3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 16 sep 2023 16:36 Als je een hobby draaibank koopt, dan zet je daar niet zo snel een klauwplaat op die duurder is dan de draaibank.

Als ik iets geleverd krijg dat niet voldoet, dan stuur ik het terug. Soms krijg ik dan een ander exemplaar dat ook niet beter is. Daar word ik niet vrolijk van en stuur de zaak maar weer terug. Ooit zal het kwartje bij de leverancier vallen.

Nu zal er bij ieder merk wel een keer iets fout gaan. Dat vind ik helemaal niet erg als ze het maar goed oplossen.
Dat dus.... En ja amazon.... Dan kan je IMHO beter nog HBM nemen, die hebben tenminste nog een showroom met verkopers waar je dat ding op de balie of door het raam kan smijten.

Overigens; the sky is sinds de jaren 50/60 al geen limit meer....
We waren al op de maan, recent weer. En er circuleert al aardig wat afval om onze planeet heen als gevolg van de behoefte aan TV, weerberichten, spionage, communicatie en navigatie.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 13 sep 2023 21:54 Nou, ik heb dus ook dit probleem.
Niet axiaal maar radiaal. Met mijn sanou 100mm vierklauw.
De bekjes klemmen alleen aan de achterkant, dus het werkstuk zit niet goed parallel geklemd. Dus het werkstuk kan "kantelen". De bekjes zelf kunnen dus ook wat kantelen op de geleiders. Wellicht dat dat het verklaard?
Ik denk dat het gewoon een prut klauwplaat is. Maar ja, nieuwe goede kost geld.
Wellicht toch proberen te slijpen?
Je zult het wel gedaan hebben, maar heb je de bekken op nummer (nummer van de bek op de genummerde positie in de klauwplaat) geplaatst in de klauwplaat?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door MeMoRy »

Hebben
hfjbuis schreef: 24 sep 2023 23:02 Je zult het wel gedaan hebben, maar heb je de bekken op nummer (nummer van de bek op de genummerde positie in de klauwplaat) geplaatst in de klauwplaat?
Hebben onafhankelijke vierklauwen ook genummerde bekjes? Ik had nog geen nummers gezien.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 25 sep 2023 07:10 Hebben onafhankelijke vierklauwen ook genummerde bekjes? Ik had nog geen nummers gezien.
Ik heb mijn klauwplaat bekeken en inderdaad, de 4 klauw heeft geen nummers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door assink »

Mijn 4 klauw wel volgens mij, op zich heeft het niet veel zin. Tenzij ze gematcht worden qua speling etc.

Zelf gebruik ik de nummers wel als ik "series" moet draaien met de 4 klauw, dan los ik telkens dezelfde 2 bekken en dan gaat het opnieuw stellen wel sneller.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Ik heb de klauw van de draaibank uitgedraaid, pittig hard spul.

Heb nu nog een afwijking van 0.04.

Mara zag dat het inklemmen nog steeds belangrijk is, gebruiken van alle drie de punten doet ie het beste.

Ik wil toch eens naar een vierklauw en een klok, dat is handig.

vrg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesijp60 schreef: 09 jan 2024 14:05 Ik wil toch eens naar een vierklauw en een klok, dat is handig.
Kort nadat ik mijn Contimac EMCO 8 Kloon kocht, kocht ik ook een vierklauw, mijn vader begreep dat niet, want een 3 klauw centreert toch automatisch?.. "Ja Pa, maar die centreren binnen 0.15 mm.. en 0.15 is niet 0.. , en hoe ga ik een stuk rechthoekig inspannen met een drieklauw? en hoe span ik iets excentrisch in met en drieklauw?"

Nou woonde ik in die tijd nog "op't nest" dus.. als ik niet thuis was.. en mijn vader had iets te draaien.. de machine stond er.. je weet hoe ie werkt, leef je uit!

Ik kwam dus op een dag thuis, en mijn vader was inderdaad met een draaiklusje bezig.. zijn eerste reactie was veelzeggend:"Da's toch wel gaaf, zo'n vierklauw.. werk erin, klokkie erop, en dan kun je em inderdaad precies centrisch stellen...ik weet nu waarom je zo graag een vierklauw wilde.. ik denk dat de drieklauw niet heel veel meer gebruikt gaat worden"

't mooie van een vierklauw is ook dat ze het werk ook wat steviger vasthouden, in de gereedschapmakerij gebruikten we de drieklauwen alleen als er voordraaiwerk moest gebeuren met een diameter tussen de 40 en 120 mm, alles boven de 120 werd sowieso in de vierklauw gezet, en alles onder de 40 ging in de spantang..
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Je hebt helemaal gelijk, ik denk er ook zo over, een vriend zegt waarom? Je doet toch niet horloges maken, nee dat niet
maar heb wel een zeer oude klok en nog wat meer, ik hobby wel eens met klokken en deze hebben echt precisie nodig.
Daarnaast hou ik wel van precies, je kan er veel meer mee.

Probleem is wel ik heb een 100mm klauwplaat met 3 bouten en niet vier, dat is een klein probleempje, mogelijk past de rand
dan ook niet op flens van de kop.

Heb nu gisteren de gehele bank uit elkaar gehad en alles nagekeken, er was afwijking op, dat bleek te liggen aan het bed, er
zaten wat beschadigingen op zoals deukjes, daardoor was het daar ietsjepietsje hoger en dat gaf afwijking, heb deze nu glad
gemaakt en nu is de afwijking weg, over een lengte van 100 mm slechts 0.01 nog. Het is tenslotte een hobbydraaibank uit china.

Toen nagedacht over de beitelhoogte, ik moet dus eigenlijk ook naar een verstelbare beitelhouder, en op AliExpress staan er
een aantal voor zo rond de 100 euro welke op 15 mm gat passen zoals de mijne. het zijn wel versies waar een bijtel in kan en niet meer
de reacties praten over dat ze best goed zijn, je kan er meer losse beitelhouders bij kopen die er dan gewoon op schuift en vastklemt.

Ik moet een lang stuk draaien die maar 5 mm dik is, en 60 mm lang doorboren met een lange boor, hoe voorkom ik dat deze boor weg
gaat lopen naar het einde toe? IK klem dit werkstuk natuurlijk aan 2 kanten omdat 5 mm erg dun is, voordeel met 4 klauw alweer is
dat je dan in stukjes kan draaien wanneer te telkens uitklokt. Wel meer werk dat wel, maar heb pensioen dus heb de tijd.

Ik zoek trouwens een soort voorbeeld voor het gebruik van de beitels, ik heb dat nog steeds niet helemaal door, draaien lijkt simpel maar
toch moet je goed kijken hoe en wat met toerentallen, en dergelijke zaken.

En de lagers van de klok waar de remklauw aanzit zijn niet prima, ze maken geluid, en ik kan afwijking zien van 0.06 als ik met
staaf in klauw en klok op klauw en kop er aan trek of duw. Ik merk met draaien eigenlijk niks,maar het kan wel ruw draaien
veroorzaken. Nu kijken waar ze die lagers verkopen.

vrg kees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesijp60 schreef: 09 jan 2024 14:26 Je doet toch niet horloges maken, nee dat niet
Nog niet... :lol: , maar wie houdt je tegen?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 09 jan 2024 14:26 Ik moet een lang stuk draaien die maar 5 mm dik is, en 60 mm lang doorboren met een lange boor, hoe voorkom ik dat deze boor weg
gaat lopen naar het einde toe? IK klem dit werkstuk natuurlijk aan 2 kanten omdat 5 mm erg dun is, voordeel met 4 klauw alweer is
dat je dan in stukjes kan draaien wanneer te telkens uitklokt. Wel meer werk dat wel, maar heb pensioen dus heb de tijd.
Een boor loopt altijd weg maar je kunt e.e.a. wel verminderen.

Het begint met eerst een centerboortje. Die moet zo zuiver mogelijk in de losse kop. Ik gebruik voor de centerboor een collet houder.
Dan voorboren met een korte boor die dunner is.
Dan voorboren met een wat langere boor
Dan voorboren in zijn geheel
Dan op maat boren.

Je moet maar een klein stukje boren (1d diep) en dan de boor eruit halen om de spanen te verwijderen.
Als het gat doorloopt, kun je ook van 2 kanten boren en dan met de laatste boor het gat geheel doorboren.
Moet het gat precies, dan een ruimer gebruiken.
I.p.v. de losse kop terug te draaien, kun je ook de losse kop een slag terug draaien, losse kop los maken, terug trekken, spanen verwijderen en weer op de plaats schuiven. Met een stop op het bed, gaat dit gemakkelijk en snel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 09 jan 2024 17:06 Als het gat doorloopt, kun je ook van 2 kanten boren en dan met de laatste boor het gat geheel doorboren.
Precies.. ik heb die methode ook wel toegepast 'k moest een gaatje ø6 door een blok staal van 260 mm hoog boren.. daar moest een onderdeel uit gevonkt worden, dus het kwam wel krap.. 't invoerbuisje van de Draadvonkmachine moest in één keer zonder de wanden te raken door dat blok kunnen zakken..

de Methode centeren, voorboren, opboren is inderdaad de juiste manier, dat paste ik ook al toe met "relatief" ondiepe gaten, maar dat was ook omdat ik dan op de "Bridgeport-van-de-zaak" gewoon het onderprogramma opriep met Centeren, voorboren, en dan opboren.. dan had je met de eerste 2 boren alle onderprogramma's, en voor de uiteindelijke maat alleen maar het onderprogramma met het patroon voor die maat (en natuurlijk nog een keer als ze ook getapt moesten worden)
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 09 jan 2024 17:06
keesijp60 schreef: 09 jan 2024 14:26 Ik moet een lang stuk draaien die maar 5 mm dik is, en 60 mm lang doorboren met een lange boor, hoe voorkom ik dat deze boor weg
gaat lopen naar het einde toe? IK klem dit werkstuk natuurlijk aan 2 kanten omdat 5 mm erg dun is, voordeel met 4 klauw alweer is
dat je dan in stukjes kan draaien wanneer te telkens uitklokt. Wel meer werk dat wel, maar heb pensioen dus heb de tijd.
Een boor loopt altijd weg maar je kunt e.e.a. wel verminderen.

Het begint met eerst een centerboortje. Die moet zo zuiver mogelijk in de losse kop. Ik gebruik voor de centerboor een Collet houder.
Dan voorboren met een korte boor die dunner is.
Dan voorboren met een wat langere boor
Dan voorboren in zijn geheel
Dan op maat boren.
Je moet maar een klein stukje boren (1d diep) en dan de boor eruit halen om de spanen te verwijderen.
Als het gat doorloopt, kun je ook van 2 kanten boren en dan met de laatste boor het gat geheel doorboren.
Moet het gat precies, dan een ruimer gebruiken.
I.p.v. de losse kop terug te draaien, kun je ook de losse kop een slag terug draaien, losse kop los maken, terug trekken, spanen verwijderen en weer op de plaats schuiven. Met een stop op het bed, gaat dit gemakkelijk en snel.
HiHi ja dat is misschien wel te doen met wat dikker spul, ik heb het asje gedraaid en deze is 4.15mm dik, het is een geleider voor de lasdraad, de machine van lidle is oke maar de geleider zit wat ver van de rol, met als je dunne draad gebruikt zoals ik met de auto krijg ik vogelnestjes.

Het gat is 86 mm lang de boor is nog langer en slechts 2mm dik. Kan het nog uitdagender?.

PS ik heb de Ferm eens goed onder handen genomen, kan alles nu stellen op de juiste manier, wat deukjes in het bed gaf de afwijkingen en heb deze gevlakt met een wetsteen.met draaien blijft hij nu binnen 0.008 zitten, dus naaldje van de meter is net geen 0.010. Ik sta te kijken van hoe glad de zaak is gedraaid, langzame aanzet en hoger toerental. IK heb de micrometer gebruikt om de langs en dwars support af te stellen, heb deze net spelingsvrij gehouden, beetje gespeeld met hoe soepel het nog ging. Nu gedraagt ie zich tenminste als een draaibank echter de lagers in de kop, deze maken geluid, en ik weet niet of deze dan maar beter vervangen moeten worden zie filmpje.

https://youtu.be/SkV8A0M0gVM?si=0bZqFJxTMM9aO6mX

Dus nu een gat er in van 2mm ik heb wel boortjes die speciaal zijn uitgerust om juist niet weg te lopen zoals geadverteerd, maar meeste zijn leugens helaas.
Bijlagen
DSCN5675[1].JPG
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

berichtje verwijderd, niet nodig.
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 11 jan 2024 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

Een boorkop heeft net als de klauwplaat runout. Vaak is dat behoorlijk. Mijn beste boorkop heeft toch nog 0.04 mm runout, afhankelijk van de dikte.
Ook boren zijn krom, zeker de gerolde boren. De geslepen boren zijn meestal rechter, zeker van een goed merk. Als je begint met een korte rechte boor, dan kan de lange kromme boor niet zo makkelijk weg lopen.

Zet een dikke frees in de boor en kijk of daar ook een slinger in zit.
Een Collet houder in de losse kop is zuiverder dan een boorkop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie