Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes..Ik wil jullie hier meenemen in een projectje.. Ik heb een Heineken horloge met een kunststof kast..oud ding inmiddels.. en de kast is niet meer zo mooi...

Voor aanvang van de werkzaamheden...

Afbeelding

en even een close-upje..

Afbeelding

Eerst de band er maar af..Hier is ook duidelijk te zien dat de kast gebarsten is.. zo wordt het deksel alleen nog maar door de band op zijn plek gehouden.. waterdicht is ie zo zeker niet meer..

Afbeelding

Dus.. het horloge in de kasthouder gezet.. dit kasthoudertje heb ik onlangs gemaakt..

Afbeelding

Het deksel wippen we er eenvoudig af met een "kastopener".. in wezen een stomp "zakmes", waarna we zicht krijgen op het inwendige van het horloge een eenvoudig Myota Quarz kalibertje..

Afbeelding

Als we het kaliber eruit halen, kunnen we de maten nemen van de holte, en een nieuwe kast ontwerpen.. van Aluminium dit maal..
Waarom ik me al deze moeite getroost voor een goedkoop reclamedingetje?.. omdat ik me wil bekwamen in dit mooie vak, en omdat ik de groene wijzerplaat zo mooi vind.. groen is een kleur die je niet vaak ziet op de wijzerplaat van een horloge.. en dit project is een opstapje naar een volgend project..
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Arie,
Ik ben erg benieuwd hoe je dit aanpakt. De verwachting is hoog, je maakt er altijd iets moois van.
Peter
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door alfredb »

Leuk, dit project ga ik eens volgen.
:idea:

Je bent nooit te oud om te leren. :P
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door analoogdick »

Arie,

Mijn naam is dick prins.

ik heb een blog, genaamd analoogdick.

ik maak namelijk de spoeltjes voor dit soort horloges en stop ze dan in pick-up elementen. dan kan je er "oude" grammafoonplaten mee afspelen.

groetjes analoogdick :shock:
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Alex.hobby »

Waar haal je toch al die tijd vandaan Arie? SINWNK zeker?
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben erg benieuwd hoe je dit aanpakt.
Gewoon.. stapje voor stapje.. Ik heb al eerder een Horlogekast gemaakt.. van Poedermetallurigsch staal voor een Seiko Quartz kaliber..

Stap 1 is dus het horloge demonteren...
Het deksel had ik er al afgehaald.. dat is horde 1.. nu moet het uurwerk eruit... Daarvoor moet de opwindstift worden uitgenomen.. bij de meeste hoogwaardigere Kalibers is dat een kwestie van ergens een klein palletje indrukken, en dan trek je het stiftje er zo uit.. helaas niet bij dit Myota gevalletje.. dus... Juist.. Demonteren die hap..

Eerst de batterij eruit wippen.. dat gaat het makkelijkst als je dit veertje... iets opzij drukt.. 't haakt onder dat schroefkopje.. dus even zachte druk uitoefenen met een schroevendraaiertje..

Afbeelding

Het batterijtje komt er zo uit..

Afbeelding

en dan kunnen we de boel verder demonteren..
de Dekplaat losschroeven..

Afbeelding

Dat is één...

Afbeelding

en na het 2de schroefje komt alles los..

Afbeelding

en dan kunnen we dus een aantal onderdelen er zo uittillen...

en dan hebben we zicht op het mechaniek dat er voor zorgt dat we het horloge op tijd kunnen zetten..

Afbeelding

de Pal en het veertje halen we er ook voorzichtig uit...en.... dan kan ook de stift uit het uurwerk geschoven worden..

Afbeelding

en midden in het uurwerkje, net naast het goudgecoate contactje van de batterij zien we het kroonwieltje.. en dat ding is KLEIN..
als je de stift uittrekt zorgt het mechaniek van pal en veer dat dit kroonwieltje naar voren schuift, en aangrijpt op het tandwiel waarmee we het horloge gelijk kunnen zetten..

Dit tandwieltje halen we er ook uit...

Afbeelding

en zo hebben we een uurwerk zonder losse onderdelen.. wel zo prettig als er niets meer uitvalt als we 'm uit zijn kast halen..

Het uurwerk leggen we in een uurwerk ring. ik heb er vandeweek een paar gemaakt, zodat ik de uurwerkjes netjes weg kan zetten.. tevens is het een mooie stabiele basis om eraan te werken, zonder risico dat ie of uit je handen valt, of beschadigd..

Afbeelding

En.. dat waar het allemaal om begonnen is.. de Kast.. leeg.. meten dat ding..

Afbeelding

de Losse onderdeeltjes bergen we netjes op in een vakjesdoosje.. velen van jullie zullen dit wel herkennen.. 't is een leeg wisselplaten doosje.. ik gebruik deze doosjes vaak voor zulke klusjes.. ik sleutel ook wel aan mijn Z-spoor locomotiefjes..

Afbeelding

in dit doosje.. van links naar rechts en van boven naar beneden.. :
de Batterij.. zo ongeveer het grootste onderdeel.. de dekplaat met 2 schroeven.. het printplaatje, met naar wat ik aanneem het quartz kristal, een plastic onderdeeltje om de delen van het stelmechaniek op hun plek te houden.. de veer voor het verstellen van het kroonwieltje.. de Pal, die met een nokje in een groef in de opwindstift valt, en daarnaast de opwindstift.. gevolgd door het kroonwieltje.. en als laatste het batterij-contactje..

Ok.. Meten... juist.. Alibre Design opgestart.. file, new, part..

Afbeelding

zo vind ik em wel mooi.. en de achterkant?..

Afbeelding

met de holte voor het uurwerk.. de zitting voor het deksel moet ik nog bepalen.. maar da's voor later zorg

Afbeelding

Eerst de buitenkant maar eens in orde maken.. te beginnen met de buitencontouren.. dat kan eenvoudig.. want die is loodrecht..

Afbeelding

dus een DXFje getrokken vanuit Alibre, beetje bijgewerkt in QCad, en geimporteerd in Cambam

Afbeelding

Dus.. dan is het tijd om de schuur (Ahem.. het Atelier ) in te duiken.. blokje Alu gezaagd.. en 2 gaatjes geboord.. dit wordt de nieuwe kast..

Afbeelding

Eerst maar de holtes voor de band frezen..

Afbeelding

en de andere kant..

Afbeelding

Straks meer.. eerst de batterij van mijn camera aan het infuus leggen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. weer een frees-sessie verder..

Ik heb CamBam een lichte hoofdpijn bezorgd door em flink te laten rekenen.. maar..

Afbeelding

Dit is wat ik nu heb.. en hoe zijn we daar gekomen?.. even een rewind.. we hadden.. :

Afbeelding

dat..

Daarna was het tijd om de buitencontour van de kast te frezen.. dus..

Afbeelding

Hats & Flats.. Freesje 3.. standje 3 op de Kress.. 500 mm/min.. en pellen maar...

Daarna was het tijd om de kast op dikte te maken..

Afbeelding

Dit kwam uit de machine.. en dat leggen we dan op zijn kop in een klem..

Afbeelding

like so... ik heb dit zonder CamBam gedaan.. gewoon een rondkamercyclus geprogrammeerd.. makkelijk zat.. of.. as easy as 22/7 zoals de fransen zeggen..

Afbeelding

en zo hebben we na wat herrie het bovenstaande.
dus.. werd het tijd om de onderkant eens onder handen te nemen.. de "oortjes" staan iets naar beneden.. zo ligt het horloge comfortabeler op de pols..

Ohja.. even meten.. dat ben ik tenslotte aan mijn stand verplicht.. 9 mm was de nominale maat.. Hmm

Afbeelding

Volgens de analoge schuifstokrolmaat is ie 3µm te dun.. BOEIE!!.. Ik vind het goed zo..

de volgende fase dus.. de bodem.. bij een pizza begin je daarmee.. bij een horloge komt het allemaal niet zo nauw.. vandaar dat italianen geen horloges maken..

Afbeelding

Eigenlijk stom van me.. het grootste deel van de onderkant is een rond vlak.. dat had ik beter gewoon met een rondkamer kunnen doen.. en dan 4 "eilandjes" 3D code aan kunnen maken voor de schuine oortjes.. ach.. hij is klaar.. en ik heb weer wat geleerd..
Deze exercitie is namelijk niet alleen "for shits and giggles", maar ook for "fun and profit"..

Vandaar dat ik de bodem nog maar even gefinished heb met een 1 mm Endmill.. er zit tevens een beginnetje aan de radius.. die ros ik er straks met een vijltje nog even in..

Afbeelding

Eerst maar even een warm sopje geven om het lampenolie residu eraf te spoelen, en het ding te ontspanen.. anders zit straks mijn "gum" vol met spaantjes..
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door klokkenman »

Hallo Arie


Ik zal je doorlinken naar het uurwerkherstellersforum, kunnen ze nog wat van leren :lol:

Groetjes, Klokkenman"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat ik op dat uurwerkherstellersforum ook nog wel het nodige kan opsteken.. ik zie mezelf nog even geen Tourbillon kalibertje in elkaar zetten..

Is het niet zo dat je op dat forum zelf als uurwerkmaker werkzaam moet zijn?..

Momenteel zit in met CamBam de volgende bewerkingen te proggen.. straks gaat de kast de machine weer op.. :)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door stef stuntpiloot »

Ziet er strak uit al, lijkt me ook een leuk project zoiets!

Ik zag je tourbillon noemen dus ik ben even aan het googelen gegaan, wat een uurwerken zijn dat zeg!

Ik vond deze bijvoorbeeld erg bijzonder:
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door floriske.nl »

Ziet er zeker goed uit Arie! En moet eerlijk bekennen dat ik het wel leuk vind om je eens aan het werk te zien met een werkstukje ipv je machine zelf ;-)

Off-topic: al enig vooruitzicht op een nieuwe baan? Of toch lastig in deze tijd....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

't heeft ook wel even geduurd voor ik überhaupt begreep hoe een Tourbillon werkt.. wel mooi om te zien dat de onrust rondjes draait.. maar hoe zit dat!?..

Volgens mij (Klokkenman weet dat volgens mij wel.. ) is het normaal zo dat het ankerrad wordt aangedreven door de trommel met de veer.. de onrust, het "vliegwieltje" en het Anker regelen de snelheid van het draaien van het ankerrad..

bij een Tourbillon is het niet anders.. maar wordt het ankerrad aangedreven op een vast tandwiel.. maar omdat ie gelagerd is in de "kooi" waaruit het tourbillon bestaat, drijft de draaiing van de kooi het ankerrad aan, doordat de kooi draait, en het tandwiel stilstaat.. ( beetje het idee van een kraan met een draaikrans.. met de aandrijving in de kraan, en niet in het onderstel..

Door het tandwiel steekt dus een asje dat de kooi doet draaien.. en het ankerrad draait dus omdat ie in de kooi zit, met een rondseltje op het tandwiel onder de kooi.... 't is eigenlijk te simpel voor woorden.. maar het ziet er wel mooi uit..

Wat Filmpjes betreft.. ik kijk de laatste tijd veel filmpjes van Steffen Pahlow
http://www.youtube.com/user/spahlow?feature=watch

een duitse uurwerkmaker die heel wat filmpjes heeft gemaakt, van het bouwen van nieuwe uurwerken tot het restaureren van oude uurwerken.. waar de helft van de onderdelen ontbreekt..

Al werk ik al jaren met CamBam.. ik ontdekte gisteren weer een leuke functie.. bij 3D werk wil je eigenlijk niet dat je met een klein freesje een groot plat vlak moet gaan bewerken.. dat kun je beter met een grote frees doen...
Je kunt figuren tekenen, zoals op de horloge kast.. een rechthoek eromheen, met een overmaatje.. en een cirkel middenop.. die cirkel is dan ongeveer de glasmaat.. dan maak je daar een Region van... en bij je 3D surface MOp, kies je als Boundary Method : Selected shapes, dan bij Boundary Shape ID's selecteer je die region als shape en alleen het deel binnen de region wordt dan bewerkt... zo kun je dus ook gaten "Cappen" zoals bij EdgeCam bijvoorbeeld ook kan..

Afbeelding

Like So... ain't that cool?
Nu nog even een Waterline finish op het werkje zetten..

Afbeelding

Zo..even de G-Codes genereren.. 36 minuutjes voorfrezen.. en een uurtje napoetsen.. Can do.. :P .ik duik weer even met een USB Stick het Atelier in.. :lol: Later!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door audiomanics »

en de volgende keer definieer je je blok ook minimaal 2 x de diameter van je bolkopje groter, dan hoef je tenminste niet die twee "oortjes" glad te vijlen... :mrgreen: toch? :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ach.. ja.. dat zou kunnen.. maar dat zat em niet in het blok als zodanig.. een andere feature van CamBam die ik gisteren ontdekte..
Boundary Margin.. zet je em positief, dan gaat ie met die waarde over zijn boundary heen, zet je em negatief, dan blijft ie erbinnen.. hij stond gisteren voor een freesje 1 op -0.5 mm.. vandaar.. zo voorkom je ook littekentjes op de zijkanten van het onderdeel...

Allemaal tricks of the trade.. en ik leer nog steeds bij.. ik moet ook wel.. als verkoper van CamBam moet ik mijn product kennen natuurlijk... Ik hoor niets meer uit de schuu.. ehh.. het Atelier.. dus ik pak de Camera, en ik ga weer even beneden kijken.. :P
Plaats reactie