opto-24V-weerstand

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

opto-24V-weerstand

Bericht door keesfrees »

dag allen
ik ben bezig om een bestaande machine te voorzien van een USBcnc besturing
een complete kast van Kevin gekocht, de stappenmotor kabels zijn aangesloten, en ik kan reeds joggen
nu ben ik dus aan de eindschakelaars toe, die zitten al/nog op de machine dus ik kan het signaal

aftakken
nu zijn deze naderingsschakelaars 24V
de input (op de USBCNC-kast) loopt via een extra print met optocouplers : ACPL-847
http://www.damencnc.com/includes/downlo ... 3&dcid=277
zou ik dit zondemeer op 24V kunnen gebruiken of moet ik er een (extra) weerstand mee in serie zetten
van de data-sheet wordt ik niet veel wijzer
ik kan ook niet zien of er al een begrenzingsweerstand ingebouwd zit, dan zal ik het eerst moeten

demonteren

wie weet er meer ?
bvd voor meedenken

gr. Kees
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door audiomanics »

Die naderingsschakelaars, zijn dat driedraads types? En misschien met een open-collector output?
Heb je misschien al een datasheet van die proxi's kunnen vinden op het internet?
Als je rechtstreeks 24V op die opto coupler wil zetten moet je inderdaad een voorschakelweerstand gebruiken van ongeveer 2k2 (stroom door de LED ~10mA)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door JohnnyBerg »

Yep, dit kan op 24 volt.

Pagina 7 van de datasheet geeft als maximale collector - emittor spanning 70 volt, dus dat is geen probleem.

Om de led te sturen heb je ALTIJD een voorschakel weerstand nodig, immers, pagina 1 geeft aan dat er alleen een LED aan de sturingskant zit.

Ik zou als stroom door de LED max 3 mA nemen, en over de duim genomen ongeveer 2,2 volt als de LED aan is. Ik kom dan op de volgende voorschakelweerstanden (ongeveer waarden):

Bij 5V sturing: 820 ohm
Bij 12V sturing: 3,3K ohm
Bij 24 V sturing: 6,8K ohm

Wel nog even checken of hetgeen je aanstuurt een pull up weerstand heeft, anders moet je die er ook nog bij zetten.

Edit: als de optocouplers op een printje zitten, dan zullen de voorschakel weerstand en de pullup weerstand waarschijnlijk al wel op het printje zitten. Even nameten dan ..
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door audiomanics »

De Collector-emitterspanning van 70V heeft te maken met de uitgang van die optocoupler, dus niet met de ingang waar je die proxy's op wil aansluiten.
In de datasheet staat een tabel aangaande die Led en daarin staat dat de nominale Uf 1,2V is bij een If van 20mA..
ergo: ....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door JohnnyBerg »

Of de LED spanning nu 1,2 of 2,2 V is maakt voor de hoogte van de voorschakelweerstand niet veel uit, zeker bij de wat hogere sturingsspanning niet.

Tja, en ik zou nooit 20 mA door een LED in een optocoupler jagen. Met de moderne LEDS en directe koppeling eerder minder dan 3 mA.

Op pagina 1 hebben ze het over de test condities, en daar gebruiken ze een If van 5 mA. Dan lijkt 3 mA toch een heel mooie waarde ;-)

Maar goed, als de optocoupler al op een printje zit, zit er waarschijnlijk al een voorschakelweerstand op, en is dit een academische discussie. Uit de hoogte van de voorschakelweerstand zou je nog de ingangsspanning enigszins kunnen afleiden.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door keesfrees »

iedereen bedankt voor het meedenken
het was erg simpel natuurlijk, ik liet me wat misleiden in eerste instantie
ik kon niet zien wat er op de extra optocoupler print zit, dus maar even gedemonteerd, vele m3-tjes in lastige hoekjes :->
er zit dus geen weerstand op de print in serie met de opto-led ingang
de naderings schakelaar die meegeleverd wordt heeft een ingebouwde weerstand, in actieve toestand staat er zo'n 2,2V over de optocoupler
dus met 10k naar de 24V werkt prima
zo zit dat in de oude besturing ook maar dan zit de weerstand naar de massa, na de diode
die naderingschakelaars geven wel een "harde" 24V uit

maarrr, nu verder . . in nieuw draadje
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door DaBit »

JohnnyBerg schreef: Tja, en ik zou nooit 20 mA door een LED in een optocoupler jagen. Met de moderne LEDS en directe koppeling eerder minder dan 3 mA.
Dat kun je niet zeggen zonder te weten wat er aan de transistorkant zit.....

Een optocoupler heeft een CTR, de Current Transfer Ratio. Dat is de verhouding LED-stroom vs transistor-stroom. Dus bij een CTR van 50% loopt er bij een LED-stroom van 10mA zo'n 5mA max door de transistor.

Die CTR waarde staat in de datasheet, maar onthou: lies, damn lies, datasheets. Dat is de waarde bij If,LED=10mA. Bij lagere stromen loopt die af, met leeftijd ook, en een keer te heet gesoldeerd is helemaal erg voor die dingen.

Als je d'r niet aan rekent is mijn advies om de stroom door die LED niet veel lager te pakken dan 8-10mA als daar geen goede reden voor is. Dan werkt het nu, over 10 jaar, als het koud is, als het warm is, en ook al de zon en de maan in de verkeerde stand staan om aardstralen een goede invloed te laten hebben.

Voor 24V zit je dan op een voorschakelweerstand van ca. 2k7.

Ga je naar 2-3mA dan gaat de CTR hard omlaag, loop je het risico dat het nu wel werkt, maar over een jaar of op een warme dag oid niet betrouwbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door zeeschuim »

lies, damn lies
que?
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door JohnnyBerg »

@DaBit: ik maak uit het verhaal van Kees op dat er nu 10K voorschakelweerstand zit. Dan kom je op 2,2 mA.

Tja .. en als je de datasheet naast je neer legt, waar blijf je dan?

I rest my case :mrgreen:
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: opto-24V-weerstand

Bericht door audiomanics »

zeeschuim schreef:
lies, damn lies
que?
Niet helemaal leugens, maar wel uiterste testwaarden.. Vergelijk het een beetje met de opgave van brandstofverbruik door de autofabrikanten.. onder de meest optimale omstandigheden, die in de praktijk bijna nooit gehaald worden.
Ik zag in de datasheet ergens 1,2-1,4V staan voor die led bij 20mA.. Die spanning is betrekkelijk constant, maar die stroom mag je best wel de helft nemen.. 10mA is voor een moderne led een mooie waarde. Er bestaan ook nog zgn low-current leds (1-3mA), maar daarvoor is die stroom dan ook wel expliciet gegeven.. en ja, zo'n led geeft bij lagere stroom ook nog wel licht: Als ik er een met een pootje beet pak en met mijn andere hand de min van een accu vastpak en vervolgens het andere pootje tegen de plus van de accu aanhoud, geeft zo'n ding licht..
Of dat voldoende is om die fotogevoelige tor volledig in verzadiging te sturen???: dat staat als het goed is ook in de datasheet, maar helaas in deze datasheet zijn een paar grafieken niet van text voorzien..

Als er al een 10K voorschakelweerstand in zit zul de zaak zeker niet meteen opblazen. Maar is die weerstand 10K?
heeft hij de kleurtjes bruin-zwart-oranje of staat er 103 (SMD) op? hij lijkt me redelijk hoog namelijk. En zit ie ook wel in serie met de LED?

Maar het formuletje voor Kees is:
Voorschakelweerstand(Ohm)= (Voedingspannning(V)- Ledspanning(V))/Ledstroom(A). in dit geval (24-1.4)/0,01= 2260 Ohm.. 't kiekt nie zo krek dus even afronden naar een waarde uit de E12-reeks: 2200 ofwel 2K2..

Er is toch ook wel wat beschrijving te vinden van dat optocoupler-printje?? bij de fabrikant van dat ding?

andere Kees (niet die van rest my kees)
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie