Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door ruudpg »

Ik zou graag weten hoe jullie de temperatuur in je werkplaats boven het dauwpunt houden en daarmee dus voorkomen dat je machines beginnen te roesten.

2 weken geleden heb ik een andere draaibank gekocht, nee (nog) geen cnc, maar desondanks vind ik het toch zonde als de geleidingen en dergelijke beginnen te roesten, maar zelfs dat is inmiddels alweer begonnen.

Graag zou ik weten hoe jullie dit probleem oplossen en de temperatuur dus boven een graad of 8 houden?

Ik kan natuurlijk als een gek alles gaan isoleren, maar dat is best een klus met zo een garagebox midden in een rijtje boxen.
Wel is mijn vloer geïsoleerd, een betonnen vloer, hierop heb ik 50mm piepschuim, daarop 18mm chipwood platen en daarop plavuizen geplakt,, maar de deur bijvoorbeeld is een plaatstalen deur.

Ben erg benieuwd naar jullie oplossingen zonder voor een enorm bedrag aan elektra te gaan verstoken...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Kjelt »

Voor mijn verbouwing had ik een stalen garagedeur en 1 steens muur aan 2 kanten en herken je probleem.
Daar kun je niet tegenop stoken.
Na de verbouwing, geisoleerde spouwmuur en een geisoleerde houten poort met deur en nergens meer last van.
Dus enigste dat ik je kan adviseren is het dak isoleren met pir platen (kost de wereld niet) en je garagedeur vervangen door een goed afsluitende geisoleerde deur en dat kost wel wat.
Anders je kostbare ijzer inspuiten met die hele goede langhoudende antiroestspray die we laatst besproken hebben (moet ik ff zoeken hoor).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 29 nov 2022 09:05 Anders je kostbare ijzer inspuiten met die hele goede langhoudende antiroestspray die we laatst besproken hebben (moet ik ff zoeken hoor).
Bedoel je https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-olie/

Of je draaibank van verwarming voorzien. Maar daar heeft de rest van het spul niets aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Markus »

@ruudp

Had hetzelfde probleem, alles inspuiten met Vasleine Spray houd de roest op een afstand, maar goed je blijft bezig

Nu hebben we eerst dampwerende folie dan metal studwand met 100mm isolatie en dan gipsplaat aangebracht

Ik had zoiets al eerder in mijn werkplaats in Duitsland, werkte geweldig en de ruimte was met heel weinig warm te houden



Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 12 jan 2023 09:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door javanree »

Hier de halfsteens schuur geisoleerd (44mm houten regelwerk met 4.5cm steenwol, multiplex en gipsplaten)
Oppervlak dik 10m^2 , het is nu met een 400W IR paneel samen met wat vochtvreters prima droog te houden.
Eventueel zou je die vochtvreters nog een luchtontvochtiger kunnen vervangen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2022 09:44
Kjelt schreef: 29 nov 2022 09:05 Anders je kostbare ijzer inspuiten met die hele goede langhoudende antiroestspray die we laatst besproken hebben (moet ik ff zoeken hoor).
Bedoel je https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-olie/
Nee ik bedoel deze SP 350 :
https://nl.rs-online.com/web/p/rust-treatments/1316295

Ander alternatief is een luchtontvochtiger.
Mijn oom had die 20 jaar 24/7 in gebruik in zijn kelder om de luchtvochtigheid op 60% te houden.
Het is eigenlijk een ventilator en compressor die een koellichaam met grote oppervlakte afkoelt tot een paar graden C.
De ingezogen lucht gaat over en door dat koellichaam heen waarbij het vocht apart wordt afgevangen. De lucht daarna wordt weer opgewarmd tot kamertemperatuur en uitgeblazen. Ja kost wat energie en je moet zo nu en dan het reservoir legen of een afvoer aanleggen dat het meteen weg kan lopen. Werkt ook prima.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door benkr »

Zoiets heb ik al jaren in mijn schuurtje hangen, de Munters MG50 luchtdroger. Ik hoef daarvan het elektra verbruik niet te betalen, maar volgens het typeplaatje is het verbruik 400W, of dat continu is weet ik niet maar mijn metalen dingen roesten niet.

https://www.munters.com/nl/munters/prod ... iers/mg50/
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door MeMoRy »

Ik spuit alle kwetsbare oppervlaktes in met WD40. WD staat immers voor "water displacement". Vaseline zal wel langer blijven zitten (al heb ik geen problemen met de WD40), maar geeft een dikker laagje wat er minder goed afgaat en soms onhandig is (bijv op de vlakplaat).
Als je al het vocht uit je ruimte wilt, moet je hem volgens mij boven de 15 graden houden, maar zonder isolatie is dat wat kostbaar.

(schuur)Papieren en slijpschijven bewaar ik in huis.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door kawarider »

Piepschuim platen op het dak met tegels als ballast. Kost weinig en zo gepiept. Hoef je ook niet te vrezen dat je dak wegrot als je van binnenuit isoleert.
Deur is wel een dingetje. Van binnen op zijn minst iets tegenaan maken. Waarschijnlijk hoeven de rest van de muren dan niet.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Markus »

@kawarider
Deur is wel een dingetje. Van binnen op zijn minst iets tegenaan maken.
Ja dat is zeker zo. Onze bijkeuken is halfsteens en niet geisoleerd, omdat we geen tijd hebben dit jaar omdat dat goed aan te pakken de tussendeur
maar eens gedaan. Opbouw rand gemaakt iets van 2,5 cm glaswol erin, 3mm triplex er tegenaan. Halfronde uitsparing voor de deurklink.

24617

helpt echt heel goed, nu nog wat tochtstrips

24618

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Kjelt »

Ja dat werkt goed omdat het hout is. Maar die garagedeur en frame/kozijn zijn van staal.
Lastig om dat goed geisoleerd te krijgen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door Portje »

Heeft er niemand ervaring in een schuur/werkplaats met het ontvochtigen met een airco?

Als ik de airco ga vervangen wil ik de oude in de schuur gaan gebruiken om te koelen/verwarmen en ontvochtigen.
Ik gebruik deze nu een dikke 17j, net nog de bon gevonden van €325 in 2005, en heb er altijd alleen mee gekoeld.
Dit jaar voor het eerst mee aan het verwarmen.
Dus ik weet niet wat het met alleen ontvochtigen kost.
Ontvochtigen zal, denk ik, een paar KWh dag kosten.
Maar eigenlijk ben ik best wel dik tevreden met het verbruik.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door P1-Engineering »

Ik gebruik de airco om te verwarmen, koelen en te ontvochtigen. Betreft een werkplaats van 18m2, volledig beton en geïsoleerde garagedeur.
Dit gaat perfect, in de koudere maanden continu op minimaal 14 graden en zomer max 24 graden. Verbruik zou ik eens moeten kijken, zit zolang het niet te gek wordt bij de huur inbegrepen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkplaats vrij van condens en dus roest... maar hoe?

Bericht door zeeschuim »

maak er een timmerwerkplaats van met veel mdf :idea:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie