Kolomfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Markus »

@Tonybryden
Voorbeeld markus vind ik wel te doen.
Deze frees is klein, heb er even wat maten bij gezet voor de duidelijkheid. We hebben een zooi proeven gedaan met nanodur UHPC en het bleek dat je erg dun kunt gaan (minder dan een cm). In dit ontwerp is het beton minimaal 25mm dik.

bereik van deze machine is ongeveer 200x200x200 mm, de Yas motor is voor die uitsparing gedacht onder de machine om met een riem verbonden te worden met de kogelomloop.

25152

Maar goed dit ontwerp kan net zo goed in epoxy beton en gezien hoe klein die is maakt het prijs verschil minder uit

Ik herinner me dit filmpje waar 2 heren kleine (portaal) epoxy beton cnc freesjes maken



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bottomline is en blijft, wil je een Beton of EG Frame bouwen, dan moet je ofwel een paar weken uittrekken om de referentievlakken te schrapen, of je moet een machine hebben, of uitbesteden om het te laten nabewerken.

Verder.. moet je ook over de nodige meetgereedschappen beschikken om de boel recht te krijgen..

Bouw je em van koudgewalst strip of plat, dan heb je dat al veel minder..

een optie die mij persoonlijk ook wel wat lijkt is: de bekisting van staal maken, dat kun je gewoon laten lasersnijden, dan in elkaar lassen (hechten), Wapeningsstaal kun je daar zo door de wanden met een hechtje vastzetten..
Dan de kist volstoren, en lekker laten zitten.. dan heb je meteen een stalen buitenkant, waar geen Koelemulsie in kan trekken (weet niet wat beton doet op de lange duur als je er continu emulsie overheen laat lopen..)
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 10:09 Dank u, da's dus de Beagle inderdaad, mijn machientje..
Ooh, is tie van jou. :P

Ik heb enkele honderden foto's verzameld van allerlei machines Van super simpel iets van multiplex in elkaar geknutseld (ook een paar meter lange portaal frees van bamboe) tot en met foto's van professionele machines (Doosan, Hermle, Nakamura, Deckel, Hurco, etz) waarop het inwendige frame te zien is. De Beagle was echt opvallend omdat het een simpele en (relatief) degelijke machine is die ook eenvoudig te bouwen is. En als je gaat zelfbouwen, kun je hem natuurlijk schalen naar je favouriete formaat.

Onderstaande is een wat grotere variant van de Beagle. Zo te zien is al het staal vlak geslepen en wordt alles in elkaar gebout.
https://www.youtube.com/watch?v=uYvA5hTVRyw

(Ik heb hem verder niet geanaliseerd).

Deze van RomanBlack is ook wel intrigerend:
C_Mill_RomanBlack.com.jpg
Ik denk dat het C-frame van gelaste kokers is. Maar dat van beton gieten is ook een optie. (Stalen kokers kun je ook vullen met UHPC. DamenCNC doet (deed?) dat). Omdat het c-frame bij de Z-as al naar voren steekt wordt de Z-as zelf een stuk lichter. Het C-frame is gewoon 1 stuk en kun je zo zwaar maken als je zelf wilt. RomanBlack heeft ook een klassieke fout gemaakt. Voor de Z-as moet je de lager blokken aan het C-frame monteren, en de railzen aan de Z-as. Dan zitten de lagerblokken dichter bij je werkstuk. Minder hefboom werking en dus meer stijfheid. Een ander probleem bij deze machine is de Y-as geleiding. Het C-Frame moet breder, of de Y-as geleidingen moeten dichter bij elkaar, maar in elk geval moet het C-frame rechtstreeks onder die geleidingen zitten Die hele plaat onder de Y-as kun je dan weglaten.
Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:25 Bottomline is en blijft, wil je een Beton of EG Frame bouwen, dan moet je ofwel een paar weken uittrekken om de referentievlakken te schrapen, of je moet een machine hebben, of uitbesteden om het te laten nabewerken.
Dit is inderdaad een van de grootse problemen van een machine zelf bouwen. Hoe krijg je de referentie vlakken vlak? En dat geldt ook voor een machine van staal of van aluminium extrusie profielen (die zijn ook niet recht). Sorotec freest de aanlegvlakken voor de railzen vlak in de extrusie profielen. Op Youtube staat ook een video van een DIY machine van epoxy (of UHPC) waar de eigenaar een paar lagen epoxy (paar mm dik) op heeft gesmeerd op de plaatsen waar de geleidingen moeten komen. Na drogen heeft hij schuurpapier op een plaat MDF geplakt en daarmee de epoxy vlak geschuurd. Hij beweert een vlakheid van 5um te hebben gehaald. Epoxy is veel gemakkelijker te vlakken dan staal schrapen, en door het grote contact oppervlak met de rails heb je ook geen (of weinig) steifheids problemen.

Nog een andere optie is om de geleiding vlakken in te smeren met epoxy, en er dan een vlakplaat op te leggen (op gedefinieerde hoogte). Wel een plastic folie of lossingsmiddel (vaseline?) gebruiken zodat je de vlakplaat niet vast lijmt.

En nog een optie: Als je 1 as bouwt van een geslepen stalen plaat zoals mijn UNP voorbeeld. Dan kun je door een tijdelijke construktie te bouwen die as gebruiken om de andere assen vlak te frezen of slijpen. Met wat inventiviteit kun je heel veel kanten uit.

Nog een die "onconventioneel" van opbouw is:
Hurco_VCX600i.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door FreesKever »

Nog een ander concept (Ook leuk voor thuis)
Mill_Portable.jpg
Machine's zoals deze worden b.v. op een scheepswerf gebruikt. Stel dat je een half gebouwd schip hebt, en dan iets vlak wilt hebben om b.v. lagerblokken op te monteren. Het grote rode ding aan de onderkant is een (electro?) magneet. Dus je kunt hem simpelweg aan een stuk staal plakken om iets vlak te frezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

FreesKever dit is een leerzaam reactie waar veel duidelijk word uitgelegd.
Ik lees alle reactie en tips rustig door en pik er wat voor mij bruikbaar is tussen uit.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Markus »

Dit is inderdaad een van de grootse problemen van een machine zelf bouwen. Hoe krijg je de referentie vlakken vlak?
Daarom bij PRÄZI gekocht je kunt gewoon vragen aan ze dat het geslepen of fijngefreest wordt.

Ik heb niet de indruk dat het daarna nog eens geschaapt moet worden, ik heb dat ooit nagemeten met een granieten meetplaat geloof ik

Enig probleem is dat de bodemplaat van het kolom perfect haaks is met de vertikale plaat. Deze opzet is zo klein dat je dat al zou kunnen fixeren in de gietmal met een 90°hoekplaat die je van iemand leent (nanodur UHPC laat niets achter op staal).

Of je gaat na het uitharden naar iemand die de kleine bodemplaat van het kolom haaks freest of slijpt met de vertikale plaat van het kolom

En anders kun je met wat stel bouten het kolom perfect haaks zetten en dan de ontstane kier vullen met epoxy (tramming)

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Markus »

Trouwens kijk eens hier, echt een geweldige kleine machine

Machine van mickomatsu

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 19 mar 2024 00:21 Nog een andere optie is om de geleiding vlakken in te smeren met epoxy, en er dan een vlakplaat op te leggen (op gedefinieerde hoogte). Wel een plastic folie of lossingsmiddel (vaseline?) gebruiken zodat je de vlakplaat niet vast lijmt.
Wat heeft iedereen toch met Vaseline...? :shock: :roll: .. als je toch gaat investeren in het gieten van Epoxy of beton.. "Hang em een keer uit je broek, en koop gewoon een goed losmiddel..
zelf gebruik ik voor lamineerwerk Meguiars M88 was, M87 moet ook prima werken, Bijenwas?..mogelijk.. Carnaubawas?.. zeker
Stort je Beton in een Bekisting.. Bekistingolie..
Markus schreef: 19 mar 2024 10:55 (nanodur UHPC laat niets achter op staal).
Da's Goeie Info!.. met een waasje Losmiddel op je staal, weet je 't helemaal zeker.. ik zou zeggen.. PVA (Nee.. niet Plan Van Aanpak, maar Polyvinyl Alcohol), dat laat een superdunne film achter.. en dat was je naderhand met water weer weg..

Als je de voorkant van je Kolom haaks wilt hebben op de Voet, dan wil je de voet haaks hebben op de Kolom! het is alleen hoe je het bekijkt..

Je gaat je Kolom horizontaal storten..Right?.. dus met de geleidingen FaceDown . die geleidingen leg je dan op zo'n plaat geslepen of fijngefreesd staal, en de Voetplaat, die zet je dan haaks op diezelfde plaat Je kunt em dus tegen een Hoekplaat schroeven, en die voetplaat, is dan tevens de kopwand van je bekisting.. Problem solved

Met Geleidingen, bedoel ik hier de stalen strippen waar je de Rails op schroeft.. , en Daartussen, en aan de buitenkant, leg je gewoon ofwel een strookje Hout, Polystyreenschuin, kunststof.. whatever, om ervoor te zorgen dat de boel een klein beetje uitsteekt na het storten..
FreesKever schreef: 19 mar 2024 00:21 Na drogen heeft hij schuurpapier op een plaat MDF geplakt en daarmee de epoxy vlak geschuurd. Hij beweert een vlakheid van 5um te hebben gehaald.
Ja.. Tuurlijk.. 5µm, maar mijn machine is zuiver tot op de Nanometer.. see what i did there?.. Ik beweer ook wat.. maar kan ik het waarmaken, of aantonen?.. Njet!..Met MDF ga je dat sowieso nevernooitnie redden.. dat veredelde karton trekt al krom als je ernaar kijkt.. 't kruipt onder zijn eigen gewicht..( er zijn talloze voorbeelden te zien van MDF Hoedenplanken in Auto's , omdat er grote speakers in moesten.. en die dingen zakken door als een zonnescherm in een stortbui..
FreesKever schreef: 19 mar 2024 00:21 De Beagle was echt opvallend omdat het een simpele en (relatief) degelijke machine is die ook eenvoudig te bouwen is. En als je gaat zelfbouwen, kun je hem natuurlijk schalen naar je favouriete formaat.
Markus schreef: 19 mar 2024 11:27 Trouwens kijk eens hier, echt een geweldige kleine machine

Machine van mickomatsu
Mickomatsu schreef: Ik ben dus al een tijdje me aan het orienteren op het gebied van cnc en nu wil ik dus graag zelf een cncfrees bouwen op basis van die van arie.
Dan kun je em inderdaad schalen naar je favoriete formaat...
FreesKever schreef: 19 mar 2024 00:21 Nog een die "onconventioneel" van opbouw is:
Afbeelding
Zo onconventioneel vind ik em niet eigenlijk:

Afbeelding

"Gewoon een Kern Micro on Steroids" :lol:
Voor een 5 Asser is dat geen gekke benadering overigens.. Ok.. de machine wordt wel relatief Diep, maar door de Brede X-as geleiding hou je de Y-as ook stijf, de "koker" die de "ram" van de Y-as vormt is stijf als een plank, en haaks daarop de Z-as, zelfde verhaal..
En, daardoor kun je de Tafel, Lekker vooraan bouwen.. Eigenlijk is dit gewoon een Binnenstevoren gekeerde Deckel FP1, met dit verschil dat de "tafel" vast staat, en de kop op de X-as loopt..

Wat haaksheid betreft:
als je de vlakken voor de geleiding als referentie neemt, is de voet van je kolom een veel kleiner vlak om na te bewerken.., en het midden van die voetplaat, die hoeft niet te dragen.. als de bouten op de hoeken zitten, is dat het enige dat in één vlak moet liggen, haaks met de kolom.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

Agrrr is het weer veranderd met foto’s plaatsen .
Afbeelding

Nu heb ik deze Freeskolom gekocht en opgehaald.
Hier zou ik ook een Freeskolom van kunnen maken , moet dan alleen een kruistafel bouwen .
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

Foto toch gelukt.
En de volgende foto lukt weer niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je verstandig bent, ik meen dat je de "kop" van de Kolom kan losnemen, doe dat, en verzin wat leuks voor de kolom.. zet er een plantje op ofzo.. hebbie er nog jaren plezier van..

Maak dan een Fatsoenlijke (rechthoekige) kolom, met kogelomloop geleidingen en een Kogelomloop spindeltje, gooi ook Kogelomloop spindeltjes in de tafel.. en je leeft nog lang en gelukkig..

Oh wait.. je moet nog een Kruistafel maken.. Ik zou zeggen Voet storten van UHPC, op zijn kop.. dus onderin de kist een plaat staal van Präzi-Form, of andere leveranciers van vlakgeslepen staal, Gaatjes in de onderkant van de plaat boren, en daar draadeinden als Doken in draaien, eventueel een Netje staal eraan lassen (hechtjes zijn genoeg), buisjes erin voor de bedrading.. kissie erom, volschmotzen.. en voor de kolom hetzelfde, maar dan op zijn gezicht, dus met de verticale plaat plat, de voetplaat haaks, en eventueel wat ruimte houden voor stelbouten, en naderhand de boel onderstoppen..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

Ja de kop kan er af, en ik had al gelezen dat een ronde kolom niet echt stabiel is.
Bouwen ga ik sowieso en kan de kop mooi gebruiken.
De kolom zet ik wel weer te koop op eBay, onderdelen zijn goed te verkopen.
Ik ga eens een een tekening maken op papier hoe ik het aan ga pakken .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papier?.. Jee.. en mij wordt verweten dat ik ouderwets ben met aan de machine programmeren :lol:

Maar goed.. ik heb de luxe van Alibre Design, maar in Fusion werkt het ook..

die ronde kolom maakt het ook moeilijk om de kop op lijn te houden als je'm verticaal beweegt..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

Hahahaha ik ben niet zo met tekenen , werk met vectric en kan er mee wat ik nodig heb.
Maar een frees tekenen om te zien of alles past en hoe het er uit komt te zien gaat hem niet worden met mij.
Stiekem frees ik toch het meest met de pedant.
Net een paar gaatjes in serie , of hier en daar een sleuf of spiebaan frezen is ook snel met de pedant gedaan.
Cnc is mooi voor de wat complexe werkstukken en als iets lang nodig heeft om te frezen.
Vergeet niet dat het voor mij alleen hobby is en ik niets maak voor klanten.
Als ik iets moest maken voor klanten kwam het niet goed😂.
En het hebben en bouwen is ook al een hobby .
Vind alles leuk en doe er te weinig mee😊
Plaats reactie