Fixed-free configuratie, stijfheid, nauwkeurigheid

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Fixed-free configuratie, stijfheid, nauwkeurigheid

Bericht door ikbendusan »

I see. Dat krijg ik wel voor elkaar. Sorry dat ik zoveel vragen stel (ik wil die dingen gaan bestellen maar ik ben onzeker lol), maar even voor de duidelijkheid; jullie vinden het de moeite waard is, ook als ik:
- niet in de buurt kom van de kritieke snelheid van de spindel
- niet in de buurt kom van de load rating van de moer
- een geslepen spindel heb die naar verwachting wel aardig recht is?

Of is het een "in het geval dat" iets? Of denken jullie dat ik het ga merken in de kwaliteit van het freeswerk?

Axiale stijfheid verandert niet met een zwevend steunlager en voor zover ik begrijp komt 't steunlager alleen de kritieke snelheid en buckling load ten goede
FreesKever schreef: 10 feb 2022 23:56 2. Je monteert de spindel, zet de moer zo ver mogenlijk naar achteren.
Richting de fixed kant of richting 't steunlager?

Ik ga het denk 't toch wil proberen zonder steunlager. De wiskunde zegt dat ik minimaal 1500 rpm marge heb met een 25 mm spindel van 400 mm lang, dus het komt vast wel goed.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fixed-free configuratie, stijfheid, nauwkeurigheid

Bericht door DaBit »

Ik zou dat steunlager niet erg nodig vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Fixed-free configuratie, stijfheid, nauwkeurigheid

Bericht door FreesKever »

Ik ben ook (nog steeds) van mening dat een steun lager niet nodig is voor deze toepassing.
Maar zo lang hij op de goede plaats gemonteerd is zit hij ook niet in de weg.

ikbendusan schreef: 11 feb 2022 03:41 Richting de fixed kant of richting 't steunlager?
Tijdens montage en afstellen zet je de moer zo dicht mogenlijk bij het lager, dan kun je ze op elkaar afstellen.
Dat kan een stuk gemakkelijker zijn en net zo goed als alles apart uitleinen.
Plaats reactie