GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door MatD »

Hallo,

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een programma dat Dxf naar Gcode converteert, waarbij het ook een offset maakt op basis van de diameter van je freesje. Ik weet dat lazycam PRO dit kan, maar dat is helaas niet gratis, en bij de demo versie kan ik geen tool offset maken, ook splines importeren lukt niet. Ik heb wel autocad, maar om alle stukjes te offsetten, dat is toch een te groot werk, zeker als een rib van een vleugel uit 150 kleine lijntjes bestaat.

Het moet dus gratis of zeer goedkoop zijn.

bedankt.

Groeten

Mathias
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Erik »

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door aanrip »

I like the smell of hot chips
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door MatD »

bij bocnc, hoe exporteer je daar als gcode, want ik zie alleen een export staan als .plt.

bij nc plot weet ik niet echt welk programma te downloaden.

Alvast bedankt,

Als nog iemand wat heeft, laat maar komen

groeten

Mat
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door create »

Ik heb hier nog een Nederlandse versie (deze moet over de duitse bocnc heen), ik heb hem een tijdje niet gebruikt. Heb hem gekregen op het modelbouwforum maar weet niet meer van wie! Denk dat ik hem wel hier mag plaatsen. Misschien hebben jullie er ook wat aan.

gr Create

(En dank aan de schenker van de file)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door MatD »

bedankt create, het is nu al een stuk makkelijker in het nederlands. Is er eigenlijk ook geen manier om in autocad zelf een offset te maken op een snelle en makkelijke manier? De plugin voor autocad heb ik al, maar daar lukt het me niet goed. Ook splines zijn bij bocnc en de autocad plugin een probleem.

Stel dat ik in autocad zelf een stuk heb dat opgebouwd is uit verschillende lijnstukken, kan ik die dan niet allemaal selecteren en die dan in 1 keer offsetten op een of andere manier? Met een polyline kan je alles overtkenen, dat weet ik wel, maar dat is ook weer een heel werk.

Nogmaals dank

Mathias
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Arie Kabaalstra »

MatD schreef:bedankt create, het is nu al een stuk makkelijker in het nederlands. Is er eigenlijk ook geen manier om in autocad zelf een offset te maken op een snelle en makkelijke manier? De plugin voor autocad heb ik al, maar daar lukt het me niet goed. Ook splines zijn bij bocnc en de autocad plugin een probleem.

Stel dat ik in autocad zelf een stuk heb dat opgebouwd is uit verschillende lijnstukken, kan ik die dan niet allemaal selecteren en die dan in 1 keer offsetten op een of andere manier? Met een polyline kan je alles overtkenen, dat weet ik wel, maar dat is ook weer een heel werk.

Nogmaals dank

Mathias
Je kunt je hele contour toch tot Polyline maken?.. met het Commando Pedit als ik het wel heb.. dan kies je Join, en klikt de afzonderlijke lijnen en curves aan.. dan offset, met de radius van je frees, vervolgens rond je de hoeken van je "freesbaan" af met Fillet met de R van je frees ( gelijk aan de Offset )

Eitje :D
Roger
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2007 09:19
Locatie: Beringen

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Roger »

Als je een stuurprogramma hebt waar er met gereedschapscompensatie wordt gewerkt heb je die poes pas niet nodig.
Programmeer gewoon een G41 voor links en G42 voor rechts van de freeslijn en geen hertekening als je een andere freesdia wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk, maar heb je zoiets?

tuurlijk, iedereen die G-code kan programmeren gooit er een G40/41/42 in daar waar nodig.. maar.. hoe schrijf je "uit het handje" een gecompliceerde contour ( denk even een letters, en dan de letters laten staan, en de rest wegfrezen) op een G-code besturing?.. ik kan veel, maar dat nou net niet.. geef me een Heidenhain besturing, dan is het een koud kunstje, maar.. er is geen PC-sturing voor CNC machines die Heidenhain dialog als programmeertaal heeft... helaas..

Daarom moeten we het vooralsnog van Cam-programma's hebben.. en als die G41/42 in de code kunnen zetten, dan is dat wel fijn.. helaas doen ze dat geen van allen.. ( tenminste niet degenen die ik gezien of getest heb... )
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Mcgyver »

Emco heeft het wel vor de pc mill 50 o.a en hoger.

Pakketje met licentie kost alleen 2000 euro + 2 opklik paneeltjes voor op je controll board hahah.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Roger
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2007 09:19
Locatie: Beringen

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Roger »

Natuurlijk kun je een ingewikkelde figuur niet uit de hand programmeren maar daar gebruik je dan CAMBAM voor en voer daarna de G41 of 42 in de gegenereerde code.
Dit is echt niet zo moeilijk.
Deze code is ook uitzonderlijk voor de figuuromtrek en niet van tooepassing als je vb. een eiland wilt frezen of een willekeurige figuur wilt weg frezen als kamer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Roger schreef:Natuurlijk kun je een ingewikkelde figuur niet uit de hand programmeren maar daar gebruik je dan CAMBAM voor en voer daarna de G41 of 42 in de gegenereerde code.
Dit is echt niet zo moeilijk.
Deze code is ook uitzonderlijk voor de figuuromtrek en niet van tooepassing als je vb. een eiland wilt frezen of een willekeurige figuur wilt weg frezen als kamer.
Dat gaat dus niet werken.. in elk geval niet zonder slag of stoot..

als je een contour maakt in Cambam, dan moet je die genereren met Tool radius = 0, anders maakt ie een equidistante baan aan, en die wil je niet compenseren.. want dan boer je nog verder achteruit..

't programmeren van gecompliceerde contouren is zeer wel mogelijk, alleen moet je dan wel alle gegevens op je tekening zetten, als je in ISO code met Cirkelbogen te maken krijgt, dan moet je begin en eind coordinaten kennen, en de coordinaten van 't middelpunt incrementeel vanaf het beginpunt..

ik heb op die manier wel onderdelen gemaakt, maar 't is veel werk.. een "Heidi" is wat dat betreft veel slimmer... maarja.. wie implementeert de "slimmigheidjes" van een Heidenhain besturing in een G-code editor voor me?.. ik kan geen applicaties schrijven voor windows, maar een functietje in mekaar verzinnen om van een "heidiaanse cirkelbaandefinitie" een Isootje te berekenen, dat moet nog wel gaan lukken.. zijn hier nog programmeurs met teveel vrije tijd, en veel ambitie?.. :)

Mogelijk.. Mogelijk komt er in CamBam wel een G41-42, ik heb dat als handige feature aangegeven bij de schrijver.. maar hij heeft het druk.. heel druk...
Roger
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2007 09:19
Locatie: Beringen

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door Roger »

Natuurlijk werkt dat wel, namelijk je neemt als contour-bewerking graveren, dan maakt CAMBAM wel degelijk de tekeningmaten over en dan is het zeer eenvoudig om daar een Linkse of Rechte compensatie bij te vullen.
Als je normaal programmeert dan neemt hij inderdaat de contour met de gereedschapsdia mee maar ook hier kun je een gereedschapscompensatie op in vullen.
Wel hier oppassen want dan wordt de compensatie wel niet de doormeter van het gereedschap maar de afwijking van de bewerkte maat tot de eigenlijke maat.
VB: als je normaal werkstuk 100x100 is en je gereedschap 10mm dan loopt de baan van
X-5 Y0
X-5 Y105 enz...
Wel als gewoon geprogrammeerd, en niet als graveergereedschap.
Als je hier een comp. op wilt en de gefreeste maat wijkt 0.2mm af dan kun je een gereedschap ingeven met doormeter van 0.2mm
Dit zijn van die trucks die ook in de nijverheid toegepast worden, zeker bij draaien als er een andere insert word gebruikt.
Met cirkelbogen heeft CAMBAM wel degelijk geen problemen en genereerd wel degelijk de juiste CNC of ISO-code.
Hier is het niet nodig om al de maten op de tekening te zetten want het CAMBAM programma neemt dit gewoon mee.
Als je gewoon bent met Heidenheim dan is het natuurlijk wel een kleine aanpassing naar ISO-code maar ik veronderstel dat dat geen probleem mag geven.
Groeten Roger
mark
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:27
Locatie: prinsenbeek

Re: GRATIS dxf to gcode prog. dat dia freesje in rekening brengt

Bericht door mark »

kan iemand mij uitleggen hoe ik dan toch uit bocnc een g code genereer!
je zult dan toch meer als alleen de diameter van je frees moeten ingeven?
zelfs met de nederlandse versie lukt het mij niet> :help:
Plaats reactie