kotteren piept enorm

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kotteren piept enorm

Bericht door keesijp60 »

xander janssen schreef: 25 okt 2023 18:17
keesijp60 schreef: 25 okt 2023 13:47 Ik heb een remcilinder van een oldtimer, deze heeft pitting door roest, ik wil er een bus
voor draaien die ik er in kan persen, maar het uitdraaien van de remcilinder zelf is een probleempje
want die zet ik niet even in de draaibank.
Is het een blind of doorlopend gat? Bij een doorlopend gat zou je ook een lijnboor kunnen gebruiken ipv kotterkop. Is nog een stuk stabieler, maar moet je meestal wel eerst zelf maken. Ik ben bezig om er een te maken voor het lijnboren van de krukaslagers van een 2 cilinder motor.
Is blind, inderdaad met een gaatje voor uitpersen olie.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kotteren piept enorm

Bericht door keesijp60 »

kitman schreef: 26 okt 2023 10:28 Kan je die niet nieuw kopen?
Dat roesten komt door dat de rem vloeisof niet tijdig vervangen wordt.
Heb nog nooit een rvs remcilinder gezien.
reden?
Vroeger gebruikte ze remvloeistof die water aantrekt, nu hebben ze dat niet meer, maar roesten ze nog aan het rubbertje
waar ie parkeert en gaat het lekken, remmen doet ie dan nog.

roestvast is altijd oke, gaat langer mee dan ik en heb je geen last van als het niet meer verkocht wordt
en dat is met de rover wel eens zo.,
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kotteren piept enorm

Bericht door keesijp60 »

DE rover heeft een gegoten remcilinder en een gegoten aluminium koppelings cilinder.

de aluminium versie viel zowat uit elkaar.

de remcilinder kan je uitboren in lengte richting tot achter aan toe, en een bus er in, daarna de gaatjes weer doorboren. hoeft er maar een te boren
de achterste komt in midden van remcilinder uit.

vrg
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kotteren piept enorm

Bericht door keesijp60 »

staandeklok schreef: 25 okt 2023 19:11 Het kotteren van de cilinder stelt niet zoveel voor volgens mij. De tijd gaat hem zitten in het opspannen - uitlijnen en centreren. Dit lijkt me op een draaibank nog lastiger, dan op een freesbank. Ik zou dus voor het laatste kiezen. Met wat hulpstukjes moet het op te spannen zijn.
Uiteindelijk zijn ze ook op die manier gemaakt.
Mocht je er niet uitkomen, dan doe ik dat klusje voor je. Ik neem aan, dat hij eigenlijk ook gehoond dient te worden, tenzij je met een sleeve gaat werken.
De beitel houder er af, twee platen staal maken, en de remcilinder op langs slede spannen, je hebt dan een haakse houder van 2 stukken plaatstaal nodig een deel vastzetten op de langs slede en de andere steekt dan aan de zijkant uit, daar een gat in en 2 gaten voor de remcilinder in op te spannen, uitstellen doe ik met het nog niet gelaste geheel uit te richten via de klauwplaat, een buis die precies in de remcilinder past, remcilinder er op schuiven tot achter en dan een plaat met gat monteren aan de remcilinder en de zaak vasthechten, zo is ie precies uitgelijnd.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh.. Nee..

Wat ik er uit kan opmaken dat je de remcilinder op de slede monteert, en het boorgereedschap in de spindel?.. voor het opspannen van een onderdeel op de slede zijn ontelbare mogelijkheden..
Plaats reactie