ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Dat is al een hele mooie machine 8) ga zo door !
schutter schippers schreef: 02 apr 2023 23:49 De aarde van de kast hangt alleen aan de mains aarde in der daad.
Is het gebruikelijk hier een aparte aardpen voor te slaan of...? :shock:
Nee aardpen slaan hoeft niet.
Het gaat er om dat de machine (ieder metalen deel in het beste geval) en de besturingskast een gemeenschappelijk aardpunt hebben.
Waar je dat kiest moet je zelf weten, ik heb een koperen plaat op de muur bij de machine gemonteerd, waarvandaan twee dikke litze draden naar de besturingskast en de machine lopen. Ieder een eigen M6 bout die hard aan de kast en de aarde in de kast hangt.

Die plaat hangt aan de 4mm2 van de kabel die vanuit de meterkast naar mijn garage loopt.
Als je besturingskast hard aan het chassis van de machine vastgebout zit en de verf onder de bouten weg is en de kast is hard geaard is dat ook prima.
Wel dan het hele machine chassis nog even aarden. Je wilt dat het potentiaal op alle metalen onderdelen van de machine gelijk zijn, delen die door een KO spindel en wagens van elkaar gescheiden zijn,
moet je apart hard aarden. Met je multimeter op de ohm stand meet je misschien wel 0,01 ohm maar voor HF kan dat tientallen kOhms worden.
De pigtails ga ik even kijken of ik die her en de makkelijk kan aarden dichterbij aan de onderplaat.
Als ik hier problemen mee krijg, welke symptomen zie ik dan? Hoe uit zich dit?
De kans is dat je helemaal geen problemen krijgt maar als je ooit zwaar freest (dus grote VFD stroom) en snelle bewegingen maakt (hoog frequente steps en flinke motorstromen) dan zou het zich kunnen uiten in oa verlies van steps,
of "ghost" steps (extra steps die niet in het programma) staan dat soort zaken.
Andere dingen vallen wel meteen op (in storing gaan van de driver ofzo).

Mijn redenatie is het kost tov de totale kosten van de machine bijna niets om het nu bij de bouw meteen goed te doen.
Beter voorkomen dan genezen.
Als er later storingen zijn dan zijn die vaak heel lastig op te lossen.
Als je dit soort zaken meteen vanaf het begin goed aanpakt dan scheelt dat heel veel zoeken later.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

schutter schippers schreef: 02 apr 2023 23:49 Voor het gemak van uitleggen, zo benoem ik mijn assen:
Afbeelding
Hier is in de topics nogal eens verwarring over, maar ik hou dit systeem aan simpelweg omdat dit het meest voorkomend is.
Heel goed dat zouden er meer moeten doen.
Maar hou je vast er zijn mensen die zien nu ook nog kans om zaken onduidelijk voor te stellen. Maar daar ga jij vast niet intrappen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 apr 2023 16:10
schutter schippers schreef: 02 apr 2023 23:49 Voor het gemak van uitleggen, zo benoem ik mijn assen:
Afbeelding
Hier is in de topics nogal eens verwarring over, maar ik hou dit systeem aan simpelweg omdat dit het meest voorkomend is.
Heel goed dat zouden er meer moeten doen.
Maar hou je vast er zijn mensen die zien nu ook nog kans om zaken onduidelijk voor te stellen. Maar daar ga jij vast niet intrappen. ;-)
Een portaal is denk ik makkelijk, ik ben begonnen met een BF25, een bewegend bed dus, dat vond ik toch wel moeilijk in het begin, maar het gaat er natuurlijk om wat de frees in je werkstuk doet, en dat kwartje was wel even onderweg voor het eindelijk viel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Nou het gaat er om waar de operator staat tijdens (en dat is een keuze)
1) het laden van de machine
2) bedienen van de machine.
Die point of views zijn soms gelijk dan is het makkelijk.

Vanuit dat standpunt neem je gewoon het Cartesische coordinaten systeem (https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian ... ate_system).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben bedoelt, als je tafel met het werkstuk er op beweegt, is de beweging tegengesteld aan je assenkruis. Want onder de streep gaat het om de beweging van de frees tov het werkstuk. (hoe zegt onze Arie dat ook alweer? Moeilijker is het, zal het niet worden en nog zoiets??) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Klopt daar heeft Ben gelijk in.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Tijd voor een update:

YAY beweging! Dat voelt als het pannenbier moment van de CNC bouw!



Uiteraard nog een hoop te doen, maar dit is al erg leuk en geeft een hoop voldoening en motivatie!

Afbeelding
Zo staat het geheel er nu bij.
Afbeelding
Ik heb zoals eerder aan gegeven (ergens op pagina 3) er voor gekozen om alle motoren direct aan de kabels te solderen en het veelgebruikte aansluitbakje direct op de motoren te integreren in de vorm van een iets groter beschermkapje met trekontlasting.
Omdat de bakjes 3D geprint zijn met PETG is het mogelijk dat ze wat vervormen als ze warm zijn, en dan kan ik iets aan problemen verwachten bij de trekontlasting. Mogelijk dat ik er nog een kabelbinder met een beschermertje omheen doe.
Het was wel even priegelen met solderen, maar het ziet er uiteindelijk heel "clean uit" en geen stekkers, dus 1 faalpunt minder (in theorie :P) .
Afbeelding
De geleider van de Y-as rups heb ik gemaakt met 2 stukjes alu 40x40 hoekprofiel en werkt perfect, maar maakt wel wat meer herrie. Voor nu ligt er om die reden een dempend lapje in.

Ik heb de motorstroomkabels en de encoderkabels nu even vlot bij elkaar gekwakt in de kabelrups, maar hoe hebben jullie dit gedaan?
Die 2 wil je liever niet tegen elkaar leggen heb ik begrepen, maar in de kabelrups kom je daar niet echt omheen dat ze dicht in elkaars buurt zijn.
Hebben jullie dan met een kabelbindertje alle motorstroomkabels aan 1 kant en alle encoderkabels aan de andere kant of...?
Het lijkt mij dat ze wat schuifruimte in de rups moeten hebben en als ik ze aan een schakel ga binden dat ze dan juist eerder schade op lopen.

Afbeelding
De Z-as is voor nu nog niet in beweging, en daarom kreeg Micky ook 2 pisstraaltjes haha. Voor de oplettende kijker, de tandwielen en riem ontbreekt nog. Het valt mij ook op dat de ass van de KO en de as van de motor maar een erg klein stukje (7-8mm) boven het maaiveld uitsteken. Is dit normaal?
Afbeelding
Afbeelding

En heeft iemand nog een antwoord op het onderstaande? :mrgreen:
schutter schippers schreef: 02 apr 2023 23:49 Voor de Z-as tandwielen en riem had ik ergens een notitie gemaakt, maar kan ik nergens terug vinden...
Ik geloof een 225mm riem met een 14T tandwiel op de motor en een 20T op de KO as.
Nu was er ook nog iets met GT2 en HTD...? Wie weet mij te vertellen wat ik precies nodig heb, en waar dat te koop is (bij voorkeur in Europa) .
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door WillyH »

schutter schippers schreef: 02 apr 2023 23:49 Voor de Z-as tandwielen en riem had ik ergens een notitie gemaakt, maar kan ik nergens terug vinden...
Ik geloof een 225mm riem met een 14T tandwiel op de motor en een 20T op de KO as.
Nu was er ook nog iets met GT2 en HTD...? Wie weet mij te vertellen wat ik precies nodig heb, en waar dat te koop is (bij voorkeur in Europa) .
Volgens de stuklijst van de OSPF zou de tandriem HTD5 210-215mm met 14 en 20T tandriemschijven. Helaas kan ik je dat niet bevestigen want ik heb mijn Z-servo wat verder weg hangen van de spindel zodat deze vrij komt van de brug. Bovendien heb ik gekozen voor een 15mm brede riem (405mm lengte) en een verhouding 21-30T omdat volgens diverse fabrikanten de 14T in feite te klein is volgens de normen, ik vermoed in verband met levensduur van de riem.
Met 30T moet overigens de Z-motor montageplaat wel aangepast worden om de grotere tandriemschijf plaats te geven.
Er zijn verschillende tandriemcalculators te vinden op het net, om eentje te noemen http://www.maxtorque.com/calctool/cente ... startx.asp

In Groot-Brittannië is een hele goede leverancier van riemen en tandriemschijven, helaas niet langer aan te raden wegens out of EU en dus een gedoe met douane en extra tijd en kosten. Ik heb mijn riemen en tandschijven aangekocht bij Lagertechniek.nl die hadden exact wat ik nodig had aan een prima prijs en binnen twee dagen geleverd, wat wil je meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ik heb de motorstroomkabels en de encoderkabels nu even vlot bij elkaar gekwakt in de kabelrups, maar hoe hebben jullie dit gedaan?
Die 2 wil je liever niet tegen elkaar leggen heb ik begrepen, maar in de kabelrups kom je daar niet echt omheen dat ze dicht in elkaars buurt zijn.
Als je goed afgeschermde kabels hebt van Igus of ander goed merk en ze zijn allebij de kanten hard geaard loopt dat wel los. Dat doen ze bij machines met 10kW motoren ook.
Iemand antwoord
Eindelijk mijn oude aantekening gevonden:

m5-20-10-8 1 Tandriemwiel 20 tands 10mm breed gat 8 (voor z-as)
m5-14-10-8r 1 Tandriemwiel 14 tands 10mm breed gat 8 (voor Z-as)
m5-210-10 1 Tandriem HTD-5 10 breed (voor z_as)

Destijds heb ik deze besteld bij stappenmotor.nl
Geen idee of ze die nog hebben of kunnen leveren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ah ja er zijn natuurlijk wel kabelrups inserts die de kabels netjes gescheiden geleid worden, hier bv in de Igus E6.29.01.100
Maar geen idee wat de codes van die inserts zijn of waar je die kunt bestellen, waarschijnlijk bij Igus zelf :mrgreen:

Afbeelding
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Zijn we weer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Begint in de buurt te komen van bijna klaar!
Als het goed is komt voor de Z-as morgen de tanden riem en 2 tandwieltjes binnen van stappenmotor.nl .

In de tussentijd heb ik de homing sensoren aangesloten en ingesteld. alles werkt, alleen de Z-as nog niet kunnen testen gezien de riem nog ontbreekt.
Ik zoek ik Eding 5 nog naar waar ik de homing sensor kan inverten. alle sensoren zijn NPN, maar 3 zijn NO, en 1 is NC (Z-as) en die moet even omgezet worden, maar waar? Het staat niet bij "IO" en niet bij "machine general"

Ik ben begonnen met het hard aarden van alle assen met 4mm2 draad, en wat kabel management toegepast.
Ook van een stuk 22mm mdf een spoilboard gemaakt.

Tot zover de update, snel meer!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door serum »

Wat voor sensor zit er op je Z as? ik heb nog een NO 8mm inductieve sensor liggen.

Volgens mij kan je in Eding geen mix doen van NO en NC voor de homingsensoren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Staat bij instellingen maar inderdaad kun je dit niet per as kiezen dacht ik.
Transistor er tussen om te inverteren.


Afbeelding
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Daar is hij weer!

Helaas de meeting gemist afgelopen zaterdag, maar zo te zien hebben jullie een goede dag gehad!
Jullie zijn een geweldige kluit mensen, en elke CNC dag leer ik een hoop nieuwe dingen, en ontmoet ik nieuwe interessante mensen dus ik baalde wel aardig.

Over de home sensoren...
Dat ik NPN en PNP niet kon mixen bij Eding had ik wel gelezen, maar dat NO en NC niet gemixed had ik niet verwacht.

Anyway, ik heb de Z-home sensor uiteindelijk analoog geïnverteerd. De sensor was een degelijk Omron, die heb ik even vervangen voor een chinese namaak, en toen was mijn home totaal niet meer consistent (tot wel 1,5mm verschil in meting na het homen :shock: ). Uiteindelijk de omron er weer in gezet en het concept van het metalen vaantje gewoon andersom gebruikt.
Ik heb nu dus gedurende bijna de hele travel van mijn Z-as het vaantje in zicht van de sensor, en op het einde ziet hij niks.
Afbeelding
Nu is de Z-home weer herhaalbaar binnen 0,02mm, wat zat is voor mij.

Ook blij getekend in Fusion om een dust-shoe te maken, en een geleider:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De welbekende borstelkop met magneetjes, aan een frampje wat met M8 bouten in de spindelmount getapt en geschroefd zit.
2x M8 om te geleiden en 2x om op hoogte vast te zetten met de verstelbare greepjes.
Het hele katje kan 5cm in hoogte versteld worden.
Mocht iemand baad hebben bij de 3D files, stuur maar een berichtje ;-) .

Hoe de 100mm slang nu loopt is niet helemaal optimaal. Hij krult wat ongelukkig op met haakse bochten als ik naar naar de uiterste hoeken van het bed beweeg. Gezien ik zit met een beperkte hoogte tussen afzuig aansluiting en de spindel...
Hierdoor loopt de slang niet heel mooi, en voor nu hangt hij een beetje ondersteund met een elastiek koord. Hiervoor moet ik nog iets beters/permanenters verzinnen. Zo werkt het, maar de afzuiging verliest waarschijnlijk aardig wat efficiëntie.

Afbeelding

Verder heb ik de brug haaks gesteld in de software, en de steps/mm fijn afgesteld.

Het einde komt nu echt in zicht, en ik ben volop aan het leren met filmpjes om de CAM kant goed onder de knie te krijgen en G-code te snappen.
Dat is stiekem toch best complex :roll: .

Voor de volgende stap, het vlakken van het bed heb ik een CMT 663.005.11 38mm vlakfrees gekocht DEZE.
Afbeelding

Nu vind ik op de site van CMT geen Feeds&Speeds info, en geen chipload suggestie voor deze frees(voor veel andere wel).
Kan iemand mij vertellen hoe ik dan uitzoek wat een redelijk startpunt is met F&S als een fabrikant geen info geeft? Niet alleen voor deze specifiek, maar ook in het algemeen.

Tot zover weer even.
Plaats reactie