Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef: 27 mar 2024 07:30
P1-Engineering schreef: 27 mar 2024 00:28 Zou het van Macor maken als je het kan bemachtigen.
https://nl.rs-online.com/web/c/?searchTerm=macor bemachtigen is niet zo moeilijk, denk dat arie eerst een nier moet verkopen voor een stukje :mrgreen:
Ja.. dat kun je wel stellen.. :shock: dat spul is even 1½ factor duurder dan gesponnen goud, daar is Carbon met 41,- de vierkante meter nog een koopje bij..
en dan denk ik.. Hoe zou een Epoxymorteltje met GlassBubbles zich houden?.. en levert dat winst op vergeleken met PPS of PETP?

Voorlopig in elk geval fijn dat ik een beetje een hoek heb waar ik het kan zoeken.. de huidige plaat is bruikbaar, dus is direct vervangen niet nodig, maar ik heb nóg een onderkop.. 't zou mooi zijn als ik die als reserve op kan bouwen...

Zoals gezegd, eerste de "Ok Zooi" van de oude machine op de nieuwe zetten, en de ouwe zooie van de nieuwe machine op d.. Nee.. dat gaan we niet doen..
Dat wil zeggen, Ik heb de bak eraf gehaald, en de Opspanplaat eraf gesloopt.. anders kan ik het niet noemen, als je de bouten eerst zichtbaar moet bikken onder een enorme Kalklaag, om vervolgens de kop eraf te moeten boren, waarna de "Tafel" eraf kwam.. en het nog maar weer eens pijnlijk duidelijk werdt hoeveel Kalk er in sommige delen van Nederland in het kraanwater zit...

Ja.. je kunt een Draadvonkmachine vullen met kraanwater.. echter, moet je het wel Deioniseren.. daar is het harskernfilter voor.. maar die haalt de Kalk er niet uit.. Gedistilleerd water is dus beter... of je moet het zelf distilleren.. hoe?.. Je wasdroger!.. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor de andere Draadvonkers hier: de "WireGuides" van de Brother HS-100 zijn niet nieuw meer te verkrijgen, en... dat zijn slijtage delen, ze gaan lang mee, maar op een bepaald moment zijn ze wel aan hun eind.

Vervangen voor hetzelfde gaat dus niet.. wat is het alternatief?.. 't liefst heb ik dus WireGuides van een ander merk, liefst van een beetje gangbaar type, en dan bij voorkeur qua vorm niet te veel afwijkend van die "Kraaltjes" van Brother : Ø5 x 7 mm, 255µm Binnendiameter heeft de voorkeur, want dat is de meest voorkomende diameter draad..

Afbeelding

Zoiets lijkt wel bruikbaar, ik zal de houder een haartje aan moeten passen.. maar een stukkie messing in de "120" en je weet alles..
Alleen ben ik niet bekend met "Seibu" machines.. eigenlijk alleen met Mitsubsidie en Brother, maar ik ken ook de merken GF, AGIE, Sodick, Hitachi.
Dus rest de vraag.. welke fabrikanten hebben WireGuides die dicht in de buurt zitten van Ø5 x 7 ?, Lengte max 15 mm, die raak ik wel kwijt zonder dat ik de onderkop hoef aan te passen.. alleen de "Spoelhouder" moet dan een haartje aangepast..

25167

zoals je ziet.. plenty ruimte in dat ding.. en als de diameter van de shuine kant aan de bovenzijde ook gewoon Ø9.5 kan blijven hoef ik zelfs de Waternozzle niet aan te passen..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door assink »

Google heeft deze gevonden:
http://sales.prosourceedm.com/products/ ... php?id=222

Hoewel dat voor een HS-300 is?

Ietwat verder naar benee vond ik dit:
http://sales.prosourceedm.com/products/ ... hp?id=2957
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die had ik ook al gevonden, maar niet goed gekeken..
assink schreef: 27 mar 2024 13:26 Hoewel dat voor een HS-300 is?
Ja... maar!.. OD is 19.5 mm , dus die past in een HS-100 onderkop, een bekende van mij heeft een HS-300, ik denk dat ik die binnenkort maar eens met een bezoekje ga vereren, met de schuifmaat in mijn binnenzak..

Afbeelding

Ik zal dus de spoelkop aan moeten passen.. maar dat kan ik wel durven.. of... ik zet em in de draaibank, en draai die flens eraf..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door mjeuring »

Quepee schreef: 26 mar 2024 19:04 PEEK dat is wel prijzig , ik heb nog wel wat stukjes over voor mijn werk vroeger voor Shell.
Duur? Eerder prijzig, Vespel, da's pas duur.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk, dat Celleron (hardweefsel) wel de beste (lees Goedkoopste) optie is.

een plaatje waarmee ik het hele bed van mijn Freesbank kan bedekken is nog geen 3 tientjes..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Mcgyver »

Ik zou gewoon eens wat proberen, neem een stukje POM en frees een blokje, schroef het in je machine en kijk hoe het materiaal zich houdt.
Dan pas kan je zien waaraan het onderdeel onderhevig is en kun je uitkijken naar een beter passend materiaal. ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef: 27 mar 2024 15:20 Ik zou gewoon eens wat proberen, neem een stukje POM en frees een blokje, schroef het in je machine en kijk hoe het materiaal zich houdt.
Dan pas kan je zien waaraan het onderdeel onderhevig is en kun je uitkijken naar een beter passend materiaal. ;-)
POM heb ik op voorraad.. Celleron ook, maar dan alleen als Rondstaf.. 'k zou het eens kunnen testen met POM inderdaad, maar aan de andere kant.. Celleron is wel stijver.. en er staat toch 1.5 Kg aan te trekken als ik de draad op maximale spanning heb staan.. Celleron kost de wereld niet.. en.. "Vroegâh" toen de kisten bier nog van hout waren, en je door moest zuipen om de kachel brandend te houden, toen de Batavieren nog met z'n drieën waren zeg maar.. had mijn vader een Ford Taunus, waarvan de Nokkenas een Celleron tandwiel had, en die auto heeft ons jaren plezier verschaft
Wat heet de Carrosserie van de Trabant was ook van dat spul.. dus dat kan wel een stootje hebben..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Raar idee en iets kopen dat voor het doel geschikt is zal wel handiger zijn maar misschien kun je er wat mee: E3D v6 hardstalen nozzles zijn op vele plekken te koop. Kleinste maat is meestal wel 0,25mm, net iets te groot voor jou.

En celleron? Noem dat spul gewoon hardweefsel joh. Wij sturen ook dingen per post in plaats van dat we ze UPSsen, en we kopieren een velletje ipv dat we het Xeroxen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 27 mar 2024 11:14 Ja.. je kunt een Draadvonkmachine vullen met kraanwater.. echter, moet je het wel Deioniseren.. daar is het harskernfilter voor.. maar die haalt de Kalk er niet uit.. Gedistilleerd water is dus beter... of je moet het zelf distilleren.. hoe?.. Je wasdroger!.. 8)
Nou voor die €11.- per 20 liter ga je toch niet tobben.

Stukje macor (bewerkbaar glas keramiek?) van 30x30 heb je zeker net niks aan?
2024-03-27 07_56_48-Foto - Google Foto's.jpg
Met het meest moderne 5 cent meet instrument leek het aardig overeen te komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Hier op het werk laatst ook zo'n omgekeerde-osmose toestelletje opgehangen voor demiwater; de klimaatkast lust van tijd tot tijd aardig wat water.

Hadden we veel eerder moeten doen; dat gesleep met 25-liter kannen word je moe van, die kannen zijn altijd leeg als je ze het hardste nodig hebt, en zo'n 150-liter-per-dag apparaatje kost ook maar 50-150 euro afhankelijk van hoe luxe je het hebben wil.
Ik denk dat ik voor thuis ook eens een keer zo'n simpele goeiekope bestel; minder vlokken in de mistkoeling, minder vlekken op de auto/motor na het wassen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 27 mar 2024 17:24 Raar idee en iets kopen dat voor het doel geschikt is zal wel handiger zijn maar misschien kun je er wat mee: E3D v6 hardstalen nozzles zijn op vele plekken te koop. Kleinste maat is meestal wel 0,25mm, net iets te groot voor jou.

En celleron? Noem dat spul gewoon hardweefsel joh. Wij sturen ook dingen per post in plaats van dat we ze UPSsen, en we kopieren een velletje ipv dat we het Xeroxen.
Nee.. die nozzles zijn niet net te groot, eerder net te klein.. maar dan ook net.. 5µm om precies te zijn.. maar.. een stalen nozzle is geen lang leven beschoren.. VHM zelfs niet... de Mitsubsidie Draadvonkmachines hadden als "Contactgever" een stukje VHM, maar dat sleet al redelijk vlot in.. de Brother gebruikt gek genoeg gewoon een RVS wieltje met een ondiep V-Groefje erin.. en ik kan me niet heugen dat ik ooit zo'n ding heb moeten vervangen.. waarschijnlijk gaan ze lang mee omdat ze geen Wrijving hebben met de draad.. je moet ze echter wel smeren met waterbestendig vet(maar dat zal geen probleem zijn om hier te verkrijgen, met al die watersport in Fryslân..

tja.. ik noem het Celleron.. of Trabantium.. net waar ik zin in heb.. :lol: , maar ja.. zo heb ik ook wel eens een stukje Unobtainium nodig.. of wishalloy..unaffordium, of hardtofindinium komen ook voor.. :lol:
DaBit schreef: 27 mar 2024 18:10 Hier op het werk laatst ook zo'n omgekeerde-osmose toestelletje opgehangen voor demiwater
...
Hadden we veel eerder moeten doen; dat gesleep met 25-liter kannen word je moe van, die kannen zijn altijd leeg als je ze het hardste nodig hebt, en zo'n 150-liter-per-dag apparaatje kost ook maar 50-150 euro afhankelijk van hoe luxe je het hebben wil
...
Da's ook wel een idee.. een vriend zette in de loods op zijn tuinderij altijd koffie van regenwater.. hoefde zijn koffiezetter nooit te ontkalken.
Mijn ouders hebben een Wasdroger met een opvangtank.. en dat water is in wezen ook gedistilleerd.. 't is puur de condens van het wasgoed.. ze gooien dat voor mij leeg in een 25 Liter Can..en als ie vol is, kieper ik em in de auto, en zet een lege neer.. ik ga toch regelmatig even een bakkie doen daar.. Maar een osmose toestelletje.. daar moet je wel een waterleiding voor hebben in je pand... en die heb ik niet..
hugo stoutjesdijk schreef: 27 mar 2024 17:31 Stukje macor (bewerkbaar glas keramiek?) van 30x30 heb je zeker net niks aan?
nee.. sorry.. da's net te klein.. Macor is ook te bros, 't stuk waar we ooit mee getest hebben was makkelijk genoeg te bewerken, maar voldeed niet in de productie omgeving.. we zijn bij 2Delige RVS opnames gebleven met een POM isolator ertussen.. mogelijk had hardweefsel of PPS/PETP daar wel kunnen werken..

Inmiddels heb ik de onderarm er ook uit, dus staat er een "kale machine" zonder bak.. morgen de bak van de andere er maar eens afpeuteren.. kwestie van de slangen van de arm afkoppelen, de stroomvoorziening lostrekken, de borgbout lossen, en de klemring eraf schroeven.. dan kan ik de bak met arm en al eraf tillen, en em zo op de andere machine zetten 2 bouten in de bodem, onderarm in het frame schuiven, borgstift los-vast, klemring losjes vastzetten, en dan de draad erin rijgen en "Verticaal ogelen" alvorens ik em definitief vastzet, en dan de koppen weer uitlijnen.. priegelklusje, maar het moet even.. Hopelijk krijg ik em deze week weer aan de knetter.. 'k heb weer een offerte aanvraag voor horlogeonderdelen binnen.. waaronder een aantal bruggen.. en dat zijn mooie onderdeeltjes om te vonken.. kwestie van startgaatjes boren, en dan op maat uitvonken..
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door JanSr »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 23:02 Wat stijfheid betreft, het plaatje moet de onderarm van de Draadvonkmachine verbinden met de Onderkop, en de kop moet electrisch geisoleerd van de arm zitten, vandaar een Isolator, in de Manual heet het dan ook niet voor niets "insulation plate" maar het moet wel dusdanig stijf zijn dat de kop op zijn plek blijft, dus dat het niet als een bladveer gaat werken als ik de draadspanning een keer op Max zet.
de Kunststof moet dus stijf zijn, niet buigen bij een beetje belasting.
Volgens de Manual van de machine staat er een max trekspanning van 1500 Gram op de draad..
ALLE kunststoffen munten uit door een lage stijfheid. Als stijfheid een ontwerp criterium is, moet je dus zoeken naar afmetingen waarbij de spanning laag blijft: dus bijvoorbeeld flink dik in dit geval.
Scherm­afbeelding 2024-03-28 om 11.14.33.png
Opvallend is: CRP (carbonfibre reinforced plastic), 70-250: Dat grote verschil heeft alles te maken met de verlijming en de oriëntatie van de vezels.En het is steenduur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 28 mar 2024 11:22 En het is steenduur.
Koolvezel is geleidend.. en niet zo'n beetje ook.. die valt dus af..en steenduur?..een m² Keperweefsel 300 Gr/M² kost 41,- ex.. een potje Epoxy kost ook de wereld niet.. Malletje is zo gemaakt.. desgewenst met de gaten er al in.. Volstoppen, Persen.. afbakken.. klaarrrr..
Gezien het kleine formaat zal Hardweefsel de Truc wel doen.. en als dat niet zo blijkt te zijn. dan bovengenoemd malletje met glasvezel/Epoxy of.. wat ik ook nog heb.. Epoxy met Glassbubbles.. zeker als ik het Lekker dik aanmaak (plamuurconsistentie) en dan pers..
Vooralsnog zet ik het bestaande plaatje er gewoon in terug.. daar heeft ie ook mee gewerkt.. dus dat zal wel gaan.. ik kan dan altijd even meten wat de verandering in uitlijning is bij verschillende draadspanningen.. gewoon de klok erop..
We praten hier over een plaatje van 35 x 36 x 7... en ik zou nog naar 10 mm dikte kunnen gaan...
Plaats reactie