TB6600

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door lucas »

JohnnyBerg schreef:En het punt dat je nu probeert te maken?

Jij bent een betere ontwerper dan al die Chinezen?

Wat uit China komt is per definitie rommel?

Lijkt me eerder een vorm van stemmingmakerij, dan dat het op feiten gebaseerd is. Ik kan zo tig voorbeelden uit de kast trekken van "grote" merken, waar het ontwerp bagger is. Ik verbind er alleen een andere conclusie aan.
Niet alles is rommel, gelukkig maar. Zoals je zei kunnen ze goed kopieren. De 'fake arduino's" bv zijn meestal goed.
De 3 voorbeelden zijn gebaseerd op feiten, de TB6560 drives zijn een ander voorbeeld. De problemen zijn al jaren bekend en toch worden ze nog verkocht.

Mijn TB6600 drive werkt gewoon goed en is dus blijkbaar beter ontworpen dan deze, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen andere goede ontwerpen zijn.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

lucas schreef:[De 'fake arduino's" bv zijn meestal goed.
Volgens mij moet je het hoofdstuk over open source nog eens doorlezen ..

de TB6560 drives zijn een ander voorbeeld. De problemen zijn al jaren bekend en toch worden ze nog verkocht.


Ik heb daar een hele bups van in gebruik, als een zonnetje .. wat voor problemen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door lucas »

JohnnyBerg schreef:
lucas schreef:[De 'fake arduino's" bv zijn meestal goed.
Volgens mij moet je het hoofdstuk over open source nog eens doorlezen ..
?? fake Arduino's zijn copies die als originele worden verkocht en illegaal, funduino's en andere die als compatibel worden aangeboden zijn wel wettelijk.

JohnnyBerg schreef:
de TB6560 drives zijn een ander voorbeeld. De problemen zijn al jaren bekend en toch worden ze nog verkocht.


Ik heb daar een hele bups van in gebruik, als een zonnetje .. wat voor problemen?
62 pagina's leesplezier:
http://www.cnczone.com/forums/general_e ... dated.html
Sommigen hebben geluk en zijn tevreden.

Eens gaan we het blijkbaar niet worden, ik laat het hierbij en kijk vol verwachting uit naar de resultaten van de tests als je die drives hebt.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door lelieveld »

Er zijn vorig jaar hele ladingen kogellagers onderschept met opdruk van SKF en aanduidingen
Het waren goedkope chines lagers waarvan de opdruk was verwijderd en de SKF aanduidingen er op gezet.
Dus het gebeurd.!
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

Het gebeurt zeker. Oude componenten die van PCB's af gesoldeerd worden en weer netjes 'als nieuw' gemaakt worden. Ook gewoon lege doosjes ben ik wel eens ooit tegengekomen. Daarom baal ik ervan als er componenten via een broker moeten komen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: TB6600

Bericht door JohnnyBerg »

Er worden hier op marktplaats ook IPhones voor waanzinnige prijzen aangeboden, en nadat er betaald is nooit geleverd. Oplichting is van alle tijden, niet gebonden aan personen of landen. Kijk maar eens waar een forum als Tros Radar haar bestaansrecht aan ontleend.

On topic: ik verheug me bijzonder op de TB6600 die ik besteld heb, en ik zal hem gezien dit topic extra kritisch aan de tand voelen. ;-)

Iemand een idee voor een opstelling om ook een duur test te doen ?

Ik moest iets hebben om de motor te belasten, zodat ik hem eens een paar dagen in vollast kon laten lopen. Op de HTS hadden we daar een mooie Foucault rem voor ..
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door hex173 »

voor de duur test zou je op de as een trommeltje met een meter draad kunnen monteren met een gewicht.
een meter omhoog een meter omlaag bijv. 1000x , is de afstand nog een meter dan zijn er geen stappen overgeslagen.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door lelieveld »

Als je dezelfde driver krijgt als ik , Dan blijft je gewichtje aan het touwtje op de grond staan voorspel ik 8)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door hex173 »

in dat geval is er geen stappen verlies. :evil: ;-)
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iemand een idee voor een opstelling om ook een duur test te doen ?
Bouw een papierversnipperaar, en gooi en briefjes van €50.- in, veel duurder kan ik em niet verzinnen. :lol:
Maar een lange arm met gewicht op het eind er aan, en heen en weer rondjes draaien, zodat je steeds het gewicht moet tillen, lijkt me ook wel werken. En dan kun je een stoppunt vastleggen waar die steeds even moet stoppen.
Jouw kennende maak je daar een naderingsschakelaar, en kontroleer je elke ronde of de positie overeenkomt met wat je wilde, tevens meet je de temp. van de stappenmotor en van de TB6600 en laat je het een dagje 'kachelen'.
Oude componenten die van PCB's af gesoldeerd worden en weer netjes 'als nieuw' gemaakt worden.
Mooi filmpje, eigenlijk best indrukwekkend. Maar.. deze firma is ook chinees. :oops:
En ik miste (stroomstorinkje?) nu net het opdrukken van de nieuwe nummers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JohnnyBerg schreef:Ik moest iets hebben om de motor te belasten, zodat ik hem eens een paar dagen in vollast kon laten lopen. Op de HTS hadden we daar een mooie Foucault rem voor ..
Als je een oude forse stappenmotor neemt, en die kortsluit ( via een dikke weerstand ) heb je een flinke belasting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Mooi filmpje, eigenlijk best indrukwekkend. Maar.. deze firma is ook chinees. :oops:
En ik miste (stroomstorinkje?) nu net het opdrukken van de nieuwe nummers.
Ze zijn wel gek als ze alles laten zien....

Overigens was dit een eerste youtube-zoekresultaat. D'r staan wel meer van dit soort filmpjes online.
En ik heb nog ergens wat rontgenfoto's liggen waar, euh, niks op te zien is terwijl je toch minimaal wat bondwires en een plakje duur zand zou verwachten...

Magoed, dit soort grappen kom je tegen bij componenten die eigenlijk al lang end-of-life zijn. En toen ik dikke Semikron 300Amp/1200V IGBT-modules in China kocht om een AC-inverter in m'n lasapparaat te bouwen verwachtte ik het eigenlijk ook gezien de prijs en het feit dat je met een module wat makkelijker kunt rommelen, maar dat bleek mee te vallen.

Bij relatief nieuwe en niet bepaald prijzige IC's zoals die TB6600 is de kant op neppers redelijk minimaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: TB6600

Bericht door robertus »

Mooi filmpje?
kinderarbeid, onveilige werk situaties, vervuiling van mens en milieu ect. :cry:
Als ik dit soort filmpjes zie dan besef ik mij weer eens, dat wij hier verschrikkelijk verwend zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TB6600

Bericht door DaBit »

Ja, we vinden het allemaal verschrikkelijk en moet niet kunnen enzo, maar ondertussen is ons halve huis gevuld met spullen en kleding die gemaakt is door kinderhandjes en die van een machineoperator die aan de amfetamine moet om de lange dagen voor een zeer schamel loontje vol te kunnen houden.

't is niet zozeer dat wij verwend zijn. Een stelletje profiteurs die zo een moderne vorm van slavernij in stand houden, dat zijn we wel.

Maar het is geen probleem dat ik in m'n eentje op kan en wil lossen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie