Mijn vorige auto had een ketting voor de nokkenas aandrijving. 240 000km mee gereden zonder onderhoud hieraan.maare waarom gebruiken ze riemen in toepassingen die geen speling of rek mogen hebben? Zoals bijv nokkenasaandrijving...?
fietsketting
Moderator: Moderators
Re: fietsketting
@AnkoD
Re: fietsketting
Ook een ketting heeft rek en niet zo weinig ook. Waarom dacht je dat er een hydraulische spanner op zat ?Linki schreef: Mijn vorige auto had een ketting voor de nokkenas aandrijving. 240 000km mee gereden zonder onderhoud hieraan.
Wel ben ik het met je eens dat de levensduur vele male groter is.
Overigens zijn er bij tandreimen verschillende kwaliteiten te koop en waarvan de duursten echt geen rek hebben.
Rien
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: fietsketting
Nou Zeeschuim, je hebt wel wat losgemaakt met dat JijBuis filmpje over alternatief gebruik van een fietsketting.
Maaarrr, toen kwam er een olifant met een hele lange snuit, die blies het mooie sprookje uit.
En denk eraan lieve kijkbuiskinderen voor je je oogjes dicht doet en je snaveltje toe, hoe mooi techniek kan zijn.
Lekker slapen en morgen gezond weer op.
Zo en nu ga ik tv kijken.
Maaarrr, toen kwam er een olifant met een hele lange snuit, die blies het mooie sprookje uit.
En denk eraan lieve kijkbuiskinderen voor je je oogjes dicht doet en je snaveltje toe, hoe mooi techniek kan zijn.
Lekker slapen en morgen gezond weer op.
Zo en nu ga ik tv kijken.
Re: fietsketting
@Rien,
Klopt.
Waar ik hier nooit wat over lees is het gebruik van tandriemschijven zonder speling tussen de flanken.
Deze geven wat meer wrijving en wat minder levensduur dan de meest gebruikte tandriemschijven, maar lijken mij uitermate geschikt voor gebruik in een CNC machine.
Weet jij hier wat van met jou ervaring in deze wereld.
Klopt.
Waar ik hier nooit wat over lees is het gebruik van tandriemschijven zonder speling tussen de flanken.
Deze geven wat meer wrijving en wat minder levensduur dan de meest gebruikte tandriemschijven, maar lijken mij uitermate geschikt voor gebruik in een CNC machine.
Weet jij hier wat van met jou ervaring in deze wereld.
Re: fietsketting
Linki schreef:@AnkoDMaar je argument dat tandriemen goedkoper zijn zou ik graag onderbouwd zien.en goedkoper kwa constructie
Waar ik op doelde met constructiegewijs goedkoper, is omdat je 1X de machinelengte aan riem nodig heb, en 1 pulley +2 drukrollen versus 2.2(oid, denk om de radius van de eind wielen!) En 8! Kettingwielen....
Re: fietsketting
De beste riemen zijn HTD omdat die echt strak aansluiten. Echter MIkron freesbanken kregen op een gegeven moment tandriemen met pijlvertanding. Tot nu toe ben ik het nog nauwelijks tegengekomen bij leveranciers. Het voordeel van deze riemen is dat ze absoluut geruisloos zijn en niet van de poelie af kunnen lopen. Nog later schakelde MIkron vaak over op directe aandrijving, dus servomotor vast aan de kogelomloopspindel. Nu gebruiken ze bij de HSM modellen (High Speed Milling) al lineaire motoren dus geen kogelomloop e.d. meer. Voor ons als amateurs niet interessant, voor ons is de beste keus HTD tandriemen. Voor de mensen die het niet weten, dat zijn die riemen met afgeronde tanden en dus geen trapezium profiel.Linki schreef:@Rien,
Klopt.
Waar ik hier nooit wat over lees is het gebruik van tandriemschijven zonder speling tussen de flanken.
Deze geven wat meer wrijving en wat minder levensduur dan de meest gebruikte tandriemschijven, maar lijken mij uitermate geschikt voor gebruik in een CNC machine.
Weet jij hier wat van met jou ervaring in deze wereld.
Rien
P.S. Hier nog een link met pijlvertande riemen : http://www.stemin.nl/nl/producten/Eagle+TM/
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: fietsketting
Om hier in het onderwerp ook nog maar even wat olie op het vuur te gooien, wil ik het toch graag even tegenspreken dat er op een ketting rek zit.
Nee, een ketting rekt niet op, er kan ruimte op de bus/pen/plaat combinatie zitten of ontstaan door slijtage en deze kan/moet je er dus uit spannen, maar een ketting rekt niet op. Als een ketting wel oprekt dus dat het staal van de platen langer wordt dan is er sprake van overbelasting en is er dus simpelweg gekozen voor een te lichte constructie.
Ook zit er tussen een ketting en het kettingwiel een zekere ruimte als je van draairichting veranderd.
Zelf zou ik dus ook in dit soort gevallen voor een HTD tandriem gaan, bijvoorbeeld een 5M of 8M profiel in tegenstelling tot een standaard T5 of T10 profiel.
Nee, een ketting rekt niet op, er kan ruimte op de bus/pen/plaat combinatie zitten of ontstaan door slijtage en deze kan/moet je er dus uit spannen, maar een ketting rekt niet op. Als een ketting wel oprekt dus dat het staal van de platen langer wordt dan is er sprake van overbelasting en is er dus simpelweg gekozen voor een te lichte constructie.
Ook zit er tussen een ketting en het kettingwiel een zekere ruimte als je van draairichting veranderd.
Zelf zou ik dus ook in dit soort gevallen voor een HTD tandriem gaan, bijvoorbeeld een 5M of 8M profiel in tegenstelling tot een standaard T5 of T10 profiel.
Re: fietsketting
Helaas, je slaat de plank toch echt mis. Een ketting rekt wel degelijk op en wel op de scharnierverbinding. De gaten slijten uit en de pennen worden kleiner in diameter. De norm of een ketting is versleten is altijd .... de rek !ruudpg schreef: Nee, een ketting rekt niet op, er kan ruimte op de bus/pen/plaat combinatie zitten of ontstaan door slijtage en deze kan/moet je er dus uit spannen, maar een ketting rekt niet op. Als een ketting wel oprekt dus dat het staal van de platen langer wordt dan is er sprake van overbelasting en is er dus simpelweg gekozen voor een te lichte constructie.
Leg maar een nieuwe ketting naast een oude. Een kind kan zien dat hij soms enkele schalmen langer is geworden. En denk nu niet dat het komt omdat die nieuwe ketting nog in het vet zit. Volgens mij heb jij nog nooit met ketting gewerkt anders zou je deze opmerking niet maken.
Rien
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: fietsketting
Dat is precies wat ik zeg Rien, de ketting rekt NIET op, hij wordt alleen langer door slijtage!
Ik heb ook ketting gezien die door overbelasting wel is opgerekt en zelfs met gebroken platen door overbelasting, maar een goed berekende ketting die onder 'normale' omstandigheden wordt gebruikt zal dus niet oprekken, maar alleen langer worden door slijtage. Ook dit kan weer beperkt worden natuurlijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van een O-ring of X-ring ketting, of door een standaard SBR-ketting in een olie-bad te laten draaien, maar ook dat is natuurlijk weer niet echt handig in een CNC-machine.
Ik heb ook ketting gezien die door overbelasting wel is opgerekt en zelfs met gebroken platen door overbelasting, maar een goed berekende ketting die onder 'normale' omstandigheden wordt gebruikt zal dus niet oprekken, maar alleen langer worden door slijtage. Ook dit kan weer beperkt worden natuurlijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van een O-ring of X-ring ketting, of door een standaard SBR-ketting in een olie-bad te laten draaien, maar ook dat is natuurlijk weer niet echt handig in een CNC-machine.
Laatst gewijzigd door ruudpg op 29 okt 2012 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fietsketting
Langer worden en rekken heeft bij mij ook dezelfde betekenis hoor....
Re: fietsketting
En kijk maar eens bij de problemen bij de Volkswagen FSI motoren.
Ook daar zijn de kettingen die de nokkenas aandrijft uitgerekt met
alle problemen vandien. (de fabrikant die schuldige is, was chinees) .
Ook daar zijn de kettingen die de nokkenas aandrijft uitgerekt met
alle problemen vandien. (de fabrikant die schuldige is, was chinees) .
Re: fietsketting
Bij Peugeot toch iets gelijkwaardigs met motoren die na 20000 km de geest gaven vanwege een uitgerekte distributieketting ? Is nog bij Kassa geweest vanwege de belabberde afhandeling.Leeuwinga schreef:En kijk maar eens bij de problemen bij de Volkswagen FSI motoren.
Ook daar zijn de kettingen die de nokkenas aandrijft uitgerekt met
alle problemen vandien. (de fabrikant die schuldige is, was chinees) .
Rien
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: fietsketting
Er is wel degelijk een verschil.AnkoD schreef:Langer worden en rekken heeft bij mij ook dezelfde betekenis hoor....
Rekken door belasten is tijdelijk. Als er geen belasting meer is word de oorspronkelijke lengte weer aangenomen. Door overbelasting kan er evenwel blijvende vervorming optreden.
Langer worden door slijtage is blijvend.