Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door joeljonker »

Geachte heren,

Ik lees al een poosje mee en heb een half jaar geleden besloten met jullie mee te gaan doen en een machine te gaan bouwen. Nu is alleen de ellende dat ik in het centrum van rotterdam woon en niet een mooi schuurtje heb om herrie in te kunnen maken, wat ik wel heb is een zolderkamer van 17 vierkante meter, maar tussen mijn appartement op de tweede etage en de zolder zit nog een buurman op de 3de etage (toegang zolder is via het trappenhuis).

Stap één in het CNC project was dus het isoleren van de zolder zodat ik mijn freesmachine in de toekomst lekker kan gebruiken zonder mijn buurman tot waanzin te brengen. Daarvoor heb ik een bevriende geluidsexpert gevraagd naar de ideale situatie die de meeste demping opleverd.

Daar is uit voort gekomen dat ik een half jaar bezig ben geweest om "kamer in de kamer" te bouwen (box-in-box)waarbij alle wanden en en vloer mechanisch ontkoppeld zijn van de rest van het gebouw.

Een korte snelle meting met een 'pink noise' bron laat zien dat de minimale demping zo een 37 dB bedraag (dus ook in het laag bereik).

Maar voordat ik de beoogde 4000 euro uitgeef aan een aluminium portaalfrees zou ik toch graag willen weten hoeveel herrie ik mag verwachten wanneer deze op volle toeren door het aluminium jaag.

De vraag rijst nu hoeveel herrie maakt een hobby freesmachine nu eigenlijk? En ik zou jullie willen vragen om hier een meting van te doen zodat ik een idee krijg.

Er zijn twee applicaties voor je smartphone die een redelijk goed beeld geven van de werkelijkheid.

1. Geluidsmeter (Sound meter 1.5) ontwikkeld door Smart Tools co
2. Spectral Audio analyzer

Mijn verzoek(en):

1. Doe een meting met de geluidsmeter applicatie op een meter vanaf de machine en post de gemiddelde en
de maximale waarde hier in dit topic.
2. Maak een screenshot van de Spectral analizer en post die hier ook.


Alvast bedankt voor jullie hulp

Joël

(PS, mijn nog in ontwikkeling zijnde machine zal een bereik hebben van 2300 x 650 x 300 mm, maar daar mogen jullie later nog op schieten in een ander topic;))
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door DaBit »

Een smartphone een goede weergave van de werkelijkheid, yeah, right...
Ik heb afwijkingen van 25dB (!) gezien tov een geijkte Bruell & Kjaer dB-meter. Vooral als het boven de 80dB(A) uitkomt.

Ik zal wel eens kijken of ik de dB-meter op het werk een keer mee kan bietsen. Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd. Het is in ieder geval teveel om zonder oorkleppen op langdurig bij te staan, maar mijn frees staat in een kast met gladde wanden en dat helpt ook niet de herrie verminderen natuurlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door Hessel Oosten »

Joël

'k Kan je niet helpen met metingen, maar hier is het zo dat het geluid van mijn Kress 850FME op een portaal freesje (Colinbus Profiler) op max toeren (30000) VERRE met z'n gesnerp het lieflijke geluid ... van splijtend aluminium overtreft.
Geldt ook voor het motorgeluid van een metaalfrees HBM-BF25. De motorgeluiden zijn met stip het meest dominant.

Als je een zo stomp mogelijk frees neemt..., lukt het in -sommige- gevallen om de dominantie van de geluiden om te keren; het geluid en de vibratie gaan dan ook door de muren heen. Makkelijk vermijdbaar dus ....:-).

Ga dus OOK gewoon een keer luisteren naar een motor die je t.z.t. op je frees gaat zetten !

Hessel
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door Leo.D »

Lawaai bestrijden met anti-geluid :mrgreen:

Groet, Leo
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door joeljonker »

@ DaBit

Daar heb je helemaal gelijk in, een smartphone is niet te vergelijken met een professionele dB meter en tevens worden frequenties van boven de 4000 Hz niet eens gemeten omdat het geen zin maakt om 4 kHz geluid door de telefoonlijn te persen.

Echter zijn er maar heel weinig mensen die de beschikking hebben over een goede geluidsmeter (degene die ik mag gebruiken kost ook bijna € 12.000) dus in de categorie roeien met de riemen die je hebt lijkt me dit een redelijke optie. Naderhand kan ik aan de hand van een meting altijd nog kijken in hoe groot de afwijking van de telefoon is en hier rekening mee houden.

Ik ben benieuwd naar jou resultaten met de pro meter.

@Hessel

Ik probeer zo veel mogelijk te lezen hier op het forum en heb in ieder geval de kennis opgedaan dat de kress machines een hoop geluid produceren. Mijn gedachte is om in ieder geval een watergekoelde spindel te gebruiken omdat het meeste lawaai bij de luchtkoeling vandaan komt.

Om inspiratie op te doen ben ik een paar weken terug naar Hannover gereden voor de EMO beurs maar geluidstechnisch gezien heeft me dat niet veel verder gebracht. Ik had graag bij de samenkomst van de forumleden geweest maar ik kon helaas niet die dag, er verder heb ik geen bekenden die zoiets thuis hebben staan dus vandaar mijn vraag hier op het forum. Maar een keer luisteren zou ik graag doen:)
skyrip
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2012 19:12

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door skyrip »

ik heb een technomotor(12k rpm standaard 24k max)
en als die op max toeren staat te draaien krijg ik zonder oorkappen echt een naar gevoel, niet vol te houden dus :lol:
met oorkappen is het wel te doen, ook geen ringend geluid dan s'avonds in de oren terwijl ik wel een aantal uur erbij in de buurt zit.
op lagere toeren is het wel acceptabel in mijn oren :P
onder de 12k toeren is het nog net te doen om zonder oorkappen te zitten.
als je wilt gaan frezen op een zolderkamer zou ik ook aanraden om een lagere snelheid motor te nemen, die maken over het algemeen wat minder lawaai.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door lelieveld »

Ik wordt ook helemaal gestoord van
Een Kress welke met een 1 snijder door het aluminium heen slaat met 20000 RPM
Een BF30 op 2500 rpm vind ik ook oorverdovend
Mijn DBA meter op mijn telefoon geeft ruim 93 DBA aan ( voor wat dat waard mag zijn )
Het betekend dat je met een behoorlijke stemverheffing moet spreken om je verstaanbaar te maken alhier
Dus oor bescherming aan de buurman geven
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skyrip
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2012 19:12

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door skyrip »

misschien is het verstandig om een watergekoelde spindel te nemen, dan ben je in ieder geval het ventilator geluid kwijt. ook is het natuurlijk zo dat een stabielere constructie minder geluid geleidt en dus minder db zou moeten genereren.

ik verwacht persoonlijk niet dat je het zolderkamer geschikt kan krijgen, het geluid dat een frees veroorzaakt als die door alu gaat is echt om van te schrikken :P
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door Swets »

Kennis, Kees , welke ook hier op het forum zit, woon in een flat. Maar die heet dan wel een water gekoelde freesmotor... maar verder geen speciale stappen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door michel pet »

mijn cnc6040 maakt kwa stappen motoren meer herrie als de spindel motor.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Geluid tijdens het frezen (verzoekje)

Bericht door joeljonker »

Een kleine update:

De analyse van de officiële meting tussen zolderruimte en de woonkamer van mijn bovenbuurman laten nog even op zich wachten, maar de minimale demping komt uit op -46 dB(A). Op de zolder was het geen pretje met 93 dB(A) aan roze ruis en elkaar verstaan was behoorlijk lastig, in de woonkamer van de onderbuurman daarentegen was de ruis wel te horen maar verre van een irritant niveau, geluid van buiten piekte er makkelijk bovenuit.

Nu blijkt de buurman ook nog eens een hele relaxte kerel te zijn die derhalve ook nog vaak met zijn headset op zit te gamen... meer 'tekens' heb ik niet nodig IK GA ERVOOR :lol:

De drang om iets aan te gaan schaffen was bijzonder hoog, dus een watergekoelde spindel is inmiddels binnen :oops:

Ga er maar vanuit dat er nog wat vraagjes bij komen op het forum de komende tijd.

Mvg Joël
Plaats reactie