Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Die ene motor die zo'n ruime positiefout tolereert omruilen met de X of Z-as motor en kijken wat er dan gebeurd.
De motoren aan een PC aansluiten en alles uitlezen en eventueel kopiëren vanaf een andere motor zou ook nog kunnen.
Het is in ieder geval belangrijk dat beide Y-as motoren zich precies hetzelfde gedragen.
En zoals ik al eerder tegen jullie heb geroepen, Caesar heeft er 4 liggen, leen er eentje van hem, bovendien heeft hij ervaring met deze motoren, hij heeft de Emco MC90 (gok ik) machine van Henry-cnc omgebouwd met deze motoren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Had ik ook al geadviseerd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kars-cnc »

Zoals Kjelt en Ben al aanraden weet je door servo's om te wisselen zeker of het aan een servo ligt.

Maar als ik lees dat je de slave as een kwart slag kunt draaien voor hij begint tegen te sputteren zou ik toch als eerste even de klemming van de koppelingen op de as controleren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

@ Kars
Ik heb de machine proberen te bouwen zodat ik zowel koppelingen als tandriem en pully kan gaan gebruiken.
Nu werkt de machine met tandriem en pully.

@Benkr
Met Caesar heb ik vorige week al contact gehad,om te vragen of hij zijn files wilde sturen omdat hij dat zelf naar voren bracht in een ander hoofdstuk over servo"s.
Hij wilde dat nakijken maar zat op dat ogenblik in het buitenland.
Ik wist zo een twee drie niet wat voor extentie die files hadden omdat Caesar daar om vroeg.
Maar anders wilde hij ze wel uit zijn motor copieeren

Ik heb net de motor van de X as gewisseld met de Y as ga straks verder met het aansluiten maar moet nu weg.
Word vervolgd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Motor X as gewisseld met motor Y as, hetzelfde probleem.
Motor Y as links gewisseld met motor Y as rechts, hetzelfde probleem.

Ga nu de bedrading van de servo"s nog een keer eruit en opnieuw erin steken, want dat is het enigste wat hetzelfde blijft als je de motors wisselt.

Als dat niet helpt ga ik de linkse kogelomloop los halen en kijken of het daar aan ligt.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat zou ik nog even niet doen.
Als het na het homen gebeurt, is het dan niet het automatisch rechttrekken van de brug.
Dus verkeerde instelling Eding parameters.

Als er iets in die kabels zit had je vast wel een echte fout gehad, of iets wat niet zo mooie reproduceert.

Ik zie eerlijk gezegd op het filmpje niet echt wat er nu precies gebeurt, dus ga af op de diverse commentaren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik heb net even telefonisch contact met Kees gehad omdat het verwisselen van de X en de Y motor hetzelfde resultaat gaf.

Even kort samengevat wat er nu gebeurt:

- Power On eerste keer
- Home commando Y-as :
->probleem issue treedt direct op: een heftige korte ruk van de motor aan de as ipv een mooie eenparige draaing zoals bij de andere motor.
Gevolg is dat de brug nu iets scheef staat tov de uit positie.
Homen gaat gewoon door en verloopt naar verwachting: brug kan weer recht gezet worden (als de parameters in Eding goed gezet worden) en vervolgens treedt het issue niet meer op.

Oftewel het is een eenmalig fenomeen wat optreedt aan 1 as van de machine alleen na power up en de eerste beweging.
Daarna is het issue niet meer aanwezig.

Ik heb Kees nog 1 ding aangeraden en dat is om beide Y as motoren los te koppelen (verwijderen tandriem) en dan een aantal keer power on homing te herhalen om te kijken of het issue dan ook op die motor optreedt.

Ik vermoed namelijk dat het een mechanisch issue is, hoe en wat weet ik niet (ik ben mechanisch niet zo onderlegd) want anders kan ik niet verklaren waarom het alleen bij power up bij de eerste beweging optreedt.
En anders kan het nog om een fout in de Eding kaart gaan.
Dat zouden we nog kunnen testen door een andere uitgang te nemen voor die as of twee uitgangen om te wisselen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

@ Hugo

Het gebeurt voor het homen ,
Dus eerst homed hij Z dan X, en als hij de Y assen wil gaan homen maakt hij eerst de beweging zoals op het filmpje te zien en te horen is.
Daarna homed hij de Yas normaal en kan ik de machine met een G0 funtie gewoon alle kanten opsturen.
Dit doet hij iedere keer bij het helemaal opnieuw opstarten.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

elvis3 schreef: 20 sep 2023 16:42 @ Hugo

Het gebeurt voor het homen ,
Dus eerst homed hij Z dan X, en als hij de Y assen wil gaan homen maakt hij eerst de beweging zoals op het filmpje te zien en te horen is.
Daarna homed hij de Yas normaal en kan ik de machine met een G0 funtie gewoon alle kanten opsturen.
Dit doet hij iedere keer bij het helemaal opnieuw opstarten.
Wat als je de x- en y as omwisselt inclusief alles. Dus x wordt y, en y wordt x.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als je gaat bewegen zonder homen?
As eerst midden in bereik zetten. Nu zit je steeds vlak bij het einde.
Waar zitten de home switchen in dat deel van de beweging, kan daar misschien iets zitten. Er was een isseu met homen en positie van de home schakelaars in combinatie stand van de machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Positie maakte volgens Kees niet uit, het is altijd de eerste (poging tot) beweging.
De home sensoren zitten op het begin van de as , anders gezegd dicht bij Y=0 machine coordinaat.
Filmpje laat de brug op bijna het verste punt op de Y as zien.
Maar het maakt dus niet uit waar deze staat, ver of dicht bij de home sensor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou dan toch aan een mechanisch iets denken.
Behalve als:
Hebben die motoren losse drives? Zijn die ook gewisselt?

Steeds bij opnieuw inschakelen, eigenlijk zou je een andere controller er aan moeten hangen om uit te sluiten dat het niet uit eding komt.
Misschien 1 signaal doorlussen naar 2 motoren, en niet de slave gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Update: kreeg half uur geleden van Elvis te horen dat één van de twee motoren toch niet meedoet. Wel spanning maar geen rotatie.
Toen ik er was zag ik beide assen wel draaien.

Dus het lijkt er nu op dat één servo de hele brug door de houdkracht van de tweede servo heen trekt.
Maar hoe kan dat? Servos hebben tandriem met 1:2 overbrenging, servo staat stil en de kogelomloopspindel schuift gewoon over de stilstaande as heen en dat blokkeert niet?
Lijkt me toch heel vreemd.

Wordt vervolgd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Even een heel eind terug, Kjelt jij vertelde dat de ene Y-as motor echt goed stijf was, en de andere zeker een kwart slag gedraaid kon worden voordat er een reactie kwam van de motor om deze afwijking te corrigeren m.a.w. beide motoren gedragen zich niet hetzelfde.
Blijft dit verschijnsel bestaan na het verwisselen van een van de motoren?
Dit verschijnsel moet denk ik als eerste worden onderzocht en worden opgeheven.

Nu met het verhaal van Kjelt er achteraan, draaien beide motoren wel dezelfde kant op, kan het zijn dat de ene motor even probeert te draaien (de verkeerde kant op) dan in storing valt en al het werk door de motor aan de andere kant laat doen.
Dan is het ook verklaarbaar waarom die motor als elastiek aanvoelt.
Koppel dus beide motoren los en controleer of ze dan dezelfde kant op draaien.

Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn machine, kreeg het homen niet werkend, steeds werd de brug echt flink scheef getrokken, bleken de motoren niet dezelfde kant op te draaien, vandaar mijn opmerking.
Plaats reactie