Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door karangetang »

Even kleine vraag aan diegenen die het al eerder hebben gedaan: het mengen van epoxy beton in grotere hoeveelhyeden . Hoe doe jet dat in een emmer ? in een betonmolen , in de deegmenger van je vrouw ben er wel nieuuwschierig naar .
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

Mengen van Epoxy mortels doe je in een tegenstroommolen, met een betonmolen is de vrije val te groot en ontstaat er ontmenging.
Voor het mengen van minder als 500 kg is een speciekuip en een zware boormachine met een grote mengstaaf voldoende, ter controle kan er een klein beetje pigment aan toe gevoegd worden, alles de zelfde kleur, goed gemengd.
een goed alternatief is een menger waar een specie kuip onder past, kopen op Marktplaats en is de klus klaar weer verkopen.
will
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Ik deed dat gewoon in een grote emmer, 30kg per keer. Zon elcheapo mengstaaf op een oude boormachine, en nog met de hand wat scheppen want met alleen een mengstaaf krijg je het niet goed gemengd
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden beroepsmatig allerhande morteltjes gemaakt.. en.. inderdaad.. gewoon in een Emmer.. met een menger op een boormachine..

de Mortels die ik verwerkte, waren vaak kant en klaar.. Hars en vulling in één emmer.. en verharder in een bijgeleverd flesje.. emmer open.. menger erin.. draaien.. harder bijgieten onder het mengen.. en met een paar minuutjes had je een goede mortel.. overstorten in een andere emmer.. restjes uit de hoekjes van de eerste emmer halen.. nog even doorkloppen.. en smeren maar..
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

dit is geen juiste manier van werken er is zo geen goede controle op de juiste vermenging, altijd eerst de hars en de harder machinaal mengen dan pas de vulstof in delen toevoegen.
ben een ervaringsdeskundige met 45 jaar epoxy en polyurethaan producten, en heb de meest vreemde mengsels zien langskomen.
Will
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Lijkt mij ook hobbymatig inderdaad niet de juiste methode. Ik mengde de epoxy hars+harder wel eerst op gewicht inclusief overgieten in een tweede container en nogmaals mengen. Dat vervolgens langzaam toevoegen aan een reeds geprepareerd mengsel van toeslagstoffen. Dat werkte beter dan de epoxy in de emmer kieperen en het toeslagmateriaal erbij doen.

De tijd die ik nodig had om 1 batch van 30kg te mengen kan goed 20-30 minuten geweest zijn oid. Zeker met 3-4% epoxy duurt het wel even voor je een homogene menging hebt. Dat maakte ook dat hars L + harder GL2 een prettig systeem was voor dit doel; het is erg vloeibaar en lang verwerkbaar. 'nadeel' is dat het voor maximale stijfheid een naharding op hogere temperatuur echt wel gewenst is, maar dat is bij vrijwel alle 'echte' epoxysystemen zo.

Voor de rest geloof ik het allemaal wel. Dat epoxybeton is een onderwerp waar je 300 jaar over kunt soebatten, zeker over het ontgassen, aantrillen, etcetera. Beter is gewoon in de berekeningen rekening houden met een conservatieve E-modulus van 20GPa voor je eigen mengsel en als gevolg daarvan de secties van je epoxybeton dik genoeg houden. Is geen probleem, want secties <25mm wil je vanwege mogelijk scheuren, luchtbubbels en knap lastig vullen en verdichten eigenlijk toch al niet. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten; een groot deel is vast want transportkosten dus een kilootje meer of minder is niet zo spannend.
Vervolgens is het gewoon gaan met die banaan. Mal vullen is niks moeilijker dan een emmertje met zand vullen op het strand.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

baakman schreef:dit is geen juiste manier van werken er is zo geen goede controle op de juiste vermenging, altijd eerst de hars en de harder machinaal mengen dan pas de vulstof in delen toevoegen.
Niet zo gemeen doen tegen Arie hoor.
Je kan niet van iemand verwachten, hoe handig die ook is, dat ie uit een kant en klaar mortel eerst weer de hars en de toeslag uit elkaar gaat peuteren om daarna de harder en hars te mengen en dan weer de toeslag toe te voegen.

Dus alle kant en klaar mortel op epoxybasis is spul voor prutsende doe het zelvers?

Daartegenover, ik ben ook voorstander van eerst hars+harder en dan toeslag.

En goed om te weten dat mengen met cementmolen niet goed mengend is.

Ik heb trouwens even gezocht op tegenstroomdinges en kwam met duckduckgo meteen weer in dit draadje terecht.... En kon op google ook niks zinvols vinden.

Wasda, een tegenstroommolen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies Sven.. 't spul werd aangeleverd in emmers met hars en vulmiddel, en losse flesjes harder.. en het was professioneel spul.. de fabrikant had het zo bedoeld.. emmer open.. harder erbij.. mixen, verwerken.. en die mortel was KEIHARD en sterk.. 'k heb er toen van de restjes een bal van gekneed.. en .. hoe hard je em ook op de grond gooide.. niet kapot te krijgen.. dus.. met dat mixen zat het echt wel goed..

een goeie Mortel is gewoon Loeisterk.. dat kun je bijna niet bevatten..
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

Voor tegenstroom molen kijken op Zyklos ook voor mengvoorschrift van Sika, nee daar werk ik niet.
Will
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Ah, dank, dat geeft weer duidelijkheid!

Da's iets te groot voor die beetjes die ik misschien nodig ga hebben.
Maar bij het speuren kwam ik ook van die dubbele mortel mixers tegen, is dat wat of maakt het niet zo veel uit in vergelijking met de enkele exemplaren?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door karangetang »

Ik heb nog maar een domme vraag :
Na het mengen, hoe maak je dan zo"n tegenstroom dinges of je meng ton schoon ? Met
liters aceton of gooi je je meng tonnentje na geleegd te hebben gewioon weg ?
Overigens ( even een zijsprongetje): is iemand wel eens op het idee gekomen zon roer ding met 1600 W en vertraging'( 600 RPM) in te zetten om zijn freesspindeldtje aan te drijven ? lijk me mooi krachtig voor en vlakfrees en dergelijke?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je Emmer, of mengvat, schraap je gewoon leeg met een troffel, je menger.. alles wat je eraf haalt voor de mortel uithard.. ben je al kwijt.. doekje met oplosmiddel.. en klaar is klara.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Schoonmaakazijn.
Maar liever nog alles van pe maken en de zooi er afbreken als het te erg wordt.

Maar dat werkt niet voor elk stukje gereedschap.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

De methode van DaBit is waar ik zelf ook aan zat te denken. Beide mengsels apart klaarmaken en dan samenvoegen.

Ik zit nog wel een beetje te twijfelen tussen beton en EG. Is EG zoveel beter dat het de meerprijs waard is?
Plaats reactie