7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 10 okt 2023 22:07
kawarider schreef: 10 okt 2023 21:47 Panelen plaatsen , zijkant dicht.
Da's geen dakje maar een gebakje. Ik doe alleen aan gebakjes met suiker en liefst ook vet.
Dat is aan je postuur niet te zien Sven :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Met de wens voor een warmtepomp wordt ook de wens naar meer panelen weer actueel.
Meer panelen op het schuurtje kan praktische gezien wel, maar die kijken dan een beetje naar het noorden. En het dak aanpassen, op deze gammele constructie. Ik zie het niet zo snel gebeuren.

TNO komt net met onderzoek dat dubbelzijdige panelen die naar oost en west kijken best een goede optie zijn, zie ook de resultaten van dave:


Helaas hebben wij geen ruimte om zoiets ook nog netjes kwijt te kunnen.

Oh, eh, we hebben wel een schutting.... 2 zelfs. Dat wordt een interessante puzzel qua regelgeving, en wordt dat niet te lelijk.....?
En willen de buren dat ook?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

ik neem aan dat dit artikel al bekent is?
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... r-BB1i13T1
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Artikel is heel summier, maar het is belangrijker dat je zelf uitrekent of iets uit kan ja dan nee. Harold Halewijn kwam ook tot dezelfde conclusie , met een beetje uitleg. Een thuisbatterij staat of valt met de verschillen in de dynamische tarieven. Laat dat nu net totaal afgevlakt zijn het afgelopen jaar. Enne, zolang de salderingsregeling er is, ben je knap stom om met dyn tarieven in de weer te gaan als je pv hebt. Die bi facial is wel heel tof, Dabit kwam ook al tot die conclusie. En met de laser kom ik toch wat te kort, dus ik zal ook op zoek moeten naar nog wat plekjes voor panelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 12 feb 2024 20:17 Die bi facial is wel heel tof, Dabit kwam ook al tot die conclusie.
Ik had inderdaad eind vorig jaar nog wat extra zonnepanelen erbij gehobbied om het extra elektraverbruik van auto en warmtepomp te compenseren.

Wat zwaar verzinkte stukken kokerbalk die nog op de plaats lagen en waarvan de dame vond dat 'die vieze dingen' echt eens naar de stort moesten gerecycled tot draagconstructies, samen met wat 2e hands B-keus staal gekocht bij van Delft Staal. Stik wat meer werk dan wat kopen en lassen van zwaar thermisch verzinkt staal is @#$#%@-werk, maar ik was zo wel voor een paar tientjes klaar en de dame blij dat het vieze spul weg was.

Afbeelding

Met 6 stuks 440Wp bifacial paneeltjes geplaatst op het schuurdak (op deze foto nog niet helemaal klaar):

Afbeelding

En werkt dat? Nou en of! Dit is van gisteren:

Afbeelding

Die onderste grote oranje balken zijn de opbrengst van de 24 stuks (405Wp) panelen op het huis-dak. De 3 blokjes erboven zijn de 3 (Hoymiles) micro-omvormers van de 3 rijen op het schuurdak. Zoals je ziet leveren die dingen veel meer dan hun geringe aantal doet vermoeden.

Behalve de panelen en relatief dure (tov een stringomvormer) micro-omvormers heb ik niet zoveel kosten gemaakt. Onderverdeler in de schuur moest vervangen worden, maar daarvoor hielpen forumleden en Marktplaats me aan de vulling dus daar kwam ik ook al goed mee weg.

Met afbouw salderingsregeling meegenomen was de terugverdientijd geschat op 2 jaar, maar nu dat stelletje incapablo's in Den Haag de salderingsregeling in stand houdt is de terugverdientijd nog verder gezakt naar een maand of 18 :shock: . Tot zover het nut van zelf even de handjes laten wapperen.

Als het aan mij ligt komen er nog een paar panelen meer bij op de plekken waar ze nog passen en ga ik nog wat meer met elektriciteit doen ipv gas.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

Dabit,
Heb jij ook inzicht in jouw directe verbruik ?
Als dan de saldering er niet zou zijn, hoelang doe je er dan over om die panelen terug verdient te krijgen?

btw, Ik zie op een foto dat je ook gelijk de straat hebt opgebroken.
Meteen kabeltjes gelegd? of had je die tegels nodig...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 16 feb 2024 14:17 Dabit,
Heb jij ook inzicht in jouw directe verbruik ?
Als dan de saldering er niet zou zijn, hoelang doe je er dan over om die panelen terug verdient te krijgen?
Ja. In 2023 heb ik 34% van de opgewekte energie zelf verbruikt.
Zonder saldering zou dat wat hoger zijn, want ik heb nu niet mijn best gedaan om spullen energie te laten verbruiken als de zon schijnt en ik kan daar best ver in gaan. 40-60% moet best haalbaar zijn.

Aan de andere kant: hoe meer panelen hoe lastiger het word om grote percentages van de opwek zelf te gebruiken. In de zomer is de auto op een gegeven moment wel vol, het huis op temperatuur en het douchewater warm. Maar de afname van het net vermindert wel met meer panelen dus minder fossiel nodig.

Kwa terugverdientijd: aangezien teruggeleverde energie niet waardeloos zou zijn na salderen (ze hadden 80% kale prijs beloofd) zal met 34% eigen verbruik de terugverdientijd grofweg verdubbelen. Dan hebben we het nog steeds nergens over, eigenlijk.
btw, Ik zie op een foto dat je ook gelijk de straat hebt opgebroken.
Meteen kabeltjes gelegd? of had je die tegels nodig...
De tegels uiteraard :lol:

Nee, ze zijn bezig met het riool en herinrichting. Loopt niet lekker, vandaag weer heel de dag geen water gehad. En waarom ze niet gelijk een dikkere electriciteitskabel trekken nu het toch open ligt? :roll:
En dan mag straks de hele stoep ook weer open als KPN zijn glasvezeltjes komt graven. Zucht...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

Ga je nu ook witte reflectieplaten onder die panelen leggen?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

De ligging en type van deze panelen heb ik min of meer geoptimaliseerd voor opbrengst in de mindere maanden. Daarom staan ze zo 'rechtop' en zo ver uit elkaar. Dat met afbouw salderingsregeling in het achterhoofd.
Een witte ondergrond zou kunnen helpen bij een bewolkte hemel, dus van de lente (of in ieder geval als het een keer een paar dagen niet regent) een keer wat platen wit karton onder 1 van de 3 rijen schuiven om te proberen wat dat doet, uit nieuwsgierigheid.

Indien zinvol dan dat doorvoeren als ik het dak ooit vernieuw. Zal toch een keer moeten; het lekt behoorlijk inmiddels en met de duizenden scheurtjes in het dakleer is aan reparatie geen eer meer te behalen.


(dan komt nu de vraag 'had je dat niet beter eerst kunnen doen dan DaBit?'. Mjaaaaah, niet helemaal. Dit winterhobbyprojectje levert nu geld op en ontlast de electriciteitsaansluiting. Die rijen van twee panelen pak je verder met een paar man zo op om ze te verplaatsen of tijdelijk te verwijderen. En ik moet even bedenken wat ik exact wil kwa plat/punt/witdak/donkerdak/whatever, eventueel een vergunningsaanvraag door, en nog wat sparen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

Wel een leuk filmpje over Vertical Bifacial Solar Panel:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Vergeet niet dat die kerel in Noordwest - Ohio woont, beetje vergelijkbaar met Noord - Spanje kwa breedtegraad.

Voor ons komt verticaal iets gunstiger uit, maar in mijn rekensommetjes was 45-50 graden verticaal en zuidelijk gericht toch nog steeds een heel stuk gunstiger voor de opbrengst per paneel in de maanden november-maart.

Maar ga je dan naar meerdere panelen op een beperkt oppervlak dan word de schaduw al gauw teveel. Daarom 35 graden bij mij en de rijen zo ver uit elkaar. En dan nog zie je dat de meest zuidelijke rij (die dus geen schaduw vangt van de anderen) het bij heldere hemel in december ca. 2x beter doet dan de andere rijen. Maar die heldere hemel heb je niet zo vaak in December.

Gaat het om maximale productie per m2 dakoppervlak, dan blijft oost-west en vrijwel plat (5-10 graden) het meest optimale. Minder opbrengst per paneel, maar je kunt er flink meer kwijt op een gegeven dakoppervlak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Data voor ons kikkerlandje, afkomstig uit pvgis.

Afbeelding

Januari vs Juni, verticaal oostwest vs 40 graden zuidelijk.
In de zomer zonder salderen nog licht zinvol vanwege eerdere en latere productie. In de winter niet zinvol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Dankje, grafiek had ik dus verkeerd gelezen in filmpje, dacht dat t verbruik was. Compleet kansloos dus, oost west. Nog meer energie als het niet nodig is en niets als het wel nodig is.
Plaats reactie