G43 Hulp gezocht

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

Nou ik heb het gevonden, het is echt beschamend. Alle hulp heeft goed geholpen om de G43 te begrijpen en in te stellen. De G10L20 moest ik aanvinken en de post processor in Fusion aanpassen.

Maar die laatste 0,8 mm kwam door een versleten schijfmaat :lol: Nu was het dieptemeet-steeltje van mijn mitutoyo-schuifmaat kapot, dus heb ik een of ander oude schuifmaat uit de lade gebruikt om de diepte te meten. Maar nooit echt gekeken of dat steeltje wel in orde was.


Het enige waar ik goed aan moet denken (als ik het goed begrijp) en ik een beetje omslachtig vind. Als ik het werkstuk op 0 zet met mijn 'tool 0' moet zorgen dat hij uit de G43 is. Anders klopt het alsnog niet. Klinkt dit logisch?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

Looy schreef: 15 mar 2024 09:41 Klinkt dit logisch?
ehh.. Nee :lol: Want als L=0, dan geldt G43=G49...Wait, What?.. dit gaat teveel op hogere wiskunde lijken?..
"Luustert!", als de Lengte van een Gereedschap gelijk is aan 0, dan kukelt het er niet tegenan of je wel of niet G43 ingeschakeld hebt of niet.. Immers.. als G43 de toollengte verrekend, dan moet je dus 0 verrekenen met de Z-Coordinaat ..
Elk ZCoordinaat plus of min 0, is datzelfde Coordinaat..

Laadt dat tool met Lengte 0 eens in edingCNC, verander niets aan de Positie, , en wissel eens tussen G43 en G49 and see what happens..
als je toollengte <0 of >0 is, dan moet bij het "setten" van je Z0, of welke andere waarde G43 dus Absoluut wel aan staan.. want hij moet die lengte verrekenen.
.
stel je tool is 11.442 lang.. je zet em op je referentievlak, en je zet dan het referentievlak op Z0, Met G43 staat er dan Z0, met G49 staat er Z11.442 (Hee!.. da's de toollengte! :roll: )
Looy schreef: 15 mar 2024 09:41 het is echt beschamend.
Nee hoor.. 't heeft ons "doorgewinterde toetsenbord helden" de mogelijkheid gegeven om weer even flink wat te typselen.. :lol:
Looy schreef: 15 mar 2024 09:41 Maar die laatste 0,8 mm kwam door een versleten schijfmaat Nu was het dieptemeet-steeltje van mijn mitutoyo-schuifmaat kapot, dus heb ik een of ander oude schuifmaat uit de lade gebruikt om de diepte te meten. Maar nooit echt gekeken of dat steeltje wel in orde was.
ervan uitgaan dat alles Ok is.. is een zeker risico.. zoals een oud werkgever me ooit bijbracht.. "Assumption is the mother of all Fuck-ups", en daar heeft ie gelijk in..
Meetgerei dat in welke vorm dan ook in het ongerede raakt in mijn werkplaats, gaat in elk geval meteen uit roulatie, wordt gerepareerd indien mogelijk, of direct vernietigd, als reparatie niet mogelijk is..

Maar.. denk niet dat je de enige bent die met meetgerei de mist in gegaan is.. 'k ben er ooit getuige van geweest dat een Productie voorman een product Controleerde, en wit wegtrok..(en da's heel wat voor een Surinamer), Paniek in de tent.. Die producten zijn niet goed.. !!
De Productiemedewerker die met die producten bezig was.. Pakte zijn schuifmaat, meette een product op.. haalde zijn schouders op, en ging gewoon door.. Hij had namelijk WEL gecontroleerd of zijn schuifmaatje op 0 stond met de bekjes dicht.. die voorman niet.. (dit waren nog van die Electronische Mitutoyo's zonder vast nulpunt.. die stonden op 0 als je em aanzette.. ongeacht waar de bekjes stonden)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door serum »

Ha! Mooi man!

kan mij voorstellen dat dat even duurt voordat dat kwartje valt. Hadden ze hem toch niet voor niets weggegooid die schuifmaat. :mrgreen:

Ik heb met onze zonen een afspraak; het maakt mij NIETS uit als ze wat laten vallen, als ze het maar zeggen. Blokhaken, waterpassen, schuifmaten.

Ik ga er vanuit dat het klopt, maar als je er bij het 20e werkstuk achterkomt dat ie fout is, kan je er een ietwat zure dag op na houden.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

Arie Kabaalstra schreef: 15 mar 2024 11:21
Looy schreef: 15 mar 2024 09:41 Klinkt dit logisch?
ehh.. Nee :lol: Want als L=0, dan geldt G43=G49...Wait, What?.. dit gaat teveel op hogere wiskunde lijken?..
"Luustert!", als de Lengte van een Gereedschap gelijk is aan 0, dan kukelt het er niet tegenan of je wel of niet G43 ingeschakeld hebt of niet.. Immers.. als G43 de toollengte verrekend, dan moet je dus 0 verrekenen met de Z-Coordinaat ..
Elk ZCoordinaat plus of min 0, is datzelfde Coordinaat..

Laadt dat tool met Lengte 0 eens in edingCNC, verander niets aan de Positie, , en wissel eens tussen G43 en G49 and see what happens..
als je toollengte <0 of >0 is, dan moet bij het "setten" van je Z0, of welke andere waarde G43 dus Absoluut wel aan staan.. want hij moet die lengte verrekenen.
Als ik een programma heb gedraaid waar G43 in staat en er dan ook een tool is geselecteerd en ik dan de 'toolsetter' gebruik, dan zet hij de coördinaten op 0. Als ik dan G49 intyp, verandert de 0 naar het getal dat ik al offset heb aangegeven voor die ene tool. Als ik G43 intyp, gaat hij weer naar 0.

Maar als ik eerst G49 intyp, en dan de toolsetter gebruik. dan zet hij hem ook op nul en dan worden alle tools verrekend vanaf deze 0.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nogmaals, en ten overvloede.. ZET G43 gewoon "By Default" aan!
de ToolmeetMacro werkt gewoon, dus gebruik die als je over een Toolsetter beschikt.

Ik mag ervanuitgaan dat je em ook Gekalibreerd hebt, want..als ie dat niet is.. dan begint ie daarmee..
het moge tevens evident verondersteld worden dat je de Toolsetter ook kalibreert met een Tool met een bekende lengte, standaard Tool 99.
Maar dat moge eveneens evident verondersteld worden..

Je Kunt deze tool elke lengte geven die je wilt, Voorzover ik heb begrepen werk je met ISO30 Houders Neem dan als Referentie voor je Lengte het aanlegvlak.
de Toollengte kun je dan met een schuifmaat, of als je over die luxe beschikt met een Hoogtemeter meten, zo heel kritisch komt dat niet, als het maar reproduceerbaar is..

op die manier kun je nieuwe tools globaal opmeten met een Rolmaatje, of.. diezelfde hoogtemeter.. sterker nog.. je zou zelfs uitsluitend die hoogtemeter kunnen gebruiken, maar dan moet je de gemeten waarde met de hand invullen.. (Ik ben tussen de bedrijven door bezig met een "Trucje" door met een VideoCameraatje op een "hoogtemeter" de lengte te meten:

25094

en deze waarde dan softwarematig naar EdingCNC door te koppen..(Daarvoor moet ik nog wat "hobbels gladstrijken" zoals C++ leren)
Ik heb in het verleden ook wel bij een bedrijf gewerkt waar men inderdaad gewoon met een Houder waar je een Tool inzette, en een Hoogtemeter de gereedschaplengte bepaalde, 't ding 0 zetten op de houder, Tool erin, hoogte meten, waarde opschrijven en invoeren in je machine.. (nou was dat met een Heidenhain besturing, maar in EdingCNC werkt dat net zo..

dat "Goochelen met G43 en G49 doe ik, omdat ik een beetje begrijp wat ik aan het doen ben, om dingen te kunnen controleren.. zodra ik zie wat ik wil zien, Mieter ik het in een Macrootje, en als ik 't vaker nodig heb, hang ik em onder een User Button..
(ik zou dus, zoals ik eerder ook al aangaf een Toolmeetmacro kunnen maken voor diegenen die geen Toolsetter hebben, door de Spindelpositie tenopzichte van de tafel te verrekenen, om zo een Toollengte te bepalen, en deze dan op de juiste plek in de Tabel te smijten..
Is dat voor jou van belang?.. ik denk het niet.. want als ik het goed begrepen heb, Beschik jij dus over een ATC spindel ISO30, dus reproduceerbare lengtes (zelfs als je geen reproduceerbare lengtes hebt, kun je dan nog steeds heel prima met een Toolsetter werken, daar kom ik verderop even op terug)
en je beschikt over een Toolsetter..

Als je dat hebt, en je hebt het ingesteld "volgens het boekje", dan zie ik eerlijk gezegd niet waar het probleem nu mogelijkerwijs nog zou kunnen zitten..

Dan is het niet meer dan Tools inmeten, Programma maken, de machine een stuk materiaal op zijn rug knopen, USB Zetpil met het programma in zijn achterste rossen, programma laden, nulpunten instellen van je ruwmateriaal, Grote groene knop drukken... Koffie!

een poosje geleden heb ik iemand hier niet al te ver vandaan ook geholpen met het instellen van de Toolsetter, hij had zelf een mooie Portaalmachine gebouwd, nog zonder ATC, maar na het Kalibreren van alles, was het niet meer dan Freesje erin. Macrootje aflopen.. gereedschap gemeten?..mooi.. Werkstukcoordinaten instellen.. en doorrrr.. was ie klaar met die Frees?.. andere frees erin, toollengte bepalen, start heien.. 2de bakkie koffie..
Dat is dus ook waar ik eerder op doelde.. in 2008 ongeveer.. bouwde ik een Toolsetter, en ik wilde toollengtes gaan meten, zodat ik zonder gedoe meerdere tools op 1 werkstuk kon gebruiken, dat ik geen ATC had toen (en nu nog niet op de Freesbank) Deed er niet toe.. 'k kwam er toen achter dat G43 niet naar behoren werkte, dus op een middag naar Bert Eding Gereden, en Daar heeft hij toen "even in de Code zitten grabbelen" om te achterhalen waar het mis ging, dat aangepast, nieuwe versie EdingCNC gecompileerd, en die voor mij op mijn USB stengel gezet, met de mededeling.. Ga maar testen.. en bel me als je eruit bent.. half uurtje na thuiskomst, was ik erachter dat het nu wel goed werkte, en dat heeft het dus Sindsdien altijd gedaan..Dus belde ik em op met de mededeling "Bert, Gooi em maar op het net!.. hij is in orde"
Zoals gezegd, ik heb geen ATC, maar dat kukelt er niet tegenaan.. ik had in mijn SUB CHANGE_TOOL namelijk gezet dat ie de Meetmacro aan moest roepen, dus ging mijn Kop omhoog, zodat ik de Frees kon wisselen, de lengte, gemeten met een rolmaatje (zo deed ik het op de Bridgeport van de zaak ook ) [Enter] heien, en daarna ging ie het tooltje meten, terug omhoog, en daarvandaan weer naar mijn werkstukje.. zodoende was ik toen al in staat om tijdens een Programma mijn tools te wisselen, en te meten zodat ik niets meer in te stellen had..
Heb je een Toolsetter én een ATC of een "QuickChange Spindel" met gereedschappen met reproduceerbare lengtes, dan hoef je dus niet te meten tijdens je programma, heb je alleen een spantang, dan moet dat dus wel..
'k heb het toen ook op de CNC-Zone Meeting laten zien.. en men stond wel even met 't zweet in de bilnaad toen ik na het nullen van mijn werk, met een net gemeten gereedschap, een ander gereedschap in de spindel klemde, em inmeette, en daarna vrolijk G00 X10 Y10 Z0.1 in te kloppen en op [Enter] mepte, waarna de machine dus in ijlgang tot 0.1 mm boven het werk liep en daar stopte.. (ik heb zoiets ook wel op mijn werk gedaan.. toen mijn chef bij de machine stond.. die schrok zich wezenloos.. ik niet.. ik was omgedraaid om een voelermaatje 0.1 van mijn werkbank te pakken..

Kort en goed.. als je een ATC hebt Met ISO 30 houders, en een Toolsetter, waar zit je nu nog mee?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door H.C »

ZET G43 gewoon "By Default" aan!
Als ik mij goed herinner: Bij een reset gaat het terug naar G49, als je dan vergeet redraw te drukken voor je gaat tasten... :oops:
Zelf een hele tijd met Taster(T99)&Toolsetter gewerkt met de standard macro's, werkte goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 15 mar 2024 18:19
ZET G43 gewoon "By Default" aan!
Als ik mij goed herinner: Bij een reset gaat het terug naar G49, als je dan vergeet redraw te drukken voor je gaat tasten... :oops:
Zelf een hele tijd met Taster(T99)&Toolsetter gewerkt met de standard macro's, werkte goed.
Heb je daar al lang last van.. dat je dingen ziet die er niet zijn? :lol:

Kijk of G43 actief is, zoja.. druk dan op Reset.. en .. je zult zien dat de Coordinaten niet veranderen..
Daar durf ik wederom een Kist bier op te zetten..
Plaats reactie