Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Zoals beloofd: de CamBam file:
spindel_toerenregeling3_L2_copper.cb
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Waarbij die nog gespiegeld moet worden om de Y-as??

Ben nog aan het experimenteren geweest.
Koeling met lampolie maakt niet veel uit. Spiritus nog niet geprobeerd.
Als je die V-cutter zo ziet gaan vraag je je af of ie echt freest of dat ie zich er door heen drukt. :evil:
Diepte 0.15mm
Een schuurpapiertje 240 helpt wel. Even nalopen met een kraspen.

Ik heb het ook nog geprobeerd met het dunste freesje wat ik had liggen, 0.8mm endmill.
Dat is te dik, maar het resultaat is 10 keer beter.

In afwachting van het definitieve ontwerp ga ik het toch in die richting zoeken...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PaulBng schreef:Als je die V-cutter zo ziet gaan vraag je je af of ie echt freest of dat ie zich er door heen drukt. :evil: .
Zo'n puntje met een diameter van 0.2-0.3 ( dus maar 0.1 / 0.15 radius) heeft 2 vrijloophoeken. Aan de onderzijde, en aan de achterzijde. En vooral die vrijloop aan de achterzijde is een lastig ding, die wil je best wel groot hebben, maar er is niet genoeg materiaal ( dat gehalveerde puntje van 0.2) om dat te bereiken.
Zodoende wil het nog wel eens wrijven. En dan moet je ook nog een feilloos scherp geslepen snijkant hebben, anders lukt het zowiezo niet.
Schuurblokje en water doen wonderen. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

PaulBng schreef:Waarbij die nog gespiegeld moet worden om de Y-as??
Euhhhh, als ik naar m'n eigen foto op pagina 12 kijk: yep! :oops:
Ben nog aan het experimenteren geweest.
Koeling met lampolie maakt niet veel uit. Spiritus nog niet geprobeerd.
Probeer eens ordinair perslucht?
Ik vond tussen mijn TIG-koperwerk nog een verdwaald MIG-tipje, en dat levert met een bar of 2 erachter een aardig heftig en netjes gebundeld straaltje lucht op precies waar het wezen moet terwijl het luchtverbruik zo laag is dat mijn oude compressortje met veelteveel draaiuren achter de rug het makkelijk bij kan houden.
Als je die V-cutter zo ziet gaan vraag je je af of ie echt freest of dat ie zich er door heen drukt. :evil:
Hoe snel voed je, en met welk toerental draai je? Ik deed Kress-maximum (25000 toeren beloven ze) met 250mm/min. Ging toch helemaal niet onaardig.
In afwachting van het definitieve ontwerp ga ik het toch in die richting zoeken...
Als je nou eens een stel van die 0,25mm endmills bestelt? Kun je mij mooi vertellen of dat werkt :mrgreen:
(ik zou wel zoeken naar iets met wat minder lengte. 5mm is onnodig lang als je 't mij vraagt; 1mm is ook wel zat)

Overigens kun je met een 0,8mm freesje 99% van die print doen. Dat je ooit een stukje soldeereiland weghaalt of een spoortje wat dunner uitvalt, sja, jammer dan.
Moet je alleen wat voorzichtig zijn met je freespaden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Perslucht?
Grof werk doe ik in de fietsenberging (2*3m) met een Kolomfrees..
Voor mn portaalfrees heb ik de logeerkamer geconfisceerd :lol: dus perslucht zit er niet in :cry:

Met die V-cutter, feed 250, Kress FME800 standje5 = 25000 tpm. Diepte 0.15. Tool dia gezet op 0.25, toolprofile V-cutter. De sporen zijn zo net acceptable.
Feed is waarschijnlijk net iets te veel. Morgen weer proberen.
Gelukkig heb ik 5 pcb's besteld. Ik kan nog even vooruit... :arrow:

Met een 0.8mm freesje krijg ik de IC pootjes net niet apart.
Ik ga kleiner bestellen. Haat alleen levertijden en verzendkosten.. Vroeger had je nog winkels met een deur :evil:

"Keep up the good work" heet dat dan..
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Mjah, ik heb tijdens het frezen wat zitten spelen met die voeding door aan de feedrate-override-knop te zitten, maar voor het resultaat maakte dat weinig uit. Als het al wat uitmaakte dan was sneller lopen beter dan langzamer lopen.

Kwa perslucht: blazen aan de ene kant en stofzuiger aan de andere kant werkt opzich wel aardig. Als ik ooit tijd en zin heb maak ik een keer een rokje voor die Kress.

En die winkels met een deur: inderdaad ja :evil:
Nu heb ik wel geluk met een redelijk gesorteerde industriewinkel om de hoek (alleen zijn openingstijden en mijn werktijden botsen), maar freesjes beneden de 1mm ga ik daar ook niet vinden. Maar in Leiden moet dat toch wel lukken? Ik zit hier in reservebelgen-gebied.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

De enige die ik ken is Harry Buitelaar. 25 min rijden.
Ik zal eens wat meer werk van het zoeken maken...
Er zit niet zoveel handel meer in Leiden behalve kleding en mobi winkels...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Kneiter
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 sep 2008 20:48

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Kneiter »

Dabit -> heb je ook een dxf met het gatenpatroon? Kun je ook de tekst van de componenten exporten zodat ik er een jpeg oid van kan maken?
Kneiter
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 sep 2008 20:48

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Kneiter »

Het is al gelukt!

Zijn er mensen gebaat bij dat ik een aantal printjes frees en bedruk? Kleine vergoeding en donatie voor het forum.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Kress toerenregeling

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb wel interesse, Kan je een PB sturen met wat voor vergoeding er tegenover moet staan?

Als ik het goed begrijp:
- Deze regelaar vervangt de standaard regelaar die in de kress zit.
- Deze regelaar is aan te sturen door mach3?

Ik vraag me af:
- wat is het toerental bereik?
- Wat zijn andere zaken om rekening mee te houden met deze mod?

Het zal vast hier ergens staan maar het topic groeit snel :)
Kneiter
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 sep 2008 20:48

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Kneiter »

Laten we zeggen €7,50 en €2,50 voor het forum. Dan heb je voor €10,- een mooi printje. Om het materiaal beter te benutten maak ik het printje niet exact 100mm maar 99mm breed. Gaatjes worden 1mm ivm de beschikbare freesjes. Ik hoop na het weekend een voorbeeldje klaar te hebben.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Kress toerenregeling

Bericht door stef stuntpiloot »

Mooi initiatief, prijs lijkt me zeker redelijk!

Ik ben benieuwd naar het resultaat
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

stef stuntpiloot schreef:Ik heb wel interesse, Kan je een PB sturen met wat voor vergoeding er tegenover moet staan?
Heren, ga nou eens niet de print in de huidige vorm produceren voodat-ie getest en goed bevonden is? Tenzij je wil weten of je 'm kunt frezen zoals PaulBng bijvoorbeeld, dan is dat prima natuurlijk.

D'r zit zowiezo al een zekeringhouder op die officieel niet past.
Als ik het goed begrijp:
- Deze regelaar vervangt de standaard regelaar die in de kress zit.
- Deze regelaar is aan te sturen door mach3?
Inderdaad en inderdaad. Mits Mach3 een PWM signaal kan produceren voor het sturen van de spindelsnelheid, maar dat lijkt me wel.
Ik vraag me af:
- wat is het toerental bereik?
Ik zat te denken aan 0-30000 toeren. Moet ik er wel zeker van zijn dat Mach3/usbcnc/etc. tenminste een 10-bits PWM-resolutie kunnen halen, anders worden de toerenstappen wel erg groot.
Halen ze dat niet, dan moet ik iets automatisch verzinnen. Spindel op volle toeren laten draaien, kijken wat het toerental is, en op basis daarvan een 0-5000, 0-10000 of 0-30000 bereik kiezen. Ofzoiets. Maar als dat niet hoeft liever niet; computers gokken nog wel eens ooit mis.
- Wat zijn andere zaken om rekening mee te houden met deze mod?
Het zal vast hier ergens staan maar het topic groeit snel :)
Je moet een opnemertje monteren die het toerental van je spindelas meet, en de bestaande toerenregeling uitschakelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

@Kneiter als mijn gepiel niets oplevert heb je mijn interesse gewekt...
Maar wacht nou even tot Dabit uitgeengineerd (???) is... anders verkoop je dadelijk een electronische vliegenmepper ipv een toerentalregeling!
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Plaats reactie