Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 07 mar 2024 20:29 maar ik heb het idee dat ik die gewoon nog een tweede keer mag gaan betalen, daar wringt de schoen.
Nee, die niet. Wel inklaringskosten, invoerrechten, neuspeuterkosten, piemelzwaaikosten, lamlendigheidstoeslag, anticoronadesinfectiekosten, invasieve soorten inspectiekosten, energietransitieopslag, toeslag op de maatvoering boven de 1x1x1cm, en alles wat ze verder nog kunnen verzinnen.
Er komen dus nog wel een paar tientjes bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

Laatste bestelling die ik had van over de €150 kwam er niet meer bij dan wat ik de Chinees betaald had.
Ik ga er ook vanuit dat die gasten nog steeds een aanzienlijk lagere waarde opgeven, wel de volle pond aan BTW en Invoer berekenen en zo dus een paar centen extra pakken.
Ik zou mij eerder zorgen maken of die opgegeven 300A, Chinese A is of EU A dat scheelt in de regel nogal een mooi beetje.
Heb ik een vraag, waarom en wat doet zo,n BMS ?
Je schakelt toch gewoon een aantal cellen in serie net als bij een gewone accu, daar staan er 6 van 2 volt in serie.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Nu is zo'n LiFePo4 batterij een redelijk veilig ding, maar het is heel belangrijk dat alle cellen (van ca. 3,5V) gelijk blijven, en niet dat één cel 3V wordt en de andere 4V, als dat gebeurd dan krijg je hele ongewenste dingen en kunnen vooral gewone Lithium cellen exploderen, die LiFePo4 cellen zijn wat vriendelijker, maar ook die vinden spanningen buiten een bepaald window echt niet leuk en gaan ze dan redelijk snel kapot. Zo'n BMS unit zorgt er voor dat dit soort dingen niet gebeuren, en als er wel iets gebeurd wat die richting in zou kunnen gaan dan grijpt die BMS in, enerzijds om de cellen weer te balanceren, anderzijds om de boel af te schakelen en een alarm af te geven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 07 mar 2024 22:04 Je schakelt toch gewoon een aantal cellen in serie net als bij een gewone accu, daar staan er 6 van 2 volt in serie.
Bij een gewone loodaccu gaat er nog steeds stroom door een volle cel en de spanning blijft 2,4V. Het produceert alleen wat gas als je stroom door een volle cel laat lopen, maar dan kunnen de buren wel laden.
Dat gas ontsnapt en dan moet je een keer water bijvullen, of er zit een katalysator in de accu die van de waterstof+zuurstof weer terug water maakt ('onderhoudsvrije' accu).

Lithium is anders. De celspanning blijft oplopen, tot het punt dat de boel het begeeft. Daarom heb je een stukje elektronica nodig wat voorkomt dat dat gebeurt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door pep »

Ha, kijk eens hoe ver je met kennis nu al bent na 9 pag reacties! Komt goed zo. Je zou ook nog een bypass voor het bms kunnen maken zodat je de piek handmatig even via de bypass laat gaan en dan verder over het bms. Sommige bms'sen hebben bypass ook even nodig om te herstarten nadat ze afgeschakeld hebben. Heb je de lader ook al? Niet alle acculaders vinden Lifepo4 leuk om te laden omdat de weerstand van de cellen erg laag (zo goed als 0) is en ze dus een kortsluiting zien. Ik zweer bij victron omdat je dat best goed kan instellen (bijvoorbeeld nog even uurtje doordrukken om het balanceren wat meer kans te geven). Maar er zijn er meer die dat kunnen natuurlijk.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door keesfrees »

Je krijgt vandaag een flinke accu bezorgt, gratis, je hoeft er niet voor thuis te blijven :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 08 mar 2024 11:00 Je krijgt vandaag een flinke accu bezorgt, gratis, je hoeft er niet voor thuis te blijven :-)
Nieuwe of oude adres?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door keesfrees »

Dat is afwachten, er is wel kans op schade door transport.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

pep schreef: 08 mar 2024 08:53 Ha, kijk eens hoe ver je met kennis nu al bent na 9 pag reacties! Komt goed zo. Je zou ook nog een bypass voor het bms kunnen maken zodat je de piek handmatig even via de bypass laat gaan en dan verder over het bms. Sommige bms'sen hebben bypass ook even nodig om te herstarten nadat ze afgeschakeld hebben. Heb je de lader ook al? Niet alle acculaders vinden Lifepo4 leuk om te laden omdat de weerstand van de cellen erg laag (zo goed als 0) is en ze dus een kortsluiting zien. Ik zweer bij victron omdat je dat best goed kan instellen (bijvoorbeeld nog even uurtje doordrukken om het balanceren wat meer kans te geven). Maar er zijn er meer die dat kunnen natuurlijk.
Mijn Studer C2600-24 omvormer heeft ook een ingebouwde lader, die zal de klus ook wel doen, Studer is volgens zeggen toch een klasse beter dan Victron of Mastervolt. Of het uiteindelijk werkt zal de toekomst duidelijk maken, zal nog wel een par maandjes duren voordat het echt zo ver is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 08 mar 2024 11:00 Je krijgt vandaag een flinke accu bezorgt, gratis, je hoeft er niet voor thuis te blijven :-)
Niets gezien, maar zou op de fabriek voor ons kunnen staan, hoor ik morgen wel denk ik.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door keesfrees »

Oeps, ik probeerde lollig te zijn.
Ik doelde op :
Zoek op : "ISS battery reentry"
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Breaker »

Je liep wat voor de muziek uit, is nu ook in het reguliere nieuws:
https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6304538

Gelukkig niet op het oude of nieuwe adres bezorgt :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wordt toch hoog tijd dat die XR eens een keer die ruimtewegen gaat blokkeren, al die afval dumpingen steeds.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Nee, die is aan mijn neus voorbij gegaan.
Plaats reactie