Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Jantje2k »

Ik heb sinds een weekje een portaalfrees. Daar zat een NVEM controller op, maar de verbinding daarmee liep niet helemaal vlekkeloos en Eding snapte ik toch iets beter dan Mach, dus daarom heb ik de besturing omgebouwd. In principe werkt nu alles, dus dat is top, er is echter 1 dingetje waar ik niet helemaal uit kom.

Als er een gereedschap moet worden verwisselt (handmatig) gaat de machine naar de coordinaten (0,0,0), wat betekent dat de spindel helemaal omlaag zakt (want de onderkant van de z-as is 0). Nu zou ik eigenlijk willen dat zodra er een gereedschapswissel moet plaatsvinden de z-as juist zo hoog mogelijk komt te staan. Ik heb gekeken in de handleiding maar daar kan ik dat niet direct terugvinden hoe ik dat wijzig. Heeft iemand misschien een idee hoe dat moet?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Kjelt »

Welke macro roep je aan voor een toolwissel ?
In die macro staan de X,Y,Z coordinaten die je kunt aanpassen.
Ook kun je natuurlijk zelf een macro schrijven waarin je je eigen sequentie zet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Kjelt »

De Eding default change_tool macro is namelijk leeg.
Die doet geen 0,0,0 verplaatsing dus kijk even welke macro wordt aangeroepen en of deze de 0,0,0 move doet ?
Staat trouwens op pagina 92.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Jantje2k »

Ja, dat is dus het bijzondere, want ik heb zelf niets gewijzigd aan de toolchange macro. Ik weet overigens ook niet hoe het gaat midden in het programma, maar nu ging het aan het begin van het programma.

Dus de begin gcode is:

Code: Selecteer alles

(T5 D=4 CR=0 - ZMIN=-7.5 - flat end mill)
N10 G90 G94
N15 G17
N20 G21
N25 G28

(2D Adaptive4)
N30 T5 M6
N35 S10000 M3
N40 G54
N45 M8
N50 G0 X204.246 Y-0.191
Waarbij die G0 aan het einde dus pas daadwerkelijk begint met frezen. Ik zou zeggen dat de toolchange hier die T5 is, maar ik zie niet precies waarom EdingCNC dan naar 0,0,0 toe gaat en dat kan ik ook niet direct vinden.

Het vreemde is ook dat Eding dat ook al wel gelijk intekent in de rendering, maar dat de gcode zelf daar niets over zegt, want als ik het gcode bestand in simuleer gaat die ook helemaal niet naar 0,0,0 toe.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Kjelt »

Ah nee dat is de G28 code op regel 25 die dat doet.
Die zet je machine naar de 1e park positie.
Deze park positie kun je zelf instellen op de variabele pagina (zie plaatje).
Eerst de machine met de hand dan op de gewenste positie zetten en daarna de knop "Set to current position" onder de G28 kolom indrukken.
Saven en dan nog maar eens proberen.
Maar dat staat dus helemaal los van toolchange commando M6.
G28_positie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Jantje2k »

Kjelt schreef: 02 dec 2021 17:28 Ah nee dat is de G28 code op regel 25 die dat doet.
Die zet je machine naar de 1e park positie.
Deze park positie kun je zelf instellen op de variabele pagina (zie plaatje).
Eerst de machine met de hand dan op de gewenste positie zetten en daarna de knop "Set to current position" onder de G28 kolom indrukken.
Saven en dan nog maar eens proberen.
Maar dat staat dus helemaal los van toolchange commando M6.

G28_positie.jpg
Ah, hartelijk bedankt! Ja, dat was hem inderdaad. Ik heb die G28 positie ingesteld en nu parkeert hij dan inderdaad op de juiste positie. Ik moet misschien toch maar eens gcode gaan leren :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door benkr »

Hoe gaat het met je andere freesmachine, daar lees ik helemaal niets meer over?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 03 dec 2021 08:18 Ah, hartelijk bedankt! Ja, dat was hem inderdaad. Ik heb die G28 positie ingesteld en nu parkeert hij dan inderdaad op de juiste positie. Ik moet misschien toch maar eens gcode gaan leren
Dat is nooit weg.. dan weet je tenminste wat de machine doet.. en als je G-Code kunt schrijven, dan gaat er een wereld voor je open..

Ik ben zelf van mening dat EdingCNC eigenlijk standaard een compleet lege macro moet hebben, met uitzondering van de meest noodzakelijke functies, zoals het (Tandem) Homen.

de huidige toolchange Macro is me een doorn in beide ogen, omdat ie standaard niet meer dan 6 gereedschappen accepteerd.. Ja.. dag.. mag ik dat zelf weten?..
Wat een machine als ie nog nieuw is moet doen bij een Toolchange is niet meer dan het veranderen van het toolnummer in het mededelingen scherm , en het laden van de offsets en radius van het nieuwe tool.

'k moet er nog weer eens mee aan de gang, maar zodra ik weer een toolsetter heb, dan komt er een macro achter die bij een Toolchange de kop helemaal omhoog trekt en dan stopt, zodat je een nieuw gereedschap in de spindel kan zetten, en dan moet ie een dialoog tonen, waar je de basis maten bij benadering invoert (lengte en radius/diameter), dan geef je een beuk op de grote groene knop, en dan moet ie het gereedschap gaan meten.. na meting de kop weer omhoog, en verder met het programma..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2021 16:21 de huidige toolchange Macro is me een doorn in beide ogen, omdat ie standaard niet meer dan 6 gereedschappen accepteerd.. Ja.. dag.. mag ik dat zelf weten?..
Het is een voorbeeld die je zelf met twee vingers in je neus kunt uitbreiden naar zoveel tools als dat de machinevariabele #5011kan bevatten (in ieder geval 255).
;This example shows how to make your own tool_changer work.
;It is made for 6 tools
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, maar dat "Voorbeeldje" staat standaard aan.. en dat vind ik storend.. Ik wil helemaal geen voorbeeldjes als ik net een nieuwe machine heb ingeregeld..

Ik ga wel naar zoiets kijken als ik daar behoefte aan heb..
Leuk ook dat er wat voorbeeldjes als User functions in staan.. maar het eerste wat ik doe is die eruit gooien.. ik gebruik ze niet.. en ik heb die functies voor andere dingen nodig..
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Jantje2k »

benkr schreef: 03 dec 2021 09:45 Hoe gaat het met je andere freesmachine, daar lees ik helemaal niets meer over?
Ja goed punt. Op dit moment ben ik heel erg druk met m'n school enzo, dus daar heb ik helaas iets minder tijd voor. In principe heb ik alle benodigde onderdelen enzo binnen, maar ik moet nu de x en de y-as nog even goed afstellen, want die is op dit moment nog niet helemaal vlak. Dat hoopte ik in de kerstvakantie te gaan doen, maar dan heb ik nog een paar projectjes, dus het is echt even afwachten wanneer ik de tijd er weer voor vind :roll:
Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2021 16:21
Jantje2k schreef: 03 dec 2021 08:18 Ah, hartelijk bedankt! Ja, dat was hem inderdaad. Ik heb die G28 positie ingesteld en nu parkeert hij dan inderdaad op de juiste positie. Ik moet misschien toch maar eens gcode gaan leren
Dat is nooit weg.. dan weet je tenminste wat de machine doet.. en als je G-Code kunt schrijven, dan gaat er een wereld voor je open..

Ik ben zelf van mening dat EdingCNC eigenlijk standaard een compleet lege macro moet hebben, met uitzondering van de meest noodzakelijke functies, zoals het (Tandem) Homen.

de huidige toolchange Macro is me een doorn in beide ogen, omdat ie standaard niet meer dan 6 gereedschappen accepteerd.. Ja.. dag.. mag ik dat zelf weten?..
Wat een machine als ie nog nieuw is moet doen bij een Toolchange is niet meer dan het veranderen van het toolnummer in het mededelingen scherm , en het laden van de offsets en radius van het nieuwe tool.

'k moet er nog weer eens mee aan de gang, maar zodra ik weer een toolsetter heb, dan komt er een macro achter die bij een Toolchange de kop helemaal omhoog trekt en dan stopt, zodat je een nieuw gereedschap in de spindel kan zetten, en dan moet ie een dialoog tonen, waar je de basis maten bij benadering invoert (lengte en radius/diameter), dan geef je een beuk op de grote groene knop, en dan moet ie het gereedschap gaan meten.. na meting de kop weer omhoog, en verder met het programma..
Die maximaal 6 gereedschappen lijkt me niet echt een probleem, want het is natuurlijk maar een voorbeeld. Ik vind het bijzonderder dat er voor is gekozen om ieder gereedschap een eigen subroutine krijgt. Het lijkt me stukken logischer om dat 1 routine te laten zijn die op basis van nummer van de tool kan uitrekenen waar die tool thuishoort. Dat (op een portaalfrees) bijvoorbeeld gewoon bekend is dat om de 100mm een tool zit, en dat op basis daarvan wordt verwisseld. Dat is logischer dan dat je (als je 100 tools zou hebben) je ook 100 subroutines zou moeten gaan aanmaken. En dat op een VMC met een umbrella gewoon bekend is om de hoeveel graden er een nieuwe tool zit. Maar ja, anderzijds snap ik ook wel weer dat zoiets te specifiek is omdat iedereen het weer anders heeft gebouwd op z'n machine.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Gereedschap verwisselen - positie wijzigen

Bericht door Jantje2k »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2021 17:33 Ja, maar dat "Voorbeeldje" staat standaard aan.. en dat vind ik storend.. Ik wil helemaal geen voorbeeldjes als ik net een nieuwe machine heb ingeregeld..

Ik ga wel naar zoiets kijken als ik daar behoefte aan heb..
Leuk ook dat er wat voorbeeldjes als User functions in staan.. maar het eerste wat ik doe is die eruit gooien.. ik gebruik ze niet.. en ik heb die functies voor andere dingen nodig..
Tjah, maar de meeste mensen zijn waarschijnlijk blij dat het bestaat. Ideaal was bijvoorbeeld dat ik voor het inmeten van de z-hoogte enkel even de hoogte van de sensor hoefde aan te passen, waarna ik nu simpel de z-hoogte instel. En als ik het niet gebruik zit het toch niet in de weg ofzo, dus daar zie ik persoonlijk niet echt problemen.
Plaats reactie