Nee aardpen slaan hoeft niet.schutter schippers schreef: ↑02 apr 2023 23:49 De aarde van de kast hangt alleen aan de mains aarde in der daad.
Is het gebruikelijk hier een aparte aardpen voor te slaan of...?
Het gaat er om dat de machine (ieder metalen deel in het beste geval) en de besturingskast een gemeenschappelijk aardpunt hebben.
Waar je dat kiest moet je zelf weten, ik heb een koperen plaat op de muur bij de machine gemonteerd, waarvandaan twee dikke litze draden naar de besturingskast en de machine lopen. Ieder een eigen M6 bout die hard aan de kast en de aarde in de kast hangt.
Die plaat hangt aan de 4mm2 van de kabel die vanuit de meterkast naar mijn garage loopt.
Als je besturingskast hard aan het chassis van de machine vastgebout zit en de verf onder de bouten weg is en de kast is hard geaard is dat ook prima.
Wel dan het hele machine chassis nog even aarden. Je wilt dat het potentiaal op alle metalen onderdelen van de machine gelijk zijn, delen die door een KO spindel en wagens van elkaar gescheiden zijn,
moet je apart hard aarden. Met je multimeter op de ohm stand meet je misschien wel 0,01 ohm maar voor HF kan dat tientallen kOhms worden.
De kans is dat je helemaal geen problemen krijgt maar als je ooit zwaar freest (dus grote VFD stroom) en snelle bewegingen maakt (hoog frequente steps en flinke motorstromen) dan zou het zich kunnen uiten in oa verlies van steps,De pigtails ga ik even kijken of ik die her en de makkelijk kan aarden dichterbij aan de onderplaat.
Als ik hier problemen mee krijg, welke symptomen zie ik dan? Hoe uit zich dit?
of "ghost" steps (extra steps die niet in het programma) staan dat soort zaken.
Andere dingen vallen wel meteen op (in storing gaan van de driver ofzo).
Mijn redenatie is het kost tov de totale kosten van de machine bijna niets om het nu bij de bouw meteen goed te doen.
Beter voorkomen dan genezen.
Als er later storingen zijn dan zijn die vaak heel lastig op te lossen.
Als je dit soort zaken meteen vanaf het begin goed aanpakt dan scheelt dat heel veel zoeken later.