Styreen onderdelen uitfrezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gizzmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:19

Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Gizzmo »

Hello all,

Ik ben sinds afgelopen weekend de gelukkige bezitter van een Proxxon MC70 freesmachine. :P
De eerste testjes met Mach3 zijn een succes, hoewel ik nog met heel wat vragen zit.
Maar we zullen beginnen bij het begin ...

Ik wil vooral 2D onderdelen uit Styreen en 2.5D onderdelen gaan frezen.
Maar nu vraag ik me af wat eigenlijk de juiste manier is om het plaatmateriaal op te spannen, zodat je door je plaat heel kan frezen maar toch niet de kruistafel raakt ... ?

Mijn eerste gedacht was op de plaatsen waar de klemmen komen iets onder het plaatmateriaal te stoppen ...???
Maar is dit de juiste methode?

Mocht iemand een goeie tip hebben dan hoor ik hem graag!
Alvast met dank,
David.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Mcgyver »

er zijn talloze manieren natuurlijk...

maar een simpele manier is gewoon een stukje plaat opspannen op de tafel, stukje pvc of een restje laminaat of iets dergelijks. Neem een stukje dun dubbelzijdig tape en plak het op de boven genoemde plaat.

Zo maakt het niet uit als je in je onder plaat freest. polystyreen plaat freest als boterkoek dus het dubbelzijdig tape houd het wel vast.

Probeer alleen zoveel mogelijk de plek waar de frees door het materiaal gaat vrij te houden van tape. anders word het 1 grote koek om je frees waardoor je spanen niet kunnen worden afgevoerd en je kans hebt op smelt plekjes op je werkstuk.

Zelf span ik ook zo het meeste op zelfs op mn werk gebruik ik dit truukje vaak bij gebrek aan een degelijke vacuum tafel


succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Schiet me ineens wat te binnen... misschien gaat het ook wel als je een stuk kurk neemt, en het styreen met punaises vast zet?..

een plaat kurk is wel te verkrijgen bij een huishoudelijke artikelen zaak, onderzetters voor pannen..

met een plaatje van een zachte houtsoort moet het ook wel gaan denk ik..
Gizzmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:19

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Gizzmo »

Oke thx voor de mogelijke oplossingen ...
Ik hoop alleen dat ik op die manier niet in de problemen kom als ik ook moet frezen op halve plaatdiktes ...
waardoor de plaat misschien niet meer mooi vlak ligt op de kruistafel ... met alle gevolgen vandien.
een stukje laminaat is natuurlijk wel vlak van zichzelf ... dus ik zal wel eens wat testen draaien. :idea:

Many Thx
GreetZ
David.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

In dat geval zou je eerst op dubbelzijdig tape de halve plaatdikten kunnen frezen, om later de gaten erin te frezen, op een " verloren plaat "

met een wateroplosbare lijm op een polyamide plaat lijmen gaat ook wel lukken trouwens..
deze truc schoot me net te binnen, ik ken iemand die op deze manier modellen maakt van vrachtwagens uit styreen plaat.. na het frezen je plaatje in een emmertje water leggen om los te weken, en klaar is klara..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Mcgyver »

als je bang bent voor de vlakheid van je opspan plaat kun je natuurlijk ook eerst even je machine laten lopen om het gebied waar je wilt frezen even vlak te frezen.

Even voor de goed orde, je hebt het over styreen plaat. begrijp ik het goed dat je hard polystyreenplaat wilt frezen of hebben we het over piepschuim? dat laatste is nml eigenlijk de benaming in de volksmond van styreen.

Zelf heb ik alleen ervaring met het warm draadsnijden van piepschuim.

Als je piepschuim wilt ofspannen met dubbelzijdig tape krijg je het wellicht niet meer los. als je polystyreen plaat gebruikt kan je een beetje alcohol of wasbenzine gebruiken om de tape los te weken.

Het truukje van arie lijkt me ook wel wat alleen wat meer tijd rovend met de water oplosbare lijm.. wel leuk gevonden.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gizzmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:19

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Gizzmo »

Het gaat inderdaad over de hard polystyreenplaat, vooral veel gebruikt in de modelbouw.
En dat is dan ook precies waarvoor het moet gaan dienen, vooral gebouwen voor spoormodelbouw in schaal N of 1:160.
Gezien de kleine schaal is het bijna niet mogelijk om de plaat eerst vlak te frezen ... de plaat zelf zal namelijk niet veel dikker zijn dan 2 a 3 mm.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Mcgyver »

Ok

Tja dan neem je toch een wat dikker materiaal?? en meestal hoef je maar en paar tienden vlak te frezen.

op mn werk verkopen we tot 5mm PS uit voorraad dikker is ook te verkrijgen dacht ik.

Maar goed je snapt de essentie..

Gewoon iets eronder, evt vlakfrezen en een plakkend medium ertussen wat je later weer kunt oplossen. :mrgreen:

ik hoor wel wat je bevindingen zijn..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door nismo »

ik frees ook onderdelen uit deze plastic en ik gebruik ook dubbelzijdige tape :de nadelen zijn dat de dubbelzijdige tape te hard plakt aan je werkstuk .Als je je werkstuk wil wegnemen na het gefreesd te hebben kan je hebben dat de plastic gaat plooien als hij wat aan de dunne kant is ,om dit op te lossen heb tussen de plastic en de dubbelzijdige tape afplaktape gebruikt ,deze plakt minder en daardoor is je werkstuk beter te verwijderen.
Het is aan te raden alles af te plakken dat je gaat bewerken(onderkant dus) ,vooral bij kleine werkstukken anders beweegt alles te snel en krijg je vervorming .
Belangrijk is ook zeker niet in de tape te frezen want anders raakt je frees direct vol met die lijm van de plakband en loopt je frees vol dus zeker niet te diep frezen.
Kneiter
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 sep 2008 20:48

Re: Styreen onderdelen uitfrezen

Bericht door Kneiter »

Om je kruistafel niet aan te tasten kun je er ook MDF onderleggen. Lekker goedkoop en tast te frees ook niet aan.
Plaats reactie