Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 sep 2023 21:59 Even een heel eind terug, Kjelt jij vertelde dat de ene Y-as motor echt goed stijf was, en de andere zeker een kwart slag gedraaid kon worden voordat er een reactie kwam van de motor om deze afwijking te corrigeren m.a.w. beide motoren gedragen zich niet hetzelfde.
Blijft dit verschijnsel bestaan na het verwisselen van een van de motoren?
Dit verschijnsel moet denk ik als eerste worden onderzocht en worden opgeheven.
Vertelde Elvis maar klopt alleen die motor is nu omgewisseld met de motor van de X as. Maar moet wel opgelost worden via software op de open brabant dag?
Nu met het verhaal van Kjelt er achteraan, draaien beide motoren wel dezelfde kant op, kan het zijn dat de ene motor even probeert te draaien (de verkeerde kant op) dan in storing valt en al het werk door de motor aan de andere kant laat doen.
Sterker nog nu blijkt dat één motor helemaal niet aangestuurd wordt. Heeft wel spanning maar draait niet.
Oftewel kabel of controller uitgang issue.
Heb Elvis geadviseerd eerst kabel te checken (step en enable) en daarna naar de 5e reserve as uitgang om te schakelen en ook in de software dit aan te geven.

Wat ik niet begrijp is dat met twee dezelfde servomotoren en 1:2 tandwiel overbrenging op een KO spindel met spoed 10mm als 1 servo positie vast houdt de ander die hele brug incl ko moer op ijlsnelheid verplaatst krijgt. Die KO moer moet dan toch blokkeren en de servo stoppen met positiefout? Dat begrijp ik echt niet tenzij die KO spindels niet deugen en gewoon slagen overslaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Een KO spindel is niet zelfremmend, dus als de motor gewoon gedisabled is zal de andere kant die makkelijk meetrekken, daar ben ik wel van overtuigd.
Ik had inderdaad wel een foutmelding en een reactie daarop verwacht, maar kennelijk werkt dat niet helemaal.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

De alarmuitgang is inderdaad nog iets dat uitgezocht moet worden bij Elvis.
Maar zover als ik het nu begrijp blokkeert de tweede servo gewoon maar zou inderdaad kunnen dat deze dan in alarm gaat, slaat hij dan de bekrachtiging af? Dat zou het wel verklaren dan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Ja, als de motor in alarm gaat wordt alles gedisabled voor zo ver ik weet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

Ik zou de alarm output sowieso aansluiten op de controller, zodat eding ook weet en acteert als op 1 motor een fout actief is. De grap is; als je het standaard aansluit zoals je denkt dat het hoort werkt de foutdetectie niet als 1 motor geen spanning krijgt. (was bij mijn setup met OMC motoren het geval). Ik heb daarom de output van de alarm in/output op de motor aangepast. Dus, geen spanning op de motor = geen fout voor eding.

Als je 1 motor een halve slag kan draaien, denk ik aan een onbekrachtigde motor die gelimiteerd is door de mechanische verbinding in/van de brug. Ik ben erachter gekomen met die JMC motoren dat mijn machine kan draaien op 1 motor (de andere kant van de brug sleept ie dan gewoon mee). Heel feestelijk natuurlijk. Post toch eens het deel van de macro van je homing. Als je hem niet goed hebt staan kan je ook eigenaardige problemen krijgen.

Die motor lijkt geen ENA te krijgen in de tijd dat het fout gaat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

benkr schreef: 20 sep 2023 22:56 Ja, als de motor in alarm gaat wordt alles gedisabled voor zo ver ik weet.
Moet het wel goed geconfigureerd zijn aan de kant van de controller. Anders gebeurt er niets. Kan via een serie-lus of als je voldoende inputs hebt kan dat per individuele motor.

Nou hebben die JMC motoren een hele leuke 'feature' die trouble-shooten wat lastig maakt.

Als Eding in e-stop knalt, gooit hij de ENA van de motoren, als de ENA van een JMC motor in error wordt gehaald, reset de fout en kan je niets meer achterhalen (geen knipperende status-led). Destijds voor mij de reden (bij gebrek aan inputs op mijn vorige eding-kaart) om de alm output op de pause-input aan te sluiten
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Het issue is opgelost met het omzetten van de A as van kanaal 2 naar het reserve kanaal 5.
Elvis kan weer zonder schok opstarten :mrgreen:

Waar het probleem nu precies zit moeten we nog een keer uitzoeken maar het kan vooralsnog liggen aan de 2e hands aangeschafte Eding controller uitgang 2 of aan de bedrading tussen uitgang 2 en de kast connectoren, dat wordt een volgende keer wel bekeken.

Het issue was dus dat de slave motor van het tandempaar niet aangestuurd werdt en dat de andere master motor net zo hard trok tot de slave motor in alarm schoot en meegaf waarna de master motor in zijn eentje vrolijk de hele brug bewoog.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat hebben we geleerd?
Eerst alle motoren zonder gekoppelde KO spindels laten bewegen.
Vooral bij tandem, zie je ook gelijk dat de richting klopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Inderdaad dat was ook het gegeven advies weken geleden ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

Ik geloof niet zo in het testen van servomotoren zonder belasting. Gewoon wat basisdingen controleren, is de motor actief, mm joggen. Ik zeg niet dat dit mij niet was overkomen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Serum, jij hebt het zeker heel druk 14 Oktober .
Lekker jonge die Brabantse kaviaar. :lol:
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

Is dat Bens Bruine Airfryercaviaar toevallig?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, is misschien geen testen zoals jij bedoelt, maar even kijken of alles normaal reageert en de juiste kant op draait lijkt mij handig.
Als het een servo met tacho is, en de snelheids terugkoppeling zit verkeerd om gaat ie flink aan de haal, dat maak ik liever zonder bewegende machine er aan mee.
Misschien dat dat met de huidige digitale tacho's veel minder kan gebeuren, maar ik houd nu eenmaal van risico vermijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

serum schreef: 21 sep 2023 17:24 Is dat Bens Bruine Airfryercaviaar toevallig?
Yip
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie