Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Tinik
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2023 15:47

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door Tinik »

Beetje laat bericht, maar erg bedankt Eef voor de tip! Stelschroef gevonden, nieuwe messing prop gemaakt, hoofdas werkt nu naar behoren.

Ben het nu een permanente plek aan het geven qua locatie en stroom. Hij heeft nu geen schakelaar, alleen een stekker, maar het draait.

Ik mis ook een schroef/prop voor aan de kop, neem aan dat het een stofdop is of voor het smeren? In ieder geval een mooi project.

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door hfjbuis »

Tinik schreef: 13 nov 2023 17:02 Hij heeft nu geen schakelaar, alleen een stekker, maar het draait.
Monteer dan een magnetische werkschakelaar, die uitschakelt als de stroom uitvalt, zodat de motor bij het inschakelen van de stroom de motor niet spontaan gaat draaien.
Je hebt een 4 pins versie nodig, de 5 pins zijn er als er b.v. een veiligheidskap over de klauwplaat zit.
https://nl.aliexpress.com/item/32702084 ... pt=glo2nld
There are only 2 limits, the sky and your imagination
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Geja draaibank hoofdas uitbouwen

Bericht door eef7260 »

Ik mis ook een schroef/prop voor aan de kop, neem aan dat het een stofdop is of voor het smeren?
Weet niet zeker wat je bedoeld maar ik denk dat er niks ontbreekt.
Smering van voorste lager is heel simpel , paar druppels olie in gat met rode pijl.
Zou ik ook zeker even doen , is een bronzen glijlager en wie weet hoe lang hij niks te smeren heeft gehad.
Smering voor dubbel werk , het eerder besproken inbus schroefje even verwijderen en daar paar druppels in laten zakken.
En het asje van de reductie tandwielen beetje olie in pompen , rode pijl foto 2.
En wat dik vet op beide tandwielen kan ook nooit kwaad.

Als je wat de spil een half uurtje op middel toerental enkel werk heeft gedraaid , met een paar keer wat verse olie.
Dan kan je de inbus bout van de hoofdspil eens voorzichtig wat strakker zetten , dit is de afstelling van het voorlager.
Goed voelen aan de spil zonder spanning op de V snaar , beetje draaien en inbus aandraaien tot dat spil maximaal 10% zwaarder loopt.
Dus vooral niet te veel de eerste keer , dit kan je over een poosje nog een keer herhalen.

En voor alle liefhebbers , ik heb inmiddels een Facebook pagina gemaakt over dit toch wel erg leuke machientje.
Staan ook de originele oude folders op die je kan dowloaden, en veel leuke andere info.
Als iemand wat te melden heeft over Geja , ga je gang en post het daar ook als je wilt.
En natuurlijk ook op dit fijne forum :P
https://www.facebook.com/groups/934429907603190


Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie