HDPE slaat om boor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

HDPE slaat om boor

Bericht door keesfrees »

Heeft iemand hier een truc voor ?
Bij het boren van HDPE (en ook andere kunststoffen) slaan de krullen om de boor en beschadigen dan het oppervlak.
Dat is lastig en ik weet er geen goede oplossing voor, in bepaalde gevallen ga ik er bij staan en dan stoppen, rommel er af en verder of rommelen met een stokje, maar, niet ideaal.
En wat ik nu aan het maken ben heeft heel veel gaatjes, maar gelukkig gaan die niet zichtbaar zijn, het zijn 2 helften die tegen elkaar geschroefd worden, ( met schroeven in die gaten ).

Iemand een goed, bij voorkeur eenvoudig idee ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door Tolp2 »

Is peck drilling geen mogelijkheid, dus iedere kleine stapjes naar beneden en iedere keer uit het gat om van de spanen af te komen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door bartL »

Inderdaad, peck-drilling helpt wel. En een stoot lucht op die boor zetten om de krullen zsm weg te blazen.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door Goudgele »

Of voor het boren een stukje tape op het materiaal plakken als beschermlaagje
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door janplastiek »

ik boor hdpe en hmpe met 1000 rpm(mijn sturing heb ik moeten bedriegen door de VFD op 33Hz te zetten ipv 100Hz en een daalsnelheid van 5 à 6mm/sec
zo wordt de spaan dik en heb je geen krul rond de boor maar 2 mooie opgedraaide spanen
zo boor ik filterplaten met peckdrill (terug trekken hoeft niet veel, genoeg om de spaan te breken 0,5 tot 1mm)van Ø 1440 en 1850mm dikte van 12 tot 20mm met 5000 gaatjes van 4 tot 8mm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door andrefc101 »

Wat Jan zegt klopt precies: ik boor dan wel met 4000 rpm, maar ga er dan ook met grote snelheid doorheen met een peck drill van 3mm per peck. Dikke korte krulletjes en geen schade aan de plaat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door serum »

Werkt goed toch, André? Kunst is dat je gang maakt en de spaandikte groot is. Ik ram er vrij enthousiast gaten in met een laag toerental en een hoge feed. Ik laat de chipbreak in kunststof vanaf 2 a 3xd boor ingaan met aflopende diepte.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door spinningwheels »

Heb het wel te lijf gegaan met een slangenboor. En dat ging helemaal niet verkeerd.
Was eigenlijk alleen maar omdat ik veel dieper moest boren dan dat een standaard metaalboor lang is.
Maar dat was wel voor iets grotere gaten ( 20 mm)
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad..dikke spanen...en dat kun je doen door. of je snijsnelheid naar beneden te gooien, of als je machine het aan kan.. de voeding op te voeren..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HDPE slaat om boor

Bericht door keesfrees »

Ja, dit stond op mijn lijstje om nog op terug te komen.

Dit werkt goed inderdaad :
Dikke spanen, laaaaaag toerental en flinke voeding en stuiterboren.
En daar zat mijn probleem, de besturing die ik nog steeds gebruikt heeft een fout in de peckdrill functie.
In bepaalde gevallen wordt de volgorde omgedraaid, dwz, eerst er helemaal door, terugtrekken en dan er bijna helemaal door, enzzz.

Het zou ook aan de PP kunnen liggen maar de code die ik naar de machine stuur klopt wel.
Ondertussen heb ik een werk-er-omheen gevonden, normaal boor ik tot Z=0 ( de boren maak ik stiekem ietsje te lang ) om er door te komen.
Als ik dan Z=0,1 gebruik dan gaat het wel goed . . . . .

Dat kost dan wel weer aardig wat experimenteer tijd, maar ja, nu weet ik het.

En het stuiterboren neemt ook aanmerkelijk meer tijd, met bijna 600 gaten per plaat ( met 3 diameters )

De reden om de oude besturing te gebruiken :
afstandsbediening - CNC
viewtopic.php?f=19&t=12208
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie