal maken voor de gemonteerde luchtcilinder en beschikbare luchtdruk.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door serum »

De aantrekkracht maximaal maken op basis van de beschikbare luchtdruk klinkt prachtig, maar moet je niet doen. Alle ISO spindels die ik tot nu toe heb gehad willen, wanneer de spindel warmer is dan de houder die erin gaat, graag vaster gaan zitten en komen meestal met een plop los als je er langer wat steviger mee hebt gefreesd.

Dat red je niet als de pneumatische cilinder net het schotelpakket naar beneden krijgt.

Daarnaast zijn de schotelveren zo gebruikt dat ze per stuk maar een fractie inveren en ver buiten hun plastische vervorming blijven. Ik zou de voorschriften en standaarden van de fabrikant hanteren en niet denken dat je het op 'eigen inzicht vast beter snapt' (niet bijtend bedoeld, maar er zijn meer factoren dan je in de eerste instantie aanneemt).

De aantrekkracht is bescheiden, 280lbs voor de Haas met 50krpm spindel. (en dat was dus een probleem wanneer je met een 8mm tool flink los ging in aluminium)

Volgens mij was er bij ons iets met de draaibank en een loadcell gemaakt om de waarde snel te checken, die zat er niet ver naast met het officiele meetapparaat van de monteur. (en was binnen spec, dan de machine maar wat minder zwaar belasten was het advies van haas)

Misschien is de trekkracht niet veranderd, maar ben je wat minder gereserveerd met de verspaning en is je WOC en DOC wat agressiever dan voorheen. (heb je zelf het beste antwoord op) ook met die Haas konden we niet eindeloos doorgaan, dan maar naar 5mm diepte ipv 10mm diepte, omdat het ISO20 systeem nou eenmaal niet al te stevig gebouwd is. Wil je meer, HSK32 oid. Daar kan qua stabilieit weinig tegenop. Lastige is dat die spindels meteen wat meer schade aan je opgebouwde kapitaal geven.. :mrgreen:
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door FreesKever »

Na 3 jaar misschien wat onderhoud doen?

Ik heb al een aantal youtube filmpjes gezien van gebroken schotelveren.

Een erg eenvoudige manier om een indruk te krijgen van de aantrekkracht is door eerst een "verse" gereedschapswissel te doen (zodat je zeker weet dat er niets klemt), en dan met een drukregelventiel te kijken naar de minimaal benodigde luchtdruk voor een gereedschapswissel.

Een grove schatting vermoed ik rondom 5Bar. Onder 3Bar lijkt me erg weinig, en boven 5 Bar worden marges voor betrouwbaarheid kleiner. Het kan ook duiden op een defecte cylinder of een andere locatie waar iets klemt.
Best kans dat in de handleiding van je machine staat welke druk nodig is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door serum »

In de handleiding staat precies wat de voorschriften zijn voor de vereiste druk.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door P1-Engineering »

Zou inderdaad kunnen dat ik de machine nu zwaarder belast. Ruwfrezen van alu doe ik met een 10mm frees, max 22mm diep en 0,8mm WOC. En dat gaat best lekker, zit dan rond 60%-70% belasting van de VFD. Vlakfrezen heb ik een 50mm mantelkop voor, diepte van max 1mm. Zit je ongeveer aan dezelfde belasting.

Handleiding heeft het over 6 bar volgens mij. Kan altijd eens kijken wanneer ie de tooling uitwerpt, maar dan weet je natuurlijk nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Of het moet dermate afwijken dat het sowieso verstandig is om de spindel te demonteren.

280 lbs (1240N), dat valt mij best mee. Met de 6 bar die ze aangeven, en verwacht dat er toch wel minimaal een 60mm zuiger inzit ga je al richting de 1700N.
Zwaardere spindel gaat het niet meer worden voor deze machine, voor de nieuwe wil ik sowieso wel een stapje zwaarder. Of dat nog een HF spindel blijft of toch spindel+servomotor moet ik nog even over nadenken.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door assink »

Ik verwacht niet dat je met de luchtdruk je tool vast houd? Dat doen je schotelveren, als je luchtvoorziening een dipje heeft heb je anders meteen een dikke crash.
Volgens mij is zo'n toolchanger normally closed, door middel van die schotelveren. Perslucht wordt gebruikt om de schotelveren in te drukken voor de toolchange.
Dus de druk verhogen lijkt mij niet te helpen om de aantrekkracht te verhogen, dan wordt hooguit je gereedschap sneller uit je opname bij een toolwissel.

Als je perslucht nodig bent om je tool aan te trekken, lijkt mij dat een behoorlijk inferieur ontwerp :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aantrek kracht ISO20 opnames

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 30 jun 2023 16:28 Ik verwacht niet dat je met de luchtdruk je tool vast houd? Dat doen je schotelveren, als je luchtvoorziening een dipje heeft heb je anders meteen een dikke crash.
Volgens mij is zo'n toolchanger normally closed, door middel van die schotelveren. Perslucht wordt gebruikt om de schotelveren in te drukken voor de toolchange.
Dus de druk verhogen lijkt mij niet te helpen om de aantrekkracht te verhogen, dan wordt hooguit je gereedschap sneller uit je opname bij een toolwissel.

Als je perslucht nodig bent om je tool aan te trekken, lijkt mij dat een behoorlijk inferieur ontwerp :roll:
Hij bedoelt: als je met minder druk dan normaal die tooling los drukt, kunnen er wel wat schotelveren defect zijn.
En is dat dus een manier om een indruk te krijgen van die trekkracht.

(ik vind die cijfers trouwens erg laag, maar heb er geen verstand van)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie