verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door harry321 »

de titel zegt eigenlijk alles al, of er verschil tussen die 2 is ?
ik vraag dit namelijk omdat je vaak heel goedkoop houtdraaibanken kan kopen, en als je er nou 1 treft met een variabel toerental dan hebbie mooi goedkoop een goeie motor ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door hainjedaf »

Is een losse elektromotor en een VFD niet goedkoper?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door Rob65 »

Het verschil is net zoiets als tussen een echte HF spindel + VFD en een Kress bovenfrees.

Zo'n houtdraaibank heeft een simpele motor met een paar pulleys en iets waar je een blok hout op kan schroeven.
Een HF spindel heeft betere lagering, betere toerenregeling, een fatsoenlijke spantang en ga zo maar door.

Hout-gereedschap heeft heel andere eisen dan metaalgereedschap, is niet te vergelijken en zeker niet als vervanging voor elkaar in te zetten.
Op de metaaldraaibank ga je geen hout draaien en de houtdraaibank is niet geschikt voor metaal - ook niet als je het ding ombouwt met een echte 3klauw en bijtelslede.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door ruudpg »

Als het alleen de elektromotor betreft zit daar natuurlijk geen verschil in.
Een motor is een motor, wel moet je natuurlijk dan kijken naar het maximale toerental van de motor, is dat 1440 of 2880 toeren of zoals ik het nu vaak zie 1500 of 3000 toeren, en voor wat voor voedingsspanning is de motor bedoeld, op het typeplaatje staat vaak alle informatie, driehoek, ster, Ah, en S... met een getal en percentage er achter waaruit je kan opmaken of de motor continue mag draaien.
In verhouding tot een metaaldraaibank heeft een houtdraaibank van hetzelfde formaat volgens mij vaak wel een wat lichtere motor.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door harry321 »

Rob65 schreef:Het verschil is net zoiets als tussen een echte HF spindel + VFD en een Kress bovenfrees.

Zo'n houtdraaibank heeft een simpele motor met een paar pulleys en iets waar je een blok hout op kan schroeven.
Een HF spindel heeft betere lagering, betere toerenregeling, een fatsoenlijke spantang en ga zo maar door.

Hout-gereedschap heeft heel andere eisen dan metaalgereedschap, is niet te vergelijken en zeker niet als vervanging voor elkaar in te zetten.
Op de metaaldraaibank ga je geen hout draaien en de houtdraaibank is niet geschikt voor metaal - ook niet als je het ding ombouwt met een echte 3klauw en bijtelslede.
sorry rob65, ik ben niet helemaal duidelijk geweest, het ging/gaat mij enkel om de motor.
dus een motor met vario van een houtdraaibank gebruiken voor een metaaldraaibank.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: verschil hout en metaal draaibank-motoren ?

Bericht door harry321 »

ruudpg schreef:Als het alleen de elektromotor betreft zit daar natuurlijk geen verschil in.
Een motor is een motor, wel moet je natuurlijk dan kijken naar het maximale toerental van de motor, is dat 1440 of 2880 toeren of zoals ik het nu vaak zie 1500 of 3000 toeren, en voor wat voor voedingsspanning is de motor bedoeld, op het typeplaatje staat vaak alle informatie, driehoek, ster, Ah, en S... met een getal en percentage er achter waaruit je kan opmaken of de motor continue mag draaien.
In verhouding tot een metaaldraaibank heeft een houtdraaibank van hetzelfde formaat volgens mij vaak wel een wat lichtere motor.
ok, duidelijk, bedankt voor de heldere uitleg ruudpg .
Plaats reactie