ontwerp: alu profiel freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb even gekeken bij mijn "hofleverancier": http://www.polyservice.nl, 1 Kilo Epoxyhars met 500 Gr verharder ( dus bij elkaar 1.5 Kg kost daar € 30,76 Ex BTW, maar hoeveel vloeistof moet er in je aggregaat ?.. als je een zand/grind mengsel maakt dan neemt dat 't grootste deel van het mortelvolume voor zijn rekening..
Ik heb in het verleden wel met Epoxymortels gewerkt, daar ging een 200CC verharder in een emmer van 5 liter zand, met hars, en dat werd een "droge-deegachtige" massa.

wat je zou kunnen doen is een aggregaat samenstellen van zand en grind, en dan 1 liter daarvan in een maatbeker scheppen, en dan water toevoegen tot je een verzadigde massa hebt.. dan weet je hoeveel vloeistof er in het aggregaat gaat.. .. tril het wel af.. zodat 't aggregaat zich verdicht..

de hoeveelheid deel je dan door 3, 2/3 hars, en 1/3 harder.. zo weet je wat je nodig hebt.. mogelijk zijn er nog andere methoden.. je zou eens met een kunstharsen leverancier kunnen bellen..

als je dan de mortel gaat maken, zorg ervoor dat je aggregaat DROOG is.. dat is het belangrijkste.. anders hecht de hars niet..

je kunt de machine in eerste instantie gewoon bouwen.. en later vullen met mortel als de stabiliteit niet voldoende blijkt te zijn.
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

Dan zal ik eerst bouwen en dan kijken of ik het nog moet vullen.
Verder zal het even duren voordat ik alle onderdelen kan bestellen
omdat mijn geliefde X jaar spaarrekening afloopt op mijn 18 de verjaardag en dus mijn spaargeld vrij krijg.
ondertussen werk ik gewoon in het weekend dus een paar spulletjes kan ik wel kopen.

Ondertussen kan ik wel al de profielen , alu platen etc bestellen om de constructie te maken maar de dure dingen zoals motoren , stepper drivers enzo moeten nog even wachten misschien rond kerst wanneer de kerstman nog eens langskomt.

Verder maakt een kress niet teveel toeren voor metalen te frezen ?
Aangezien normale frees machines maar 4000 toeren halen op de spindel.

En heeft een HF-spindel zoals een Elte zin op een machine die metaal freest of is zoiets beter op een portaal machine die doet graveren en hout frezen etc ?

Aan wat voor een motoren moet ik denken bij deze frees ? Nema xx en ?N .
Voor deze machine worden kogelomloopspindels gebruikt van chai een spoed van 5 voor x en y as lijkt me wel goed alleen heb ik geen idee van welke dikte je moet gebruiken.
Voor de z-as een dikkere kogelomloop spindel met een kleinere spoed van 2 ?

En de liniaire gelijdingen zijn voor een goede prijs op ebay te krijgen van THK.
Wel zijn sommige van deze rails wel al gebruikt , bv http://www.ebay.com/itm/THK-HSR20-Linea ... 504wt_1163
Zitten hier nadelen aan of kan ik beter de rails apart kopen en de wagens ook ?

Dit zijn wel genoeg vragen nu dus ik zal eens ophouden ^^
gr. thijs
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door Danny »

Ik heb ook tweedehands THK rails van dezelfde verkoper. Ze zien er uit als nieuw en de wagentjes lopen lekker, maar ik heb ze nog niet gebruikt. Het zou dus kunnen dat er toch nog verborgen gebreken zijn. Zorg er wel voor dat je ze lang genoeg koopt. Een stuk afzagen is gemakkelijker dan een stuk bijplakken. ;-)

greetings
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

Voor de z as zou het niet veel uitmaken dat ik iets tekort zou komen , 500mm rail voor een z as is zoiezo al veel ^^.
Verder lijkt mij een merk as thk beter ook al zijn de rails 2dehands dat ze nog steeds beter presteren dan een nieuwe rail van een minder merk.

Deze/volgende week zal ik de profielen gaan bestellen. Nu eens marktplaats afspeuren voor goedkope rest dingetjes zoals 40x40 profiel , tslot moertjes etc ...
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door Dwarsligger »

Een Elte spindle op een machine als dit...

'K zou er niet aan beginnen. Zeker omdat je een Elte verkiest boven een chinese vloeistof-gekoelde, of tekno-motor, omdat ze echt een stuk zuiverder lopen, en/of omdat ze met ATC te krijgen zijn, maar ze zijn bovenal een factor duurder.
Voor de 3,6Kw ISO30 ATC Elte spindle zou je zo'n 5000 euro mogen neertellen, 'k heb eens een aanvraagje gedaan.

Als je echt een stabiele machien wilt, zou ik niet denken aan dit soort alu profieltjes en dat opvullen met epoxygraniet. Maar dan al dikkere kokers nemen, en van staal bijvoorbeeld.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

Dwarsligger schreef: Als je echt een stabiele machien wilt, zou ik niet denken aan dit soort alu profieltjes en dat opvullen met epoxygraniet. Maar dan al dikkere kokers nemen, en van staal bijvoorbeeld.
Voor mijn eerste machine is alu profielen van 80x160 genoeg =)
Ik heb niet de machines om een constructie te maken de nauwkeuriger is en steviger dan met alu profielen.
Misschien ooit als de alu profielen frees klaar is en ik toch iets sterkers als stalen kokers wil dan kan ik dit gewoon doen. De basis constructie aan profielen die ik nu ga gebruiken kost ook maar ~140 euro dus het is zeker niet duur om later een nieuwe constructie te maken van staal waar ik alle bewerkingen aan kan doen met de huidige machine.

M.V.G. Thijs
ps. Weet iemand waar ik 40x40 alu profielen als rest stukken kan vinden ?
Ik heb een paar keer 142mm nodig en als ik ze goedkoper kan krijgen is dat altijd leuk meegenomen =) .
Ik heb al op marktplaats gekeken maar daar stond niets.
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

even dubbelpost voor fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou hem dan echt moeten worden
High res links:
http://i56.tinypic.com/2a5jj4m.jpg

http://i51.tinypic.com/ei61xh.jpg
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door Fredsan »

Voordat je onderdelen gaat bestellen, en begint met bouwen, zou ik eerst de tekeningen verder afmaken. Ik bedoel: teken ook de kogelomloop spindels (incl lagerblokken, moer etc), en kijk of alles nog past. Het zou jammer zijn als je tijdens de bouw er achter komt dat e.a. niet past.
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

Fredsan schreef:Voordat je onderdelen gaat bestellen, en begint met bouwen, zou ik eerst de tekeningen verder afmaken. Ik bedoel: teken ook de kogelomloop spindels (incl lagerblokken, moer etc), en kijk of alles nog past. Het zou jammer zijn als je tijdens de bouw er achter komt dat e.a. niet past.
Verder tekenen moet nog gebeuren , maar als het bed iets te laag zou zijn ofzo dan verhoog ik het plaatje alu =) .
En aangezien dit met alu profielen is gemaakt is alles makkelijk te verschuiven.

M.V.G. Thijs
Gebruikersavatar
PreciousRoy
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:35
Locatie: Grootebroek

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door PreciousRoy »

Fredsan schreef:Voordat je onderdelen gaat bestellen, en begint met bouwen, zou ik eerst de tekeningen verder afmaken. Ik bedoel: teken ook de kogelomloop spindels (incl lagerblokken, moer etc), en kijk of alles nog past. Het zou jammer zijn als je tijdens de bouw er achter komt dat e.a. niet past.
Wat fredsan zegt is wel een goed punt. hier heb ik ook problemen me gehad. maak hem eerst helemaal af zo dat je weet dat wat je besteld gaat passen want ik heb op die manier zo 150 euro kunnen besparen op mijn cnc :}
spikeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2011 08:45

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door spikeee »

Ik ben al aan het tekenen. Maar ik heb nog geen idee welke maat spindels ik ga gebruiken ... 16 .. 20 ?
en welke spoed ? 5 of 10 ?

M.V.G. Thijs
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp: alu profiel freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat 16 mm spindels goed genoeg zijn.. spoed.. is een kwestie van persoonlijke smaak.. zelf geef ik de voorkeur aan een spoed, waarbij je het aantal stappen per maateenheid in INTEGERS kan ingeven..
Bijvoorbeeld mijn machine, de Beagle, ingesteld op 10x Microstepping, dus 2000 stappen per omwenteling, geeft 1µm verplaatsing per stap.. (als je kunt rekenen, weet je dus al wat ik nu ga vertellen.. juist.. ik heb een spoed van 2 mm... 12x2 Kogelomloopjes om precies te zijn.. )
afhankelijk van de resolutie van de drivers voor de stappenmotoren kun je dus je spoed kiezen..

een 16 mm spindel is best te doen voor een machine van 't formaat wat jij aan het bouwen bent.. ik heb de nodige HMB's omgebouwd.. en daar zat alleen in de Z-as een 20 mm in.. de rest deed het primagoed met 16x4

Kijk bij het tekenen ook even naar de mogelijkheid om vouwbalgen aan te brengen.. ze zijn kant en klaar beschikbaar voor Aluprofielen, en zo blijft je machine schoon onderhuids..
10 cm Vouwbalg vouwt op tot een centimetertje.. dan weet je ook waarmee je kunt rekenen..

pas ook alle boutjes in je ontwerp.. 't zou rot zijn als je ineens 2 bouten hebt die elkaar snijden..
Plaats reactie