0,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Grafjan »

Zo’n hals is toch maar zo’n 60mm breed? En dat groefje is ook maar een millimeter of 4 diep? Met een stapdiepte van 0.25 kom ik aan 960mm, en dan 700 mm/min (kan denk ik wel harder). Dat is dan toch nog geen anderhalve minuut per groefje?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Sven »

serum schreef: 22 mar 2024 19:20
Ik wist ook niet dat Arie titanium bewerkte. Lees het voor het eerst.
Tja, jij begrijpt het niet goed of arie kan het niet uitleggen. Minder is het niet maar het wordt wel steeds meer.

En nu ga ik een halve kilo melkfett smeren. Met een plastic plamuurmes!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 22 mar 2024 22:06 Kort en goed.. er is weer een hoop off topic onzin geschreven..

dan nakietelen.. klaar..
En dat vindt jij geen onzin?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 23 mar 2024 13:22
Arie Kabaalstra schreef: 22 mar 2024 22:06 Kort en goed.. er is weer een hoop off topic onzin geschreven..

dan nakietelen.. klaar..
En dat vindt jij geen onzin?
Nee joh, die splinter in onze ogen is van hout, die balk in het oog van Arie is van TITANIUM.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door P1-Engineering »

Voor dit soort bewerkingen ramp ik naar beneden over de volledige lengte van de sleuf. Dan kan je makkelijk met 1xD naar beneden.
Qua voeding zit je wel goed voor een 2-snijder met maximaal toerental van 24000.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: o,5mm freesje, maximale stepdown en snelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 23 mar 2024 14:19 Voor dit soort bewerkingen ramp ik naar beneden over de volledige lengte van de sleuf. Dan kan je makkelijk met 1xD naar beneden.
Qua voeding zit je wel goed voor een 2-snijder met maximaal toerental van 24000.
Dat zul je dan met cirkelbogen moeten doen denk ik, omdat een Toets van een Gitaar doorgaans niet vlak is als ik het wel heb.. maar dan nog.. da's met een macrootje ook zo gebeurd, en dan , als je het helemaal wilt Customizen, maak je daar meteen een programma van waar de onderlinge afstanden ook in staan.. nou zijn die niet constant, maar voor zover ik weet verlopen die met een bepaalde factor..

Zeg dat je Toets langs de X-as ligt, Ik weet even niet of de Kromming over de Y-as constant is, dus een "Ruled Surface" beschrijft, of een Variabele kromming heeft zodat het hoogte verschil tussen midden en de rand constant is, en er dus eerder sprake is van een "Loft", maar ik denk ook dat de verschillen tussen beide profielvormen dusdanig klein zijn dat ze als niet significant aangemerkt kunnen worden

Ergo: met één macrootje voor de sleuf zal ik bij de body eerder het materiaal induiken dan bij de "kop" met de spansleutels. en dat zal niet dusdanig veel tijd kosten dat dat een groot verschil zal maken..

Zeg dat de Stapgrootte de afstand tussen de Fretten steeds 0.95 x de eerste afstand is, ik noem maar wat geks.. nogmaals ik heb geen verstand van Gitaren., dan kun je met een simpel algoritme dus elke volgende positie van een Fret uitrekenen.. kop naar die positie, macrootje aanroepen om de sleuf te frezen, door naar de volgende tot het totale aantal slots gefreesd is.

Heb je dat programmaatje voor elkaar.. dan kun je gewoon de volgende toets maken door in het programma de startpositie van de eerste Fret in te geven, het aantal Frets, en het formuletje voor de afstand naar de volgende.. Start heien.. Koffie!
Plaats reactie