Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door veteq »

Kom telkens deze aluminium afscherming tegen, zie ze wel op Aliexpress, maar vroeg mij af of dit niet gewoon in Nederland te koop is.
Weet iemand toevallig ergens in NL of de EU waar dit te krijgen is?

https://www.bellowcoverindia.com/flexib ... overs.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

misschien hier?
https://www.technigro.nl/rolbandafdekking/
of eigenlijk https://www.technigro.nl/glijschorten-van-aluminium/
ben benieuwd of die geschikt zijn om op een CNC machine de hoge verplaatsingssnelheid te volgen, maar misschien wil jij er iets anders mee
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door tuonov4 »

zo ,eens een andere Hema en geen rookworst.

https://www.hema-group.com/produkte/sch ... bdeckungen
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door veteq »

Dank voor de tips, mooie naamgeving, dat zeker.

Zal mij benieuwen wat die dingen kosten bij deze bedrijven
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door xander janssen »

Denk ook even na over het type spanen dat je gaat maken.

Zelf bewerk ik veel messing en zeker bij kleine snede dieptes maakt dat eerder naaldjes dan krullen. En die naaldvormige spanen worden vrijwel niet tegengehouden door dit soort afdekkingen. Ik vind ze werkelijk overal terug in mijn machines en werklplaats. Die dingen kunnen blijkbaar omhoog vallen, anders kan ik sommige vindplaatsen niet verklaren.

Ik ben bezig met kunststof rolschermen of harmonicas en zelfs daar tref ik ze onder aan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door Kars-cnc »

xander janssen schreef: 28 mar 2021 17:19 Ik ben bezig met kunststof rolschermen of harmonicas en zelfs daar tref ik ze onder aan
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met rolschermen. Heb je die zelf gemaakt of compleet gekocht?

Messing is inderdaad een drama, ik troost me er altijd mee dat het niet zo'n hard en schurend materiaal is (zelfsmerend heb ik wel eens gehoord, dus misschien is het juist wel goed voor de geleidingen :mrgreen: )
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 28 mar 2021 18:56 Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met rolschermen. Heb je die zelf gemaakt of compleet gekocht?
Zelf gemaakt van auto-gordijntjes opnieuw te voorzien van dicht materiaal. Op zich werkt het goed qua spanning houden op het materiaal, oprollen bij redelijke snelheden.

Met spanen is het succes wisselend. Verticaal gaat het goed, horizontaal moet je natuurlijk de rol goed positioneren tov het scherm

In deze configuratie 0______ zullen de spanen blijven liggen en mee in het scherm gerold worden. Als de rol onder het scherm zit, dan vallen de spanen bij het oprollen van de rol. Als je daar een bakje zet vallen ze er mooi in. Maar dat is allemaal zuiver theorie, want als je ook maar iets van smering gebruikt plakken de spanen aan het scherm en worden ze mee in het scherm gerold. Gevolg, onderkant komt toch vol spanen te zitten die dan weer op de geleidingen en spindels vallen. Je zou met wissers kunnen werken, maar die moeten dan weer meebewegen met de dikker/dunner wordende rol etc. Uiteindelijk nog een heel gedoe. En zoals gezegd, ik doe het voor de messing spanen en dan moet het 100% functioneren anders is het verspilde moeite. Voor mijn granieten CNC denk ik nu aan het volgende, een continue scherm, dan heb je die problemen niet.

Een continue scherm dat met 4 keer-assen rond de machine loopt. Veren aan de onderkant houden de boel strak. Als dat niet werkt, dan ga ik voor harmonica afdekkingen en moet ik helaas geregeld schoonvegen/stofzuigen anders komen de V-vormen van de harmonica helemaal vol te zitten.
23115
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door Kars-cnc »

xander janssen schreef: 28 mar 2021 20:57 Zelf gemaakt van auto-gordijntjes opnieuw te voorzien van dicht materiaal. Op zich werkt het goed qua spanning houden op het materiaal, oprollen bij redelijke snelheden.

Met spanen is het succes wisselend. Verticaal gaat het goed, horizontaal moet je natuurlijk de rol goed positioneren tov het scherm...
Bedankt voor je info! Dat in de rol opgesloten raken van de spanen leek mij al lastig te voorkomen. Aan de andere kant, harmonica afdekkingen moet je ook regelmatig schoonmaken zoals je zelf al aangeeft.

zo'n constructie rond de machine moet perfect werken denk ik maar dan moet je machine daar wel geschikt voor zijn. Dat is bij mij helaas niet zo.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Curtain bellow cover aluminium, waar te koop?

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 28 mar 2021 21:37Aan de andere kant, harmonica afdekkingen moet je ook regelmatig schoonmaken zoals je zelf al aangeeft.
Dat is het wel waard, omdat daar echt niks doorheen komt en dus niet aan de onderkant vervuilen. Poetsen moet je de machines toch, deel van het preventief onderhoud om stukken te voorkomen.
Plaats reactie