Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

Flashforge is een beetje het BambuLabs van 6-8 jaar geleden.

mooie spullen met veel mogelijkheden. Maar imho een te gesloten ecosysteem
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Kistje Printen

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 08 mar 2024 09:43 Momenteel dus een "Shortlist" aan het opstellen

CREALITY ENDER-3 V3 SE
Flashforge Adventurer 5M
Monoprice mp10 mini
Als het kan probeer je budget op te rekken zodat je een Bambu kan kopen:

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/products/p1p-nl

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... 4015691100

Dit is gewoon een stuk gereedschap wat je erbij koopt, alles eronder is toch meer een extra hobby waar veel tijd en frustratie in gaat zitten.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

P1-Engineering schreef: 08 mar 2024 11:45 Als het kan probeer je budget op te rekken zodat je een Bambu kan kopen:
...
Dit is gewoon een stuk gereedschap wat je erbij koopt, alles eronder is toch meer een extra hobby waar veel tijd en frustratie in gaat zitten.
Hier sluit ik me bij aan.
Ik lees Arie dit nog zeggen in een ander topic:
Arie Kabaalstra schreef: 31 jan 2024 21:25 Met een Krokodilleklemmetje aan je spil?.. AAARGH!.. Hobbybob gepiel.. Separate software om je Z-Map te maken?.. Gekl.. van een dronken aardbei..
Als je geen gehobby-bob wilt, moet je niet voor de goedkoopste range 3D printers gaan. die hebben nou eenmaal meer onderhoud en afstellen nodig.

Het kan zijn dat je met de Flashforge precies krijgt wat je nodig hebt hoor. Maar dat gedoe met die lijmstift... Bij mijn prusa MK3, een verouderd model, heb je dat al niet meer.
Of je gaat er vanuit dat dit een "uitprobeer" 3D printer is, die je op den duur vervangt als het bevalt.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Ik sluit me ook aan bij de bamulabs volgens mij zijn er geen gebruiksvriendelijkere op het momemt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 08 mar 2024 11:45 Als het kan probeer je budget op te rekken zodat je een Bambu kan kopen:
Afbeelding

Dan klinkt deze wel lekker.. niet de goedkoopste, maar!
MeMoRy schreef: 08 mar 2024 11:57 Als je geen gehobby-bob wilt, moet je ook niet voor de goedkoopste range 3D printers gaan.
Dat dus.. 't is niet dat ik een 3D Printbedrijf ga opzetten.. maar als ik zo'n ding wil hebben... dan moet ie wel goed zijn.. 't is net als met elk ander stukje gereedschap, je koopt geen goedkope rommel, tenzij je het maar 1 keer nodig hebt.. zoals een "Wegwerp Boorhamer" van Parkside.. die elke keer dat ie het nog doet in wezen zijn geld meer dan waard is.. :lol:

het gaat er toch naar uitzien dat een 3D printer wel een aanvulling gaat zijn op mijn werkplaats.. en mijn Atelier.. al is het alleen al om dingen even Tussendoor te maken.. als dat geen uitzonderlijke kennis van je apparaat vereist.. dan is de keuze snel gemaakt om 't even te printen
Quepee schreef: 08 mar 2024 12:10 Ik sluit me ook aan bij de bamulabs volgens mij zijn er geen gebruiksvriendelijkere op het momemt.
Nou.. Ja.. dat dus..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Gewoon doen dus ! En als je het toch niets vind neem ik het graag over voor een prikkie :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

P1-Engineering schreef: 08 mar 2024 11:45 alles eronder is toch meer een extra hobby waar veel tijd en frustratie in gaat zitten.
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind FDM printers allemaal voor de hobby. :mrgreen: Als ik een net product wil laat ik het wel SLS printen.
tijd? wat moet ie anders doen tijdens al die koppen koffie drinken.
Frustratie? dat is toch echt hoe je er zelf mee omgaat.

Wat is een kistje nu helemaal?
En alles wat Arie print is voor eigen gebruik. Pas als je er mee aan het werk gaat weet je waar je in jouw geval wel en niet geld aan wilt uit geven.
Dat kun je door een investering te doen of even met een beetje wisselgeld een printer te kopen die doet wat jij nodig heb, je de kans geeft ook nog wat op te steken zodat je weet waarom je 10x zo veel uit gaat geven.
Maar goed er zijn ook mensen die kopen na het behalen van hun rijbewijs ook een auto van 100.000+ en staan een week later in de krant. (naast een lantaarnpaal vol met schroot)

Als het makkelijk van het 'bedrijfs budget' af kan maakt het niet veel uit, maar het is wel geld.
Zet dat ding achteraf voor 50% op marktplaats en hij vliegt weg, of zoals ik vaker hoor, toch wel handig voor erbij.

1 ding is zeker, het is nooit de juiste keus, ook bij de duurste niet, die is over een half jaar vast ook weer antiek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mar 2024 12:16 1 ding is zeker, het is nooit de juiste keus, ook bij de duurste niet, die is over een half jaar vast ook weer antiek.
True, maar aan de andere kant.. kijk hoeveel stokoude CNC machines er nog her en der in bedrijven in Nederland staan..ze doen wat ze moeten doen.. primagoed..
Kijk naar mijn "ouwe EMCOturn 120" een machine uit 1992, met een besturing die dateert uit de late jaren '80 van de vorige eeuw.. 40 jaar oud.. maar, als ik even snel wat wil draaien, dan duim ik uit mijn hoofd gewoon:

Code: Selecteer alles

G53 g56
G54
G96 S50
G92 S1250
G95
G00 T0000 X90. Z60.
T0721
G00 X25. Z10. M4 M8
G00 Z0.5
G84 X30. Z-7.6 F100, D3=200
G00 Z10 M9 M5
G00 T0000 X90. Z60.
M30
'T is dat ik op die besturing geen programma's kan kopiëren, of ik heb het nog niet gevonden.. maar dit programma heeft een makkelijk te onthouden programmanummer :O0100, die kan ik gewoon wijzigen.. door het voorpositioneren en de G84 cyclus aan te passen..
Ik kan me voorstellen dat als ik er een beetje "Handigheid" in krijg, ik met elke printer wel zoiets kan bereiken.. en wat zal het dan boeien dat ie niet meer de nieuwste is?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Kistje Printen

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mar 2024 12:16 Zal wel aan mij liggen, maar ik vind FDM printers allemaal voor de hobby. :mrgreen: Als ik een net product wil laat ik het wel SLS printen.
tijd? wat moet ie anders doen tijdens al die koppen koffie drinken.
Frustratie? dat is toch echt hoe je er zelf mee omgaat.
Mijn 12 Bambu FDM printers genereren gemiddeld toch een modaal salaris met minimale inspanning.... :mrgreen: :mrgreen:

SLS is prachtig natuurlijk (of liever MJF tegenwoordig) maar ligt nog ver buiten het bereik van ''leuk voor thuis''.
En het meest irritante, je moet er op wachten. Als je het thuis hebt staan kan je binnen 2 uur de eerste versie van je kistje in je handen hebben.
Of bijvoorbeeld was ik laatst thuis bezig om een nieuwe deur af te hangen, maar had niet de juiste dikte shim voor het scharnier. Even ontwerpje opgezocht via de Bambu app en 20 minuten later heb je het in je handen.

Ben destijds begonnen met een Artillery printer van geloof ik €250. Dan bevalt het en trap je in de valkuil van de printer upgraden. Vele honderden euro's en uren later kom het nog steeds niet in de buurt van een Bambu. En nu krijg je voor dergelijke printers niets meer aangezien niemand ze wilt hebben. Waar eerst een Prusa de referentie was, en ook zeer waarde vast, is dit nu Bambu.

Maar voor iemand die nog een hobby zoekt, mijn twee Artillery printers mogen weg, zit nu 1,5 jaar stof op :lol:
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Waar eerst een Prusa de referentie was, en ook zeer waarde vast, is dit nu Bambu.
Wel grappig dat het laatste model van Bambu toch echt een prusa kopie is.

Mag ik vragen hoe je aan werk komt voor die 12 printers? ik zat toen der tijd op 3dhubs ooit een keer en kwast iest moeten printen voor iemand , hele avond mee bezig geweest om vervolgens nog geen 8 euro te krijgen :') daar was ik snel klaar mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mar 2024 12:16 1 ding is zeker, het is nooit de juiste keus, ook bij de duurste niet, die is over een half jaar vast ook weer antiek.
't is eigenlijk ongelofelijk, maar die van mij wordt over een maandje alweer 7 jaar. Ik wil niet weten hoeveel kilometer die printkop al afgelegd heeft.
En telkens als ik rond ga kijken naar wat anders kom ik tot de conclusie dat de vooruitgang voor mijn gebruiksdoelen helemaal niet zo groot is. Die vooruitgang komt meer uit de software dan uit de mechanica eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

Ja maar Hugo weet niet zo veel van de 3d printgebeuren.
Die kan nog wel ff bij Arie in opleiding als ik dat zo allemaal lees.
Die timmert zo’n bestand van dat kissie aan de printer er ff in.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

Met E++ zeker ff induimen, groene knop heien, koffie......
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 08 mar 2024 17:40 Die vooruitgang komt meer uit de software dan uit de mechanica eigenlijk.
Nou, het leuke van 3D printen is wel dat je opeens dingen gewoon zelf oplost als de blokker/IKEA/Whaterver er geen oplossing voor heeft.

En sinds Freecad wel een beetje bruikbaar is geworden, moet ik eerlijk zeggen, uurtje pielen en weer een oplossing naar de printer gestuurd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie