EMCO F1 retrofitten

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Heren!

Ik heb een EMCO F1 gekocht, grijze/latere versie en behalve de bestaande orginele besturing via de console zit er ook een seriele kabel bij en volgens de documentatie ondersteund hij via deze dus ook G code.

Welke applicaties kan ik gebruiken om direct over serieel G code te sturen of wordt dit exporteren en dan simpelweg naar de compoort dumpen?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bassraf op 14 jun 2012 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Serieel blijk je alleen maar (kleine) programmatjes te kunnen uploaden, dat schiet dus niet op.

Dus besloten de steppers en drivers te vervangen door moderne varianten, nema 23 steppers zouden er zo op moeten kunnen. Aansturen met PC is dan opgelost.

Maar.. ik wil het liefst niks van de oude sturing gebruiken, weet iemand wat voor en waarmee ik de 180v spindle motor kan aansturen? (toerental e.d.)

Bas
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door assink »

Hier op 't forum is al eerder zo'n machine omgebouwd, dacht door mcgyver?
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

mlrs denk ik? (weinig info verder wat betreft de ombouw zelf.. :()

Weet iemand waar ik tandriem pulleys kan vinden voor op de steppers?
voor riem van +/-12.8mm breed, pitch 2.03mm
de huidige pulley is slechts 10mm in diameter en heeft 16 tanden.

De tandwielen die ik vinden kan zijn alle slechts voor 9mm breed, het zou mooi zijn als ik bovenstaande 1 op 1 kan vervangen.

Dank!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door assink »

Zijn iig MXL tandriemschijven, die breedte is niet heel gangbaar.
Of je moet naar metrisch gaan, T2,5 of t5 profiel. Ligt d'r aan wat je toepassing is, als dit voor aan stappenmotoren is, is het misschien beter om voor een HTD profiel te kiezen vanwege de geringere speling.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

Het ombouwen is niet heel moeilijk..


Als je er andere motoren op zet dan is het enige probleem de dc spindle..

Wellicht kun je eens vragen aan MLRS, BOUTJE of HKS-machines of zij een aansturing hebben die je met bijv 0-10V hebben liggen. anders gewoon een 3-fase 220v motor met frequentie regelaar erop..


De pulleys op de originele steppers kun je ook gewoon overzetten op de nieuwe...


voor de rest hoef je op de machine vrij weinig om te bouwen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

assink schreef:Zijn iig MXL tandriemschijven, die breedte is niet heel gangbaar.
Of je moet naar metrisch gaan, T2,5 of t5 profiel. Ligt d'r aan wat je toepassing is, als dit voor aan stappenmotoren is, is het misschien beter om voor een HTD profiel te kiezen vanwege de geringere speling.
Ja naar mijn weten MXL inderdaad.. de breedte is het probleem ja, maar ook de diameter.
Het probleem is dat ik liever de bestaande tandriemschijven op de spindles niet vervang.
Ik heb maar weinig ruimte om een nieuwe opstelling randriem en riem te spannen als ik de boel enigzins orgineel wil houden.. vandaar mijn zoektoch naar zo eenvoudig mogelijk.
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Mcgyver schreef:Het ombouwen is niet heel moeilijk..

Als je er andere motoren op zet dan is het enige probleem de dc spindle..

Wellicht kun je eens vragen aan MLRS, BOUTJE of HKS-machines of zij een aansturing hebben die je met bijv 0-10V hebben liggen. anders gewoon een 3-fase 220v motor met frequentie regelaar erop..


De pulleys op de originele steppers kun je ook gewoon overzetten op de nieuwe...


voor de rest hoef je op de machine vrij weinig om te bouwen...
Hierbij een oproep aan MLRS en Boutje dan!! :) (zal eens pm sturen)

Hmm de pulleys overzetten.. dat zou prachtig zijn ja!
Ze zijn verankerd met een pennetje door de stepper as.. dat krijg ik wel los..
De vraag is.. krijg ik een gaatje geboord in de nieuwe stepper as? ;)
Even kijken..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

gaatje boren is geen probleem ;-) . been there done that.. niet met mn freesbank maar met mn compact 5 cnc draaibank.. asje van de steppers zijn zacht zat.. valt gewoon in te boren, krijg je de pulleys er niet vanaf. pak even een gasbrandertje en stook ze een beetje op, komen ze vanzelf los..

Ik heb geen F1cnc maar een emco pc mill 50... daar zitten 5-phase stappenmotoren op.. en van origine al een normale 3 fase 220V motor...van 750w geloof ik


voor de dc regelaar is inderdaad pb de juiste weg :mrgreen: wat ik al zei HKS-machines heeft geloof ik ook wel eens wat liggen.. bel hem eens op ..


Maar gewoon de spindle motor vervangen is wellicht een andere handige optie.. als je een gewone motor plaatst kan je deze makkelijk aansturen met een frequentie regelaar... wat ik heb gelezen is die dc motor niet zo byzonder is.....


voor de rest is het enige wat je hoeft te doen buiten de spindle en steppers.. het electronica kastje leeg te rouzen en de nieuwe besturing erin te knopen.. omloop spillen zitten er al in, home switches ook, dus het is alleen spaghettie rijgen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door mlrs »

Ik heb inderdaad wat van die machines omgebouwd.
F1P: Originele 5 fase stappenmotoren en zelf 5 fase drivers gebouwd. hier heb ik de spindel motor vervangen door een draaistroommotor met frequentieregelaar.

F1: stappenmotoren vervangen maar met originele pullys. Spindelmotor is gelijk gebleven met de originele gelijkstroom aansturing.

Compact 5: ben ik op het moment mee bezig. Ook met nieuwe stappenmotoren en de originele pullys, originele spindelmotor en gelijkstroomsturing.g

VMC100: is bijna klaar. Originele 5 fase stappenmotoren, nieuwe drivers, nieuwe spindelmotor.

Turn 120: mee bezig. Originele 5 fase stappenmotoren nieuwe drivers en een nieuwe spindelmotor.

Ik kan zeker aanraden om de originele pullys te behouden.
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Ah, geweldig.. orginele pulleys it is dan..

Ik zal de bestaande spindle motor eens gaan demonteren om te zien waarmee dat te vervangen is..
(Nogmaals) mijn grootste probleem is dat ik nog niet zo handig ben met het metaalwerk passend te maken :)

Bedankt he!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

das de lol van de machne die je hebt, je hoeft niet veel aan te passen, gewone nema23 motoren passen gewoon op de steek van de montage gaten, ik d8 alleen dat je de pulleys moet opboren naar 6,35mm maar das het enige, voor het aanpassen van de spindle motor even kijken hoe de originele motor is bevestigd... diameter van de as meten.. en evt wat nieuwe montage gaten boren voor een andere motor..


ga het eerst maar eens demonteren.. alle puzelstukjes vallen op zn plek...... eerst rustig nadenken voor je ergens een boor in zet komt het vanzelf goed ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Haha, dat niet veel aanpassen is precies geschikt voor mij :)

Boutje vertelde mij dat ik de orginele spindle motor driver kan gebruiken met 0..10v sturing, dus ook dat moet lukken...

Het mag in jullie ogen niet eens een retrofit heten denk ik ;)

Bas
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Ik wil een machineklem bestellen voor op de F1, waarschijnlijk deze (HBM type 7):
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=380

Maar... eh... hoe zet ik die nu vast?
T-Nuts.. maar die ronde gaten in de machineklem .. ??
Plaats reactie