Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Kress toerenregeling

Bericht door keesk »

Heren,
ik maak mijn printjes met het gratis ontwerp programma van RS http://www.designspark.com/page/designs ... -home-page Het programma kan een Gerber file aanmaken en die open ik met CamBam. Even de goede style in CamBam kiezen (PCB isolate) en gaan met die banaan!
Je kunt de gaatjes file ook gebruiken, zet ik altijd even in een aparte job.

KeesK
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Heer keesk,
Als dat goed werkt, kunnen we dan wat Dabit heeft gemaakt hergebruiken of moet het wiel opnieuw uitgevonden worden?

Ofzo?

Cambam en style. Vanavond weer bezig....
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PaulBng schreef: kunnen we dan wat Dabit heeft gemaakt hergebruiken of moet het wiel opnieuw uitgevonden worden?
Waarschijnlijk kan Dabit gewoon een gerberfile saven, maar ik denk dat we even geduld moeten hebben tot ie klaar is met eten en de kinderen naar bed zijn. :lol:
Dan zal het verlossende antwoord wel niet lang op zich laten wachten.


Even over dat wiel, de 2e die dat uitvond, ..... had een fiets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ik zit nog gewoon op het werk hoor :)

Eagle kan ook gewoon Gerbers uitspugen. De soldeerzijde in RS274X (extended Gerber) formaat zit in dat zipje dat ik om 14:52 postte. Ik zal nog wel een zipje maken met de hele set Gerbers.

Verder: er zijn volgens mij wel manieren om van Eagle naar Designspark te gaan. Heb er zelf weinig mee gedaan omdat ik er nog niet echt voordeel mee kon halen. De routingmodule is net zo jaar-nul als die van Eagle, ik loop voor hobbywerk niet tegen de limieten van Eagle aan (en bij de baas hoef ik 't gelukkig niet te gebruiken), en het voordeel van Eagle is die berg ULP's voor van alles en nog wat. Je kunt het bijna zo gek niet verzinnen of iemand heeft er wel een ULPtje voor geschreven. Ik wil binnenkort wel eens dat KiCAD proberen, eens kijken hoe ver het opensource spul al is. Schijnt redelijk samen te werken met FreeRouting, en dat begint al op een acceptabele router te lijken.

Als ik wat negatief klink over die pakketten: van een redelijk uitgeruste Mentor PADS suite naar Eagle is ongeveer zoiets als van Solidworks terug naar Paint. Daar kun je ook alles mee tekenen, maar je mist wel veel. Magoed, er zit ook een aanzienlijk verschil in het prijskaartje.

En ik ga echt eens met CamBam spelen. Beloofd. Keer op keer roep ik dat, maar ik heb het nog niet gedaan omdat het met iets anders ook ging.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ik zit nog gewoon op het werk hoor :)
Ga dan es als de sodemieter naar huis. :evil: ( :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ja ho es, beetje forummen in de baas z'n tijd is leuk, maar 't werk moet ook klaar :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Hopplakee, eens wat rondgescharreld in de directory en de zaken in een ZIPje gestopt.
EAGLE board/schema, wat PDFjes, de Gerbers, het DXFje, bla.

Spindel toerenregeling 20 maart 2013

Opmerkingen:

1) De belangrijkste:
Afbeelding

Op de print staat zo'n 320 Volt gelijkspanning bij een behoorlijke stroomcapaciteit. Da's geen kattepis, en veel gevaarlijker dan de normale 230VAC uit het stopcontact. Ook nadat je de stekker uit het stopcontact getrokken hebt blijft deze spanning nog een tijdje staan.
230V uit het stopcontact kriebelt een beetje, dit levert je 3e graads brandwonden op.

Ik ga deze nog een keer of wat herhalen totdat jullie er doodziek van worden.


2) Bij testen van vers gebouwde elektronica:
Afbeelding

Verkeerd-om gemonteerde elco's of een fout gemonteerde spanningsregelaar kan voor een behoorlijk heftige explosie zorgen. En geloof me, je wilt niet met je ogen in de baan van die stukjes plastic of die berg gele agressieve prut zitten. Pas als de voedingsspanningen goed meten en het spul een minuut of 10 aangestaan heeft zonder dat er dingen vreselijk heet worden mag de bril af.

3) Als je mijn .NGC files as-is gebruikt om te frezen dan heb je een print waar je zowiezo nog een extra draadje moet leggen voordat-ie kan werken.

4) De extra isolatie-frees-stap met 1,5mm freesje is noodzaak. Kom niet in de verleiding om alleen isolatiefrezen met 0,25mm isolatiebreedte te doen.

5) Als je zelf je G-code genereert uit Gerber of Eagle .brd: weet dan dat minimaal de zekeringhouder niet past.


Zo, tijd om CamBam eens te downloaden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ben met de voorbereidingen begonnen...
In MDF een pocket gefreesd waar de PCB in past..
7140
Aangezien ik gok dat het niet in een keer lukt heb ik er wat diepere pockets in gemaakt, dan wordt bij het boren van de gaatjes de zaak niet te veel verziekt...
Vers aangekomen PCB erin..
7141
Vervolgens gekeken of ie vlak ligt door te "proben"....
Ik heb daar een tijdje geleden een macrootje voor gemaakt (USBCNC).
Ergens links onder null ik x en y, dan jog ik naar rechts boven en roep de macro aan.
De macro vraagt de afstand tussen de rasterpunten, en rekent het raster uit.
Vervolgens nullt ie Z op x0y0 en loopt het raster af.
Resultaat:

Code: Selecteer alles

raster between 0,0 and 142.698,83.1399, grid size 25, 5 by 3 points.

x= 0 y= 0 z= 0.0045
x= 25 y= 0 z= -0.0405
x= 50 y= 0 z= -0.0225
x= 75 y= 0 z= -0.00075
x= 100 y= 0 z= 0.02775
x= 125 y= 0 z= -0.012
x= 0 y= 25 z= 0.057
x= 25 y= 25 z= 0.0015
x= 50 y= 25 z= 0
x= 75 y= 25 z= -0.01425
x= 100 y= 25 z= 0.01425
x= 125 y= 25 z= 0.03675
x= 0 y= 50 z= 0.066
x= 25 y= 50 z= 0.04275
x= 50 y= 50 z= 0.069
x= 75 y= 50 z= 0.06225
x= 100 y= 50 z= 0.06675
x= 125 y= 50 z= 0.1005
x= 0 y= 75 z= 0.024
x= 25 y= 75 z= 0.07275
x= 50 y= 75 z= 0.13725
x= 75 y= 75 z= 0.1455
x= 100 y= 75 z= 0.1275
x= 125 y= 75 z= 0.10725

job completed
Rechts boven zit een friemel onder de plaat of de schroef zit niet goed vast...
Beter eerst de vier bevestigingsgaten boren...
Morgen weer een dag.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ik heb geprobeerd om de Gerber files van Dabit in CamBam te openen, en dan zie je.... NIETS.
Maar als je het filetype hernoemd naar .gbr wel. Ziet er prima uit. Alleen is ie in inches...
Het enige wat dan ontbreekt is de 1.5 mm isolatierun voor de hogere voltages. En de gaatjes.

Dus wellicht de Gerber file voor etching gebruiken, en de mill en drill ook?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

0,2mm niet-vlak is inderdaad wel wat veel, al is het ermee te doen. Dat probleem had ik ook, maar ik wilde eerst eens zien hoe het ging.

Overigens vind ik gewoon een meetklokje in de spindel stoppen en die heen en weer joggen een stuk simpeler en waarschijnlijk sneller.

Goed, mijn eerste CamBam ervaring: die is geweldig! Daar kan ik nou nog eens mee wat ik wil, en de inleertijd was praktisch nul.

Voor de liefhebbers:
spindel_toerenregeling3_CamBam.ngc

Bedoeld om met een 0,25mm freesje (of V-graveerfrees) gemaakt te worden. De bredere isolaties doe ik ook met dat freesje in deze file. Was een probeerseltje want ik kan me indenken dat niet iedereen alle maten freesjes op voorraad heeft (ik ook niet...). Al bedenk ik me nu dat ik een V-frees ook dieper erin had kunnen laten zakken om een bredere groef te krijgen.

Machinetijd is ergens rond de 80 minuten op mijn machine, valt niet tegen.

Zit nog wel 1 issue in:
Afbeelding

De collision-detect werkt blijkbaar niet tussen verschillende operaties onderling (of ik moet toch eens de manual gaan lezen, kan ook). Hier zou de hoogspannings-isolatie een stuk ander spoor weghalen.

Beste manier om het op te lossen lijkt me trouwens de polyline van dat spoor kopieren, modificeren, en zo alleen HV-isolatie toepassen waar strikt noodzakelijk.
Maar met CamBam kunnen dat soort dingen tenminste, joehoe!

@PaulBng: die Gerbers zijn inderdaad in Inches. Alles selecteren, CTRL-E, 'inches to mm', units ook op 'mm' zetten, probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door DaBit op 20 mar 2013 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Al geprobeerd om de toolpaths uit een Engrave operation te maken?

Edit:
Je kunt CamBam 20 of 40 keer of zo gebruiken. Open laten staan dus.
Er is omheen te komen, maar ik vond het de moeite waard om te kopen... ;-)
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Engrave is op de lijn, dus die wil je niet lijkt me. Ik heb hier 'profiles' voor gebruikt; eentje met een enkele baan voor de laagspanning, eentje met een stepover voor de hoogspanning. De ruimte onder de optocouplers is gemaakt met een pocket. Allemaal 0,1mm diep met de veilige Z op 1mm.

Ik weet ook wel een manier om rond die 40 starts te werken, maar ik was dat eigenlijk niet van plan. 108 euro is nog wel op te brengen als ik er doorheen ben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ruimte onder de octocouplers, dat wordt zoeken voor mij.
Ik zei daarstraks morgen nog een dag. Da's nog 1 minuut.
Morgen weer n dag...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Kress toerenregeling

Bericht door keesk »

@ Dabit,
heb je de velocity mode wel op exact staan, hij gaat anders bochtjes afsnijden. G64 even veranderen in G61,
vraag me niet hoe ik dit weet, Arie heeft mij toen geholpen!

KeesK
Plaats reactie