TB6600

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door Arie Kabaalstra »

't vervelende.. je weet als Consument tegenwoordig niet meer waar je product vandaan komt.. en hoe het gemaakt wordt..

van sommige producten kun je het natuurlijk wel raden. Iphones, sport en merk kleding, High-end horloges.. en dat allemaal voor een bodemprijs?.. een aantal chinese fabrikenten hebben gewoon een broertje dood aan merkenrecht.. ze maken iets na.. en dat moet zo goedkoop mogelijk..Die artikelen moet je dus NIET kopen.. Ik heb hetzelfde gevoel ook altijd bij Electronica.. als het "te goedkoop om waar te zijn " lijkt.. dan is het meestal ook zo.. ik investeer liever in iets waarvan ik weet hoe goed het is..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

Bijna alle elektronicacomponenten komt uit landen als China, Mexico, Filippijnen, etc. De reden is best simpel: mensen kosten er niks, als er ooit eentje de pijp uit gaat boeit dat niemand, en de minder frisse afvalstoffen kun je makkelijk kwijt. Verder zitten er wat essentiele grondstoffen daar in de grond en weet je welke personen je al dan niet onder tafel centjes toe moet schuiven in plaats van dat er elke paar jaar weer wat extra regeltjes verzonnen worden.

Dan kan de elektronica best 'Made in NL' zijn en bomvrij van kwaliteit, maar uiteindelijk is het gewoon in NL in elkaar gezet en komen alle halffabrikaten uit Verweggistan. Waar ze met die kinderhandjes en werknemers met de neus boven een vat ongezonde chemicalien gemaakt zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

Ik zit hier achter een laptopje .. made in China .. 1500,- euro

Ik koester geen enkele illusie waar mijn Macbook Pro vandaan komt :shock:
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

van Foxconn geloof ik. Een bedrijf dat laatst ook in opspraak was vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

Precies ..

En dat is ook het punt wat ik wil maken .. mensen willen bedonderd worden. De meesten hebben hun huis vol staan met Chinees spul, zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben.

Is het een Macbook pro, die onder dubieuze omstandigheden geproduceerd is, dan hebben we het over een top apparaat.

Maar gaat het om een stepper driver van 2 tientjes, die door een klein fabriekje met veel vakmanschap in elkaar is gezet, dan is het ineens goedkope Chinese troep.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door cocodile »

"Echt" merk of niet, de productie vindt onder dezelfde omstandigheden plaats, kijk bijv. maar eens naar Nike, ook een stelletje van die slavendrijvers, word er altijd een beetje kots van als ik ze op de sportschool zie met al die Nike meuk. 35 Euri voor een tanktoppie met levensgroot Nike erop, koop dezelfde in neutrale uitvoering voor 2 Euri bij de Zeeman. :mrgreen:

Maar ff ontopic, 15 Euri is natuurlijk wel verdacht goedkoop, maar dat willen we toch ook allemaal? Een product uit de westerse koker heeft nou eenmaal geen bestaansrecht (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door lelieveld »

Maar gaat het om een stepper driver van 2 tientjes, die door een klein fabriekje met veel vakmanschap in elkaar is gezet, dan is het ineens goedkope Chinese troep.
Het zou me een Lor zijn
Als het maar doet wat er op staat
En dat doet hij niet en bij ander ook niet
:evil:
Dus maakte ik er melding van hier
De discussie die hier ontstaat is zeer interessant maar schiet het doel en reden voorbij
CNC Single 1 One Axis TB6600 5A Two Phase Hybrid Stepper ... (151021546953)
Dat Werkt niet naar behoren en bij andere ook niet !!
En dan gaat het niet om het gebruikte IC TBA6600HQ of niet
Maar om het totale ding Dat functioneert niet naar behoren ( helaas ) :evil:
Mijn fout misschien ik wilde voor 20 dollar op de eerste rij zitten :oops:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

Nou, vanmiddag kwam ie dus binnen. Vreselijk nieuwsgierig geworden door alles wat hier geschreven meteen maar eens wat eerste indrukken:

- Kwam netjes verpakt binnen, in een klein overmaats doosje.
- Ziet er op het oog netjes uit. Ook de contra aansluitingen/stekkers voor de draden zitten erbij. DIe stonden niet bij de beschrijving c.q. foto. Meevallertje.
- voordat ik hem aangesloten heb, eerst maar eens uit elkaar gehaald.
- Het gebruikte IC is inderdaad van Toshiba.
- Het IC zit met zonder koelpasta met 2 m3 schroefjes tegen het koellichaam. Nu is het oppervlak best groot, en ook het koellichaam lijkt me overbemeten, dus ik verwacht geen koelingsproblemen door afwezigheid van de pasta. Ik heb pasta liggen, maar die heb ik er niet alsnog opgesmeerd.
- dan de montage van de pcb. Die zit alleen met de 2 schroefjes van het IC vast aan het koellichaam. Zonder de behuizing geeft dat een wat gammele indruk. Met de behuizing erop zit het goed vast. De montagestrip steekt ietwat door het huis heen en geeft daardoor steun aan de PCB. Ik zie hier geen probleem.

Vervolgens heb ik alles weer in elkaar gezet, en de driver aan de machine aangesloten. De stroom heb ik op 1,8A ingesteld, en 1/8 microstepping. De voedingsspanning is 28 volt. De driver werkte meteen!
Ik heb de machine wat heen en weer laten bewegen, en de motor liep mooi soepel.

Vervolgens heb ik wat met de microstepping en stroom gespeeld. Het lijkt er inderdaad op dat de opdruk op de behuizing niet overeenkomt met de werkelijke waarden. Uiteraard ga ik nog uitzoeken hoe dat precies zit.

Conclusie: valt niet tegen, en na alle verhalen hier vind ik het heel erg meevallen. De 48 volt voeding is er nog niet. Als ik die heb zal ik een echte proefopstelling maken, en hem eens serieus aan de tand gaan voelen. Hij werd nu uiteraard niet warm. Voor 15 euro inclusief verzendkosten kan het nu eigenlijk al niet meer stuk.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door Ivke »

Hoi Johnny,

De eerste indruk valt dus niet tegen. Ben benieuwd naar de echte test resultaten.
Als je toch gaat testen zou het fijn zijn als je een correct overzicht mbt stroom + stepping instellingen hier kunt plaatsen.

Succes!

Ivke

edit: ik zag op de Ebay site een link naar de handleiding staan. wellicht zijn dit de correcte instellingen. http://blog.pennybuying.com/down/a/A982A.doc
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: TB6600

Bericht door wilfred1970 »

een duurtest bv van een uur ofzo?
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

wilfred1970 schreef:een duurtest bv van een uur ofzo?
Ik zat eerder aan een paar dagen te denken. Een uur zal ie wel met 1 vinger in de neus doen :lol:
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

Ivke schreef: edit: ik zag op de Ebay site een link naar de handleiding staan. wellicht zijn dit de correcte instellingen. http://blog.pennybuying.com/down/a/A982A.doc
Bedankt voor de link!

Ik heb er gauw even overheen gegeken, en wat opvalt is dat in de handleiding de instellingen voor stroom en microstepping precies andersom staan, dus stroom 4-6 en microstepping 1-3 terwijl de opdruk stroom 1-3 en microstepping 4-6 vermeld.

Ik ga ermee aan de slag en zal de bevindingen hier posten, met wat foto's.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

JohnnyBerg schreef:De 48 volt voeding is er nog niet. Als ik die heb zal ik een echte proefopstelling maken, en hem eens serieus aan de tand gaan voelen.
Een kleine opmerking: de absolute maximum rating van die TB6600 is 50V, de operating max. 42V. Dan zit je met je 48V knap gevaarlijk, en al helemaal als dat uit een geschakelde voeding komt.

Wat ik zou doen als het mijn systeem was:
- Voedingkje iets terugdraaien naar die 42V; meestal zit er intern wel een potmetertje.
- Een actieve clamp op de voedingsspanning zetten zodat de spanning nevernooitniet boven de, zeg, 45V kan stijgen. Geschakelde voedingen willen bij opstarten nog wel eens iets pieken en als je de motor ineens stilzet heb je een hoop back-EMF die de spanning kan laten stijgen tot boven die 50V.
- Meerdere drives niet daisy-chainen, maar een enkele kabel per drive naar een sterpunt en die draden twisten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

@DabBit: ik wacht nog op deze voeding:

http://www.ebay.nl/itm/231045540508

Ook van een heel betrouwbare leverancier waar ik al vaker wat voedingen besteld heb. Al deze voedingen hebben een potmeter aan de buitenkant waar de uitgangsspanning over een redelijk bereik in te stellen is. Een 24 volt voeding b.v. tussen 20 en 28 volt ingesteld worden.

Ik had me niet gerealiseerd dat Vopp 42 volt was. Als ik aan de duurtest begin pak ik de datasheet erbij, en dan zal ik net boven de operating waardes gaan zitten. Ik wil het ding immers in de stress hebben :lol:
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Plaats reactie