Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Goudgele schreef: 20 mar 2024 13:40 Met Mach4 kan ik je helaas niet helpen, maar de draairichting van de spindel kun je ook aanpassen door 2 fasen van de motor om te wisselen misschien? Of op de drive zelf zit vast wel een instelling om het om te wisselen.
De drive is een servo spindle dus 2 fase omwisselen gaat daar helaas niet op.
ik zal inderdaad nog eens in de documentatie zoeken of er iets te vinden is over het wisselen.


EDIT
Instelling in de driver gevonden voor het wisselen van CW/CCW dat werkt nu naar behoren dus dat is in elk geval al 1 probleem dat opgelost is
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mher schreef: 20 mar 2024 13:14 Dan nog 2 andere punten waar ik mee zit
1. Ik heb X home en Y home ingesteld, wanneer de machine homed wordt er vervolgens een error opgegooid "AXIS 1 EXCEEDED LIMIT" en worden de drivers in disabled gezet. Nu is het duidelijk dat de machine dus registreert dat de eindschakelaar bereikt is, maar ik heb geen idee hoe ik kan zorgen dat deze error niet omhoog komt
Ik heb alleen een vermoeden, want ken mach niet.
Je hebt waarschijnlijk meer parameters bij het homen, b.v. waar het machine nulpunt tov de home switch ligt, en de positie waar je machine naartoe loopt nadat er gehomed is. Dat zijn allemaal maar kleine stukjes, maar kan net het verschil maken.
Misschien even een printscreen van het invulvenster.
Bij sommige systemen kun je ook een keuze maken op welke methode er gehomed wordt. (aanlopen en teruglopen, herhaling enz)
En de hardware limitswitch uitzetten, dus alleen soft limits is misschien ook niet verkeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 mar 2024 17:53 Ik heb alleen een vermoeden, want ken mach niet.
Je hebt waarschijnlijk meer parameters bij het homen, b.v. waar het machine nulpunt tov de home switch ligt, en de positie waar je machine naartoe loopt nadat er gehomed is. Dat zijn allemaal maar kleine stukjes, maar kan net het verschil maken.
Misschien even een printscreen van het invulvenster.
Bij sommige systemen kun je ook een keuze maken op welke methode er gehomed wordt. (aanlopen en teruglopen, herhaling enz)
En de hardware limitswitch uitzetten, dus alleen soft limits is misschien ook niet verkeerd.
Ik had inderdaad al eens gekeken of ik kon vinden of er nog andere dingen van toepassing waren die dit konden veroorzaken.
Intussen ontdekt dat de inputs niet meer klopte.
Het lijkt erop dat de byte offset veranderd is na het opnieuw inschakelen van de drivers.
Bij het eerste instellen heb ik wat instellingen van de drivers mbt de inputs moeten aanpassen. Op basis daarvan vervolgens de inputs in mach4 ingesteld en leek alles te werken.

Nu de inputs ingesteld op de nieuwe offsets en het lijkt homen goed te werken.

Het instellen van soft limits is nu de volgende stap. In principe zou het homen zo goed als nooit nodig moeten zijn aangezien het multi-turn absolute encoders betreft op de assen met een batterij in de kabel zodat de positie altijd onthouden zou moeten blijven. De instellingen die hiervoor nodig zijn moet ik ook nog naar gaan kijken

Hetgeen dat vreemd blijft is dat mijn volgens de documentatie van de leadshine drivers zijn de inputs aangesloten op SI3 en SI4.
Dan zou je verwachten dat je in mach4 ook input 3 en input 4 van de drivers moet selecteren. Echter lijken de inputs niet gekoppeld aan de daadwerkelijke inputs van de drivers maar aan de offset van de byte array, in dit geval byte 6 en 7.

Mocht iemand hier een verklaring voor hebben hoor ik het graag
Plaats reactie