Hoe dit te herstellen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Hoe dit te herstellen

Bericht door spinningwheels »

Ik heb hier een grote littlefield 12/71 supercharger.
Dat zijn nogal kostbare dingen.
Nu zijn van 1 as de splines beschadigd, diameter op het beschadigde deel is ook ca 0.4 minder dan het nog goede deel.
Op de splines komt een tandwiel.
Hoe zou dit nog te redden zijn?
Ik denk aan twee mogelijkheden,
rode loctide erop. maar of dat sterk genoeg is ?
4 gaatjes frezen, van een 5 mm exact op de overgang tandwiel / as en dan daar geharde pinnen in tikken.
Evt een combinatie van bijde??
rotor.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door MeMoRy »

Kan je niet in zowel het tandwiel als in de as een spiebaan maken (en dan een spie gebruiken)? Of zelfs twee 180 graden uit elkaar, als het geheel anders uit balans is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door DaBit »

Dat is wat je eigenlijk doet als je die 4 gaatjes freest en daar geharde pennen in stopt. Klinkt samen met wat Loctite 648 of 603 wel als een goed idee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door Bjornski1976 »

Mooiste zou zijn als je de as kan oplassen en die splines weer kan aanbrengen.

Ik weet niet hoe hoog het toerental is waar deze as op draaid maar dat zal wel eens heel veel van invloed kunnen zijn op een geschikte reparatie methode.

Ik denk dat je met loctite 660 nog wel de meeste kans maakt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 19 dec 2022 08:27 Dat is wat je eigenlijk doet als je die 4 gaatjes freest en daar geharde pennen in stopt. Klinkt samen met wat Loctite 648 of 603 wel als een goed idee.
Maar ik denk niet dat het geharde pennen moeten zijn, gewoon geslepen pennen niet gehard. spiën zijn ook niet gehard.
En uiteindelijk heb je liever dat de spiën aan gort gaan dan de as. (wat ik onwaarschijnlijk vind als de boel maar goed vast zit)

Ik vind het maar een lullig asje met een vertanding van niks, spline mag je zoiets niet noemen vind ik, meer zoiets wat je ook op ruitenwisser armpjes aan treft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door MeMoRy »

Nadeel van vast"lijmen" is dat je het dus volgende keer ook niet meer uit elkaar krijgt. Of niet zonder schade
En volgende keer is dus wanneer de lager weer vervangen moet worden, of weer gesteld.
Bij die pennen is dat hetzelfde probleem. Je krijgt het niet meer uit elkaar.
Spiebanen lijkt de standaardoplossing.
hugo stoutjesdijk schreef: 19 dec 2022 09:53 En uiteindelijk heb je liever dat de spiën aan gort gaan dan de as. (wat ik onwaarschijnlijk vind als de boel maar goed vast zit)
Nou, ik zou niet willen dat de spie het begeeft in zo'n supercharger... Boom!
Maar de spie begeeft het niet zomaar.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 19 dec 2022 10:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door rien1959 »

As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door cncjohn »

Gaten boren op de naad idd maar dan draad tappen en inbusstelbouten erin draaien evt. Met loctite
Kan het altijd nog gedemonteerd worden
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door MeMoRy »

rien1959 schreef: 19 dec 2022 10:07 As afdraaien totdat hij glad is. Dan met een spanbus (=spiebaanloos) de poelie er op klemmen. Kijk maar bij Eriks en zoek op cilindrische spanelementen
: https://shop.eriks.nl/nl/mechanische-aa ... elementen/
Zou in veel toepassingen een oplossing zijn, maar de timing dan precies goed krijgen is een zeer grote uitdaging. Bedenk dat in een supercharger de twee cilinders met zeer hoge snelheid (9000 tpm, soms meer) op een vaste ~0.8 mm van elkaar tegen elkaar indraaien en dan 1 bar (of meer) tegendruk krijgen. Als die uit balans is krijg je vibraties en ongelijke belasting waardoor dingen eenzijdig sneller slijten en de boel versneld stuk kan draaien.

Ik zou de bestaande splines sowieso laten zitten te referentie.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door FreesKever »

Ik zou zelf ook richting een of ander konisch klem systeem gaan net als rien1959 voorstelt.
Zulke klembussen zijn er in zeer veel verschillende uitvoeringen (Wel opletten, ze zijn niet allemaal zelf centrerend)

Ik ben wel wat geschrokken van die erickson prijzen. Een systeem als "Taper Bush" kost bijna niets.

https://www.lagertechniek.nl/klembussen ... ussen.html

Bij hele hoge toerentallen is het wel belangrijk elke vorm van onbalans te vermijden, of er later weer uit te balanceren.
Bij tapse klembussen is dat lastig omdat er altijd een spleet zit ergens. Ook een spie brengt onbalans aan. Maar met wat ekstra moeite kun je het weer (meer) symmetrisch maken.

De as lijkt hol. Zit daar schroefdraad in, of is het er in te maken?
Dan kun je de as zelf taps maken, en het ding wat om de as moet ook, en het dan met een bout in het midden vast klemmen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 dec 2022 09:53 Maar ik denk niet dat het geharde pennen moeten zijn, gewoon geslepen pennen niet gehard. spiën zijn ook niet gehard.
Nee, maar als ik bij de lokale toko cylindrische pennen met accurate diameter koop dan zijn ze automatisch ook gehard. En veel kwaad zal het wel niet kunnen.
Rond lijkt me zowiezo een minder ideale vorm dan vierkant, maar rond is vanuit maakbaarheid bekeken wel praktisch.
MeMoRy schreef: 19 dec 2022 10:00 Nadeel van vast"lijmen" is dat je het dus volgende keer ook niet meer uit elkaar krijgt. Of niet zonder schade
Tuurlijk wel. Dat is nou net het prettige van de cylindrisch-verlijmen Loctites.
Gasbrander op standje hoog, even bijhouden hoeveel tellen je nodig hebt voor water sist, nog eens zo lang doorstoken, en het tandwiel met pennen en al eraf trekken of wippen met 2 bandenlepels. Meteen schoonmaken als de lijm nog zacht is, en klaar. Al met al ga je kortdurend naar een 200-250 graden, niet lang en heet genoeg om een eventuele hardingstoestand significant te beinvloeden, en de zachte lijm fungeert als soort van smeermiddel waardoor het spul soepel en zuigend los komt.

De truuk is om niet te gaan zitten trutten maar stevig doorstoken en vlot werken. Beter een dakbrander dan een creme-brulee brandertje. Als je vlot genoeg stookt is het tandwiel los voor de as bij de lagers/keerring de 80 graden gehaald heeft.

Als het oppervlak ervoor aanwezig is vind ik een paar drupjes Loctite 603 of 648 om een riemschijf en een as met elkaar te verbinden een stuk prettiger werken dan die lompe (en knap prijzige) spanbussen of gepiel met borgschroefjes, maar dat is persoonlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 19 dec 2022 10:58 Tuurlijk wel. Dat is nou net het prettige van de cylindrisch-verlijmen Loctites.
Ok, dan weet ik er niet genoeg vanaf. Ik heb weinig, maar wel slechte ervaringen met het niet los kunnen krijgen van gelijmde verbindingen. Maar kon er in die situaties ook geen brander opzetten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door DaBit »

Ja, dat is wel een voorwaarde. Als ik de riemschijven op de servo's van mijn freesmachine moet vervangen, dan moet ik de motor losschroeven en in de bankschroef klemmen, waarna ik de truuk met de twee bandenlepels tussen riemschijf en bankschroef gebruik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe dit te herstellen

Bericht door assink »

Je kunt het inderdaad met loctite proberen.
Of zo'n conisch spanelement, die zijn helemaal niet zo gek duur. Alleen moet je niet bij eriks gaan kijken :lol:
Ik koop ze via kramp, maar kan ook via indi of techniekwebshop.
Plaats reactie