Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 26 mar 2024 15:48 Toch een goede functie, de kleur geeft het type kabel weer.
Och, als de afstanden niet te groot zijn kom je er met OM2 ook wel. Hier thuis was ik er met OM1/OM2 ook wel gekomen.
Maar oranje was nog erger geweest :lol:
Kjelt schreef: 26 mar 2024 15:48 Is toch een must zoals je het nu hebt. Eerste beste stofzuigerbeurt waar ze erachter haken kun je weer opnieuw een kabel bestellen
Spul zit best degelijk in elkaar, maar dat is wel een ding ja.

Ik zit me te bedenken dat je die LC-connectoren ook uit elkaar kan halen tot je alleen de ferrules en wat losse stukjes plastic overhoud. Hmm, snode plannetjes beginnen zich te vormen... :lol:
Kjelt schreef: 26 mar 2024 15:48 Hoeveel apparaten heb je nu in huis die de 10Gb aan kunnen ?
2; de (proxmox-)server en de werk-PC. Of je moet de switch mee willen tellen, dan zijn het er 3.
Is voor nu ook genoeg; het ging mij om sneller datatransport tussen de NAS (draait als LXC container op de Proxmox server) en de werk-PC. Ik werd wat moe van lokaal kopieren, ding doen, terugkopieren.

De router kan richting de 2Gbit/s routeren dus die heeft voorlopig aan 2,5GbE wel genoeg. En de rest van de spullen heeft aan 1Gbit ook meer dan genoeg.
Kjelt schreef: 26 mar 2024 15:48 op dit moment zijn de 10Gb switches veel duurder dan paar jaar terug, omgekeerde wereld alles wordt duurder maar niet groter/sneller.
Zeker voor unmanaged switches is dat niet helemaal waar. Dat koop je voor een paar tientjes. Kun je ook net zo goed op Ali kopen want het is toch telkens dezelfde Realtek chip die erin zit.
Mijn verse Mikrotik CRS310-8G-2S-in was niet heel goedkoop, maar als ik wat nieuws ging kopen wilde ik toch perse managed en 2,5Gbit. Die combinatie is nog niet goedkoop te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 26 mar 2024 13:57 Voor nu nog even zo; ik moet nog eens een LC-stekkerdoosdingus zien te vinden die in dat Gira spul past. De kabel die de wandplaat uit komt is wel een extra kabel, niet de kabel die door de pijp loopt (in de doos zit een koppelstukje). Ik ken mijn familie...
Heeeeeeeeeeuuuuuul ranzig gedacht : gaatje in een blindplaat van Gira maken, LC-LC keystone blokje er in lijmen/klemmen. Dat beetje demping zal vast niet uitmaken gezien de afstanden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Heb ik aan gedacht, maar dan komen de vezels er haaks uit. Da's garantie voor kapotgaan. Dan kan ik beter nog het koppelstukje in een RJ45 kapje verwerken; dat past wel redelijk. Of iets 3D-printen, maar dat klopt kwa kleur weer niet dus daar wordt het ook niet beter van.

Zo'n koppelstukje gebruik ik nu overigens ook al dus de demping is blijkbaar geen probleem.

Afbeelding

Maar eigenlijk heb ik mijn zinnen wel een beetje gezet op dat glas geheel onzichtbaar door de elektrapijpen en is dit de tijdelijke oplossing.

Maar da's nog een beste klus. Even afgezien van de moeilijkheid van het glasvezelgedoe; tussen originele woonhuis en aanbouw zit een bult staal en daar kreeg ik destijds niet even een gat in voor een elektrapijp zonder magneetboormachine die ik niet had. Dus wat over de vloer een meter of 3 is kan via die elektrapijpen best wel eens ruim 20 meter omweg zijn. Het passeert gelukkig wel 3 centraaldozen onderweg.
Even de foto's van de verbouwing erbij pakken en tellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door hfjbuis »

Daar zijn toch standaard keystone's voor:https://www.allekabels.nl/keystone/7297 ... OUQAvD_BwE
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

En dat keystone is een standaard, dat past dan weer in zo'n standaard centraalplaatding?
(ik ren naar de lokale toko en koop mijn wcd-spulletjes. Hoe die systemen allemaal exact in elkaar zitten weet ik niet precies)

Kwa verliezen met dat koppelstukje lijkt het allemaal wel mee te vallen. Geen idee hoe betrouwbaar de nummers zijn die de SFP+ modules zelf rapporteren, maar:

Switch-kant:
Afbeelding

PC-kant:
Afbeelding

1,3dB verlies van switch naar PC, en volgens de getalletjes zelfs winst van PC naar switch. Zal wel niet op 3 cijfers achter de komma nauwkeurig zijn dus, maar ook geen schrikbarende getalletjes.
In ieder geval een basis om toekomstig geklungel aan af te meten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 mar 2024 16:38 Zeker voor unmanaged switches is dat niet helemaal waar. Dat koop je voor een paar tientjes.
Geen idee waar jij kijkt maar als ik bij Tweakers 2xSFP+ kies of 2x10GT dan begint het boven de €130.-
Met uitzondering van de refurbished industriele straaljager switches van bv Cisco of Juniper. :mrgreen:
Die wil je niet, zuigt je elktriciteitsrekening leeg en de buren bellen aan of het wat minder luid kan :mrgreen:

De managed D-link switches die ik 7 jaar geleden voor 170.- kocht kosten nu €285.- en de Qnap switch die ik verleden jaar kocht is nu ook 60.- duurder.
Nog niet te spreken van mijn 5 ssd's die ik voor 180 heb gekocht en nu 257 moeten kosten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Ik ben wat in de war met de kleine 2,5G + 1-2x 10G unmanaged switches. Dit soort dingetjes: https://nl.aliexpress.com/item/1005005882985046.html
Da's best betaalbaar voor de hobbyist.

Pure 10G switches zijn wel hoger kwa prijs. Zoiets bijvoorbeeld, 110 euro voor een unmanaged 10G SFP+ switch: https://nl.aliexpress.com/item/1005006015518782.html

Hardware van die dingen, of het nou Dlink/TPlink/Qnap/Hasivo/Mokerlink/whatever is, het is allemaal vrij identiek aan elkaar.
Komt bij dat soort dingen wel nog een voedingkje bij; wat je erbij krijgt is om te janken.

Ga je naar managed switches dan gaat de prijs wel de lucht in helaas. Al vond ik die Mikrotik die ik kocht om van delaatste unmanaged switch af te komen (klik, deze) nog relatief betaalbaar voor wat-ie bied.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 mar 2024 21:11 Ik ben wat in de war met de kleine 2,5G + 1-2x 10G unmanaged switches. Dit soort dingetjes: https://nl.aliexpress.com/item/1005005882985046.html
Da's best betaalbaar voor de hobbyist.
Ja die zijn zeker leuk.
Zelf vind ik het wel jammer dat de 2.5 en 5G varianten zijn geintroduceerd.
Was alles meteen naar 10G gegaan was dat met grote hoeveelheden net zo goedkoop geweest :cry:

Zelf vind ik SFP+ met fibre beter dat 10GT vanwege stroomverbruik.
Helaas heeft de consumenten PC en NAS fabrikanten voor 10GT gekozen.
Ook werken veel SFP+ -> 10GT insteek adapters niet altijd tussen verschillende merken is helaas mijn kostbare ervaring.
Daarom koop ik alleen nog mixed SFP+ + 10GT switches, dan heb je tenminste geen gedonder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Zoals je zelf al zegt is 10G over koper niet extreem praktisch vandaag de dag. Korte afstanden, veel warmte, hoog energieverbruik, hoge eisen aan de kabels. Al gold dat ooit voor 1G ook. En voor ouder 10G fiber; ik heb nog een X520-DA2 kaartje liggen maar da's gewoon een electrische barbecue.

Wat dat betreft is 2,5G nog wel een aardig tussenmaatje, tenzij je zo'n nerd bent zoals ik. BOM kosten zijn voor de fabrikant niet veel hoger, energieverbruik valt mee, kabel kan hetzelfde blijven, maar het is wel 2,5 keer zo vlot als 1G. Een 2,5x snellere auto of 2,5x snellere frees is toch serieus winst.

Je merkt er alleen nog weinig van dat de kosten redelijk hetzelfde zijn. Het chingtsjangpingpang i226 kaartje van Chinese makelij in de router kostte net zoveel of zelfs meer dan die ConnectX4 10G kaartjes, de koelblokken op beide kaartjes zijn even groot, en die ConnectX4 is kwa mogelijkheden en acceleratie echt veel beter ook al loopt-ie feitelijk al een paar generaties achter. 2-3% CPU load als ik er 1,1GB/s overheen pomp, met iperf en MTU van 1500 :shock:

(SMB/NFS fileshare doet onder Linux ook 1GB/s bij grote bestanden, met amper CPU-belasting. Onder Windows met drivers die Windows zelf levert 'maar' 600MB/s. Met iets niet synthetisch is het dus ook wel prima.
Dat Windows langzamer is vind ik overigens geen groot drama; bij wat ik nog met Windows doe heb ik die snelheid toch niet nodig)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door Kjelt »

Windows kan het toch echt wel hoor ;-)
Dit is met die oude maar zeer goede Intel 520 kaart.
De botteneck bij mij zijn de hdd's / ssd's. Ik heb dan niet de top ssd's genomen maar de QVO's en met 4 stuks , 1 redundant haal ik sustained 700MB/s tot het moment dat de buffers vol zitten (na +/- 20GB) dan zakt het af naar 500 MB/s.
Met de 5 hdd's (1 redundant) haal ik ook met gemak de 600MB/s sustained voor grote files. Waar het inkakt zijn veel kleine files waarbij de overhead en steeds afbreken van de verbinding parten speelt maar dat is te verwachten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 26 mar 2024 23:46 (SMB/NFS fileshare doet onder Linux ook 1GB/s bij grote bestanden, met amper CPU-belasting. Onder Windows met drivers die Windows zelf levert 'maar' 600MB/s. Met iets niet synthetisch is het dus ook wel prima.
Dat Windows langzamer is vind ik overigens geen groot drama; bij wat ik nog met Windows doe heb ik die snelheid toch niet nodig)
Voor ConnectX-4 zouden er op de nVidia/Mellanox site toch performance optimized drivers te vinden moeten zijn ? Al vermoed ik dat de Linux support sowieso beter is, gezien de hoofd doelgroep van dat ConnectX spul.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Mjah, als ik zin heb dan zal ik wel eens kijken of NVidia/Mellanox drivers heeft voor die kaart. Wat ik zo gauw vond was wel erg Windows Server gericht. Maar eigenlijk gebruik ik Windows nog enkel voor Altium en langere Fusion360 sessies en dan is hooguit de internetconnectie de bottleneck. Voor de rest ben ik met Linux meestal beter af. Als de insteek is 'dat Windows moet het gewoon doen' dan is een drivertje uit Microsoft's eigen store opzich zo verkeerd nog niet.
Misschien eens een extra grafisch kaartje in de PC zetten en aan de (KVM) virtuele Windows knopen via PCI-passthrough; dan hoef ik helemaal niet meer te rebooten als ik een keer Windows nodig heb.

Kwa kleine filetjes: Windows kan tegenwoordig ook NFS. Ik heb het niet geprobeerd, maar het zou me niks verbazen als dat met kleine files een stuk vlotter loopt dan SMB.
Veel geheugen in de server scheelt ook; bij mij bleef er laatst 64GB ECC-RAM aan de strijkstok hangen, wat kwa vlot aanvoelen een serieus verschil is tov de 16GB die er eerst in zat ondanks dat dat geheugen naar moderne maatstaven wat traagjes is. Maargoed, ZFS staat er ook niet om bekend dat het zo lekker zuinig is met RAM.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 27 mar 2024 12:43 Kwa kleine filetjes: Windows kan tegenwoordig ook NFS. Ik heb het niet geprobeerd, maar het zou me niks verbazen als dat met kleine files een stuk vlotter loopt dan SMB.
Veel geheugen in de server scheelt ook; bij mij bleef er laatst 64GB ECC-RAM aan de strijkstok hangen, wat kwa vlot aanvoelen een serieus verschil is tov de 16GB die er eerst in zat ondanks dat dat geheugen naar moderne maatstaven wat traagjes is. Maargoed, ZFS staat er ook niet om bekend dat het zo lekker zuinig is met RAM.
Windows NFS werkt enkel lekker als je in een domain zit en je krb5 tickets hebt is mijn ervaring, op de zaak mee getest toen samba voor de zoveelste keer vervelende recursive bugs had (nested group memberships is nog altijd een zee van ductape) Ik zou er voor thuis nooit aan beginnen.

ZFS thuis... je sleutelt liever dan dat het werkt ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Glasvezel: field installable LC connectoren, ervaring?

Bericht door DaBit »

Mijn thuisservertje is een Core-i3 9100F op een Supermicro serverbordje met Proxmox VE. Daar draait vervolgens alles als container (voorkeur) of VM (als 't moet) op. Fileserver, homeassistant, paar Nexcloud-instanties, Git, radius-spul, Omada-SDN controller, databases, grafana, bladiebla. Redelijk energie-efficient; idle gebruik van dat ding is de laatste keer dat ik het controleerde 24W. Dat red je niet met losse kastjes. En als die machine ermee stopt pak ik een willekeurige andere machine, mik ik er proxmox op (ca. 10 minuten werk), restore ik de VM's/containers, steek ik er een netwerkstekker in, en ik ben weer in de lucht. Been there, done that. Ik vind Proxmox heerlijk.

ZFS past goed in die setting. Als ik bijvoorbeeld mijn homeassistant wil updaten maak ik een snapshot (<1sec), doe m'n ding, en als het misgaat zeg ik 'revert'. Het proxmox backup spul doet het onder water ook. Root en VM/containers in raid-1 dus ik kan nog booten als 1 van de NVMe drives ermee stopt. Blocksize en compressie per dataset aan te passen. Enzovoorts. Ik vind het wel leuk, dat ZFS.

En zo lastig is dat spul nou ook weer niet op te zetten. Het vorige array met 4x draaiend roest in RAID 0+1 en 2 SSD's als special/L2ARC was licht complex, vooral het vervangen van een disk. De huidige opzet is een paar NVMe drives die niet helemaal redundant zijn (kosten...) en een fatsoenlijke backupstrategie, daar is niks ingewikkelds meer aan. Geen special device, geen l2arc, geen bijzondere tuning.
Write amplification is wel nog een dingetje. Er worden continu sensorwaarden geschreven en die paar bytes worden kilobytes tegen de tijd dat het bij de SSD's aan komt. Dat is maar beperkt te optimaliseren. Die dingen zijn na een paar jaar dus rijp voor de stort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie