Kjelt schreef: ↑08 mar 2018 00:27
Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar het is echt heel goedkoop dus voor dat budget is het zeker veel waar voor je geld. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet ook niet wat je eisen zijn.
Ter vergelijking de motor en driver die bij de open portaal frees wordt geadviseerd kost $160 per set dus 1 motor en 1 driver en dus zonder voeding maar die zijn wel closed loop (servo) maar dat zal wel buiten budget zijn, scheelt ook een hoop.
Dat snap ik, alle waar naar zijn geld.
De motors en drivers van de OS gaan inderdaad iets te ver, $640 voor alleen motors en drivers. Nu kan het budget wel wat hoger hoor, alleen weet ik niet heel goed waar ik op moet letten kwa specs. Ik kan wel sets vinden van rond de €400 maar geen idee of deze dan ook echt veel beter zijn dan de eerste die ik gevonden had. (Oké ze zijn wel beter hoor )
Ik kijk dan vooral naar Nm torch enz maar meer dan dat snap ik er toch niet van.
400€ of 640$ ligt niet zo heel ver meer uit elkaar (rekening houden met wisselkoers he) dan zou ik dat laatste beetje meer voor lief nemen en voor closed loop gaan....zit je zeker goed
Toxiq schreef: ↑08 mar 2018 08:48
400€ of 640$ ligt niet zo heel ver meer uit elkaar (rekening houden met wisselkoers he) dan zou ik dat laatste beetje meer voor lief nemen en voor closed loop gaan....zit je zeker goed
Als het bij 640 zou blijven wel, maar er komt dan nog wat bij. Voedingen ect
Heb je zulke zware stepper motors nodig dan in nema 23 niet veel praktischer en 2Nm of 3Nm steppers leveren waarschijnlijk al veel meer kracht dan je werkelijk zal gebruiken. viewtopic.php?f=8&t=15417&p=171602&hili ... el#p171602
iets uitgebreider met wrijving.https://www.engineersedge.com/gears/scr ... lation.htm
Het nadeel als je zware motoren gaat gebruiken is dat deze ook een grotere enertia hebben wat een hogere acceleratie in de weg kan staan.
zeker tijdens het stoppen van hoge snelheid of tijdens omkeren van een beweging.
door de verhouding van je spindle zal de motor de beperking voor acceleratie zijn niet de massa van de brug.
Ik heb zelf namelijk ook ooit voor nema34 gekozen maar heeft geen zijn kan waarschijnlijk met nema 23 hogere snelheden halen ondanks dat ik nu alles al met 95V dc voed.
oke, dus geen zware Nema 34.
Tis wel lastige stof zeg, al die berekeningen
Dus nu een setje zoeken met Nema 23 en rond de 2/3nm. of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad, hooguit 3Nm Nema 23 (of24) motoren en bij voorkeur echte Leadshine drivers, en dan niet de M542 of M556 maar de DM542 of DM556, die zijn met gemak 2 keer zo snel als die Chinese kopie dingen van Wantai of longs.
Zoek wel naar motoren met een niet al te hoge zelfinductie, iets van 3 a 4 mH is okee, meer dan 6 tot 8 mH geeft je weer problemen met snelheid.
Probeer iets van een voeding van rond de 40V te gaan gebruiken, meer mag ook, maar dan heb je ook meteen weer duurdere drivers nodig.
Evenzomaar een idee laat de experts er maar op vuren, het belangrijkste in mijn ogen is omdat je twee motoren op de X as hebt dat die altijd synchroon lopen, daar zou ik dan zelf toch echt closed loop steppers voor nemen. De genoemde Leadshine set kost tussen de $150-175 en dan hopen dat je de belastinginner ontloopt.
De Y en Z as dan vanwege de kosten gewone Leadshine steppers dacht $80-100/set)dan kun je ze later evt nog upgraden.
Zou dat wel in het budget passen?
Nou hoeft niet perse cloosed loop te zijn voor 2 steppers op 1 as. (Uiteraard wel betrouwbaarder)
Je moet alleen opletten dat beide assen kunnen homen zodat de scheefstand tijdens het homen kan worden gecorrigeerd.( zeker met de lagers die jij gebruikt deze zijn niet stijf genoeg om scheefstand tegen te gaan).
Ik heb tot 2 maanden geleden ook altijd met 2 normale steppers drives op 1 as zonder problemen gewerkt.
Je moet alleen opletten dat de versnelling en max snelheid van beide moforen niet te kritische staan dan verlies je ook geen stappen.
Ik zou persoonlijk geen longs of wantai drives gebruiken ze halen echt de preformance van leadshine drives niet en produceren ook veel noise (electrische ruis signaal) waar veel controler boards last van hebben.
Heefd mij in het verleden veel freesjes werkstukken gekost en ook schade aan mijn tafel door van slagraken van de controller en verlies van stappen in de drives.
De motoren kunnen wel gewoon gebruikt woorden heb van verschillende type de L en de tourqe na gemeten en deze klopte redelijk.
En het zijn maar sugesties en dingen waar ik zelf tegenaan ben gelopen, die het uiteindelijk duurder hebben gemaakt door toch de verkeerde keuze.
Bedankt mannen voor de uitleg Weer wat wijzer geworden.
Ik weet nu een beetje waar ik naar moet gaan zoeken, en zal dit het weekend eens gaan uitzoeken en dan hier weer plaatsen.
Gisterenavond even de prijzen voor de profielen opgezocht en een totaal plaatje gemaakt. Nu heb ik de prijzen van Boikon genomen en dan de normale 80x80. Vanaf misschien even alles is type zwaar noteren en kijken kwa prijsverschil.
Zal het veel schelen kwa stijfheid van de machine om voor het zware profiel tegaan?