Waar kan je klinknagels latenmaken.

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Voor een modelbouw project zoek ik 5000 messing klinknagels met een bolkop van 0.7mm met een staafdikte van 0.5mm en een lengte van min 4mm.
Hoe worden dit soort dingen gemaakt, gedraaid of geperst, en wie kan de hoeveelheid aan. Ik heb gevraagd naar een klinknagel-maak machine in India maar dat is te klein voor hun. Wie heeft een goed idee om ze eventueel zelf te maken.
Peter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door hfjbuis »

Peter Bijlholt schreef: 28 mar 2024 21:30 Wie heeft een goed idee om ze eventueel zelf te maken.
Als een standaard messing spijker niet past:
Een houder uit 2 stukken staal met op de naad een gaatje geboord op de juiste diepte. Kunnen ook meerdere gaatjes zijn.
De messing draad er insteken, op lengte afknippen en met een hamer een tik op de kop geven.
Is bewerkelijk maar 3 klinknagels per minuut (6 gaatjes) lijkt mij haalbaar.

Je kunt ook een gaatje in een tang boren (zo'n goedkoop ding is vaak niet gehard). Als je na het afknippen van de draad er een tik met de hamer opgeeft, heb je een "ponsnagel".
Is bewerkelijk maar één klinknagel per minuut is haalbaar.

Online is er ook wel iets te vinden
https://dreambeads-online.nl/nietstifte ... DnEALw_wcB
https://www.modelerscentral.com/nl/nage ... -07mm-dia/

Op de CNC draaibank gaat het ook, maar dan zullen de steltijden langer zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Het blijft moeilijk om bolkop klinknagels te kopen. De modelmotorcars.com heeft weinig in voorraad van een geschikte maat en verdubbeld de prijs als je ze hier wil krijgen. En dan heb ik het nog niet over de prijs van vervoer met verzekering.
Het maken van een klinknagel met een platte kop met een tang is niet moeilijk, maar niet de bedoeling.
Mag ik de heren bedanken voor hun bijdrage.
We zoeken verder.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wie heeft het hier ooit expliciet over platte kopen gehad?...

Als je bol kopjes wilt, dan ga ik er gevoeglijk vanuit dat je ook een passende snapper hebt...
En dan stelt het maken van een paarduizend klinknagels hoegenaamd geen ene moer voor..

Zoals gezegd, blokkies met halve gaten maken, daar een reeks pennetjes in zetten, to op het koppies met de snapper and Bob's your second cousin twice removed...
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door staandeklok »

Vraag het in ieder geval bij Sauerbier modelbouw; www.sauerbiermodelbouw.nl
Een adres, die veel op voorraad heeft, maar ook onmogelijke dingen snel weet te regelen. Misschien heb je daar succes.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waar kan je klinknagels latenmaken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vooralsnog lijkt mij de meest eenvoudige optie: 2 stukjes Staal, 5 mm dik (minimaal 4 zoals eerder beschreven), zijkant vlakken, zodat je de twee stukken naadloos tegen elkaar kan klemmen, Gaatjes 0.5 boren op de naad (je kunt er rustig een aantal boren.. ), dan de kanten met de halve gaatjes een haartje schuren.. zodat de draad er net een beetje in klemt..
en dan een stukkie staal..daar moet je dan even een Halfrond kuiltje in maken.. Hoe doe je dat?.. Gehard stukkie staal (klein staafje Toolbit) bolletje van 0.7 aan slijpen, polijsten.. en die in een stuk staal meppen.. stukkie Rond 5, 6, eerst een beetje puntig maken.. Holletje erin Tikken.. en dat als snappertje gebruiken (je zult straks bij het klinken in het model toch ook een snappertje nodig hebben.. , Dan moet je even de lengte bepalen van je stukjes Draad..plaatje onder je "klemplaatjes" leggen.. deze net een "haartje los" dan zet je daar de pennetjes in.. Klemt de boel vast.. en dan even alle pennetjes een aai met het snappertje over't bolletje.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook niet snel worden..
Plaats reactie