0.8 mm hpl bewerken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

0.8 mm hpl bewerken

Bericht door spinningwheels »

Er zijn hier volgens mij een aantal die nog al wat met ( keuken) deurtjes doen.
Ik kan voor niet te veel geld aan 0.8 mm hpl plaat komen, (1300x 3050 voor €25)
Maar als je dat spul in een hoek op elkaar zet heb je toch een best wel lelijke rand, hoe los je dat op ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door Tesselaar »

Goedemorgen,

Ik werk daar af en toe ook mee. niet voor de cnc overigens.
Wanneer ik dat bestel, dan komt die plaat opgerold in een doos .
evt restanten bewaar ik ook opgerold. +/- 40cm koker wordt het dan.
En anders wanneer je de ruimte hebt , toch echt horizontaal op een vlakke ondergrond.

Groet Willem
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door serum »

Je verlijmt het, wanneer je geen pers hebt, op een drager met neopreen lijm (contactlijm) Dat doe je overmaats. (als je plankje 100x100cm is, dan plak is dat hpl 102x102 oid) Daarna loop je bij de oversteek bij langs met een freesje met een aanlooplager zodat ie gelijk ligt met de drager. Een kleine beschadiging op de randjes is dus niet erg. als het ouder en kouder is scheurt/breekt het makkelijk. Als je dan een beschadigd randje hebt is dat vaak een argument voor dat spul om lekker door te scheuren.

horizontaal neerleggen op een dikke onderplaat is het mooiste. Als je het jaren op een rol laat zitten dan heb je er later weer moeite mee om het fatsoenlijk te verwerken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door benkr »

Ennneh, wat ik bij mijn voorbuurman standaard zie gedaan worden is bij een deurtje of tafelblad de plaat aan beide kanten beplakken met HPL, anders trekt de boel met zekerheid krom vertellen zij mij. Dat komt zelfs zo nauw dat de diktes van beide kanten, onder en boven dus, gelijk moeten zijn.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door motormuis »

Remco de donkere rand van de hpl plaat kan je niet voorkomen
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door keesfrees »

De mooiste oplossing (nmi) is de wat dikkere kantenband, met afgeronde hoeken er aan gefreesd.
Dat dekt de kopse kanten van het HPL af.

Met HPL kun je wel in verstek werken, deed ik ook wel in diverse varianten.
Heeft allemaal z'n voor en ook nadelen, scherp, kwetsbaar, tijdverslindend om te maken.
Voor een deurtje niet aan beginnen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 04 apr 2023 10:52 De mooiste oplossing (nmi) is de wat dikkere kantenband, met afgeronde hoeken er aan gefreesd.
Dat dekt de kopse kanten van het HPL af.
Ik zelf vind de dunst mogelijke kantband de mooiste oplossing mits de kantenplakker de juiste kleur lijm gebruikt, anders knalt die lijmlaag er keihard uit qua kleur, ook transparant is geen gezicht vind ik zelf bij veel kleuren plaat. Maar qua lijm heb je veel minder keuze dan qua HPL plaat.
Maar een goede kantenplakker heeft lang niet elk bedrijf staan, mijn voorbuurman heeft toevallig net een gloednieuwe staan, kost toch 104.000 Euries.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door keesfrees »

Ja, klopt, maar toch ben ik bang dat op die manier de hoeken open gaan staan, zoals je wel ziet bij (goedkope) kasten.
En idd, veel hangt af van de machine, instellingen en de bediener.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 04 apr 2023 11:45 Ja, klopt, maar toch ben ik bang dat op die manier de hoeken open gaan staan, zoals je wel ziet bij (goedkope) kasten.
En idd, veel hangt af van de machine, instellingen en de bediener.
Komt dat niet door het indringen van vocht waardoor die spons van MDF of spaanplaat gaat uitzetten?
Goede en vooral voldoende lijm zijn hier denk ik de sleutelwoorden, naast een goede plakker en bediener natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door Tesselaar »

Verkeerd begrepen, ik dacht dat het om opslag ging :lol:

Plaat verlijmen iets overmaat en dan met kantenfrees erlangs
Kantenband gebruik ik ook wel van dezelfde plaat, bovenfreesje er langs voor een strak resultaat.
Of de kantenband van b.v Ostermann / Baars en Bloemhof of Meiburg bestellen.
Ik heb dan ook wel een kantenlijmer tot mijn beschikking. ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door serum »

Wat voor kantenlijmer gebruik je Tesselaar?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de tips, zat al heel moeilijk te denken met randen schuin weg frezen, maar dat zou natuurlijk nooit echt strak worden.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door serum »

waarop wil je het verlijmen?
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door aperfecttool »

HPL plaat aan beide kanten verlijmen op de drager (MDF of Spaanplaat) met spuitlijm.
Als je dan een hoek wil maken, zaag je de plaat (drager en HPL reeds op elkaar) in verstek. Die verstekken kun je dan aan elkaar lijmenen afwerken met een facetfreesje of radiusfrees. Houdt dat facet klein (1 tot 2mm) en dan naschuren met een blokje. kopse/rechte kanten kun je inderdaad het beste afwerken met een ABS kantenband.
De onderlaag / backing van een HPL is vaak zwart. Dus met verstekken ontkom je niet aan een donker lijntje in je buitenhoek.

Groet!
Plaats reactie