Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Na van alles tussendoor gedaan te hebben heb ik de machine zo ver af dat ik hem vanmiddag op zijn definitieve plaats heb gezet. Daar moest wel een heftruck aan te pas komen want het ding is inmiddels echt niet meer te tillen.
Bij het plaatsen bleek dat de kabelketting van de Z-as zo ongeveer 5 a 10 cm hoger kwam dan er ruimte was, dus de volgende klus die nu weer eerst moet is het plafond van de ruimte voor de machine zo ongeveer 10 cm omhoog te brengen.
Ja, ik weet het, fotooooooooooos.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 24 jul 2023 21:50 Ja, ik weet het, fotooooooooooos.
:mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Om weer even van het gezeur af te zijn:
Portaalfrees 1.jpg
Portaalfrees 2.jpg
Portaalfrees 3.jpg
Portaalfrees 4.jpg
Portaalfrees 5.jpg
Portaalfrees 6.jpg
Portaalfrees 7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

Mooi geworden Ben!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Papaatje »

Mooie machine Ben! 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niets op aan te merken.
Of misschien dat je die vaantjes voor de inductief sensoren beter van staal kunt maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jul 2023 09:03 Niets op aan te merken.
Of misschien dat je die vaantjes voor de inductief sensoren beter van staal kunt maken.
Daar wil ik nog een stukje staal op plakken, maar dat moet ik even ergens vinden, aluminium heb ik kilo's, maar staal verdwijnt meestal in de schrootbak.
Voorlopig ga ik me bezighouden met de waterpas en dat soort dingen, eerst alles haaks en recht en dan afbouwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag het plafond van de ruimte voor de machine een cm of 10 hoger gemaakt, nu past ook de kabelketting van de Z-as er goed onder.
Teven de boel maar wat netter gemaakt, een nieuw wit stuk spaanplaat en de LED panelen met behulp van 4 stukken Z-vormig profiel vastgezet, zit nu lekker strak tegen de bovenkant, ziet er veel beter en strakker uit dan wat het was.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er goed uit Ben! Een mooi onderwerp van gesprek ook wanneer de volgend Brabant meeting inderdaad bij jou plaats gaat vinden.

Op een handkar mee naar de CNCzonedag zou natuurlijk helemaal geweldig zijn :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Waar heb jij de geleidingen en spindels gekocht?
Mijn HG20 sets komen van Amazon (GooEquip en CNCMANS). De geleverde BK10 houder is voorzien van kogellagers i.p.v. hoekcontactlagers. Niet zoals het hoort dus en reden om opzoek te gaan naar een andere leverancier.
N.b. HiWin zou de eerste keus zijn maar daar kost alleen al een BK10 houder meer dan een complete set (spindel, geleidingen, wagentjes, BK10, BF10, Stepper koppeling) bij Amazon.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

De geleidingen en KO spindels zijn van Rexroth en Star (is ook een rexroth merk).
Samen met de meest noodzakelijke profielen kreeg ik dat in de schoot geworpen.
Toen moest dat natuurlijk zo snel mogelijk een echte machine worden, daarom toen al het andere laten vallen en aan de slag gegaan.
Via dit forum kreeg ik toen van Wietze een hele berg vierkant profiel, dat is het bed geworden.
De rest is allemaal materiaal wat ik had liggen op de beplating na, die komt van mijn voormalige werkgever vandaan, was alles bij elkaar nog best wel een behoorlijk stuk materiaal, richting een hele plaat, en allemaal 4 mm harde kwaliteit.
De besturingskast komt ook weer van een medeforumlid, de inhoud komt volledig uit de eigen voorraad, die begint nu aardig te slinken.
De connectoren en zo komen bij Ali vandaan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 29 jul 2023 10:12 De geleidingen en KO spindels zijn van Rexroth en Star
Dat is goed spul maar voor mijn hobby, ver buiten budget.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 29 jul 2023 22:12
benkr schreef: 29 jul 2023 10:12 De geleidingen en KO spindels zijn van Rexroth en Star
Dat is goed spul maar voor mijn hobby, ver buiten budget.
Ik heb best veel spulletjes gekocht bij JVE in Eindhoven, hij had altijd best veel kwaliteitsspullen liggen die hij uit prof. machines sloopte, zijn prijzen waren best redelijk, maar kennelijk heb ik zo veel reclame voor hem gemaakt op dit forum dat er tegenwoordig niet zo heel erg veel van dat spul meer bij hem te vinden is. Bovendien schijnt hij stevig aan de sukkel te zijn met zijn gezondheid. Maar wanneer je wat zoekt is het best wel aan te bevelen om hem te bellen met de vraag of hij zoiets heeft liggen, Enkele jaren geleden wist ik bepaalde dingen beter te vinden bij hem dan hij zelf, ik kwam er altijd graag, maar inmiddels in dat al weer een flinke tijd geleden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Inmiddels is de machine ver af, ik ben nu bezig met al die dingen die ook moeten maar waar veel tijd in kruipt en die wat mij betreft af moeten zijn voordat ik iets met de machine ga doen, mezelf kennende wordt het anders nooit meer afgemaakt.
Ik ben vandaag bezig geweest met de elektra in de Z=as, reduceerventiel voor de minimaalsmering, perslucht magneetventiel voor de minimaalsmering, koeling voor de spindelmotor en nog wat van die dingen.
Dat reduceerventiel was een blok wat ik via Marktplaats had gescoord, compleet met display en magneetventiel, bleek dat dat magneetventiel pas begon te werken boven de 4 Bar terwijl ik denk iets tussen de 1 en 2 Bar nodig te hebben. Dus ander reduceerventiel met los magneetventiel, jammer dat de inbouwmaat weer net anders is, nu is het gat voor het display van dat reduceerventiel een beetje te groot, jammer, maar ik maak er wel een soort van venster omheen, dan valt het niet meer op. En zo blijf ik dus voorlopig bezig.
Ik hoop de hele machine voor de komende "Brabant" dag klaar te hebben.
Plaats reactie